• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    ARCHIMEDES, KAERO: A taky pak produkcni verze bude vyhlazovana jeste. Ted to je takhle pomackane ciste z financnich duvodu. Mohli by to ted nalestit a vic narovnat, ale pro ty testy by to nemelo zadny vliv, ale bylo by to dost hodin prace navic. A to by bylo jak casove pomalejsi, tak financne drazsi. A ani jedno nema smysl investovat do prototypu, ktery ma jen otestovat technologie.

    V rozhovoru s Everyday astronautem kdyz mu na telefonu ukazuje video zevnitr tak Elon rika, ze to bude v budoucnu vyhlazenejsi. Nebo taky ze ty nadrze na pristani nebudou jako nadrze, ale bude to integrovane primo do cela Starship. Tady je tuna kompromisu tak aby to bylo co nejsnazsi vyrobit a zaroven bylo mozne otestovat to co potrebuji otestovat (aerodynamika, rozlozeni vahy, schopnost manevrovat, ...), jakykoli cas venovany vzhledu jsou penize navic. A je to soukroma firma, penize jsou jejich nejvetsi omezeni.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: no jo, pry za to muze optika, resp. lom svetla. Lidske oko je proste neprakticka blbost, ktera nerozlisi skoro hladke a katastrofalne krive. Puntickarstvi by se pak dalo vysvetlit stejne, jsou to proste lidi postizeni abnormalnim zrakem.
    Ale predstav si, ze se raketa vrati z Marsu, radeji v noci, prileti k ni armada klempiru a budou to vyhlazovat, aby se tvuj pokriveny smysl pro estetiku necitil dotceny.
    Proste F9 je jina trida, nelita meziplanetarne, je lehci, a co jsem se naposledy dival, jeho 2. stupne konci zpravidla rozpadem na molekuly v atmosfere.
    Starship bude zazivat vyssi rychlosti, treni, teploty. Cilem je pouzit nerezovou ocel, aby se prekrocilo 800 °C mozna i 1000 °C (je to hezke kulate cislo) atd. Najdi teplotne stalou matnou barvu, ktera je levna, aby natreni te obrovske plochy (3x vetsi obvod) nestalo moc $. A aby tak Starship mohla byt stale jeste levnejsi nez F9.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: kdybys radeji misto tech zbytecnych kecu vysvetlil proc to je tak zprohybane.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: tak si ji postav. Anebo to kvuli tobe, a dalsim podobne narusenym jedincum, budou strikat bezbarvym (nehorlavym) matnym lakem :D
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    KAERO: jojo, pekne se to leskne, ale vypada to jak zbouchany kladivem;)
    KAERO
    KAERO --- ---
    Taky vam prijde ze Starship vypada jak pomackana plechovka? Chapu ze Starhopper vypadal jak pomackana plechovka, je to testovaci stroj. Starship taky, ale ja chci peknou hladkou raketu co vypada jako technologie budoucnosti a ne pomackanou trubku co vypada jak svarovana Pepou z vedlejsi ulice :)
    Byt investor, tak mam pocit ze se me chce nekdo podvest a ukazuje mi potemkinovu vesnici.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Lae jsou to skvele fotky .. takove pripomenti raketoplanu ..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: tak Ceskoslovensko i Slovensko to dostalo od Sovetskeho svazu darem, resp. od Ruske federace jako odpis mezistatniho dluhu. Ale klidne muze jit, jako v pripade cinskych Pandu, o formu zlepsovani obrazu v zahranici, prohlubovani spoluprace na dalsich urovnich, resp. navazovani uplne novych vztahu. Cena za vyskoleni typicky vojenskeho pilota a jeho pobyt na ISS na 7-9 dni je tusim $40 mil. S tim, ze vycvik takto nadanaho a vzdelaneho cloveka trva stale jeste nekolik mesicu. Konkretne to trvalo Hazzaa Ali Almansoori 8 mesicu nez jej Roskosmos prohlasil za pripraveneho, jini turiste byli uz i rychlejsi, coz bych nebral nejak individualne, spise bych to vztahl k tomu jak moc asi je kosmonautika v SAE v plenkach. On sam mluvi o vycviku tak, ze se pripravoval na let na ISS nejmene 2 roky oficialne, resp. od zacatku svych studii avioniky/od nadseni ve svem detstvi soukromne.
    Oficialne je to "ucastnik pobytu", jeho ukoly spocivaji v pomoci astronautum s dennimi rutinami (klidne i vykladani nakladu z lodi) a jeho vlastni ukol je spojit se s mladymi lidmi v Arabskych emiratech.
    The First Emirati Astronaut Is Ready to Launch Into Space | Space
    https://www.space.com/first-uae-emirati-astronaut-ready-for-launch.html
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aka je uloha "spaceflight participanta"? tuto ten Hazzaa z Emiratov tam len teraz letel a uz si pakuje svestky a poleti naspat, ten cas na ISS si krajiny kupuju?

    Crew Departure Preps, Biochemistry Research Start Workweek – Space Station
    https://blogs.nasa.gov/...tion/2019/09/30/crew-departure-preps-biochemistry-research-start-workweek/
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Tak zacni timhle videem kde ti Tim Dodd ukaze x dalsich moznosti srovnani https://youtu.be/LbH1ZDImaI8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Specifický impuls. Protože zejména takovýhle menší motor se hodí komerční firmě nejdřív do horních stupňů raket (SpaceX obrovským způsobem přeskočila integraci Raptoru do horního stupně Falconu, kterou všichni očekávali a která i kdysi byla snad ohlášena - protože by se ten Raptor zahazoval).

    V horních supních hraje specifický impuls v podstatě větší roli, než poměr hmotnosti a tahu (tedy, většinou předpokládáme, že palivo v raketě váží výrazně víc, než konstrukce a motor.. a právě v horním stupni jde o to z jednotky paliva vyždímat co největší delta-V, a to právě souvisí se specifickým impulsem... nemusí tolik vadit, když stupeň přitom běží dýl = nižší tah, ba právě naopak... jinak limitem bývá nemožnost škálovat turbočerpadlo směrem dolů)

    Jinak já poslední dobou pro amatérské a malé komerční rakety docela pošilhávám po kombinaci rajský plyn / etanol. Minimálně jedna složka nemusí být kryogenní a co se toxicity týče, tak aspoň lze jak palivo, tak okysličovadlo v malém množství zneužívat na baru, místo aby po přistání musel kolem rakety někdo ještě hodinu běhat v ochranné kombinéze :-) Specifický impuls je přitom podobný hydrazinu nebo tuhým palivům, akorát to není hypergolické a musí se to nahazovat jiskrou (tedy nevýhoda v případě manévrování)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CYBERWOLF: jj, nic z toho cinska propaganda asi nezverejnila.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: poměr hmotnosti a tahu, účinnost a použité palivo jsou první věci, co mě napadnou. Zajímavé mohou být i parametry jako cena, spolehlivost a životnost.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: co jineho srovnavat u motoru :)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: No ale srovnani ciste jen tahu je takove o nicem.
    PER2
    PER2 --- ---
    B-roll Footage of James Webb Space Telescope's Move to NASA's Johnson Space Center
    http://www.youtube.com/watch?v=ytMVy4AEXys
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: och dekuji .. ale tecek neubude :D
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: 1 MN je tah 100 t, ne 1000 t :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: je mi jich lito, mohli by na tom slusne vydelat a misto toho se jenom stali hrdiny lidove republiky, jejich majetky jim budou drive nebo pozdeji zabaveny a budou radi, ze neskoncili v kriminale.
    Kazdopadne pisou, ze motor TQ-12 ma tah 67 tun.
    B-4 od Blue Origin ma tah 2400 t
    Raptor od SpaceX ma tah 2000 t

    Takze je to ve skutecnosti tak nejak, jako B-4 .. Raptor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . TQ-12

    .. pro srovnani rakety Electron firmy Rocket Lab pouzivaji vlastni motory Rutheford 24 t (na rakete jich je 9 a maji kombinovany tah 162 tun).

    http://www.globaltimes.cn/content/1150478.shtml
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Tohle je zajimava vec, jak z Mad Maxe :)
    In Russia's Space Graveyard, Locals Scavenge Fallen Spacecraft for Profit - The Crux
    http://blogs.discovermagazine.com/crux/2018/06/07/in-russia-spacecraft-land-in-your-backyard/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/myfirstsatellit/status/1176366003552477185
    “China is now the second country in the world to master large-thrust liquid oxygen methane rocket engine technology after the US. After SpaceX and Blue Origin, Landspace is the third private enterprise in the world to successfully develop liquid oxygen methane rocket engine.”
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam