• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    CYBERWOLF: na Apollu už měli normální skafandry pro vesmírný použití. Stejně tak Gemini. Pleteš si to s Mercury tam měli původně letecký přetlakový kombinézy, ale ne z bombardérů, ale z průzkumných U-2 ;-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Ve skutečnosti byl ze začátku ruský kosmický program dost promakanější, než ten americký. Třeba Gagarin měl skafandr navržený pro tohle použití, kosmonauti na prvních několika letech Apollo měli kombinézu určenou pro výškové bombardéry s připojeným kyslíkem. A tak vůbec. Amíci to ze začátku hrozně pytlíkovali. Po přistání na měsíci se pak rusové přestali snažit a používají v podstatě totéž až do dneška. Kolem roku 2000 se přestali snažit i amíci a krom velkohubých žvástů prezidentů se dneska všechno zajímavé děje v kuchyních malých hráčů. chjo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak Copenhagen suborbitals se vlastně snaží přesně o něco podobného :-)

    jako v podstatě jo, Gagarin je trochu něco jako baron Prášil na dělové kouli (protože to v první řadě byla primárně vojenská raketa, jen s odvozenou civilní "aplikací" :-) V podstatě v porovnání s technologiema, které budou potřeba, pokud se jednou lety do kosmu stanou fakt běžné, to byl skutečně dost rákos.

    To Apollo ale spíš pyramidy, než rákos, protože to měřítko bylo o řád někde jinde...i celková náročnost. Přistání na Měsíci s nějakou ruční orientací lodi a ručním zážehem motoru si fakt nejde představit (skoro), tam to bylo hodně o tom počítači a ten byl zase hodně o tom, že byl malej. (Rusové taky něco zvládli, jak demonstrovali na bezpilotních sondách a popravdě tu jejich automatizaci si neumím moc představit.. zase na analogové počítače byli oni celkem dobří...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: alebo toho blazna co sa snazil dokazat ze zem je plocha
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: doufam, ze tim nemyslis indicky vesmirny program.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Pracovní název té novely je "Kon-Tiki 3000" :)
    KAERO
    KAERO --- ---
    A Gagarinuv let muzeme prirovnat k prekonani oceanu na rakosovych lodich? takze pokud jsme meli Thora Heyerdhala, tak budeme mit v budoucnu nadsence co se budou snazit vystrelit na obeznou drahu v co nejjednodussi plechovce?
    LEGI
    LEGI --- ---
    ale přesně - vyvolává to tenhle typ otázek - jak to, že to o 50 let později vypadá tak překombinovaně..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na Apollu byla asi nejvetsi inovace asi elektromobil, ktery v puvodnim designu vubec nebyl :)

    Ani lod Apollo by nezvladla priblizeni k Mesici, kdyby nemela velitelsky modul.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    XCHAOS: Jj, mám koncept malé novely na tohle téma, práce na důchod :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LEGI: S odstupem času se na projekt Apollo asi budou historici dívat jako na něco, co vůbec nepatřilo do doby, ve které to vzniklo. Třeba jako na egyptské pyramidy, možná dokonce jako na římský beton (ten ani dodnes přesně neumíme udělat). Sice kosmičtí archeologové fakticky budou mít jen pár přistávacích nohou po lunárních modulech, ale se žebříkama, takže půjde odvodit, že šlo o pilotované mise. A budou samé otázky.. .jak to mohli dokázat bez X či Y? Vždyť v té době neměli ani opravdové počítače, 3D tiskárny, atd. atd.

    A některé věci nebyly překonané dodnes: např. třeba jak Orion nedokáže sestoupit na nízkou dráhu kolem Měsíce. (Jak na tom budou Rusové nebo Číňani nevím, ale počítám, že jejich měsíční lodě jsou dost rip-off Orionu, rozměrově i hmotnostně...) A že se dalších 50 let žádná další mise nevypravila za hranice nízké oběžné dráhy je prostě nepochopitelné. Samotné přistání bylo nesmírně komplexní a nakonec i riskantní... ale že se zastavily např. snahy o soutěžení v rekordní vzdálenosti od Země, to prostě nechápu. Tam jde soutěžit řádově levněji, v podstatě to má režii dvou startů místo jednoho, to je srovnatelné s náklady na přítomnost na nízké oběžné dráze... a přitom jediné, co v tomhle směru máme, je příslib Lunar Gateway a to ještě za bůhvíkolik let a přitom je to lokace vlastně nezajímavá jak z hlediska průzkumu Měsíce, tak i z hlediska dosažené vzdálenosti od Země.

    V zásadě je ale vtipný, jak navzdory spoustě vyvinutého hi-tech (třeba mikroprocesory) bylo Apollo zastaralé už v době, kdy vzniklo. Šlo hodně o koncept z 50tých let, největší vymožeností proti původním plánům na přímou misi byl lunární modul, což byl koncept z roku 1962 a pak vlastně už došlo ke zmražení designu. Spousta věcí byla zastaralá už ve své době, ale nešla změnit: např. dýchání čistého kyslíku za sníženého tlaku (i když to mohlo přispět k pozoruhodné mobilitě měsíčních skafandrů, možná...), využití palivových článků místo FV panelů (to určitě přispělo k problémům Apolla 13), apod. V podstatě je to o tom, že koncepty z konce 50.let byly natolik komplexní, že zabralo 10 let usilovné práce největší velmoci na planetě je vůbec realizovat.
    LEGI
    LEGI --- ---
    SEJDA: wow! díky za vyčerpávající odpověď!

    když to člověk čte a uvědomí si ten hip-hop, který to obnáší, tak mu teprve dochází komplexnost a vůbec historičnost a význam programu Apollo.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    DARKMOOR
    DARKMOOR --- ---
    LADINEK: Jak se to tehdy vlastně vyřešilo s pojišťovnou? Dostali z ní něco, když se nejednalo o selhání při letu nebo to museli zaplatit z vlastního?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    China’s next-generation crew spacecraft lands after unpiloted test flight – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/...nas-next-generation-crew-spacecraft-lands-after-unpiloted-test-flight/
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    SEJDA: jen doplnim, ze staticky zazeh dela vetsinou jen s prvnim stupnem, s celou raketou, tedy i s druhym stupnem a nakladem to dela jen v pripade Starlinku (interni mise) a CrewDragonu (unikovy system) po explozi Amos-6 upustili od static fire s nakladem ;)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: no tak to pak uz jenom pikantnost, ze SpaceX jako jedina dela staticke testovaci zazehy s celou raketou, jen nekolik desitek hodin pred skutecnym startem, vlastne jako jedina spolecnost, vsechny ostatni vyuzivaji ty 3 sekundy, jak pises.
    A vlastne vsechny rakety vyuzivaji sekvencniho zazehu, tj. nezapali vsechno najednou, ale zapaluji to postupne. Ale to uz neni ani tak test jako fakt ostra startovaci sekvence :)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Jeste bych dodal jako zajimavost. Ze se to dela i pri startu. Raketa je pripevnena a po zazehnuti motoru hned nevzletne, ale jeste cca 3 sekundy je drzena, provede se test ze vsechny motory maji ocekavany tah a pak teprve je raketa uvolnena a vzletne. Pri jedne misi takhle doslo k tomu ze jeden motor vykazoval nozsi tah tak se start prerusil v techto 3 sekundach.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LEGI: ano, pri testech motoru je motor pripevneny k pevne konstrukci, ve ktere jsou cidla, ktera meri, jaky tah ten motor ve skutecnosti dela.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LEGI: ano, Landery budou krouzit i se svymi servisnimy moduly (pokud nejaky maji) na te elipticke orbite Mesice (highly elliptical seven-day near-rectilinear halo orbit = NRHO). Pokud se Lander potrebuje sestavit pred pristanim, ucini tak prave na teto NRHO orbite, pokud ne nahodou uz na LEO (low earth orbit).
    Na podobne orbite bude i Gateway. Jeste se nevi, jestli se lander spoji s Gateway i Orion s Gateway a tam prestoupi astronauti, nebo jestli se spoji lander s Orionem primo. Asi to stoji na tom, jestli uz bude mit Gateway v te dobe 2 dokovaci porty. Tipuji, ze se budou spojovat primo.

    Orion tam figuruje proto, ze v soucasnosti je to jedina lod certifikovana pro navrat na Zemi z obezne drahy Mesice (a to pouze te NRHO, nikoli LMO = low moon orbit). Ale bohuzel to neni univerzalni lod, takze nezvladne ani priblizeni k Mesici, natoz mezipristani na Mesici. Proste Orion je navratovy expres.

    Ani nabidka SpaceX nepredpoklada, ze by s tou samou StarShip pristali jak na Mesici, tak na Zemi. Pro pristani na Zemi by musela mit vice tepelne ochrany a tim padem mene paliva pro manevry (spotrebovala by jich vice), a palivo na pristani na Zemi, a tim jeste mene pouzitelneho paliva pro manevry u Mesice. Pak je otazka, kolikrat by ji museli dotankovavat na ceste tam, a kolikrat pri navratu k Zemi, pokud by vubec zvladla zaparkovat na orbite Zeme (uz ted se pocita alespon s jednim dotankovanim pri ceste k Mesici, kde i zustane).

    Dynetics nema servisni ani transportni modul (podobne jako Starship), sama se pravi na NRHO, sama se po odpojeni od Orionu presune na LMO, sama se navede na pristani, pri kterem odhodi jiz prazdne nadrze, resp. asi vsechny veci potrebne jenom pro prelet Zeme -> Mesic. Pri startu z Mesice tak bude lehci, po druhem odpojeni od Orionu bude mit prazdne nadrze a zanikne.

    Blue Origin bude sestave ze tri casti: servisni/transportni modul, habitat, lander. Vyneseny budou samostane a sestaveny budou na LEO. Po presunu na NRHO a odpojeni od Orionu bude servisni modul ponechan na LMO a na Mesici pristane jenom habitat + lander. Z mesice odstartuje uz jenom habitat. Lander zustane na Mesici, podobne jako u misi Apollo. Habitat se spoji se servisnim modulem na LMO a ti se pak spoji s Orionem na NRHO. Po odpojeni od Orionu habitat i lander zaniknou.

    Zatimco Orion je lod delana pro navarat na Zemi z velmi vysokych rychlosti od Mesice, umi i zustat v deep space (u Mesice) nekolik mesicu (mozna i rok) a stale si zachovat pro posadku pouzitelne vnitrni prostredi (vetsina lodi Apollo byla uz par tydnech K.O.).
    Landery jsou jednorazove, nikdo po nich nejakou trvanlivost vetsi nez par tydnu ani nehce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam