• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NASA si patentovala optimalnejsi trajektorii pro nepilotovane mise k mesici, jako prvni sonda ji vyzkousi asi az Dark Ages.

    NASA's new patent for moon travel may help solve dark cosmic mysteries - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/nasa-patent-moon-travel-farside-lunar-orbit-dapper-dark-ages-2020-8
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    JONAS3: Tak jako pilinaky hucej obstojne, ale tohle je preci jen jina liga... :-D
    KULA
    KULA --- ---
    STARE_CASY: Proto se bloky na pevné palivo zapalují jako poslední. Ať na spaceshuttle nebo třeba Ariane. Co jsem netušil, tak projekt ARES měl velké problémy právě kvůli boosteru na pevná paliva. S lodí Orion by bylo složité se dostat, při nouzovém odtržení, dostatečně daleko od zbytku nosiče. Exploze boosteru a rozprášení paliva by ohrožovalo loď s posádkou.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Tady u toho pěkně vynikne rozdíl v tom, co nedávno předvedla Delta IV nebo několikrát Falcon 9. Tedy schopnost abortu ještě několik sekund po zažehnutí motorů, pokud se objeví nějaká anomálie. Tady se dá abort udělat jedině tak, že se odpálí tryska, aby motor přišel o tah, a stejně se to musí nechat celé vyhořet. Mno, nechtěl bych sedět na vrcholku SLS, kdyby se něco takového mělo stát...

    Já vím, že to je výrobně jednoduché a tím i hodně levné, ale... U Northopu to vlastně není ani levné...
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    A přitom jsou to jen "obyčejné" piliňáky :D Nic, co by neznali už naši prapradědové ;)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NASA and Northrop Grumman successfully complete the Flight Support Booster-1 (FSB-1) test in Promontory, Utah, on Sept. 2. The full-scale booster firing was conducted with new materials and processes that may be used for NASA’s Space Launch System (SLS) rocket boosters.

    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: jo, dalsi slouceniny by vznikly, ale NOx jsou plyny, ne? teda za tech vyssich teplot kdyz se to zacne ohrivat. usazeniny jsou obvykle z CO, CN. Navic tech dalsich sloucenin by bylo malo, a pak tam tecou obrovske prutoky paliva, ktere to doslova protahnou. Stejne tam je psane ze N se pouziva na cisteni, asi po konci spalovani?

    LADINEK: auto taky produkuje spoustu dusikatych sloucenin, a to jsou jen teploty spalovaciho motoru. pri haseni vznikle NOx nevadi, protoze nepodporuji horeni. vsechno je inertni jen do jiste miry teploty a tlaku. stejne tak helium, pri dostatecnych tlacich taky tvori slouceniny, viz:
    Helium compounds - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Helium_compounds
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Nebudu se hádat, nejsem chemik, jen jsem žil v dojmu že dusík inertní plyn je. Proto se s ním hasí, že jo...

    Inertní plyny – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Inertn%C3%AD_plyny
    Dusík – Wikipedie
    https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Dus%C3%ADk
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    LADINEK: clovek by rekl, ze N2 s trojnou vazbou bude stabilni, ale zalezi do jaky teploty. i ta ma svou disociacni energii.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LADINEK: neni v zavilosti na teplote a tlaku reaguje s kyslikem ochotne

    STARE_CASY: prazdne trubky asi musis predchladit a natlakovat, aby tam nevlitnul kapalny kyslik v nepriznivem tlaku a az moc rychle ohraty na mistech, kde se ohrat nemel.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    STARE_CASY: dusik je taky inertni ne?
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: ad helium - někde jsem zaznamenal, že by se časem chtěli zbavit helia i dusíku úplně a mít celý systém postavený jen na kyslíku a metanu. Takže už i první roztočení turbočerpadel by probíhalo přímo jednotlivými složkami (nebo jenom čistým kyslíkem?).

    Jinak do spalování bych dusík asi nehnal, i kdyby jen na počáteční roztočení turb. Jsem jen laik, ale říkám si, že přeci jen spalování kyslíku a metanu je opravdu čisté hoření při vzniku jen vodní páry a oxidu uhličitého. Pokud by tam byl dusík, mohly by vznikat další sloučeniny a usazovat se v systému, což u něčeho, co by se mělo provozovat bez větší údržby na stovky cyklů, asi není ideální. Bylo by nutné to čistit. Helium je v tomto ohledu naprosto neškodné, protože je inertní.

    Ale je to jenom můj čistě laický pohled.
    KAERO
    KAERO --- ---
    ARCHIMEDES: jo, hmotnost tech trubek navic versus baterie je velky rozdil. to helium tam je jen pro roztoceni turbopump? proc nepouziji dusik? boji se ze by nekde namrznul? Takove plytvani heliem...
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Zjednodušily, ale pro velké motory to zatím nevychází.
    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: tak na to koukam a rikam si, doprcic dva elektormotory k tem turbopumpam by to silene zjednodusily. a ejhle, ono vlastne electron od Rocket Labu :) Koukam ze electron ma mit za tenhle rok celkem 12 startu, to je hodne.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    kua :-\

    Northrop Grumman weighing exit options for OmegA rocket - SpaceNews
    https://spacenews.com/...ocket/?fbclid=IwAR0kargEY21uOUC2xrYYmfQuyCd457sjyWx7A1RcqbQC2V2KD0jg61nMbYY
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Blue Origin-Led HLS National Team's Mission to the Moon
    http://www.youtube.com/watch?v=xRaGIKqnDpA


    Těším se, až to bude v reálu... Ať už tenhle nebo jiný projekt, ale fakt bych moc chtěl vidět nové přistání na Měsíci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam