• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: Sám víš, jakou blbost si sem napsal. Daleko vhodnější by bylo, že radím Arianespace, aby přestala stavět lokomotivy na uhlí (když už si vytáhl tu železniční metaforu). A ano... OmegA by byl ekvivalent takovejch těch elegantních aerodynamických kapotovaných parních lokomotiv z 30.let... ano, v podstatě děsně cool věc. Ale dlouhodobě blbost.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: "spíš ti všichni ostatní by se urychleně měli přeorientovat tak, aby nabídli něco srovnatelného se SpaceX, což by přesně tenhle projekt nenabídl ani náhodou."

    to je skoro tak valdni argument jako rikat, ze Alstom a Siemens by meli okamzite prestat stavet vozy metra a primestske vlaky, protoze Boring Company...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: já nevím, jestli někdy budu zákazníík s nějakým tím cubesatem, tak jistě je pro mě zajímavější nosič buď typu Rocketlab/Electron, nebo něco od SpaceX, kde by toho vynesli stovky najednou. Aby to cenu stlačilo na nějaké tisícovky USD a na ten cubesat se mohlo složit třeba občanské sdružení, kdy se tisíc lidí složí na start vlastní družice a pak se budou kochat tím, že si na ní můžou pingnout, zalogovat se do nějakého backendu, navrhovat pozorování a experimenty, apod.

    Opravdu mi přijde praštěné nějak prožívat vnitřní spory v americkém vojenskoprůmyslovém komplexu (ULA vs. Northrop Grumann, který poskupoval všechny béčkové hráče a vzešla z toho OmegA).

    Vynášet věci na geostacinární oběžnou dráhu pomocí TPH by sice v jistém smyslu zajímavé bylo - je to kuriozita, v Kerbalu si taky každý zkusí složit raketu čistě z TPH boosterů, jen pro tu legraci - ale otázka je, v čem je to zajímavé. Čím vysokoenergetičtější dráha, tím menší smysl dává pohon s nízkým specifickým impulsem (i když vysokým tahem). Čistě TPH raketa dává jakž-takž smysl na nízké oběžné dráhy (Vega) a dovedl bych pochopit nějakou čistě americkou náhradu za Antares (s ruskými motory), která by třeba byla na TPH a sloužila k levnému bezpilotnímu zásobování ISS (zkrátka nějaké mini-OmegA).

    Mít ale ambice létat s TPH na GEO/GTO mi přijde spíš jako taková tvrdohlavá snaha dokázat "hele, co s tím všechno dokážeme". TPH má samozřejmě pár marginálních výhod u nejnižších stupňů (tah) a kupodivu i u posledních stupňů (skladovatelnost spolu s družicí/sondou, kompatibilita s čímkoliv v jakékoliv pozici, obejde se bez tankování před startem a speciální infrastruktury) - a je tam i jistá výhoda té spolehlivosti, prostě zapálíš doutnák a zaručeně letíš, žádné monitorování milionu parametrů jako u kapalinových motorů - ale prostě to nevidím jako cestu k té formě masivního průzkumu až skoro "kolonizace" kosmu, na který se všichni těšíme.

    Je fakt, že TPH není úplně low-tech, že to není tak, že by rozvojové země stavěly kosmický program na TPH motorech, protože nic jiného neuměj - je to poměrně sofistikovaná technologie, která se perfektně hodí k vojenským účelům, skladovatelné ICBM a tak, je to taky náročné na vývoj, apod. Fakt nevím, jestli nějak oplakávat, že byla zrušený projekt, který by se sice zapsal do historie jako zajímavá kuriozita, ale jinak by vlastně sloužil jen zajištění zakázek pro (ex)ATK, kteří ty TPH motory umí (až jim zruší objednávky na SRB k SLS, což je na rozdíl od SLS samotného celkem jisté, že zruší).

    Nejde o to, že bych nějak fanaticky fandil SpaceX proti všem ostatním - ale spíš ti všichni ostatní by se urychleně měli přeorientovat tak, aby nabídli něco srovnatelného se SpaceX, což by přesně tenhle projekt nenabídl ani náhodou.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: jak správně teď někde napsal Dušan, znovupoužitelnost není vždy na prvním místě a zákazníka vlastně vubec nezajímá a ani nízká cena není vždy priorita, viz. armádní nebo drahé vědecké zakázky za jednotky miliard dolarů. Tam je cena za vynesení marginální položka vzhledem k ceně celýho projektu. Proto tareba pořád lítají Atlasy a pokračovat bude Vulcan...

    A nudná raketa, v čem je nudná? Podívej se na parametry, nosnost přímo na GEO cca 8t a na GTO cca 10t což je v případě rakety která je kromě horního stupně celá na tuhý pohonný látky poměrně dost zajímavý, resp. bylo...
    Za mě určitě škoda, každá nová raketa je zajímavá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: popravdě, byla to jedna z nejnudnějších raket ever. Pokud to znamená, že vývoj fakt půjde směrem k reusability, místo k jednorázově použitelným barelům na TPH, je to jedině dobře.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    hmm tak OmegA zrusena :(

    Northrop Grumman cancels OmegA rocket following NSSL contract loss - SpaceFlight Insider
    https://www.spaceflightinsider.com/...rop-grumman-cancels-omega-rocket-following-nssl-contract-loss/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    India seeks proposals for Venus mission in 2023
    https://www.futuretimeline.net/blog/2018/11/23.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/ExtremophilesUK/status/1305331175041282048
    Big #Astrobiology Announcement coming up in a few hours. According to the unconfirmed rumours this is linked with the detection of the #Biosignature #Phosphine in the #Atmosphere of #Venus and possible evidence for presence of #Life! Stay tuned! #Space #Microbiology
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: chtěl jsem to sem dát, až bude venku něco konkluzivnějšího, ale řekl sis o to.... tohle jsem dával včera na kosmo.cz:
    Phosphine Could Signal Existence of Alien Anaerobic Life on Rocky Planets | Astrobiology, Astronomy | Sci-News.com
    http://www.sci-news.com/astronomy/phosphine-biosignature-gas-07957.html
    https://twitter.com/DJSnM/status/1305221189011476481
    KULA
    KULA --- ---
    Co že to jsou na vlny okolo Royal Astronomical Society? Proč je twitter dneska plný Fermiho paradoxu a Venuše? :D
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    STARE_CASY: Sprcha ze ktery tece kerosen? Close-enough for PRAASHEK! :-D
    KULA
    KULA --- ---
    STARE_CASY: yes, pamatuju si to z jeho twitteru právě...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KULA: hledal jsem si to na základě tohoto videa, kde rozebírá problémy vstřikování paliva do motoru:

    Rocket Fuel Injectors - Things Kerbal Space Program Doesn't Teach
    http://www.youtube.com/watch?v=aa4ATJGRqA0
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    STARE_CASY: tzv. engine-rich exhaust
    KULA
    KULA --- ---
    STARE_CASY: A kdyby to někoho zajímalo víc > https://ntrs.nasa.gov/citations/20050217132
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Space Shuttle Main Engine
    Main Injector Failure









    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MAKROUSEK: jistě. Už ve 20. letech přišli pánové Fischer a Tropsch se syntézou složitých uhlovodíků. Výsledkem je směs, která lze destilovat podobně jako ropa.

    Je to rozhodně užitečná cesta, ale pro využití v raketové technice to už není nic moc. Stejně na začátku potřebuješ metan, dále pak do celého procesu vložíš velké množství energie a nezískáš o moc koncentrovanější "energetickou konzervu", která má navíc zase další nevýhody, mezi které třeba patří větší množství sazí při spalování, což v opakovaně používaných motorech moc nechceš.

    Ale jinak ano, to, že je možné syntetizovat i složitější uhlovodíky je pravda a rozhodně si to najde své místo v kolonizaci planet (třeba na výrobu lokálních plastů apod.). Jako palivo je ale metan v tuto chvíli optimální.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    STARE_CASY: A pokud dokazes syntetizovat metan, dokazes syntetizovat i kerosen, taky jenom vodik a uhlik :-)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: no jo, mea culpa, na be-4 jsem úplně zapomněl.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Methanovy motor neni jenom Raptor od SpaceX ale i BE-4 od Blue Origin, jehoz staticke zazehy jsme mohli sledovat uz pred nekolika lety, a prvni start bude mit, tak jako tak (New Glenn nebo Vulcan) pristi rok.
    Jinak na metan prejdou postupne vsichni, protoze se to zda byt jako jedina momentalne znama, spravna cesta ke znovupouzitelnosti: "male, kompaktni" nadrze, nezanesene trubky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam