SEJDA: Indové budou rádi, když díky koronaviru nenabere zpoždění jejich základní pilotovaný program. Ale očekávám od nich dvě věci:
1) cestu jejich lodi na ISS, v podstatě spíš jako jednorázovou akci, jako protiváhu projektu čínské stanice (Indové sice ohlásili stanici vlastní, ale zkušební let na ISS dává z celé řady hledisek smysl, včetně nějakého střednědobého pobytu nad rámec životnosti jejich vlastní lodi). Zejména za Bidenovy administraivy by to neměl být problém, protože ti ohlásili, že jako protiváhu čínskému vlivu v Asii budou USA podporovat spolupráci Indie s Japonskem (mj. Japonci teď staví v Indii svoje rychlovlaky, což je opět jistá protiváha čínského vlivu, apod.)
2) pilotovaný oblet Měsíce, bez navedení na oběžnou dráhu (v podstatě Zond) mise. K téhle misi by měla stačit jejich raketa LVM3 v ohlášené silnější verzi, kdy centrální stupeň změní pohonné hmoty ze stávajících toxických (motory Víkas jsou licencovaný evropský Viking z Ariane 4, tuším) na klasický kerolox - až na to, že Indové zatím ke všem svým (nyní už doma vyráběným) motorům přišli tak, že si někde nějaké motory sehnali, okopírovali a třeba i trochu vylepšili. U těch kerosenových jsem zatím nikde nenarazil, jaký mají plán. Ale jde přesně o takový skok v nosnosti rakety, aby v kombinaci s jejich schopností manévrování (opakované Oberthovy manévry, zvyšování eliptických parkovacích drah... oboje opakovaně předvedli při bezpilotních misích k Měsíci i Marsu) dosáhli aspoň na pilotovaný oblet Měsíce, a to možná dříve, než se tam pokusí přistát Čína.
Myslím, že u indického pilotovaného programu půjde asi nejvíc ze všeho o prestiž - tedy o schopnost předvést něco aspoň trochu rámcově srovnatelného s tím, co bude brzy předvádět Čína, byť ve výrazně skromnějším měřítku (u té Indie půjde pořád v principu o kosmický program z 60tých, byť se současnou elektronikou, ale s tím klasickým pokus-omyl přístupem....)