PSYKO: ja bych s tim elanem pockal az bude vice zrejme, zda tenhle projekt opravdu povede k necemu hmatatelnejsimu. jako technologicke demo je to uzasny skok dopredu, o tom zadna, ale pilotovane dobyvani vesmiru a kosmonautika obecne neni uz davno o technologii, je to z 90% o financich, mezinarodnich smlouvach, lobingu politiku etc. Pokud to chce vsechno Musk zatahnout sam a ze sveho a poslat s tim k mesici jineho bilionare plus nekolik zakazniku tak bych veril, ze se mu to povede drive nez pozdeji (Musk ma vic penez nez NASA, ESA, JAXA, Roscosmos a CSA dohromady), ale bude potrebovat certifikaci pro prevoz lidi, ktera neni trivialni (a neni uplne nezavisla, je tam lobbing kompetitoru a ruzne nekale praktiky a zajmy).
pokud Musk pocita se stejnym modelem jako je Dragon, kde tu vec vyvine a proda castecne vlade, ktera ma vlastni zajem na certifikaci, dostane kontrakt jak na pilotovany tak nepilotovany system na LEO, certifikuje to a pak s tim muze letat jako soukromnik nebo kontraktor, tak na LEO je to celkem prima zalezitost, ale cele tohle prevest na certifikaci k mesici a marsu bude dost zalezet na tom, kam se posune Artemis (pokud Musk vyhraje moon lander contract a bude na to v rozpoctu) a co na to cele Bidenova administrativa.
ale vyviji to i jako heavy reusable cargo, takze by to mohl nejdriv certifikovat jako ciste komercni cargo na LEO (s podporou NASA a vlady) a az to ziska dostatecnou "heritage" (tak jako Falcon), tak pak mozna za nejakych x let to pujde certifikovat pro lidi.