• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Tedy se dostáváme skutečně na úroveň emisí delšího výletu osobním autem (dejme tomu několik tisíc km). Tak rekneme ze auto ma spotrebu 7l/100km, rekneme ze "nekolik" je "pet tisic". 50 * 7 je 350 litru, cili baj voko neco pres 300kg. Kolik ze paliva sebou nese SS2? Par tun? Cili o rad vic? Ehm... "na uroven"? Ani omylem.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    that was not the point..
    KURE
    KURE --- ---
    DZODZO: o nějakém rozmachu nemůžu být řeč. První havárie to celé utne, a vzhledem k dost špatný bezpečnosti raket to nebude dlouho trvat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s rozmachom vesmirneho turizmu budu moct konecne lekari stanovit diagnozu

    V9540 - Nehoda vesmírné lodi (dopravního prostředku) jako příčina zranění člena osádky - Během sportovní činnosti - příznaky a léčba
    https://www.symptomy.cz/diagnoza/kod?id=V9540
    LUDO
    LUDO --- ---
    Mizeria ruskej kozmonautiky, cast...

    Modul Nauka potkaly na oběžné dráze problémy – kosmonautix.cz
    https://kosmonautix.cz/2021/07/modul-nauka-potkaly-na-obezne-draze-problemy/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATOMIKS: leda, že bys "tak vysoko" použil jako obecný výklad "má takovou hodnotu", ale jinak jo, mám s těma formulacema problém, často prostě napíšu něco co vyzní rozporu s tím, jak to myslím, kažopádně, s tlakem bod varu vody klesá, a stratosféra se od určité výsky přestává ochlazovat a naopak se v ní znovu otepluje, takže od určité výšky v ní vodní pára nikdy přirozeně nezkonenzuje (což taky odpovídá tomu, že ve stratosféře moc nepozorujeme mraky, že ano)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATOMIKS: ne, nejsem, chtěl jsem napsat nízko :-) asi jem si spletl výšku nad zemí s vyško teploty :-)
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    XCHAOS: v tom nízkém tlaku je bod varu vody tak vysoko ... jsi si jist s tímto tvrzením?
    LEGI
    LEGI --- ---
    ONDRA_99: jasny. ale to tak nejak neni vyroba zadneho paliva. tudiz bezemisni spalovani je velky krok vpred.

    mi to trochu pripomina argument petrolheadz, ktery porad omilaji 'ale ta elektrika do tesel a spol. se musi nekde vyrobit'. ano, zatimco benzin si proste napumpujes a jedes....
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    XCHAOS: Problem to asi nebude, ale aktualne to nedela. Takze aktualne to ciste neni a tudiz "se bude kritikům argumentovat blbě" neni pravda. Ted maji validni duvod kritizovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRA_99: ano, ale zrovna pro miliardáře č.1 určitě nebude problém vedle kosmodromu postavit FV elektrárnu a generátor zeleného vodíku. Tyhle technologie jsou dnes prakticky na hranici nasazení v běžném provozu pro domácnosti, takže nasazení z takto vysloveně propagandistických důvodů se dá očekávat (a samozřejmě poměrně platný argument, že se tím posouvá dostupnost hi-tech pro každodenní nasazení, což je pravda - protože bez té technologie enviromentální transformaci nedáme, kdyby se Afrika chtěla vrátit od propanbutanových vařičů zpět k vaření na ohni ze dřeva, tak jim to tam ekosystém totálně rozloží, a tak je to se vším)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: čistě z hlediska fyziky to dává smysl. Samozřejmě, emise přímo do stratosféry jsou problém, paradoxně i u vodíku, protože voda se ve stratosféře drží dlouho a třeba v podobě vodních par jde o skleníkový plyn (silný) - ono v tom nízkém tlaku je bod varu vody tak vysoko, že to hned tak nezkondenzuje, sice je to poměrně těžká molekula, která nakonec klesne do troposféry, ale vlastně nevíme, za jak dlouho (a přirozených procesů, které pumpují hlavně v tropech vodu vysoko to stratosféry je určitě hodně..)

    obecně samozřejmě, představa, že se z toho stane masová záležitost aspoň na úrovni zaoceánských letů střední třídy je trochu psycho, protože tam by šlo stekučně o statistíce a miliony startů. Zase ne každého to láká.... mě láká když už, tak nesrovnatelně náročnější let na oběžnou dráhu (plus možná let do hlubokého kosmu, který je mimo většinu kategorií dostupnosti)

    v podstatě pokud něco v kosmonautice hrozí problémem vyplývajícím z měřítka, tak to fakt nejsou komické suborbitální starty, ale samozřejmě všechhny ty tankovací starty Elonovy Starship :-/ a paradoxně, znovu opakuju - riziko v tomto případě není CO2, tam běžné pozemní dopravě konkuruje máloco, ale vodní pára ve stratosféře - tam podle mě není dobře prozkoumané, jak dlouho tam vlastně zůstává. S tím, že problém by to byl stejně spíš až od určité intenzity provozu, při té současné určitě mechanismy, které to vrací do rovnováhy, musí převažovat (už jen kolik se v té stratosféře určitě vypaří meteoritů, apod...)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    XCHAOS: Scott Manley to popsal na twitteru. Sice samotne horeni kysliku a vodiku je ciste. Musis ale vzit v potaz jakym zpusobem je to palivo vyrobene (a to dnes teda moc ciste neni).

    https://twitter.com/DJSnM/status/1417518575561048068
    KULA
    KULA --- ---
    XCHAOS: myslím, že během streamu to někdo prohlásil, 1 sedačka na Virginu je jako 1 sedačka na letu přes atlantik co se množství "bubáků" týče.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    QNEDLEEQ: Tak zejména u kyslíkovodíkového New Shepparda se bude kritikům argumentovat blbě :-) Motor Spaceship Two je trochu větší problém, pálení plastů v hybridním motoru je větší smrádeček...

    Každopádně, objem zplodit vypuštěných do stratosféry je oproti orbitálnímu startu dost zanedbatelný a motor taky končí spalování v daleko nižší výšce. Bude to srovnatelné s emisemi ze soukromých tryskáčů. Jestli start Falconu 9 je cca něco jako let velkého dopravního letadla přes Atlantik, tak suborbitální skok je v podstatě něco jako 1/30 takového letu, jenže nemusíme urychlovat všechno to palivo, takže daleko spíš 1/100 a méně. Tedy se dostáváme skutečně na úroveň emisí delšího výletu osobním autem (dejme tomu několik tisíc km). Což někdy v životě podnikl každý z nás...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    What Really Happened at the Arecibo Telescope?
    https://www.youtube.com/watch?v=3oBCtTv6yOw
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VOYTEX: na zazehy ma Nauka spoustu casu .. to chce nohy v teple, a trpelive cekat. :)
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    SEJDA: k tomu je daleko, Nauka se potaci na nizsi, silne elipticky orbite 199x375 km, takze nejdriv by museli nejak zazehnout jeji motory a nebo manevrovat s ISS. Aby nakonec nedokovali spis jako Kursk, ehm..
    LEGI
    LEGI --- ---
    no, dle zkušenosti z minulosti bych soudil, že je-li na výběr, jestli kecá Rogozin, nebo skoro kdokoli jiný, sázím na Rogozina.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam