• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    ONDRA_99: v případě, že přistává na lodi... pokud se vrací na pevninu, tak někdy v průběhu pravděpodobně dosáhne i nulové horizontální rychlosti
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    DZODZO: Terry Pratchett, Maskerade:
    It has to obey certain universal laws. And one is that, no matter how hard a thing is to do, once it has been done it’ll become a whole lot easier and will therefore be done a lot. A huge mountain might be scaled by strong men only after many centuries of failed attempts, but a few decades later grandmothers will be strolling up it for tea and then wandering back afterward to see where they left their glasses.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Pro upresneni prvni stupen Falcon 9 nahore dosahne pouze “nulove vertikalni rychlosti” pohybuje se dost rychle po balisticke trajektorii. Nulove rychlosti dosahuje New Sheppard ktery poskoci kousek nahoru, tam se zastavi a pada temer stejnou cestou dolu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KAERO: no neviem ci niekto tak skoro tromfne spacex a ich kompilaciu vybuchov

    How Not to Land an Orbital Rocket Booster
    https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Ne že by to nešlo vůbec, ale nevyplatilo se to - doteď. Až budu mít čas, zkusím to zhruba vyčíslit.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: No vždyť o to jde, že raketa stavěná "postaru" aerodynamické kryty odhazovat prakticky musí, pokud chce vynést nějakou trochu důstojnou zátěž.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: Neutron poleti mozna za 2 roky, mozna za 5 let, pred 10 lety startoval Falcon 1 .. Taurus uz je historie.

    KAERO: Beck si navrch rozmixoval cepici ;)


    BROUKOID: Otevrou ji ve 100 km uplne stejne jako se oteviraji atmosfericke kryty dneska, zavrou ji az kdyz raketa zacne padat .. dost mozna se zavre "sama od sebe".
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Jen doplním, že hmotnostní rezervy jsou dnes tak malé, že neodhození hmotnosti aerodynamického krytu může způsobit ztrátu mise tím, že nosič nedosáhne oběžné dráhy.
    Namátkou havárie Taurus XL v let 2004 a 2011.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Ted je celkem dobre obdobi. Prachaci se predhani, ktery udela hustejsi video o raketach.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Jak psal ARCHIMEDES, hlavni problem nebudou panty a zavirani/otvirani "cepicky", ale to, ze budou muset urychlovat vahu "cepicky" a pak brzdit s vahou "cepicky" - a vzhledem k tomu ze mechanismus zavirani a otvirani a zamykani ji urcite neudela lehci, tak se bavime asi o tunach navic..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Vetsinou dochazi k oddeleni prvniho a druheho stupne vysce okolo 100 km, prvni stupen sam o sobe orbity nedosahuje, tedy je suborbitalni. Od SpaceX jsme se naucili, ze potom stupen vystoupa setrvacnosti do vysky cca 160-200 km, kde dosahne rychlosti 0 km/h a zacne padat, nekde okolo 80 km ma rychlost 2500 km/h, tak se trochu zbrzdi, pak dosahne okolo 40 km rychlosti 4000 km/h, ale pak uz jej zacne atmosfera brzdit. Tepelny sttit resp termoizolacni nater ma jenom spodek stupne.

    Nutno dodat, ze Neutron bude mit "cepicku" o nejakych 40 metru vyse, nez ji ma Dragon.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    RIP: Suborbitální dráha znamená hlavně nedostatečnou rychlost na oběh, ne nedostatečnou výšku.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Buď něčemu nerozumím, nebo teda nevím :-); když první stupeň sestupuje zpátky bez tepelného štítu, musí sestup zahájit už suborbitálně, takže to musí otevřít v atmosféře, ne?
    KULA
    KULA --- ---
    Já v Neutronu spatřuju zásadní problém....2025 :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: stejne jako se tyhle dily mohou otevirat jen v kosmu, a integrace nakladu muze probehnout jinak, treba odebranim horni casti. Na zemi, nemusis pouzivat panty, staci to cele demontovat.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Ty to ale všechny otevírají a zavírají až mimo atmosféru, ne?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Uplne stejne to ma i Crew Dragon, kde uz cepicku znovupouzili. Pokud jde o opakovane zavirani na v kosmu, tak se bezne vzduchotesne uzavery certifikuji na stovky pouziti.
    RIP
    RIP --- ---
    Kryt typu "písečný červ" :-)
    Nebude trochu rizikovým faktorem, že se musí opakovaně otevírat a zavírat na nějakých pantech :-) zrovinka ta část, co po startu čelí největšímu aerodynamickému tlaku a co dostane po oddělení kapky od spalin z motoru druhého stupně?
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Podle me se akorat koukali na staryho bonda a rekli si: "hmmm.. co to zkusit obracene?"

    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    XCHAOS: Zas tak samozřejmé to opravdu není, obojí je proveditelné jen při použití konstrukce dostatečně pevné a lehké současně - jen tehdy vzniknou hmotnostní rezervy dost velké, aby nebylo nutné urputně šetřit každým kilem a zahazovat důsledně mrtvou váhu. Tady se zúročují zkušenosti RocketLabs s uhlíkovými kompozity a ta jejich in-house linka na kladení vrstev. Dělat takhle velké struktury z uhlíkového kompozitu s "předprogramovanou" strukturou podle směrů zátěže je složitá a drahá sranda.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam