• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    HRAFNAIN
    HRAFNAIN --- ---
    NASA - Saturn V Apollo Shake Test
    https://www.youtube.com/watch?v=s0UYNoTPdNs
    MEANKITTY11
    MEANKITTY11 --- ---
    Apollo 4 & 6: First Saturn V Test Flights - Historical Footage, 1967, A-type missions, CSM, NASA
    https://www.youtube.com/watch?v=KTqe7lz7aEM
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Jakoze optika i spektrometry alias kamery jsou na Webbu spicka, ale co je mega, je ta jeho "plachta", alias slunecni stit, a to ze ma k nemu i nastavitelny kyl/kormidlo/klapku, aby si mohl plachtit.

    Mommentum flap
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PER2: to je astronime .. kosmonautika je hardware, zasah meteoritem, porucha, neplanovane rychle rozebrani ..
    Webb toho zachiti jeste spoustu, kulervoucich fotech udela milion. A to proste proto, ze otevrel nove okno. Kazda jedna fotka je tak poctou vsem, co se na jeho planovani, lobbovanni, vizualicich, odhadum, studiich, stavbe, testovani i vypusteni podileji i ty tisece lidi, kteri denne hltaji ten dnesni temer GB dat, ktere Webb, i dnes, poslal.
    PER2
    PER2 --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    k tym cinanom - obcas nieco spadne zrejme neplanovane aj inde:

    Rocket Debris Fall On Sheep Farm In Australia, Loud Bang Heard By Locals: Report
    https://www.ndtv.com/world-news/rocket-debris-fall-on-sheep-farm-in-australia-loud-bang-heard-by-locals-report-3208935
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Snad jste zachitili, ja az diky souhrnu https://www.youtube.com/watch?v=iFRUYNmkOMk

    BDSat je mrtvy, odmlcel se a uz se s nim nepocita. Nicmene bude na misi Transporter-69 (listopad 2022) startovat BDSat-2

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES: ok, tak jsem to odhadl špatně, s tím větráním nádrží. Spoléhat na to, že vypouštěný náklad má nějaký aktivní pohon, se jim evidentně nechce - to taky chápu, to už víckrát zaznělo.

    Pořád ale startují na takovou dráhu, že po prvním obletu, když už je náklad oddělený, letí poměrně dlouhou dobu někde nad jižním Pacifikem, ne? Tam by snad nemuseli ani deorbitovat s nějakou super přesností. 300kg mi u 25t nosiče nepřijde fatálních. Ale dobře, když odvětrání nádrží nestačí, tak nestačí, no...

    Ale já si popravdě myslím, že to politické rozhodnutí nebylo. Prostě inženýři to chtělí mít nějak optimální a jednoduché a spolehlivé a třeba jim pravděpodobnost že to spadne někomu na hlavu vyšla nižší, než pravděpodobnost, že ten deorbit nezafunguje a bude se úplně stejná situace prezentrovat jako bug a ne feature... ale spíš myslím, že o tom prostě nepřemýšleli, dokud se světová veřejnost neozvala.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    XCHAOS: Trochu jsem počítal, kolik by CZ-5 stálo na nosnosti, kdyby se měla deorbitovat aktivně. Vycházel jsem z údajů pro start základního modulu tady ( https://reentry.esoc.esa.int/home/blog/long-march-5b-reentry ) s tím, že ta naměřená rotace bude převážně podélná (i když je dlouhodobě nestabilní) a příčná bude o hodně pomalejší.
    Pro snížení perigea z těch 160 km pod 80-100 km a zánik by bohatě stačilo delta-v 20m/s, což by se dalo pořídit s TPH systémem vážícím cca 200 kg včetně montáže. Pro zastavení "větráním" nádrží by to šlo, pokud by jim po startu v nádrži zbylo 1-2 tuny pohonných hmot (tam bych pro přesnější odhad musel jit do detailů jejich systému tlakování nádrží). Tolik tam tipuju spíš nemají.
    Vhodný okamžik, kdy by perigeum směřovalo nad nějakou neobydlenou oblast, by se v prvních desítkách hodin po startu našlo. Nejistota je v systému, který by měl stupeň před brzdným zážehem orientovat. I pokud byl šikovně na konci stupně (prostor tam obvykle trochu bývá), aby pokryl rozumné rozsahy možných rychlosti rotace mi opět pro TPH vychází bratru 100-250 kg (pro větrání nádrží opět něco pres 1 t pohonných hmot).
    Senzory a elektronika v tom hmotnostním rozpočtu nehrají roli.
    Suma sumárum se bavíme o ztrátě nosnosti zhruba 300-500 kg, což není úplně málo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: hele, kosmonautiku sleduju od dětství a military pozorovatelna je fakt blbá teorie.

    Už Rusové v 70tých letech takhle plánovali Almaz, ale zjistili, že ty kosmonauti jsou tam fakt navíc a už tehdy automatizace dosáhla levelu, že i ty klasický filmový pásy bylo levnější posílat nahoru a dolů automatizovaně, než je nechat vozit v pilotovaných lodích. Dnes je navíc vše digitalizované... lidský pozorovatel na špionážní družici má spíš negativní hodnotu.

    Význam je určitě propagandistický - i když může mít jiný obsah propaganda dovnitř Číny a jiný směrem ven, to už tak u těhle režimů často bývá.

    Taky si nemyslím, že u doplnkových modulů by neřešily ty panely - přesně naopak, pro nějaké složitější experimenty v tom směru, na který zřejmě budou aspirovat (např. materiálové inženýrství) mají ten výkon docela malý, takže si umím představit, že naopak zdvojení solárního příkonu by bylo hlavním smyslem vypuštění těch modulů, a ten prostor navíc by sloužil v podstatě jako hotel pro zahraniční turisty.

    Ale variantu, že druhou kopii stanice prostě radši dají někam do muzea, protože to bude nejlevěnšjí a propagandistický potenciál vůči domácímu publiku bude nejvyšší, tu bych nevylučoval. Nebo to prostě budou držet ve skladu, postupně upgradovat novější technologií - a budou to mít v záloze pro okamžité vypuštění náhradní komponenty v případě, že jim ten prototyp selže... případně to upraví podle závad zjištěných za letu, to by dávalo inženýrský smysl (který Číně upírat nechci, protože přeci jen, pragmatičtí technokraté v téhle éře do značné míry jsou, i když tu pragmatičnost realizují v rámci často nesmyslných megaprojektů..)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: necekal bych ze budou neco delat s kopiema, v EU by tohle bylo dost politicky nepruchodne takze to skonci nekde v muzeu. ty moduly planuji dat proti sobe na port/starboard a extra panely nebudou moc resit bych rekl, cela ta jejich stanice je primarne military pozorovatelna plus misto na propagandu a soft power pro okolni staty kde o maximalizaci energie pro nejakou top vedu asi moc nepujde a pokud pujde, bude to kratkodobe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ad moduly - není to úplně jednoduché, nemají tam dost portů, aby to celé uspořádali úplně jakkoliv - třeba jako Mir. Ve většině kombinací se jim solární panely duplicitních "Wentianů a Mentianů" budou o sobe plácat, a když se spolehnou na posunutí fáze rotace, tak se jim to může zaseknout v nejnevhodnější poloze.. samozřejmě jedna možnost je i nastavit panely na duplicitních modulech do vhodné polohy a dál tím už neotáčet. Nebo ty core moduly propojit "zády" k sobě, pak budou mít pro rotaci místa dost... ale nejsem si jistý, jestli ty core moduly umí řídit dokování v obou směrech, což by na to bylo potřeba.

    Je pro mě zajímavé snažit se odhadnout, co s tím asi udělají, protože každá ta varianta má nějaké pro a proti - a asi budou chtít předvést větší stanici a vozit na ní mezinárodní návštěvy, z takového Pakistánu apod. :-)

    Ale třeba ty kopie ani nevypustí a místo toho je někde vystaví v muzeu. U nich nejde předvídat, co vyhodnotí jako efektivnější způsob propagandy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tohle fakt není běžný protičínský trolling:
    Tons of Chinese Rocket Debris Have Crashed into the Indian Ocean - Slashdot
    https://science.slashdot.org/story/22/07/31/0131255/tons-of-chinese-rocket-debris-have-crashed-into-the-indian-ocean
    5.5 tons to 9.9 tons (5 to 9 metric tons) of the Long March 5B likely survived all the way to the ground today

    Podobně velké kusy kosmického šrotu dnes všichni ostatní řízeně směřují do předem vytyčených oblastí... v Rusku to padá do řídce obydlených oblastí Kazachstánu, což teda není ideální, ale ví se to dopředu. Dráha s uvedeným sklonem dosahuje až nad New York, takže Čína tak trochu provokuje s možností, že v New Yorku spadne na ulici 9t jejich šrotu :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: to prestavovani modulu je celkem sranda, i ted zadokovali modul jinam, bezpecneji a budou jej presouvat.
    Ale jinak mas pravdu, s dopadky si starosti moc nedelaji.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    /s/deornit/deobit
    sorry
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: no ok, souhlas... ale kolik toho dopadne z horního stupně, kterej je z tenoučkýho hliníku a má jeden malej motor (většinou) - a kolik dopadne ze stupně CZ-5, kterej má motory tuším dva a obrovský?

    uznávám, že to není úplnej konec světa, ale ta rezignace na deornit zážehy je hlavně zbytečná. Třeba i Shuttle Main Tank, kterej žádný motory neměl a asi by shořel celej, se kvůli tomuhle odhazoval před dosažením oběžné dráhy. Přidat na ten stupen' nějakej minimotor na TPH, nebo třeba jen umožnit ventaliaci zbytků kyslíku proti směru letu by nebyla v dnešní době "raketová věda". Myslím, že hlavní problém je, že Čína se chce prezentovat jako hi-tech velmoc a přitom nepochopitelně vynechali ne-až-tak hi-tech maličkost, která prozrazuje, že v uvažování jsou doslova "sto let za opicema" (no, 50 let určitě) .

    Z minulosti je známé, že na domácí půdě tato rizika zanedbávali až zarážejícím způsobem, protože žádná jiná země nikdy první stupně neodhazovala nad obydleným územím. Takže panují obavy, že si zvyknou, že to samé můžou dělat i v globálním měřítku. Nemluvě o tom, že bezohlednost demonstrovali i tehdy tím ASAT testem, který mohli provést na nižší dráze s nižšími následky, jako všichni ostatní.

    Je to složité, řada výtek vůči Číně a jejim postupům je spíše politicky motivovaná, ale tady si troufám říct, že případná nehoda by mohla poškodit pověst celé kosmonautiky jako takové. NASA tehdy měla s pádem Skylabu spoustu opletaček a celkově se od té doby tyhle věci začali řešit, deorbity začaly být řízené, vyšší stupně se uklízejí, nižší padají do předvídatelných míst....

    Navíc si nabíhají, protože se šířily fámy, že chtějí druhou půlku stanice (oni mají všechno vyrobené pro jistotu 2x a zřejmě ty záložní kopie modulů budou chtít vypustit taky) prodat ESA. ESA nemá tak přísná kritéria pro spolupráci s Čínou, jako NASA - což souvisí řekl bych trochu i s politikou Francie, která je určitě prapůvodním nositelem myšlenky, že velmoci nemají být jen dvě :-) Ale ESA svoje jméno bude chtít jen stěží spojit s rizikem, že při startu jejích modulů by první stupen' dopadl třeba na New York - tedy tuhle cestu spolupráce si Čína zabila.

    (jinak jsem zvědav, jak ty další 3 moduly ke stanici připojí - celkem nepochybuju, že to budou chtít udělat, ale překáží tam solární panely, pokud by to bylo v jedné rovině, takže sázím na to, že druhou půlku připojí tak, aby duplikáty Wengtianu a Mengtianu byly v rovině ortogonální k těm prvním dvoum modulům, spíš než že by řešili fázi otáčení panelů... další možnost je ale vypustit duplikát celé stanice na jinou dráhu, asi s vyšším sklonem, aby byla dosažitelná z Ruska, které o to škemralo už u té první stanice... celkem se dá číst mezi řádky, jak se Čína v řadě věcí s málo penězi snaží o hodně muziky a kdyby nebyli v jiných směrech tak bezohlední... ke svým lidem, k přírodě, k celému světu.... tak bych jim skoro i fandil...)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: to ne, ale cinan na nejake reseni resignoval a v ramci maximalizace nosnoti to proste pada a bude padat nerizene. je to prasarna ale cinanum je tohle jedno.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: sem tam se stane, ze nejaky moderni horni stupen nezvladne brzdici zazehy a deorbituje neplanovane. Zadne technicke reseni neni 100%.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: není to úplně srovnatelný... horní stupně se dnes většinou řízeně deorbitujou a první stupně většinou nedosahujou oběžný dráhy. V tomhle rozsahu se to neřízeně nedělo snad od pádu Skylabu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LEGI: to dela kazdy, tady jde o to, ze oni apriori rezignovali na jakoukoli snahu o to, ten pad jakkoli regulovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam