• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    LYCO
    LYCO --- ---
    ROLAND: hrozně se mi líbí ty zabudované podpory u přípojek hadic, jak mají kapkový tvar. Jasný design pro 3D tisk :)
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    RIP: starhopper = watertowers can fly!

    KAERO
    KAERO --- ---
    NECROMAN: premyslim jak poznat ze to neni vygenerovane v pocitaci? ta kamera kolem toho lita tak divne, ze vubec nevim jestli je ten zaber zrychleny nebo zpomaleny. cele to video pusobi divne.
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Starhopper :-)
    (Větší než kobylka luční asi bude :-))
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: myslim, ze ta raketa je mensi nez grasshopper = testovaci raketa F9
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Čína se pokouší okopírovat přistávání 1. stupně, a už je celkem blízko úspěchu
    x.com
    https://x.com/raz_liu/status/1837855524798263580
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Snad nebylo, ale docela zaujalo.
    LEAP 71 hot-fires 3D-printed liquid-fuel rocket engine designed through Noyron Computational Model | LEAP 71
    https://leap71.com/2024/06/18/leap-71-hot-fires-3d-printed-liquid-fuel-rocket-engine-designed-through-noyron-computational-model/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: civilní nebo soukromá mise jako zákazník komerční firmy... to by šlo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: to mas pravdu, se SpaceX je "komercni" vsechno, i start s trenovanymi astronauty s ohromujicimi karierami. Polaris Dawn je "civilni" mise, protoze Jared Isaacman nikdy neslouzil, resp. ne dost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: já jsem tuším nenapsal, že nemůžou dělat vědu (?) BTW označení "komerční mise" je zavádějící. Líbí se mi označení "citizen astronauts", občanská mise (v podstatě "civilní" tentokrát jako protiklad "vládní"... jasně, samotná NASA je civilní protipól USAF, resp. dnes i nové Space Force, ale ale po komerčních nevládních můžou následovat i amatérské nevládní mise, jednoho dne...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na elipticke draze byl i Polaris Dawn, a prave diky tomu si tim prosli tolikrat, protoze nezakulatili drahu rovnou, ale az po 8. obehu.
    Ja ti jenom pisu, ze tolik prechodu neudelala nikdy zadna jina vesmirna lod. Coz ti davam protipriklad na tve tvrzeni, ze "komercni mise nemuzou delat zadnou vedu". My o vesmiru skutecne nevime nic.
    Budiz ti prikladem i treba pokusy s pecenim, ktere jsou uplne v plenkach. Skutecny rozmach vedy na LEO zazijeme az s prvnimi hotely, kde se bude personal venovat soustavne cinnostem, kterym se do te doby nevenoval nikdo dele nez par minut za pul roku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak otázka bezpečnosti ve van Alenových pásech je zásadní pro postupné zvyšování dráhy... což je energeticky efektivní (Oberthův manévr). Jeden scénář je postupné zvyšování dráhy jen s nákladem a posádka pak dožene čekající planetolet až na vysoké eliptické dráze...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: Polaris Dawn nejvicekrat proletaval Van Allenovy pasy a zony zvysene aktivity iontu, tusim ze celkem 10x, zatimco Apollo 2x.
    Lidstvo se zatim na vesmir divali skrze klicovou dirku, ve ktere byl klicek .. ted pomalicku vytahujeme ten klicek, ale vzdy se najde nekdo, kdo bude tvrdit, ze uz jsme vsechno vedeli pred 20 rokama :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Už asi 20 let tvrdím, že dosahování rekordních vzdáleností od Země je niche soutěžní kategorie pro nestátní kosmonautiku - naopak, těžko zdůvodníme nějaký veřejný či vědecký zájem. Je to technické soutěžení, ale protože se cestou nepřistává ani nebrzdí, tak může být poměrně levné...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    First non-government spacewalk goes off without a hitch for Polaris Dawn crew – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/2024/09/12/first-non-government-spacewalk-goes-off-without-a-hitch-for-polaris-dawn-crew/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    CYBERWOLF: Soyuz MS lita od 2016, zadnych 50 letu nema, to spise 25. I s touto 19 minutovou misi hruzy, balistickeho letu:
    Soyuz MS-10 - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_MS-10
    Starliner je novejsi, o tom zadna, testy neprobihali hladce, coz je dobre v tom, ze ukazal, ze se testy delat musi. Navzdy to tedy bude ten priklad na kterem se bavi generace mladych inzenyru, to je jasne. Pres to vsechno, funguje.
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    CYBERWOLF: no kampan... vzhledem k tomu kolik zkusenosti s konstrukci raket Boeing ma, kolik to stalo a jak dlouho to trvalo, tak to IMO pruser je...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SEJDA: tady by to ještě chtělo vstáhnout na počet letů sojuzů a starlinerů, aby to bylo relevantní. Jo a sarliner je taky o 50 let novější, člověk by čekal něco jako pokrok.

    Nicméně, tohle byl pořád zkušební let. Že se věci serou není divné, co mi přijde podstatné je, že ačkoliv se toho posralo hodně, tak se nic neposralo katastrofálně. Jestli to bylo štěstí nebo je starliner prostě dost failsafe nedokážu posoudit.

    Afektovatnosti reakcí, které to celé provázejí moc nerozumím. Skoro by se chtělo říct, že je to kampaň nebo co...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ONDRA_99: Nevim kolik letu Progresu-MS trvalo, nez se zastabilizoval Kurs a mohli se autonomne pripojovat. O Sojuzech s dirkami a unikajicimi chladicimi tekutinami radsi nemluvit. A vlastne podobne jako Starliner ma i Soyuz za sebou jeden "balisticky let".
    Takze pokud se na to divame optikou "prezili, takze je to ok", tak ani jeden Starliner neexpolodoval.
    Pokud se na to divame optikou "zivoty posanky/potencialni posadky byly mimo jakako rizika" Soujuz selhal 2x, Starliner ne.
    Pokud se na to divame optikou "automaticky se zvladl pripojit", tak tam ma Progress bezpocet selhani a prechod na rucni ovladani ze stanice, Starliner jenom pri prvnim testovacim letu, kdy nedosahl orbity.

    Ja vim, Sojuzy maji obrovskou tradici, ale kdyz se podivame na historii modernizovane rady MS, tak to az takova prukazna "jistota" nebude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam