• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    DARKMOOR: Díky za objasnění. Nevěděl jsem, jen jsem něco matně tušil, že by mohlo nějak tak být.
    DARKMOOR
    DARKMOOR --- ---
    ROLAND: Jestli to je slitina CuCrZr, tak ta v pohodě zvládne provoz při 500°C. Teplotu tání má 1080°C podobně jako měď, ale díky legujícím prvkům si drží mechanické vlastnosti do těch 500°C. Z čisté mědi je při 500°C plastelína.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    QNEDLEEQ: Jo asi to nebude celý motor, i když koukal jsem na ty další obrázky a i na tom videu k čemu je to upevněné, ale zase se v tom moc nevyznám. A jako souhlasím že do praktického užití to je jistě ještě daleko. Jen prostě ta měď a i kdyby ve vesmíru a spolehlivé chlazení tak se mi to přeci jen něčím nezdá. Třeba opotřebení výpusti spalin? I když píší že je to nějaká slitina mědi CuCrZr. Což bych hádál že nějakou i tu tepelnou odolnost přidává ten Zirkon?
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    LYCO: To ano, a ano měď má sice vynikající tepelnou i elektrickou (čistá) vodivost, ale také velice nízký bod tání.
    QNEDLEEQ
    QNEDLEEQ --- ---
    ROLAND: toto technologicke cviceni ma k letovemu hardware jeste hodne daleko :) k chlazeni je pouzita kombinace tzv. regenerative cooling a tzv. film cooling takze med az tak nevadi :) tohle je vicemene jen 3d tistena spalovaci komora a expanzni tryska :) to cele za tim na tom standu to zasobuje palivem a okyslicovadlem atd. , takze to medene neni az tak uplne cely raketovy motor :) v clanku jsem se nejak nedocetl v jakym cyklu to vlastne pracuje atd. :)
    LYCO
    LYCO --- ---
    ROLAND: prakticky každý raketový motor je závislý na svém chlazení, to není nic neobvyklého. Měď má vynikající tepelnou vodivost, to není blbý materiál.

    5 kN není moc. Jak píšou v tom článku, motor bude vhodný jako kick stage (nejvyšší stupeň rakety / hlavní motor družice). Pro srovnání, evropský AVUM (Vega) má poloviční tah, ruský Briz-M (Proton, Angara) čtyřnásobný, Centaur (Vulcan) má padesátinásobný tah.

    Nenašel jsem jaký má specifický impuls ani jestli bude mít turbočerpadla (hádám že spíš ne). Pravděpodobně to bude malý motor který pořád může udělat hromadu práce.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    LYCO: JJ design a jako na první pohled se mi to také hodně líbí a vypadá to, že by to mohlo být i spolehlivé? Jen mi dělá obavy materiál, že je to z mědi, takže když vypadne chlazení, tak je to kaput.
    Ale už si neumím vypočítat ten výkon a srovnat to s dalšími pohonnými jednotkami. A ani si už nevybavím, který je dnes nejsilnější používaný motor. Ale na pohled tohle vypadá jako slibné? I když tedy ten plamen asi moc na nějaký tah nevypadá? Ale třeba jako pro manévrování, pokud to nebude váhově těžké by to mohlo jít?

    V každém případě na pohled hodně zajímavá záležitost. :)
    LYCO
    LYCO --- ---
    ROLAND: hrozně se mi líbí ty zabudované podpory u přípojek hadic, jak mají kapkový tvar. Jasný design pro 3D tisk :)
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    RIP: starhopper = watertowers can fly!

    KAERO
    KAERO --- ---
    NECROMAN: premyslim jak poznat ze to neni vygenerovane v pocitaci? ta kamera kolem toho lita tak divne, ze vubec nevim jestli je ten zaber zrychleny nebo zpomaleny. cele to video pusobi divne.
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Starhopper :-)
    (Větší než kobylka luční asi bude :-))
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    NECROMAN: myslim, ze ta raketa je mensi nez grasshopper = testovaci raketa F9
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Čína se pokouší okopírovat přistávání 1. stupně, a už je celkem blízko úspěchu
    x.com
    https://x.com/raz_liu/status/1837855524798263580
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Snad nebylo, ale docela zaujalo.
    LEAP 71 hot-fires 3D-printed liquid-fuel rocket engine designed through Noyron Computational Model | LEAP 71
    https://leap71.com/2024/06/18/leap-71-hot-fires-3d-printed-liquid-fuel-rocket-engine-designed-through-noyron-computational-model/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: civilní nebo soukromá mise jako zákazník komerční firmy... to by šlo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: to mas pravdu, se SpaceX je "komercni" vsechno, i start s trenovanymi astronauty s ohromujicimi karierami. Polaris Dawn je "civilni" mise, protoze Jared Isaacman nikdy neslouzil, resp. ne dost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: já jsem tuším nenapsal, že nemůžou dělat vědu (?) BTW označení "komerční mise" je zavádějící. Líbí se mi označení "citizen astronauts", občanská mise (v podstatě "civilní" tentokrát jako protiklad "vládní"... jasně, samotná NASA je civilní protipól USAF, resp. dnes i nové Space Force, ale ale po komerčních nevládních můžou následovat i amatérské nevládní mise, jednoho dne...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: na elipticke draze byl i Polaris Dawn, a prave diky tomu si tim prosli tolikrat, protoze nezakulatili drahu rovnou, ale az po 8. obehu.
    Ja ti jenom pisu, ze tolik prechodu neudelala nikdy zadna jina vesmirna lod. Coz ti davam protipriklad na tve tvrzeni, ze "komercni mise nemuzou delat zadnou vedu". My o vesmiru skutecne nevime nic.
    Budiz ti prikladem i treba pokusy s pecenim, ktere jsou uplne v plenkach. Skutecny rozmach vedy na LEO zazijeme az s prvnimi hotely, kde se bude personal venovat soustavne cinnostem, kterym se do te doby nevenoval nikdo dele nez par minut za pul roku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak otázka bezpečnosti ve van Alenových pásech je zásadní pro postupné zvyšování dráhy... což je energeticky efektivní (Oberthův manévr). Jeden scénář je postupné zvyšování dráhy jen s nákladem a posádka pak dožene čekající planetolet až na vysoké eliptické dráze...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam