• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: nevim, proc by to melo byt digitalni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: N1 měla slavný počítač Kord, který uměl vypínat protilehlé motory, když jeden bouchl :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: tak to napis, tak aby ti bylo rozumnet. Snad si nemyslis, ze vsichni mysli jako ty ;)
    Ja jsem argumentoval F9 a Electronem, soucasnymi hi-tech raketami, a ty argumentujes 60 let starymi raketami z dob, kdy byl tranzistor on edge technogii :)
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: tak já ti to teda napíšu i slovy.

    Podívej se na ty dvě rakety. Kolik měla která motorů? Která měla redundantní motory a engine-out capability? Která z nich dokázala spolehlivěji odstartovat? Jsou tam nějaké souvislosti?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    LYCO: retro vibes .. 60's :D
    tehdy mel Starun 5 avionu digitalizovanou, N1 asi nic.
    Dneska ma kazdy senzor vlastni pocitac ;)
    LYCO
    LYCO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    STARE_CASY:
    STARE_CASY: dobře se v tom pošťoural Scott Manley:
    Australia's First Homegrown Rocket Goes Down, Down Under.
    https://www.youtube.com/watch?v=98haEggTw4A

    Napadnou ho úplně všechny varianty, které napadnou průměrného samorostlého kosmonautického nerda a k tomu přidá 10 dalších :)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: To je de facto jeden z hlavních problémů hybridů - jak dostat okysličovadlo efektivně a v délce motoru rovnoměrné skrz tu vrstvu hořících plynů až k povrchu palivového zrna. V důsledku není vůbec jednoduché dosáhnout u hybridů slušných rychlostí hoření a tím i tahu. Poslední dobou to větší hybridy řeší hlavně palivy, co mají nižší teploty tání (vč. vosků), ale to zas komplikuje dynamiku plynů u povrchu zrna (vrstva kapaliny a aerosolu) i mechanickou stabilitu zrna.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: napiš do Gilmour Space :)

    Na web toho zas tak moc nedávají, je tam k nalezení jen video z jednoho testu na standu:

    Sirius Hybrid Engine Qualification Test
    https://www.youtube.com/watch?v=5vyhef00ebY


    Ale principiálně to bude podobné jako RocketMotorTwo, se kterým létal Branson (Virgin Galactic). Má (měl?) také tuhé palivo a kapalné okysličovadlo, byť tam to je oxid dusný a ne peroxid vodíku. Tam sice nákres vnitřku taky není, jen pár fotek motoru, ale základní schéma/princip vychází z tohodle:




    O těch hybridních motorech si můžeš víc přečíst na

    Hybrid-propellant rocket - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid-propellant_rocket
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: ja chci videt schema, jak do tech tuhych polymeru vstrikuji to okyslycovadlo ..
    napadl mne vtip: pokud F9 lita na "oleje" (petrOleje) Eris lita na smulu (pryskyrice)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: reguluješ okysličovadlem
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: tak to je hybrid na druhou .. tuhe palivo a el. cerpadlo okyslicovadla. Asi ten tuhy polymer trosku znemozni regulaci tahu.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    ATOMIKS: protože do pevného paliva (3D tištěný polymer) vhánějí zmíněnými elektrickými turbočerpadly peroxid vodíku jako okysličovadlo. Bez něj to nehoří. A jakmile se přerušil tok okysličovadla, tak palivo dohořelo a samo o sobě nebouchá. Peroxid (a oni určitě používají vysokou koncentraci) je mrcha nebezpečná, při vysoké teplotě se rychle odpařuje a pak má tendenci dělat kaboom, ale je toho prostě míň, tak bych řekl, že proto ta kultivovaná destrukce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ATOMIKS: asi fakt proto, že motory jsou hybridní. pevné palivo asi fakt nemůže explodovat všechno najednou...
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    ARCHIMEDES: mě zas překvapuje, že nedošlo ke kaboom, ale jen k hoření paliva
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    je to tedy 3 stupnova raketa Eris, 1. stupen ma 4 motory Sirius udajne maji mit tah az 115 kN. Raketa hmotnost 30 tun, nosnost 300kg.
    Motory Sirius jsou hybridni .. asi jako motory na Electronu = elektricke turbocerpadla.

    Takze teoreticky to na 3 motory "dat" mohla .. tedy alespon o hodne vyse.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: Mně to naopak přijde jako ukázka dobré rovnováhy mezi komplexitou mnoha motorů a výhod "engine-out capability". Motor selhal v nejhorší možný moment, když je raketa nejtěžší, ale ta i přesto dokázala stoupat a vyklidit rampu. Byla to havárie, ale velmi kultivovaná.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: old school design je mit malo motoru, ktere nezvladnou kompenzovat vypadek jednoho z nich.
    Ja vim, ze prvni starty nebyvalji uspesne, premyslim o uspesne rakete, kdyz ma 3 uspechy z prvnich 7 startu, pokud na tolik startu maji penize.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: Co? Dyt to byl prvni start prvni orbitalni rakety te firmy. Falcon 1 letel na orbitu az na potreti. Falcon 1 mel navic jen jeden motor, tenhle ma tri. Vubec nechapu proc to srovnavas s 2x vetsim Falconem 9 a proc old school design.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: miluju tyto neuspesne starty "do boku".
    Jeden motor nefunkcni, 3 zbyvajici nezvladly kompenzovat = takovy old school design. Proto jsou F9 a Electron bezkonkurencni.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam