• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Progress dovezl na ISS smrad. A smrad to byl takovy, ze neodpadla "americka astronautka", ale "rusky kosmonaut" a Progres byl po otevreni okamzite uzavren.

    After Russian ship docks to space station, astronauts report a foul smell - Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2024/11/after-russian-ship-docks-to-space-station-astronauts-report-a-foul-smell/
    KAERO
    KAERO --- ---
    VOYTEX: vrtule pro chlazeni na ISS ma asi jine pozadavky nez vrtule pro dron. Treba z toho duvodu, ze ta vrtule pro ISS je v dlouhem tunylku, coz u dronu z hmotnostnich duvodu nebude.

    Ale jo, uzivej si ty tvoje konspirace dal a dal, stejne te nikdo nikdy o nicem nepresvedci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VOYTEX: mě se líbí takový ten větrák s anulárně uzavřenými listy (po vzoru anulárního křídla), ten je taky hodně tichý... ale jen na některých vlnových délkách.

    Chápu, že ty nebudeš s NASA spokojený, dokud se na ISS nebude léta antigravitačně, no. Oni jsou hrozně konzervativní :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Starliner se bezpecne odpojil od ISS, uz odhodil i servisni modul a ted vstupuje do atmosfery
    https://www.youtube.com/live/vZ0T-cZWh78?si=vx1N_Sh9QNkwVnex
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: no NASA to vymyslela dost divoce, misto navratu Boeingem se budou ti dva v pripade nutnosti evakuace ISS, v dobe po odletu Boeingu a pred priiletem Dragonu 9, vracet bez skafandru a bez sedacek na nejake nafukovaci palete v cargo prostoru, pod 4 sedackama normalni posadky Dragonu 8. Aby se NASA odhodlala k takovymu divokymu reseni za ucelem "snizeni rizika", nechce se mi verit, ze Boeing je bezpecny a sance na pruser tam musi byut strasne velika.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, no ale nezdá se mi, že by se někomu chtělo riskovat, že se oddělej od ISS a pár minut potom jim pšoukne všechno zbylé hélium a zůstanou tam zaseklý.

    Záchranná mise by docela dobře mohla mířit ne k ISS, ale k uvízlému Starlineru, co se není schopen deorbtitnout...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: to bude dost stara sprava.
    1) SpaceX neleta, tim mene pilotovane lety
    2) vsechy dokovaci mista ISS, kam Dragon muze dokovat jsou obsazene
    3) kdyz by se Starliner odpojil a bezpecne odletel od ISS, muze bezpecne pristat na Zemi.

    A hlavne se NASA ptala SpaceX po tom, co nebylo jiste, ze se Rusove odvazi vratit se v Soyuzu, kde hrozili nelidsky vysoke teploty, dehydratace a ev. i smrt. To ze se mela NASA ptat kvuli Starlineru je hoax.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Starliner visi na ISS a nikam nemuze dokud se nezjisti pricina problemu, a falcon nemuze startovat protoze se ceka dokud se nezjisti pricina problemu. Takze jedine papirove pouzitelne je ted rusky sojuz?

    A to jsem myslel, ze NASA chtela vyvinout nosice a lode u dvou nezvaislych firem prave proto, aby se vyhnula moznosti ze se u jedne rakety neco pokazi a museli by s prosikem za rusaky :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    "Je to iné, ako keď ste vnútri ISS?

    Úplne. Ak idete do reštaurácie UFO a sedíte tam pri stole, je odtiaľ krásny výhľad na hrad na kopci, na Bratislavu a je to pekné. Ale ak ste jeden meter naľavo a visíte na vonkajšej strane okna s riekou pretekajúcou pod vami, je to diametrálne odlišná skúsenosť. A to ste len jeden meter naľavo."

    Rozhovor s Chrisem Hadfieldem

    Astronaut: Ľudí najviac zaujíma, ako sa vo vesmíre chodí na WC. Skafander si predstavujú úplne inak (rozhovor) | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/clanok/0XZ49eh/astronaut-ludi-najviac-zaujima-ako-sa-vo-vesmire-chodi-na-wc-skafander-si-predstavuju-uplne-inak-rozhovor/

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: brani. certifikace a tedy penize. Rekneme, ze vzletovy a navratovy system certifikuji behem 2 letu s nakladem a systemem na podporu zivota. System na podporu zivota nemaji a tak se zatim ani lety nebudou do certifikace zapocitavat, aby na nej meli dost penez potrebuji letet s nakladem nejmene 10x. Takze 2035, ale to uz ISS nebude.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MAKROUSEK: ne, moje vize pro rok 2028: po 3. neuspesnem pokusu o manualni spojeni sojuzu se stanici, se posledni ruska lod odpoji od ISS po 2 letech, americane budou startovat k ISS 4x za rok (2x dragon, 1x komercni dragon, 1x starliner) a bude tak zajisteno, ze v poslednich 2 lodich (starliner a dragon) budou i posledni 2 rusove.
    Par let budou holt Rusove platit americanum za let.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PUBLICURINATION: abychom se vrátili k debatě: Ano, ESA, která funguje mimo struktury EU i EUSPA, coby agentura řízená přímo EU, můžou politickou cestou dosáhnout toho, že evropské družice budou muset povinně startovat na (dražších) evropských raketách. Tohle je ale byrokratické řešení, které ke konkurenceschopnosti evropských raket nepřispěje.

    Příklad: nedávný přesun družice Eumetsat z A6 na F9 je kritizován a je asi možné, že zrovna u této družice to nějak direktivně šlo nařídit, aby na A6 letěla. Jenže: horní stupeň A6 při zkušebním letu částečně selhal, a dá se předpokládat, že zrovna tahle družice by zrovna tu feature, která nezafungovala, mohla potřebovat. Zpětně se tedy to rozhodnutí může jevit jako prozíravé - i když, horní stupeň F9 při posledním startu taky (nečekaně) selhal a je to tedy docela dramaticky 1:1 ...

    Já nejsem fanoušek Elona: politicky se on (nebo skupiny, které ho financují) docela dost odkopal a dnes už z něj jde spíš strach, než abych ho obdivoval (podobně jsem kolem roku 2000 obdivoval Rusy, že navzdory domácím problémům šli naplno do programu ISS - ale po nástupu Putina k moci a zejména po roce 2008 už jsem začínal hodně pochybovat). Podobně jsem SpaceX nejdřív fandil, ale teď si fakt myslím, že Evropa by se urychleně měla snažit být minimálně stejně dobrá. (a netuším, co na téhle formulaci ze mě dělá "deprivanta")
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: ach jo, to je fakt šílený... Rád bych řekl, že mají strašnou smůlu, ale tohle fakt není smůla. Boeing má opravdu velký problém s procesy.

    Starliner zatím dál pokračuje k ISS, podle tvrzení NASA není aktuální závada ohrožením posádky.



    A jen mne tak napadlo, co by se stalo, kdyby po připojení k ISS byl Starliner označen jako nezpůsobilý k bezpečnému návratu s posádkou. Jak by to v takovém případě dál probíhalo? Je jasný, že by posádka zůstala na ISS a čekala na odvoz... Další Starliner? Dragon? Sojuz?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    x.com
    https://x.com/heospace/status/1790166071447789955?t=rfhoxUoQxZDvFIfzSXFNog&s=03

    @heospace
    We captured this image of the ISS as it passed over the Indian Ocean from a satellite 69.06 km away.
    Relative velocity: 5.9 km/s

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SUMAC: pozeram ze ma na YT videa z pobytu na ISS, nie vsetky su s titulkami, ale na demonstraciu tych cinnosti to ani moc netreba, nieco podobne tam kedysi robil chris hadfield vselijake taketo pokusy

    【水泥棒】シャンプーするにも一苦労 【ECO-FRIENDLY】A Hard Time Washing Hair in Space
    https://www.youtube.com/watch?v=OdIGa17q6wE
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    LEGI: zrušil to kdo? Ten Japonec co letel na ISS a zjistil že nu mu to stačilo nechce sponzorovat Muska a jeho debilní názory?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: hold, což je v případě cesty k ISS = scrub
    GODY
    GODY --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ano, miniraketoplan Siera Nevada Corporation bude jako nakladni lod startovat k ISS co nevidet
    Dream Chaser – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Dream_Chaser
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: no jo ale stale tam sedis takto, jako kozmonaut nemoze byt urcite nikto s klaustrofobiou :)

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam