• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO

    Jaké preferujete středy

    18 hlasy od 18 respondentů

      rozbalit záhlaví
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      MATT: Se většinou měří THD (total harmonic distortion), to je víceméně to, s čím se dnešní člověk spokojí, že když to je dobrý (pod desetinu procenta), tak zesák je jakože dobrej. V reálu se do zesáku pustí sinus a sleduje se, jak se rozloží harmonický:



      Problém je, že zesák s výraznou druhou harmonickou a nonexistentníma vyššíma harmonickejma může toto číslo THD = 0,015 % mít stejný jako úplně jinej zesák, kde jsou přítomny všechny harmonický (třetí, osmá, patnáctá, všechny), ovšem všechny velmi malinký. To číslo však, což můžeš chápat jako jakejsi součet, může bejt stejný. Zvukový charakteristiky těch zesáků budou velmi odlišný. A ani jedno z toho (měření statickým sinem, případně dvěma siny, to je pak intermodulační IMD) neříká nic o stabilitě konce, chování v zátěži, jeho linearitě, chování v odběhu z limitace - prostě to číslo je téměř bezcenný. Jak kdybys hodnotil auto jedním číslem. Kvalita jízdy = 87 %. Bohužel, tak to nefunguje, a konkrétně na odezvu zesilovače na hudbu = náhodný signál s extrémními špičkami, který se pouští do neznámé výhybky a reprosoustavy = zátěže, odkud se zase vrací zpětné proudy zpátky do konce, neexistuje zatím uspokojivá měřicí metodika. Měří se toho hodně, dohromady to dá nějaký obrázek, ale předpovědět chování systému při forte orchestru s tympány, takový signál není. To se dá až slyšet. THD jako takové je téměř bezcenný údaj - a přitom nejpoužívanější. Total Distortion je pod 1 %. No není to krásný údaj?
      MATT
      MATT --- ---
      A tak se ještě zkusim zeptat. Jak se měří chyby těch zesilovačů? Ty čísla co se udávaj, jak se to počítá? Když se na to podívám z pohledu analýzy časovejch řad, tak jedno číslo v procentech může bejt i pěknej podvod.
      MATT
      MATT --- ---
      MACHALIK: tys to psal na ctyrikrat? stane se ;) ale uz toho necham. s tim slepakem tanoju a visatonu si trefil hrebicek na hlavicku. ale jak jsem psal, ja si (zatim) vystacim s tim co mam.
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      Už si vzpomínám, taky tu byl Audiomat Solfege, to byl příjemnej zesáček, ale strašně slabej, na Matrixy nepoužitelnej, taky ještě Revox B242 a pak jeden kámoš měl cosi od Petříka, pokud se nepletu, tak toto, bylo to legrační, zapínalo se to klíčkem :)
      Bryston byl prostě v té době náš top.
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Já si osobně myslím, že by to muselo jít na známé sestavě poznat (= ne u cizího borca na cizích bednách), ale nesmělo by být cílém zmást testovaného, protože to lze vždycky. Vždycky.
      Oba zesáky měří nějak tak, jak zesáky měří, ten bastl pak o něco asi líp než Bryston, protože borec si s tím dal záležet (plus kompenzoval kde co v tom jednom konkrétním kusu, hrál si s tolerancema součástek atd.). Nebyl by tam ale nějakej zásadní rozdíl v THD - myšleno že jeden je o světelný rok jinde než druhej.

      Ad Bryston - co na to říct. Prostě do té doby jsme si mysleli, že je to fakt dobrý (taky bylo). Srovnávali jsme Brystona se vším možným, co bylo k dispozici - třeba ten druhej majitel Matrix 800 je měl pověšený na čtyřech kusech Studer A68 (každej reprák měl de facto svůj vlastní konec), Bryston byl i tak spolehlivě lepší (dynamika, basy, zvládal větší hlasitost, hrál s větší suverenitou). Taky tu byly různý DPAčka všude, tak samo Bryston byl lepší, pak nějaký Accuphase integrovaný, relativně nízký, ale obecně nějaká extratřída se tady v té době nevyskytovala. Bavíme se o roku cca 2005-2006. Ten Bryston byl v našem malým kroužku to nejlepší a nejdražší, co jsme měli (spolu s předkem Bryston PB25, to jsem zapomněl dodat). Ten testovanej bastl byl s variabilní hlasitostí, dalo by se říct integráč.

      Kontakt seženu. Možná mám v nějakým prastarým archívu i fotku té krabice. Čuměli jsme jak puci.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: Co chceš slyšet? Jestli tam byl tak výraznej rozdíl, že byste ho poznali i naslepo, tak jste zřejmě propásli šanci získat snadno 10000 dolarů :). I když u takového rozdílu by se asi přišlo na nějaký zádrhel už při vstupním měření.
      Takhle na dálku ti těžko něco řeknu, to bych musel mít možnost obojí změřit.

      Btw mě překvapuje, jak mohl být brněnskou referencí a vámi velmi ceněným zesilovačem přístroj, který teď popisuješ slovy "syntetický, umělohmotný, drátěný, tvrdý, sevřený zvuk".

      Ten kontakt na toho týpka by mě zajímal.
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Protože to nebyl rozdíl v žádným pásmu. Jestli se něčím dal popsat rozdíl mezi těma zesákama, tak by to bylo Bryston syntetický, umělohmotný, drátěný, tvrdý, sevřený zvuk, plechová pixla přirozený, klidný, neutrální, barevně věrný a objemově mnohem větší (jakoby hrála větší plocha beden) zvuk. Nebyl to rozdíl pásem nebo míry detailu nebo objemu basů, byl to kvalitativní skok jinam.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: A kde tedy bereš tu jistotu, že týpek tam neměl nějaký pásmo decentně zvýrazněný, takže to znělo líp?
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Žádný, to byl poslechovej test. Bylo to v obýváku, začlo se třeba v osm večer, skončilo v pět ráno, druhej den jsme naklusali zase v poledne, byli tam do večera, pak kořeň odjel s prázdnou kabelou dom a my se též rozprchli, abychom se zas a znova vraceli.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: Jaký jste tam měli měřáky?
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Nebyly korekce, nebyla hlasitost konstantně vyšší u toho bastlu, Bryston byl naprosto v pořádku (do té doby brněnská reference, hrál líp než všechno ostatní, co jsme tu měli) a ta historka je pravda. Nemám důvod ti kecat.
      Kontakt na borca vyhrabu, ale nejprvě bych rád znal - za předpokladu, že budeš schopnej sklopit obranný mechanismy, kterýma se snažíš najít ten podfuk (korekce) nebo chybu (rozbitej Bryston) - tvůj názor na to, proč se tohle stalo.

      MATT: Nenapadlo tě někdy si založit nějakej sloupek? Nazvat ho třeba nevtipné glosy nebo zbytečné poznámky.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: Když tedy přehlédnu to, že věrohodnost takovýchto historek se těžko ověřuje, tak proč bych měl vylučovat "utajený korekce na basech a vejškách"? Ten Bryston pak ještě někdy někdo pořádně změřil? Dáš mi na toho bastlíře kontakt? Co to vlastně bylo za zesík?
      MATT
      MATT --- ---
      MACHALIK: asi přiletěl z budoucnosti a jeden kanál pouštěl o 13 Hz vejš ;)
      MATT
      MATT --- ---
      MACHALIK: k tomu jsem se tu uz vyjadroval a prave proto jsem spokojenej.
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Beru to jako akceptaci, jo?

      Tak hele. Bylo nebylo, sešli jsme se takhle jednou večer, naše malá brněnská hifi parta, namísto v hospodě u jednoho z nás doma. Konkrétně u jednoho ze tří majitelů B&W Matrix 800, které tehdy provozoval na svém mezi námi všemi velmi ceněném Brystonu 4B SST. Ostatní přítomní byli druhý majitel B&W Matrix 800, já, v té době majitel Quadral Titan Mk V, a ještě jeden, v té době majitel JBL 4345 (všimni si, že kromě Brystonu uvádím jen bedny).

      Now, důvod, proč jsme se místo v obvyklé putyce sešli u kámoše doma byl, že se k nám do Brna objednal na audienci jeden bastlíř z Prahy, kterej, jak už to bývá, byl velmi sebevědomej a vykládal nám, jak jeho zesilovač přehraje všechno, co máme v Brně. Zároveň jsme věděli, že nemá tušení, jaké bedny jeho zesilovač čekají (M800 jsou velmi náročné, mimochodem takhle vypadají jejich terminály), a také že jeho výtvor má 200-250 W / 4 Ohm, zatímco Bryston měl 500 W. Netřeba podotýkat, že takových bastlířů už bylo, vždy se svými zaručenými vynálezy, inu toto byl další v řadě. Kde byl bias je snad jasné - a když přijel, vyndal svou plechovou krabici z vietnamské tašky na zem a bázlivě obhlížel reprobedny, my jsme bázlivě obhlíželi jeho, protože několik hodin jízdy ve starším autě se na něm viditelně a citelně podepsalo. Když se pak vrhnul po káblech a chtěl začít přepojovat, musel ho majitel zarazit, že si to raději zničí sám, a pravda je, že my všichni ostatní jsme byli kurva rádi, že se to neodehrává u nás doma. Ptal se ho majitel aparátu, jestli to má ochrany, jestli to zničí bedny, konstruktér se sebevědomně smál, že to má lepší i ty ochrany než Bryston - zkrátka klasika. Každý, kdo kdy dělal u nás v ČR chvíli do hifi, tyto scény dobře zná a na studený pot na zádech dodnes vzpomíná.

      No a tak jsme tam byli, chvíli jsme ještě poslouchali Brystona na žádost konstruktéra, aby věděl, jak celý aparát hraje, a pak majitel Matrixů třesoucíma se rukama zapojoval krabici, my ostatní jsme se za něj modlili, a co se biasu týče, tak ještě jednou opakuju, že o nějakým biasu nemohla být ani řeč. To nebyl bias, to bylo, tyvole, skálopevný přesvědčení, to byl výsměch, to byla lekce, kterou jsme se rozhodli udělit dalšímu namistrovanýmu internetovýmu kecalovi z Prahy, kterej se kasal, kdovíco nepostavil. Tu a tam posměšná poznámka, dotazy na to, jestli v tom vůbec má tranzistory, nějaké kecy o elektroprůmyslovce - zkrátka způsob, jakým se chováš k bastlířům, když máš doma aparát za milion v nových cenách.

      A pak to zapnul. Všem nám spadla sánka. Bylo to DOBRÝ. Co hůř, čím dýl to hrálo, tím víc jsme kroutili hlavama a nechápali, jak je to možný. Nepochopitelně dobrý. Po hodině už bylo jasný, že se nebavíme o tom, jestli borec postavil něco, co se vyrovná referenčnímu Brystonu, ale o tom, že přivezl úplně jinou třídu přístroje. Jinou ligu! A on tam jen tak seděl a nic neříkal, akorát na závěr se ptal, kolik ty bedny stojí a že jsou teda fakt dobrý, že to nečekal.

      Long story short, kámoš si to pak vyprosil na týden na zapůjčení - tu plechovku - a my ostatní tam chodili skoro den co den po práci poslouchat. Chudák, vychlastali jsme mu všechno, co tam měl. Mnohokrát jsme přepojili zpátky Bryston, aby se zjistilo, jestli to náhodou nebylo celý šalba, ale to nešlo. Nakonec to měl dva týdny a chtěl ten bastl koupit!

      Dokázal bys nějakým způsobem zdůvodnit tuto poslechovou zkušenost čtyř velmi zkušených a velmi předpojatých hifistů? Prosimtě zkus nesklouznout do předškolní palogiky a nevykládat něco o nesrovnaných hlasitostech nebo tak, hlasitosti byly stejný, různý, menší i větší, nakonec se z toho stal megatest, my tři brňáci, co jsme tam byli na návštěvě, jsme tam ten večer zůstali snad do pěti do rána, bastlíř dokonce přespal na kanapi až do druhýho dne, a když jsme znova došli někdy okolo poledne druhý den (nešlo jinak), ti dva tam furt byli a hráli a hráli. Pak si to ten kámoš teda na dva týdny nechal. Pokud teda vyloučíš, že to bylo způsobený uniformě zvedlou hlasitostí (buď té lásky) a vyloučíš i utajený korekce na basech a vejškách, máš pro tento nečekaný průběh a závěr poslechového testu vysvětlení?

      Díky.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: Hele, mě je to celkem šumák. To ty sis tu pořád dokola stěžoval, jak je debata se mnou nudná, nikam nevedoucí, pro tebe bez významu a určitě by se toho našlo ještě víc. Takže mě poněkud překvapuje, že se aktivně snažíš v ní pokračovat.
      Ale co už - na protiklady ve tvých tvrzeních jsme si všichni zvykli...
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Když mi to nedá a potřebuju tě konfrontovat s realitou. Praxí, víš? Chápu, že ti to nesedí, tak prostě odmítni a je to.
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: A co takhle se držet té své hlášky o posledním slově? Všem by se ulevilo...
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Dobře, on než to Polmo ozřejmí, tak to bude nejdřív zítra, spíš třeba za týden, moc sem nechodí. Bláhový si myslel, že se něčeho dobere za jedno odpoledne.

      Tak já se tě teda v mezičase na něco zeptám, jo? Povím ti pohádku, popíšu, co budu moci, budeš se moct i doptat na detaily, kdyby tě zajímaly, a pak se tě zeptám, co si o celé věci myslíš. Zkusíme to udržet v mantinelech dané pohádky. Ok?
      SVANC
      SVANC --- ---
      MACHALIK: Neklikej, nikdo tě nenutí :). A 24 dB asi těžko, ale i takovou příčinu nelze principiálně vyloučit.
      MACHALIK
      MACHALIK --- ---
      SVANC: Nekliknu na ten odkaz. Prostě nekliknu :) Budeš se muset obejít bez odkazů.
      Co ty víš, třeba jeden z těch zesů měl 24 dB boost nad 5 kilo?
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam