Tady je pár dojmů z letošní výstavy, tentokrát s troškou formátování protože se to nedalo číst :)
Audio Video Show 2019
Byl jsem se letos podívat už v pátek v naději, že bude míň lidí než bývá v sobotu. Tato naděje se ukázala jako zcela lichá, už v 11 hodin lidí hafo, takže zítra to bude asi trochu peklo. Přijde mi, že se letos nekonalo nic moc spešl, možná jsem zmlsaný, ale většinu top modelů známějších výrobců jsem slyšel už dřív a z toho ostatního mi nic nepřišlo vyloženě skvělé ani neobvyklé.
Další a další vtipné ceny:
Opět přibylo modelů v bizarních cenách 400 tisíc až 1,5 milionu - a to nepíšu proto, že by v té ceně neexistovaly skvělé reprobedny slyšitelně lepší než levnější modely, ale proto, že spousta těch kusů mi nepřijde vůbec v ničem výjimečná nejen zvukem, ale ani vzhledem. Největší kontrast je to ve srovnání s vyššími modely zavedených značek: třeba Kef Blade 2 přehrají asi všechny tyhle bizarní bedny přes mega (a tím nemyslím známé modely jako B&W Nautilus nebo Vividy), stojí za pár asi 550k a k tomu jsou úžasný designový kus. Spoustu z nich přehrají i Tannoye pod 300k za pár a další. Žádné z těch drahých beden myslím nehrály vůbec špatně, jen se prostě těžko hledal pro cenu jakýkoliv důvod - asi je po tom poptávka, ale nepřišlo mi to moc zajímavé.
Sledoval jsem tenhle vtipný trend nejdřív u Xavianu, ale letos mě jako případová studie hodně pobavil i český výrobce RDacoustic. Jeho hlavní model jsou velké hornové reprouktory s 8" širokopásmáčem s vysokou citlivostí, a navzdory hifibullshittingu kterým jsou obalené se mi dřív na některé druhy hudby dost líbily. Říkal jsem si ale že na to, jaká má tahle konstrukce nevyhnutelná omezení (nižší maximální hlasitost, nic moc direktivita, zvlněná frekvenční charakteristika), je cena 120 000 Kč trochu vyšší. Rok na to stály o 20 tisíc víc (obojí si lze prohlédnout pomocí archive.org). Tři roky na to stály... 15 000 €. Pak pán trochu zlevnil a aktuálně jsou za 11 200 €. Jako bonus měl letos asi nějak divně vyřešenou místnost a hrálo to mizerně (zněly jako kdyby byly přepólované, divně posunutý stereo obraz a zmizelé basy, ale to by se snad nestalo). Ale asi si to lidi kupují.
Klasický omrd: akustika místností a hlasitost
Ve velkých místnostech v prvním patře mám klasicky pocit, že je většina beden pořádně neuhraje a zní pak příliš ostře a utahaně. Ten dojem mám z B&W Nautilus už potřetí, Estelony vedle s tím problém neměly protože hrály potichu (taky řešení), Focal Stella Utopia to naopak zvládaly překvapivě dobře. Ale jediné bedny, které jsem slyšel velké konferenční místnosti uhrát i nahlas bez sebemenšího problému, byly Avantgarde Acoustic Trio, které se letos nekonaly.
Naopak v hotelových pokojích se hrálo obvykle nahlas příliš. V tom malém pokojíku i když ho až po strop vyplníte tlumícími panely a difuzory (jako to udělal Šroll) mi to na vyšších hlasitostech prostě není příjemné. A když pokoj necháte holý a tavíte to nahlas, zabijete tím zvuk sebelepší bedny - to se bohužel vícekrát stalo. V pokoji reprobeden RIHA se vůbec nedalo být, pán s Quadraly to taky příšerně tavil a sice to znělo celkem v pohodě, ale rušilo to ještě o několik pokojů dál.
O to bizarnější to bylo, když reprobedny takovou hlasitost evidentně úplně nedávaly. To byl případ třeba nových fakt pěkných a jinak slušně hrajících českých bedýnek z betonu Gravelli.
VMAudio V sice hlasitost dávaly s přehledem, ale v tak malé místnosti se spoustou holých odrazivých ploch zněly takhle nahlas nepříjemně ostře. Škoda, protože mi přišlo že by mohly být kandidát na nejlepší poměr cena/zvuk na výstavě, byly trochu světlejší, ale jinak výborné a jsem rád, že jsem je konečně slyšel (měření tomu odpovídá, jsou v ose laděné úplně do rovna, na což nejsem zvyklý a preferuju mírný pokles). Podobně Kii Three - moc nahlas, trochu moc světlé, ale výborné.
Opačný problém je, když se hraje potichu, ale buďto přes chodbu něco burácí anebo se vystavovatel s někým velmi hlasitě baví. Opět velmi běžné, i když už se mi letos nezačala přímo za hlavou bavit manželka vystavovatele s kamarádkou o tom, kde koupit na náplavce nejlepší kváskový chleba a aspoń se většinou řešilo audio.
Co se méně obvyklých konstrukcí týče, pár věcí se objevilo, ale úplně ne to co bych chtěl. Elektrostaty byly opět jen ve sluchátkách. Horen bylo minimum, ani polské hORNS letos nebyly. Šrollovy omnidirektivní Sound Garden by si myslím na rozumné posouzení zasloužily aspoň trojnásobnou místnost, chápu ale že místností je omezený počet. German Physics se svým kuželovým omnidirektivním driverem byly zajímavé a příjemné, i když málo dynamické. Jinak tam byly i další bedny které mi přišly velmi dobré, ne že bych celý den nadával, jen nic moc nového.
Byl jsem si samozřejmě s velkou zvědavostí poslechnout i Deeptime Ionic Sound System, šneky vytištěné z písku, o kterých tu píše RAJCHE.
Musím dát disclaimer, jsem trochu zaujatý a nedokážu je hodnotit jako obyčejný posluchač, protože už nějakou dobu prozkoumávám různé budget-friendly konstrukce využívající fullrange drivery a především na jedné z nich pracuji i s komerčním účelem, navíc je taky vyvíjená s ohledem na design. Přímá konkurence to není, jdeme jiným směrem a naše cenovka bude o dost nižší, ale předesílám že mám bias.
co se mi líbilo: vzhled je stejně dobrý jako na fotkách, subwoofer je boží a poprvé jsem viděl verzi ze světlého písku, která vypadá taky skvěle a trochu skrz ní v šeru prosvítalo světlo linoucí se z basreflexů (jestli se mi to nezdálo a nebyly to nějaké odrazy), výborné.
Basy fakt jdou dost nízko, myslím taky že při větší hlasitosti graf THD na basech nebude vypadat hezky, ale upřímně mi to vůbec nevadí - ono se to takhle v malém moc líp udělat nedá a jako posluchač to preferuju před výš laděnými suby, kde nejnižší frekvence nejsou. Bylo to přebasované, ale tuším že se dá hlasitost subwooferu nastavovat zvlášť, takže to reálně není problém.
Příjemné výšky - spousta lidí má proti širokopásmáčům v tomto ohledu předsudky (já ne), zde se alespoň v ose žádný problém nekoná.
Středy jsou samozřejmě v pohodě, ale už jsem slyšel z malých širokopásmáčů i prokreslenější, zvuk je celkově trochu uvolněnější a neagresivní.
co se mi nelíbilo: jak hodně směrové jsou. Přestože se širokopásmáči velikosti 3-3,5 palce mám zkušenosti (tady je třípalec), překvapilo mě to. Čekal bych to naopak, reprobedny s minimální velikostí čelní stěny mají většinou direktivitu o něco lepší, ale tady fakt stačilo popojít o metr vedle a konal se velmi výrazný úbytek výšek až zahuhlanost. Z mojí zkušenosti se to dá udělat líp. Místnost byla na vyšších frekvencích po skoro celém obvodu zatlumená závěsy, možná že bez nich by to nebylo tak hrozné protože odrazy v typické menší místnosti většinou pocitově vliv zúžení vyzařování na výškách potlačují, ale tady si nedovedu představit že by to při poslechu jinak než třeba u počítače nebyl problém. Žádný další výrazný problém jsem neslyšel, ale za tu cenu (80k) bych dojem ze zvuku shrnul jako "meh".
Já ale určitě nejsem cílovka, takže na mém názoru moc nezáleží. :)