MADCAT: Uměl, ale nedá se to shrnout ve dvou větách.
Jak už tu padlo, to že je v některých bednách s hlubším zvukovodem výškáč o něco dál než basák samo o sobě roli nehraje, výhybka s tím počítá a hotovo.
Zvukovody mohou vyzařovat pod různým úhlem, ale má to jeden háček - aby zvukovod danou frekvenci ještě směroval, musí být větší, než je její vlnová délka. Jakékoliv tóny s vlnovou délkou o nějaký kus větší (tj. s nižší frekvencí) než je velikost nejširší části zvukovodu nebudou směrovány a budou vyzařovány všesměrově jako by tam zvukovod nebyl. No a když si jednoduchý zvukovod představíš jako kužel, tak velikost jeho kruhové podstavy určuje tu nejnižší ovlivněnou frekvenci a úhel mezi jeho vrcholem a stěnami (nebo technicky asi mezi průmětem jeho stěn, nepamatuju si správnou geometrickou terminologii, prostě to jak je ten kužel vysoký) určuje, pod jakým úhlem bude zvuk vyzařovat.
To znamená jednoduchou věc. Když chceš zvukovod který směruje třeba od 2 kHz výš, tak čím užší vyzařování má mít, tím musí být hlubší a tím víc tedy zabírá místa v bedně. Tom Danley třeba dělá ozvučovací bednu ve tvaru jednoho velkého zvukovodu s vyzařovacím úhlem 25° a ta je kvůli tomu hluboká 125 cm. Když ale chceš aby ti výškáč vyhrával třeba pod úhlem 160°, tak ti stačí jen taková nepatrná miska která skoro ani jako zvukovod nevypadá.
Pak je tu druhý problém: tlakové výškáče, které se používají běžně v ozvučovacích bednách, ale v hifi zatím (bohužel) moc ne, a spíš až v těch dražších, jsou stavěné na umístění ve zvukovodech, fungují s nimi skvěle a víme docela dobře, jaké tvary zvukovodů použít pro co nejvíc hifi zvuk. Ale klasické papírové, plastové, hliníkové... kopulky si se zvukovody zdaleka tolik nerozumí (důvodem je odlišný tvar vytvářených zvukových vln a jeho interakce se stěnami zvukovodu) a je velmi snadné jim zvuk spíš zkurvit. A čím víc úzce směrující zvukovod chceš použít, tím větší problém to je.
Třeba Revel nebo Genelec mají vymakané zvukovody se širším vyzařováním, JBL má asi nejlepší zvukovody s trošku užším, ale zrovna ten Klipsch se začal zlepšovat až v té poslední generaci a i tak to není úplně nejlepší. Na měření poznáš blbý zvukovod tak, že je odezva na v ýškách hodně zvlněná. Obecně platí, že čím víc zakulacené, tím lepší - ostré hrany jsou většinou špatně, a vždycky jsou špatně když jsou na přechodu mezi zvukovodem a čelem bedny. Ten přechod by měl být co nejhladší.
Tohle je třeba úplně špatně,
tohle je naopak výborný.
Zvukovod je každopádně jen jeden z nástrojů a záleží i na tom jak je zakomponován do zbytku bedny - hlavně jestli je hladký přechod direktivity mezi středobasem a výškáčem ve zvukovodu. Kvalita zvukovodu a celková direktivita bedny je důležitější než to, pod jakým úhlem vyzařuje. Přestože já si osobně myslím že do 90% místností je užší vyzařování lepší.