• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO

    Jaké preferujete středy

    18 hlasy od 18 respondentů

      rozbalit záhlaví
      VOZKA
      VOZKA --- ---
      WADER23: Drobnost, ale je to naopak. U záznamů s velkou dynamikou (velkým rozdílem mezi průměrnou a maximální hlasitostí) 8 bit nestačí, u záznamů s nízkou dynamikou (loudness was mastering) 8 bit stačí. Též mě před lety zarazilo že u Gangnam style jsem ve slepém testu 8 bit verzi nepoznal ani omylem, u Neila Younga nakonec docela spolehlivě, ale vyžadovalo to nejdřív strávit chvíli hledáním nějakého konkrétního zvuku který je jinak a pak se na něj soustředit.


      PLAYER: Ta otázka je hodně teoretická, nejspolehlivější je udělat plnohodnotný abx test, ale to je překvapivě náročné na přepínací hardware, i proto se tady s tím "udělej si slepý test" těžko někam posuneme. Ale odpověď na otázku podle mě existuje a já bych ji hledal následovně:

      - Lze přesně změřit, jak kabel ovlivní nelineární zkreslení (vznik nových harmonických nebo neharmonických frekvencí) a šum. Výsledek u "normálních" kabelů (bez dalších pasivních nebo aktivních prvků, zkorodovaných konektorů a tak) víme dopředu, bude to pod rozlišovací schopnost měřícího zařízení, tj. řekněme pod -150 dB, to z psychoakustiky víme že je hluboko pod hranicí slyšitelnosti těch nejlepších trénovaných posluchačů, nijak to nezmění ani měřitelné zkreslení celého řetězce a nemá smysl to řešit.

      - Zbývá lineární zkreslení, tj. změna frekvenční charakteristiky a fázové charakteristiky (tedy i potenciální zpoždění). To lze opět dostatečně přesně změřit, klidně i v souhře s výhybkou. Z toho můžeš konkrétně zjistit informaci typu "na 20 kHz bude útlum o 0,03 dB a fázový posun o 1° což odpovídá zpoždění x us (čísla vymyšlena, a nechce se mi pouštět kalkulačku).

      - Potom, pokud máš u počítače kvalitní DAC, si můžeš se softwarovým ekvalizérem sám vyzkoušet, jaká je hranice útlumu kterou okolo dané frekvence ještě slyšíš (na srovnatelně široké části spektra jako to dělá ten kabel - širší je slyšet mnohem víc). Odpovídající fázový posun bude z ekvalizéru cca stejný (to lze opět změřit a ověřit). Z toho celkem s jistotou zjistíš jestli to slyšet můžeš nebo ne. Za sebe říkám, že pokud je rozdíl pod 0,1 dB (a on většinou s rezervou bude), tak to nebude slyšet a bude obtížné to na zvuku z beden i změřit - zejména pokud to bude na začátku nebo konci pásma (což bude) a ne v kritickém středovém pásmu.

      ---

      Pokud ti tohle jako dostatečné hledání rozdílu mezi kabely nestačí, tak je otázkou, co vlastně chceš hledat. Kabely nejsou reprosoustavy, kabely přenáší jednorozměrný signál který se s odpovídajícím vybavením dá objektivně měřit a podle mě platí, že pokud u nich nenaměříš rozdíly ve fázové a amplitudové charakteristice ani frekvence které tam nemají být, tak jsou rozdíly v signálu menší než je kolik zachytí přesnost měřícího zařízení, a pokud je ta přesnost i jen třeba -100 dB, lze s jistotou říct, že budou neslyšitelné.

      Omezením je, že k měření pořád používáš jen syntetické signály. Lze jít o krok dál, poslat po kabelu hudební signál, nahrát výsledek a zkontrolovat, jestli a jak se liší od toho zdrojového. Případně jednodušeji, udělat null-test - poslat výstup do dvou různých signálových- či reprokabelů v protifázi, sečíst je a změřit, jak hluboké "ticho" tím vznikne. Problém je, že tohle měření je omezené přesností DACu (či v první varianctě i ADC, a tam a je i třeba aby měly synchronizovaný clock), na druhou stranu pokud by k měření byl použitý state of the art hardware, tak to je pořád vypovídající: pokud by výsledek byl identický, znamenalo by to, že jakékoliv rozdíly v signálu jsou menší než co dokáže DAC přenést, a tedy taky celkem spolehlivě neslyšitelné.

      ---

      Tady je pár měření reprokabelů a (analogových) signálových kabelů včetně informací o tom, jak měření probíhalo:
      Audio Science Review (ASR) Forum
      https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Fmorrow-sp3-review-speaker-cable.22834%2F=
      https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-go-4-speaker-cable-review.37308%2F=
      Audio Science Review (ASR) Forum
      https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads%2Faudioquest-victoria-audio-cable-with-dbs-review.14683%2F=

      Výsledky jsou dle očekávání.
      HOWKING
      HOWKING --- ---
      WADER23: Tyve promiň, ale zrovna u téhle skladby je úplně jedno, zda je na 8, nebo 16 bitech. :D
      WADER23
      WADER23 --- ---
      Nejlepší test, je takový, který si uděláš sám.

      Myslíš si, že poznáš rozdíl mezi 8bit a 16bit? Fakt je, že pokud je využita plná dynamika signálu = kvalitní zdroj signálu, tak 8bit stačí. Nevěříš? Nevěř nám, ale vyzkoušej si to sám. Stačí si jen zapojit sluchátka, nebo reproduktory, a za pár minut máš jasno.
      The 16-bit v/s 8-bit Blind Listening Test
      https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      CROME: Svata pravda, ale bacha abychom se nedostali k rezonatorum velikosti polivkovy lzice za petimistny sumy... to jsme tam kde s kabelama :-)))
      CLOJSTER
      CLOJSTER --- ---
      PLAYER: jo a jeste obrana na to jestli dokazu uznat svuj omyl. V citovanem prispevku nic o tom, ze jsou vsechny zesilovace stejne nepsal. Tam psal ciste o fyzice. Myslim ze zadny omyl se nekona... leda tak tvuj.
      DELLAMORTE
      DELLAMORTE --- ---
      SPIKE411: Díky moc za playlist! Konečně se tu objevilo něco normálního mezi hromadou zbytečných řečí. :o)
      Btw. já teď přemýšlel o změně repráků z Infinity R90 na nějaký sloupky od Fischer und Fischer, který se mi na výstavě líbily i když to tam borec krmil z nějakýho low end zesilovače a měl to připojený kapku silnější dvojlinkou. :o) Jenže bych to asi potřeboval porovnat u sebe doma a jsem líný zjišťovat jestli je v čr nějaký prodejce co by mi to dovezl. Takže asi s těma Infinity dožiju. :o)
      CROME
      CROME --- ---
      Ja to obecne moc nechapu, vsichni resej posrany kabely, ktery maji ve zvuku uplne zanedbatelnej vyznam, ale zeby se stejne vasnive dohadovalo o te nejvice dulezite veci, jako je osetreni akustiky mistnosti to ne:).
      DR_RIC
      DR_RIC --- ---
      Omlouvam se vlozeni se do diskuze, ale po dvou letech opet to kabelove deja vu... vetsina zde uvedenych argumentu (a to i mnohem lepsich) tu uz byla zminena vysvetlena i vyvracena. Ten vecny spor "mericu", kteri co nezmeri neexistuje a vericich v posvatny kabel... Myslim, ze se nikdy nepresvedcite ani nedohodnete, protoze nikdy neresite celou audio sestavu. Tu hlavni cast, ktera vnima rozdily komponent, do zadny tabulky, kalkulacky apod nedate.
      CLOJSTER
      CLOJSTER --- ---
      PLAYER: clovece s tebou se to fakt neda... btw s bodem cislo dva - odpovedel jsem ti. Rikal jsem ti ze to souvisi s fyzikalnimi zakony. A pokud tomu nerozumis, at si to nastudujes... co je na tom nejasneho?
      HOWKING
      HOWKING --- ---
      Tyve argumentační faulista se ohání argumentačními fauly! LOL :)
      PLAYER
      PLAYER --- ---
      CROME: kdyz ne ja, tak nekdo jiny ano? Nebo je to jen slaboduchy ad hominem utok?
      PLAYER
      PLAYER --- ---
      CLOJSTER: prestan mi laskave podsouvat hlouposti typu "neveris fyzice". No a ted ti tu sam Svanc napsal, ze si to o tech zesilovacich mysli ("protoze tisice lidi reklo"), takze jsem zvedavej, zdali dokazes uznal tvuj omyl.
      Do jakeho ze slepeho testu podle tebe nejdu?
      Porad si mi btw neodpovedel na jednoduchou otazku, viz bod 2.
      CROME
      CROME --- ---
      PLAYER: Na parametru kabelu zalezi, treba stran odstineni nebo mechanicke odolnosti, vse ostatni je snake oil a marketing. Vsadim se, ze ty nerozeznas rozdil i kdyz bude sestava propojena zvonkovou dvoulinkou.
      SVANC
      SVANC --- ---
      PLAYER: Víš, ono je těžké se s tebou bavit, když kladeš otázky jako "kolik treba tech pikofaradu sluchovy aparat dokaze rozlisit".
      A pokud jde o premisu, že "vsechny zesilovace hraji stejne", tak to není nějaké "moje" tvrzení. Ale slepým testováním tisíců lidí, s nejrůznějšími dvojicemi zesilovačů (třeba i monobloky za astronomickou částku vs levný integrovaný zesík) na kvalitním zbytku aparátu a s vlastními hudebními médii se nikomu nepodařilo opakovaně poznat, který z těch dvou hraje.
      Hele, tahle debata se tu vedla v minulosti mockrát a výsledky všech těch slepých testů prostě zpochybnit nelze. Těm, kteří nejsou ochotni ustoupit ze své "pravdy", potom nezbývá než začít prohlašovat, že slepé testy zesilovačů a kabelů nefungují. I to jsme tu zažili opakovaně. A co na tom, že slepé testy např. různých bitrate, kodeků či reprosoustav fungují a vracejí opakovaně ověřitelné výsledky.
      CLOJSTER
      CLOJSTER --- ---
      PLAYER: myslim ze z zadne takove premisy nevychazi. Jak jsi prisel na tohle? Podle me vychazi ciste z fyzikalnich zakonu.
      A z fyzikalnich zakonu vychazi i prurez kabelu... prosimte nastuduj si to, at vis o cem je rec.

      Kazdopadne budu se opakovat - respektuju, ze neveris fyzice a ze vedci jeste nemuseli objevit vsecko :) Ale kdyz tak moc veris svym usim, proc do toho slepeho testu sam nejdes? ;)
      PLAYER
      PLAYER --- ---
      CLOJSTER: Svanc zjevne vychazi z premisy, ze vsechny zesilovace hraji stejne. A protoze hraji stejne a protoze tam jsou soucastky s radove "vyssimi parametry", tak z toho vyvozuje, ze kabely s radove nizsimi parametry, nemuzou hrat roli.
      Ma to dva hacky:
      1. cele je to zalozene na domnence a nejakem jakoze slepem porovnani zesilovacu, u ktereho jsem nebyl a podle vseho on take ne, takze se tu bavime o zprostredkovanych informacich.
      2. na jedne strane se tvrdi, ze kabely nehraji roli, na strane druhe se argumentuje "dostatecnym" prurezem. To je zjevny rozpor, takze bud nezalezi vubec na zadnem parametru kabelu, nebo zalezi, ale pak nelze tvrdit, ze mezi kabely neni rozdil.
      HOWKING
      HOWKING --- ---
      MAJA: Jo, já někde 12 kHz. Ale byly dělané průkazné testy, že i když lidé pilotní frekvenci přímo neslyšeli, její absenci v komplexním signálu rozpoznali. Ale to maximálně do první harmonické (o oktávu výš). Takže pořád jsou ty kabely za hranici slyšitelnosti lidského rekordmana, co slyšel přímo 25 kHz.
      MAJA
      MAJA --- ---
      Nevím kolik komu z vás je let, ale zkoušeli jste si s toňákem, do kolik kHz slyšíte ? Já naposledy jen do 13kHz ... v osmácti to bylo 16kHz :-)
      Lidské smysly a jejich kombinace vnímání nejdou moc dobře popsat takhle technicky jednoduše ...
      HOWKING
      HOWKING --- ---
      Vzal jsem z obojího ty horší alternativy a vypočetl mezní frekvenci na kabelu délky 1m a 10m.
      I pro těch 10m mezní frekvence daleko za schopnostmi psa, natož člověka. Už o oktávu (poloviční frekvenci) níž bude intenzita útlumu/rezonance o 12dB nižší.

      CLOJSTER
      CLOJSTER --- ---
      PLAYER: Neodpovedeli? A co tohle: SVANC?
      Z toho je snad jasne, ze tyhle parametry u repro kabelu nehraji vubec zadnou roli, ne? V retezci mas soucastky, ktere z kabelu udelaji naprosto zanedbatelnou soucast...
      PLAYER
      PLAYER --- ---
      CLOJSTER: ne, nepsali, ptam se od pocatku na to same, tys mi na otazku take neodpovedel, zato si mi zacal davat rady o odvaze a ze pry na neco neslysim.
      WADER23
      WADER23 --- ---
      PLAYER: Díky za konkrétní dotaz. Na konkrétní dotaz ti mohu dát konkrétní odpovědi, ale teprve až se dostanu k počítači.
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam