MAJA: Ad ty marže za top věci, nedokážu říct jak moc to takhle funguje v hifi studiích, ale v posledních deseti letech bylo znát, že na to hodně najeli výrobci (a někdo to od nich překupovat asi musí). Velmi přibylo výrobců, kteří mají pár modelů s docela normálním stupňováním ceny a pak jeden top model za násobně víc (což může být klidně milion), který ale vývojově skoro nikdy a často ani designem nenabízí vůbec nic nového, ani kvalitou srovnatelného se srovnatelně drahými modely zajetých značek (v cenové relaci třeba Kef Blade).
V ČR na to trochu najeli třeba RD Acoutic -
v archivu z roku 2015 mají 3 varianty beden dle osazení měničů, nejlevnější za 120 000 Kč a nejdražší za 235 000 Kč. Nehraje to špatně, má to klasické nedostatky velkých širokopásem - zvlněná chára, mizerná směrovost a nižší maximální hlasitost - ale zároveň tyhle bodové zdroje znějí přirozeně, není tam výhybka v kritickém pásmu a na nižších hlasitostech to zní docela dynamicky. Za těch 120k to je trochu předražený pokud bychom se bavili jen o zvuku, ale jako dyzajnovka je to dobrý.
No, ale (spekulace) lidi asi odrazovalo že ta nejdražší verze je o 115 000 Kč dražší přestože je to úplně ta samá bedna jen s dražším měničem, jehož cena tvořila myslím "jen" asi polovinu z té přirážky. Tak začali prodávat jen tu nejdražší verzi, přestali říkat co v ní je konkrétně za měnič a o dalších zhruba 100 000 zdražili,
což lze na webu vidět dnes. Chcete-li si zvuk doprasit dle chuti, můžete si k bednám pořídit
dopřednou horničku za 2000 € nebo zlacené kontakty za 940€.
Topmodel českých Acoustique Quality za půl mega je podle mě podobná kategorie. Dobrý, ale tak 4x dražší než spousta srovnatelně hrající konkurence a navrch trochu ošklivý.
LOPIK: K tomu že prodejce nerozumí produktu - za mě naopak prodejce, který řekne parametry z katalogu a nechá zákazníka ať si sám poslechne a rozhodne se podle toho, patří určitě k těm lepším, takže takhle jsem to nemyslel. Ale mimo objektivní parametry si výrobci v propagačních materiálech často vyloženě vymýšlejí.
Konkrétně mi třeba jeden majitel studia vysvětloval, že když si člověk alokuje budget, tak je super nápad vyhradit si víc na bedny než na zesilovač, protože se tím bednám zlepší zvuk daleko víc, než kdyby si člověk radši koupil dražší bedny, což je v dnešní době totální nesmysl a naopak tím zákazníka o lepší zvuk připraví. Nebo na High Endu měly tehdy jakýsi velký 2.5-pásmový Tannoye hrozně zaduněný basy, což jsem decentně řekl kolegovi a vystavující mi začal vysvětlovat jak to je tím, že jsou nerozehraný, a vůbec ho nenapadlo (nebo nenapadlo říct), že to je spíš tím že vystavuje bedny laděný do místností který mají aspoň 30m2 v místnůstce která má tak půlku a ještě je strká do rohů.