• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO
    TEDDYBEDDY
    TEDDYBEDDY --- ---
    DOCKINEZ: Tvl. nakouknu sem po rocenebo dvou a vono stejný plky jako před 10 lety. Máš štěstí, že jsem šel zrovna kolem :)

    BLOWUP: Zdar amigo. Každej drát je specifický RLC článek se specifickoi interakcí na konkrátní obvod zes. - bedny. To je měřitelný fakt, a tyto veličiny se obvykle uvádí v testech.

    Nebudu zabrušovat do teorie šíření elmg pole ve vodičích/ dielektriku, vířivé proudy aj. to ať si každý došprtá sám. Tzn.za hodinu zhruba budeš vědět vo co go, a začneš se vyhybat nekonečný plytkým diskuzím s lidmi, kteří to z nějakého důvodu neudělali ani po 20 letech a hrají na stejné hluché lowendové mrdky, kde i sotva poznáš, že vypnuli proud :)

    Faktem je, že na proces přenosu signálu má vliv především materiál vodiče a izolace ( s nějakými popsanými vlastnostmi) ale i geometrická konstrukce a uspořádání jednotlivých vodičů v kabelu. Tečka
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Tolik nových, to se vrátil mistr Machalík nebo Teddy?

    Aha, jen debata o kabelech. Oukej... :)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    A hele, téma mastering CD/nahrávek před rokem a dvěma týdny přesně. :)

    [SPIKE411 @ HIFI & TOP AUDIO]
    MAJA
    MAJA --- ---
    nekvalitně nahraných CD je snad 90%, stejně jako bych většinou škrtil nějakou XLR šňůrou zvukaře na koncertě - tam taky snad platí jejich vnitřní mantra max. hlasitost těsně před limitací zesíků nezávisle na prostoru, akustice apod.
    CROME
    CROME --- ---
    PLAYER: To resi ten kdo dela finalni mastering, vetsinou na prikaz zhury, protoze to kurva musi hrat hlasite v radiu+ radio to jeste prozene svym kompresorem/normalizatorem
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Jo, tak na tom se asi fakt shodneme všichni. Zrovna ten Rick Rubin, ten nahrál řadu dobrých desek s dobrým zvukem a podobnou řadu jich kvůli loudness wars úplně zkurvil. Těžký pochopit.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: popravdě mě víc zajímá, kdo má na svědomí to strašný prznění finálních CD. Nahrát to je jedna věc, ale to co pak poslouchám ve finále druhá. Takže je otázka, jestli za to může nahrávací studio (spíš ne) a nebo nějaký inteligent, co má pak na starosti finální podobu zvukové stopy před lisováním. Protože jestliže se tu hádáme o rozdílu mezi kabely či zesilovači, tak je to prdlajs oproti tomu, jak zvuk ovlivní samotný zdroj. Možná to je jediné, na čem se tu všichni shodneme :) I když je fakt, že ty přebuzené nahrávky nezněly až tak mizerně, než jsem se HW posunul výš. Utrpení to poslouchat začalo s nákupem HD800.

    Kdybyste měl někdo stopu, třeba do Českého studia, tak se jí rád chytím. Strašně rád bych se totiž pobavil s někým odpovědným. Chtěl bych slyšet ty argumenty pro. A vlastně mě zaráží, že si to neošéfují i samotné kapely. Představte si, že vymyslíte recept na fantastické jídlo, ale nějaký "aktivista" jej těsně před servírováním osolí, protože si usmyslí, že lidé více ocení přesolené jídlo.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Jestli myslíš Electric Lady Studios a tyhle bedny, tak já ten popisek chápu tak, že je tady prodávají úplně bez výhybky a umožňují tak použít svoje vlastní DSP a zesilovače, ale pasivní výhybka k nim stejně není. Ale je to nejasné a bez dokumentace těžko říct. Ale i pokud to jsou pasivy, tak myslím že i ty ostatní příklady ukazují že ty velké aktivy nejsou nic divného.

    Jinak se můžeš mrknout třeba na pět deset tvých oblíbených alb z posledních dvaceti let, když je napíšeš do googlu tak bys někde nahoře měl mít odkaz na wikipedii nebo na discogs, kde je v medailonku napsané v jakém studiu se nahrávaly. A na webu studia, když ještě existuje, se to pak obvykle dá najít, pokud se ti nestane ten "staré Augspurgery" problém nebo pokud to třeba nenahrával Rick Rubin u sebe doma (což se mi teď stalo asi se třemi alby po sobě). Já jsem teď zjistil, že jedna z mých oblíbených kapel nahrává ve studiu, kde jsou jen Neumann KH 310 A, a taky většina jejich diskografie zní výborně.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: factcheckovat tě nebudu, ale třeba to studio v NY má model, který se prodává jako pasivní a na vyžádání lze doplnit zesilovačem, takže se nabízí otázka, jakou verzi používají. Ostatně toto sám vlastně popisuješ.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Máš pravdu že malá studia skoro všechna mají aktivní malá dvoupásma, ale já teď hovořil hlavně o velkých main monitorech, které většinou nemají umístěné jako B&W v Abbey Road, ale mají je vestavěné do zdi (soffit mounted), což pokud už stejně stavíš adekvátně akusticky upravený control room není až takový prostorový problém, stejně jako není problém někam dát zesilovače když máš stejně v control roomu hafo outboard gearu jako rackové kompresory a reverby a podobně. Ta dvě studia co jsem jmenoval, Westlake a Electric Lady Studios, takové velké aktivní monitory mají. Ale třeba Ocean Sound v Norsku mají velké samostatně stojící JBL M2.

    NRG Recording Studios je "novější", funguje asi 30 let, nahrával tam třeba BB King, Earth, Wind & Fire, ale taky Slayer anebo Justin Bieber, a mají v hlavním studiu aktivní čtyřpásmová vestavěná Dynaudia.

    O něco méně renomovaný "nový" příklad z ČR - nahrávací studio JAMU v Brně na Orlí podle mě není úplně malé nebo levné (myslím že to je jedno z nejlepších na jazz a klasiku v ČR) - nachází se v akusticky oddělených podzemních patrech (popisují to jako "dům v domě"), mají klavír se standardní cenovkou asi 200 000 dolarů, mikrofony za 100k+ Kč, SSL mixpult taky za asi 2 mega Kč... a k tomu velké třípásmové aktivní monitory od Dynaudia, vestavěné do zdi (a v separátní místnosti malé B&W 805 a zesilovač od Rotelu jako hifi referenci).

    Jinak ono někdy z gear listu a fotek ani nepoznáš že jde o aktivy. Ty aktivní monitory Westlake nebo Augspurger vypadají navenek úplně nachlup stejně jako pasivy a mají i aktivní výhybky a zesilovače zvlášť v krabici, ne uvnitř (takže místo to nijak nešetří), a pokud neznáš podle obrázku ten konkrétní historický model (studia ho v gear listech bohužel často nepíší), tak ani nevíš jestli je to aktiv nebo pasiv. Třeba na monitory Larabee Studios jsem se díval a vyjma jedné jejich menší místnosti kde jde ten model poznat (a je to aktiv) fakt nevím, nepoznám jestli jsou to monitory z éry kdy už Augspurger vyráběl všechny svoje top modely jako aktivní nebo ne.

    Nejdřív píšeš, že nejsou nutně ani levnější

    Přesně tak, napsal jsem, že nejsou NUTNĚ levnější protože jsem pokračoval s příkladem Westlake, jejichž model HR-1 se i s jejich high-endovou aktivní výhybkou prodával asi za 250k dolarů. Ty výše zmiňované Augspurgery taky stojí nějaké vyšší desítky tisíc dolarů. Často ale levnější jsou, to je pravda.
    WADER23
    WADER23 --- ---
    BLOWUP: Ne nadarmo se říká, "jedno měření, žádné měření", jednak každé měření má nějako chybu měření, šum je pseudonáhodný, výpočet má taky nějakou chybu. Z principu jakákoliv frekvenci analýza (fft) má 0.5% chybu. Jednak jsou tam další vlivy, zahřívá se mu zesilovač, zahřívá se reproduktor, pohyb čehokoliv v místnosti, a tak.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: mnohá studia na velké bedny (+ koncové zesilovače) nemají adekvátní prostory, proto tam mají typicky aktivní regálovky metr před ušima nad mixákem, ne všude mají misto jako v Abbeyroad a nebo Skywalker ranči. Můžeš odkázat na podle tvé definice "nové studio", ideálně pak renomované, kde mají aktivní velký bedny?
    Nejdřív píšeš, že nejsou nutně ani levnější, aby si záhy napsal, že se dá stejná kvalita pořídit za nižší cenu a že jsou ekonomičtější pro malá studia (což je i můj argument), zajímavé :)
    MATT
    MATT --- ---
    BLOWUP: cokoliv v mericim retezci. ke spravnymu mereni bys mel dodat i nejistoty a ty prave muzes vyhodnotit napr. opakovanym merenim.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MATT: Tak on meril se ctyrma kabelama, pro kazdej mu to vyhodilo jednu (kompletne jinou) krivku. Jestli se pamatuju spravne, tak na zacatku neco meril vickrat, ale: co presne by u tohohle druhu mereni (zmacknu knoflik na notebooku aby pustil ten kvak) mas pocit ze by mohlo vest k ruznejm prubehum? Ja tam zadnej takovej faktor nikde nevidim. To opakovani (ktery muze kazdej sam pro sebe samozrejme doma vyzkouset) ma imho smysl hlavne u subjektivniho vybirani toho, co mi nejlip zni, tam hraje urcite vic promennych roli.
    MATT
    MATT --- ---
    BLOWUP: a jsou ta mereni opakovana? namerit rozdily neni problem, ale namerit stejne rozdily opakovane uz zavani aspon trochu nejakou metodikou a metrologii.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    VOZKA: Ještě dodám pro představu měření solid-state zesilovače, aby bylo vidět, jak moc impedance reprosoustavy ovlivňuje frekvenční odezvu v běžných situacích (tohle je sice zes za 100k USD, ale zrovna tohle se u levnějších tolik neliší) - ty rozdíly tam jsou taky, jenže nejsou +- 1,7 dB, ale... no, přesné číslo nevyčtu, třeba 0,02 dB?

    https://www.stereophile.com/content/boulder-amplifiers-2150-monoblock-power-amplifier-measurements



    PLAYER: Aktivy nejsou menší a nejsou nutně ani levnější. Výjimky jsou, zejména starší studia, protože když si koupíš high-end pasivy, tak ty jsou samozřejmě taky dostatečně dobré a není moc důvodů je měnit, ale skoro všechna nová studia mají aktivy jednak protože se dá někdy pořídit stejná kvalita za nižší cenu díky DSP výhybkám a teoreticky menšímu zkreslení pomocí bi-ampingu bez pasivních komponent, a jednak protože celkové vyvážení frekvenční charakteristiky je často potřeba trošku měnit na míru v závislosti na velikosti a akustice control roomu a směrovosti beden, a je lepší když to člověk může naklikat rovnou do těch monitorů a nemusí dávat do řetězce další komponentu.

    A s těmi staršími vs novějšími studii to taky neplatí plošně. Třeba Westlake Studios v Hollywoodu mají (svoje vlastní, které i prodávají) aktivy snad od 70. let, Electric Lady Studios v NYC mají taky aktivy - když se podíváš kdo v nich nahrával, najdeš jedny z největších jmen v historii moderní hudby, od Hendrixe přes Madonnu po Kanye Westa. V menších studiích je těch aktivů samozřejmě víc protože si nemůžou dovolit monitory třeba za 200k USD jako Westlake, a v těch nižších cenách aktivy většinou ekonomičtější jsou.

    Ale jinak i Abbey Road používá malé aktivy jako sekundární monitory a v jednom studiu je mají myslím i jako hlavní.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    VOZKA: Ja si to video muzu pustit znovu a nejspis se to dozvim, ale imho je to naprosto nepodstatnej detail. Smyslem bylo zjistit, jestli pouhou vymenou kabelu mezi zesilovacem a reproduktorem dojde k meritelne zmene zvuku - a presne to ten pokus dokazal. Pokud u vsech mereni panovaly jinak stejny podminky, tak je ten vysledek validni.

    Samozrejme, je mozny zkoumat jestli ty zmeny budou u jiny elektroniky stejny, podobny nebo zadny, ale to nebylo zadanim pokusu.

    Hlavne ale, jak uz jsem psal niz, moje jednoznacna osobni zkusenost na tohle tema se odehrala s koncovym stupnem Bartolomeo Aloia ST240 ktery je cista class A masina, bez lamp - takze bych ted verejne vsadil kalhoty ze by podobny mereni dopadlo podobne i s nim.
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    VOZKA: Já se špatně vyjádřil, pro mně je elektrikařina asi jako pro každýho kdo to nedělá španělská vesnice - snažil jsem se vyjádřit že impedance a odpor jsou dvě různý věci - obojí se měří v ohmech, ale u těch kabelů to je složitější než jen průřez/délka. Rozdíly v samotným elektrickým odporu je myslím zanedbatelnej, pokud se nebavíme o nějakých extrémech.
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: ty aktivní monitory bych řekl že jsou volba s ohledem na úsporu místa, potažmo financí, ne primárně kvůli nějaké závratné kvalitě reprodukce. Asi bych byl tedy velmi opatrný s formulací, aby to nevyznělo tak, že dobrá studia volí aktivní monitory.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam