• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MUCKERČESKOSLOVENSKÁ SOCIALISTICKÁ REPUBLIKA V OBRAZECH, ODKAZECH A VE VERŠÍCH
    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    NJAL: nemotej nam hlavu ani sobe bro...

    stavebnice edison neni to same jako merkur (i kdyz je podobna) a je mladsi !


    Edison
    - LADISLAV VESELÝ z Roudnice nad labem
    zacinal ale se drevem nebot byl vyucen rezbarem = stavebnice Archimedes
    Edison vznikl az s prichodem do firmy zamecnika Herouta
    materiál na stavebnici - pouzivaly odpadní plech z nedaleké firmy Meva.
    pozdeji vznikla filialka ve Steti a dovazely az do latinske ameriky .. nove logo LUNA
    puvodne byly v papirovych krabicich a az pozdeji vnikly nejheci v evrope prave ty drevene...
    v 1948 byla továrna znárodněna a převedena pod Sdružený komunální podnik, produkce stavebnic do roku 1952, poté závod pro nezájem okresního národního výboru zrusil.

    zajimavost
    - vyrabel i hlavolamy =1. jezek v kleci (tenkrat jeste ne moc uspesny) ktery pozdeji inspiroval J.Foglara k sepsani... (Kocicipracka a spol:) bla bla ...a co na to Jan Tleskac?)



    Merkur
    - JAROSLAV VANCL z Police nad Metuji saha az pred 20 rok zacalo to na konci valky kolem 18 roku stavebnice - sla do prodeje ve 20 roce tenkrate jeste pod znackou INVENTOR Původně byly kovové díly stavebnice Inventor navzájem spojovány kovovými háčky - podobný systém, jaký se dnes používá u stavebního lešení „haki“.
    rok 25 nastava konecna zmena a to nejen v nazvu na MERKUR ale i na nový systém, který se zachoval v nezměněné podobě až dodnes.
    Kovové části stavebnice jsou již spojovány šroubky a matičkami velikosti M 3,5.
    o par let let pozdeji vznika dalsi legenda a to prvni vlak merkur ve velikosti 0
    1 lokomotive byla predlouhou nase para Mikado vy co nevite je to ta zelena co trhala rekordy .. vlackari jiz vedi to je totiz leganda :) hl. konstruktér F. Jirman - zet pana Vancla
    40 leta vyroba zastavena pro nedostatek barevnych kovu
    V té době byla vyrobena limitovaná série vozů s dvojjazyčným protektorátním označením ČMD/BMB.
    vyroba obnovena ve 47 roce
    prislo znarodneni a počátkem 50. let byla zrušena soukromá firma pana Vancla a výroba se stala roku 1953 součástí Okresního kombinátu v Broumově.
    1955 podana nova zadost o registraci ochr. znamky jak na stavebnici tak i vlaky
    vyroba vlacku ukoncena 1968 (mj. dnes mame novy system ETS)

    Zajimavost
    -Otto Wichterle, český chemik,
    Na vánoce 1961 si sestavil pomocí dětské kovové stavebnice Merkur první prototyp odstředivého odlévacího zařízení, které poháněl dynamem z jízdního kola, zapojeným na zvonkový transformátor. Na něm odlil první čtyři velmi pravidelné čočky, které nedráždily oko. Za několik let se sen o nápravě oční vady, který poprvé popsal v roce 1508 Leonardo da Vinci a který k realizaci dovedl profesor Otto Wichterle, rozšířil do celého světa.


    mimo nasi republiku
    starsi a nejznamejsi stavebnici z kovu je stavebnice MECANICS pozdeji prejmenovana na MECCANO od Franka Hornbyho z Liverpoolu patentovana v roce 1901
    a stavebnice ERECTOR z USA od A.C:Gilbert patentovana 1911
    byly jeste dalsi ktere ale neprezily 1sv. valku

    starsi kovova nez Hornby je jen pouze jedna a to kovova stavebnice mostu jeste z 18. stoleti ...bla bla bla neb to uz si ale dohledate sami

    ..nyni uz jen mohu doporucit vsem hlavne tem se zavazky aby navstivily
    muzem merkuru v Polici (ocelove mesto se stale stavi) a jako bonus tez - dnes jiz to je jednotne drive nebylo -
    muzeum papirovych modelu vse je pod jednou strechou ...
    NJAL
    NJAL --- ---
    SATOO: Vyrobky se casem obmenovaly... Proto napriklad co lide dnes znaji jako "Merkur", to ja jsem prvne poznal z jedne stare sady jako "Edison".
    KOMORAU
    KOMORAU --- ---
    PREDSEDA: Jako dítě jsem dostal tu sadu kde byl svidřík, lupénková pilka, prkýnko se svěrkou na vyřezávání tou pilkou, možná taky kladívko?, a stejná pilka co je tady na fotce, pak jakási špachtle nebo škrabka z pérovýho plechu, jejíž přítomnost jsem v sadě vůbec nechápal, furt sem přemejšlel naco to má bejt... Dochovali se s toho v dílně akorát 2 hefty, mám na nich nasazený pilníky...
    NJAL
    NJAL --- ---
    Mel jsem obe, kladivko a sidlo mam dodnes :-)
    DON
    DON --- ---
    SATOO: JO! Díky za poučení...
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    DON: a byla v ní taková ta strašná vrtačka ala vývrtka, která se ovládala jako když si honíš péro
    DON
    DON --- ---
    MARASAN: Lupínková pila byla v druhé sadě. Byly dvě dohromady v takovém kufříku... Rodiče mi to pořád kradli, aby se s tím mohli pokoušet o nějaké domácí kutilství...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    LIL_TOY: vcera jsem an to vzpominal, chybi ti sroubovak. Ja mel jeste sadu i s lupenkovou pilkou.
    LIL_TOY
    LIL_TOY --- ---
    RSZ
    RSZ --- ---
    ANNONKA: já, povídej
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    ANNONKA: ID MUCKER, má ikonku vlevo od názvu klubu.
    ANNONKA
    ANNONKA --- ---
    Kdo je "šéfem" tohoto klubu? Já bych se chtěla něco zeptat. Šeptem.
    RSZ
    RSZ --- ---
    SHIN: tak oni si tu sračku vypůjčili od ricchi e poveri - to vždy znamená ještě o něco blbější text, než by byl bez výpůjčky
    SHIN
    SHIN --- ---
    FJERTIL: nejlepší je v tom playbackovym fadeoutu ta problikávající zářivka ! :D
    jinak je to vlastně spousta krásných mladých lidí, kteří si zpívají... nevim o čem.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    Na YT na mě teď vyskočio tohle, tak se jdu podělit s traumatem:

    Balet ČST - Nejdřív je muzika (Magnifica serata) (1983)
    https://www.youtube.com/watch?v=dUZNVffC4Lg
    BLULAJTA
    BLULAJTA --- ---
    N_I: Já měl stejnýho, akorát rudýho...moje první auto.. :D Řazení pod volantem, spotřeba 15 na sto...
    ROMANET
    ROMANET --- ---
    CUSTOM1:
    scaldia vypadá jako belgická montáž...

    Export models (408E) had quadruple headlights. The car was sold in France as the Moskvitch 1300, as the Moskvitsh Elite (408)/Elite De Luxe (408E)/Elite 1300 in Finland and as the Moskvich Carat in Norway. It was powered, since 1966 by 1,357 cc (82.8 cu in) straight four petrol engine, producing 54 hp (40 kW).[3] It had a top speed of 80 mph (130 km/h), which was faster than the contemporary Volga.[3] "More worth than its price", was its slogan for export sales. It proved a good value in Britain, Finland, and Norway, for instance, and in 1968, 55 percent of production was for export.[8]

    It was also assembled by Scaldia-Volga SA in Brussels, Belgium. In Belgium the car was sold as the Scaldia 1300/1400,[1] although Scaldia also installed Perkins' 1.8-litre 4.108 engine in the Scaldia Diesel beginning in 1968. This model offered 52 hp (38 kW) SAE, but lacked the twin headlamps of the petrol-engined export 408.[9] It offered a 120 km/h (75 mph) top speed, not a dramatic change from the classic 408 engine, but offered better fuel economy. The 1.6-liter, 44 hp (32 kW) Perkins 4.99 engine was mounted between 1965 and early 1966, when it was replaced by the 1.8-liter version. This smaller engine was also mounted on the Moskvich 407.
    CUSTOM1
    CUSTOM1 --- ---
    PREDSEDA: A jmenovalo se to Scaldia...
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    Tak k devizám je holt potřeba pomoct si jak jen to jde...
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    HNL: Jo no, vozilo se to do Francie, Belgie, Holandska, Británie, Německa, Finska, Řecka a někam do jižní Ameriky taky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam