• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ASHRAKGramatyka a stilystyka – krasna a spisovna cestina nejen na netu
    SILENT
    SILENT --- ---
    SOCONUSCO
    SOCONUSCO --- ---
    Ahoj, je tu mezi vámi nějaký současný či bývalý student, anebo studentka češtiny na FF UK? Mám nějaké dotazy ohledně studia, když tak prosím pište do pošty. Děkuju, a omlouvám se za OT.
    JESTERKA_AIENE
    JESTERKA_AIENE --- ---
    ERGOSUM: pro srovnání - já teď třeba čtu Olbrachta a ten podobnou vsuvku zapisuje takhle:
    Když mu to v kolibách vypravovali pastýři a když mu to s ustrašenýma očima (jak byly krásné!) opakovala Eržika, smál se. Jen ať ho honí!
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    IDLE: To mi připadá jako krok správným směrem. Dík.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    ERGOSUM: Aha, tak to jsem špatně pochopil. Ale i tak bych vypustil to jedno sloveso pohybu - "Žlutě pruhovaný míček se přehnal okolo - kam vlastně? - a zmizel za rohem.
    IDLE
    IDLE --- ---
    ERGOSUM: Napadlo mě třeba:

    Žlutý, pruhovaný míček běžící - kam vlastně? - se přehnal okolo a zmizel za rohem.

    Trochu v tom chybí ta dramatická pauza, ale představa kupící se interpunkce mě trochu děsí.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    MAGUMI:
    ERGOSUM:
    Problém je jinde. Kdybych napsal:
    Žlutý míček s červenými proužky běžící do sousedova skleníku, se přehnal okolo a už byl za rohem.

    mám jasnou konstrukci. Jenže já chci v přítomném čase provést toto:

    Žlutý míček s červenými proužky (identifikace osoby/objektu) běžící... (dramatická pauza ve které nechám viset nedořečené)
    (Kam vlastně?(otázka ke čtenáři, aniž bych se na něj přímo obracel)), se přehnal okolo a už byl za rohem. (míček mizí mimo vliv pozorovatele, potažmo čtenáře a teď nech čtenáři pracovat fantasii co všechno a s kým může tropit)

    Přečtené se mi to líbí, ale v zápisu vidím nedostatky:
    ... (teoreticky konec věty)
    (Kam vlastně?) (ta závorka se mi nelíbí, protože snižuje důležitost otázky, ale nevím jak jinak dostat otázku do oznamovací věty)
    , se přehnal (vlastně pokračuji čárkou po tečce/výpustku, ale děj plynule probíhá a já ho nechci přerušit)

    Jde mi o to, jak správně napsat takovouto konstrukci, aniž bych ztratil její dobré vlastnosti.

    BTW Míček je modelový text a ve skutečném textu nikdo nikam běhat nebude. Jen mám dojem, že než rozeberem tuto gramatickou zapeklitost, budu nenávidět všechny míčky a ty běhající obzvláště. Těžko bych se pak přinutil to dopracovat. :-)
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    ERGOSUM: Nejsem si jistý, jestli ta věta respektuje funkční perspektivu (téma, réma), i když to záleží na kontextu; navíc se mi zdá, že zbytečně zdvojuješ sloveso pohybu (běžet, přehnat se). Když je míček zároveň žlutý a pruhovaný, nebylo byl lepší, aby byl "žlutě pruhovaný"?

    Tzn., že líp by mi znělo něco jako: "Kolem nás se přehnal žlutě pruhovaný míček a zmizel za rohem," případně, pokud má být téma míček a réma informace, že se přehnal okolo, "Žlutě pruhovaný míček se přehnal okolo a zmizel za rohem."
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Nám tady problém, se kterým si nevím rady: Oznamovací věta s výpustkem a otázkou uvnitř například.

    Žlutý, pruhovaný míček běžící...
    (Kam vlastně?), se přehnal okolo a zmizel za rohem.

    Něco se mi na takovém zápisu nelíbí (neřešte, že míčky obvykle neběhají :-)), ale nevím jak to napsat/zapsat líp.
    Jde o dramatickou větu/útvar s těžištěm právě v té otázce. Některé z možností, kam běžel a co tam bude tropit, jsou naznačeny v předchozím textu.
    IDLE
    IDLE --- ---
    CELULITIDA: Kdyby bylo potřeba něčím podpořit argument:
    Internetová jazyková příručka: Psaní čárky ve větě jednoduché
    http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=151#nadpis27
    CELULITIDA
    CELULITIDA --- ---
    THOMASMORTA: díky, přesně to se snažím klientce vysvětlit :)
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    CELULITIDA: mě učili, že si mohu vybrat. Dříve byly čárky povinné, dnes se preferuje varianta bez nich.
    CELULITIDA
    CELULITIDA --- ---
    Ahoj
    moc prosím o názor k:

    „Zašlete prosím DMS na 87 777 ve tvaru DMS LEONTINKA“

    Má být, "Zašlete, prosím, DMS atd.. " nebo může být Zašlete prosím DMS bez čárky před "prosím"
    SILENT
    SILENT --- ---
    TYKVE: pf, to nic neznamena...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    secvrknout? K sobě, dolů, odněkud, jakkoliv.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    a co třeba "zvzscvrknout" :)))
    SILENT
    SILENT --- ---
    TYKVE: zscvrknout. pripadne szcvrknout.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    já nikdy nevěděla, jestli scvrknout (jako dohromady).. nebo zcvrknout - změna stavu:)))
    SILENT
    SILENT --- ---
    ERGOSUM: oni ti rytiri z toho blaniku maji vyjet, ne sjet, takze bych se taky nebal - jak pise thomasmorta

    zda zmena byla dobra ci spatne je (podle meho nazoru) v obecne rovine a "objektivne" zcela neurcitelne. musel bys definovat velmi uzky funkcne-formalni ramec, kde by se pak dalo hovorit o vyhodnosti (napr. konkretni pad neni v konkretnich pripadech urcitelny z psane podoby urcite predlozky), ale to nedava z obecne jazykoveho pohledu smysl (rada takovychto veci naopak do jazyka pribyva, ale bud si jich nevsimame, nebo nas stvou stejnym zpusobem) - teze o stalem "oblbovani" nebo "zjednodusovani" byla zdiskreditovana jiz pred nekolika lingvistickymi generacemi.
    nebo musis zaujmout nejake esteticke, pripadne ideologicke stanovisko (a nic proti nim) a pak se budes ridit timto stanoviskem a nikoliv jazykem samotnym.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    ERGOSUM: Úplně bych novou generaci nepodceňoval. Jak dobře psal Cyril Höschl, tak nová generace není o nic blbější - jenom se adaptuje na nové prostředí, které pro změnu nechápe ta starší generace a střední přeci jenom dělá nějaké problémy.

    Co se týče jízdy z Blaníku - jazyk má další roviny, které umožní správně identifikovat směr. Toho bych se zvlášť nebál - jak jsem říkal, v mluvené podobě s a z málokdy rozeznáme díky asimilaci znělosti a stejně nám nečiní problém se dorozumět. (Stejný argument se používá i pro případné odstranění y - jenže to je jev poněkud častější a IMHO by mohl být problém s rozdílnou stavbou psaného a mluveného.)

    Mně rouzhodně nevadí, když někdo používá dřívější normu. Jenom mi vadí, když tvrdí, že ta novější je horší. Argument o obtížné naučitelnosti by možná šlo použít i obráceně, že starším generacím činí obtíže naučit se normu novou:-)

    A skutečnost, že rozdíl mezi s a z v genitivu se setřel před sedmnácti lety a nevypadá to, že by byly případy milného hledání klíču ve stolu častější než dříve. To je myslím dobrý argument pro funkčnost normy.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    THOMASMORTA: Pokud něco z toho, co jsem napsal, vyvolalo dojem, že věřím v jakousi konspiraci, budiž to připočteno na vrub mému neobratnému vyjadřování. Odůvodnění změn v pravopise jako ústupek části populace, pro kterou to bylo obtížné, vychází z UJČ. Z dlouhodobého hlediska je lhostejné, kdo a proč změnu zavedl. Půjde o to, zda změna byla dobrá či špatná. Změny které považuji za dobré neodmítám.
    Četl jsem i rukopisy z doby před Bílou Horou, písmo mi působilo větší problém než obsah (ano i tehdy byli škrábalové). Přesto jsem potřeboval dodatečné znalosti, abych lépe pochopil co autor zamýšlel. Čapek nebo Komenský by pochopili odlišně psaná slova. Lecos by se jim možná zalíbilo. Jak by asi reagovali, kdyby měli psát výhradně podle nové normy? Byly by jejich texty lepší?
    Kdo má právo určit, že co nepíšu podle poslední pravopisné normy je špatně? (Né, že bych nedělal chyby, ať už z nepozornosti, nebo neznalosti.)
    Tak či tak, deset let (+- něco), může být doba, kdy tak přestanu psát. Ještě se uvidí zda to bude do smrti. :-)

    PS Narážka na rytíře jedoucí Z Blaníku, která ze staré báje udělala díky nové pravopisné normě skutečnost, byla pochopitelně nadsázkou. Jeden z příkladů co genegace znající jen tuto normu bez vysvětlení nepochopí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam