• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    BOBR
    BOBR --- ---
    Ale kdeže moje hodnoty (co ty o nich víš?). Chápu racionalitu jako poměr prostředek x cíl. A teď mi řekni, je racionální zadlužit se (a svou rodinu) kvůli nečemu, co nepotřebuji (nové auto, když to staré mám a funguje)? Z hlediska ekonomického to rozhodně není racionální. Móda a nápodoba potřebují dav - masu, která se nechá vést. Na takové je směřovaná reklama, a na takové také dobře funguje. To, že jsou v tom tak nehorázné peníze to jenom potvrzuje.

    Mluvil jsem o tom, že si reklama svévolně vybírá symboly a balí do nich svoje zboží. To nijak není v rozporu s tím, že se musí naučit trefit do kupujícího. Ostatně, pojmy jako target groups jsou v tomto ohledu docela přesné. Reklama se samozřejmě snaží svést svého zákazníka. Proto si na chleba mažou margaríny zásadně šťastné rodiny a nikoliv svobodní mládenci :-). Reklama zkrátka nějakou traponou realitu (totiž, že většina konzumentů nejsou šťastné rodiny) nepotřebuje, může si vytvořit svou vlastní. A tu probat. A mimochodem teda taky ten margarín, no.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BOBR: a není to třeba tak, že to naopak někdo vyzkoušel udělat podle něj, a ono se to ujalo ? a nevymyslel třeba reality show spíše Orwell ? :-) a nebudou díky novým médiím reality show za chvíli pasé ? nebo myslíš, že se neblíží den, kdy zapneš svojí starou dobrou one-way TV a neuvidíš na ní jen zrnění ? Teď používáš CO, když píšeš SEM ? :-)

    Tvoje analýza reklamy je mimo, protože chybně předpokládáš, že reklama je cílená na spotřebitele, a ne na zadavatele. Ale hlavním smyslem reklamy je daňový únik - pokud firma vykazuje zisk, je třeba ten zisk převést z dobře kontrolovatelné firmy s konkrétním hmatatelným kapitálem do hůře kontrolovaného reklamního startupu, který se skládá v podstatě jen z pár Maců které se povalují někde v garáži. A dát si reklamu do nákladů. Efekt toho, že by reklama skutečně zvýšila prodej něčeho, je minimální - samozřejmě, když už do ní tečou peníze, je dobré vykázat nějakou činnost - ale podstatné je, že zhulení reklamní pracovníci jsou daleko neškodnější, než drsné báby na berňáku, postrach všech podnikatelů, takže rozumný kapitalista dá prachy raději jim, než aby podporoval bujení státu. Ergo nepochopení reklamy ze strany humanitárních věd je téměř totální - ve skutečnosti jde pouze o svépomocný systém sociálních dávek, který proudí směrem ke zlaté mládeži/dětem elit mimo oficiální státní systém přerozdělování. Smyslem reklamy není zisk dále zvýšit - ale spíše o uchránit před zdaněním. Jde prostě o jeden z mnoha možných systémů parazitujících na disipaci energie (termín z teorie chaosu) - dnes je prostě víc cool pracovat v reklamce a myšovat nějaká loga po obrazovce, než třeba jako nějaký pojišťovací či státní úředník, nebo tak něco - to je celé.

    KHALAVERA: tvůj postoj je mi bližší

    BOBR: pointa je, že všem je v podstatě jedno, že reklama nefunguje - přesto do ní cpou peníze. lidí, které mírně ovlivní, je možná nepatrně víc, než lidí jako my, kteří si z trucu nekoupí to, co reklama propaguje - ale většině je to prostě jedno. ve skutečnosti reklama jednak uspokojuje poptávku po alokaci zisku mimo státní sektor a daňové optimalizaci, jednak uspokojuje poptávku společnosti po pracovních místech, která by měla nepatrně vyšší společenský status než podpora v nezaměstnanosti. stát je struktura, která odumírá - a reklama je jen plíseň, která raší na nadhodnotě (pokud bych tento pojem připustil - což bych neměl, protože nejsem marxista) poté, co se z ní odloupl ztrouchnivělý choroš státu.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    BOBR: promiň, ale tohle je "racionalita podle BOBRa"... to, že móda nebo nápodoba nekonvenují tvým hodnotám, neznamená, že jsou iracionální... to jsi řekl dobrou blbost

    jak jsem zrovna včera psal v angažovaném umění, 80-90% produktů, co jdou na trh, neuspěje, protože konzumenti si aktivně a podle vlastního rozumu vybírají a interpretují... podle tebe je to ale svévolná masírka ze strany producentů
    BOBR
    BOBR --- ---
    KHALAVERA:
    Autonomní je to, co si samo klade pravidla - a to reklama dělá. Reklama potřebuje realitu leda k tomu, aby si z ní - dle libosti - brala to, co zrovna nějaký tým uzná za vhodné. Když to obrátím, tak si polož otázku, co by ses tedy dozvěděl o světe z reklam?

    Jevy jako móda a nápodoba (to prodává nejvíc) nejsou založeny na racionalitě (proč by si jinak lidé kupovali věci na dluh?). Představa, že být dobrým fotbalistou znamená žrát čipsy a zapíjet je colou, to čirá zhovadilost. Nebo, co tedy má společného přeslazený nápoj a přesmažené "brambory" s vrcholovým sportem?
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    BOBR: já si taky myslím, že kupující jednají racionálně, anžto jsem jeden z nich .)

    reklama sice je prostor sám o sobě, ale nikoli autonomní... abys ji rozuměl, musíš vědět něco o světe mimo ni
    BOBR
    BOBR --- ---
    KHALAVERA:

    Hehe, tak že by to byl tak náhodný los nikde neříkám (a to jsem fanda Borgese). Nicméně, reklama je autonomní prostor - má svá pravidla, svoje hodnoty, svůj celý mechanismus výroby, své vlastní opozice (má reklama vs. jiné reklamy na podobný produkt). Lidem prodává pocity které sama vytváří, nikoliv produkty - ostatně, právě ten slogan "I muži..." může klidně být u reklamy na šroubky. Stejně tak je rozdíl mezi jednotilivými druhy cigaret je zanedbatelný - jediný opravdový rozdíl je, jestli lidé raději kupuji pocit svobody (Marlboro) anebo "klasa styl" (Davidoff) či dobrodružství s Camel. Když by mi někdo řekl "Simply clever", to poslední co by mne napadlo je spojení s automobilkou Škoda.

    Ergo, je to reklama, která si "přivlastňuje" symboly a obaluje jimi svůj produkt. A to prosím za pěkné peníze, n.b. ve společnostni, která sama sebe nazývá "vědomostní" - a za komentářů ekonomů, kteří ještě stále věří, že kupující jedná racionálně.

    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    to je hysterie :) to bys musel předpokladát, že vztah mezi označujícím a označovaným je čistě náhodný a že reklama je naprosto autonomní sémiotický prostor, který není zasazený do širšího symbolického světa, takže se klidně stane, že osloven sloganem I muži mají své dny a obrazem láhve Fernetu pořídíš v obchodě šroubky :)
    BOBR
    BOBR --- ---
    S odstupem času vidím jako jediného opravdového postmodernistu Jeana Baudrillarda. Nejen, že se mu podařilo radikálně se rozejít se standardní vědou (a filosofií), ale ještě tím zvýšil přesnost svého pohledu na svět. Napříkad reality show předpověděl a pochopil (to hlavně) už hodně let dopředu.
    Pro mne osobně má celkem potenciál jeho úvaha o nadvládě směnné hodnoty nad užitnou. Nebo si snad pamatujete nějakou reklamu z poslední doby, ve které byste se hlavně dozvěděli, co inzorovaná věc dělá, jak funguje atd? Šmelí se čistě se symboly. Chcete být šťastní, vnitřně čistí, vyrovnaní a výkonní - pak jedině Activia, ne?
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---

    via BARONFRITZ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já bych teda klidně plkal dál, kdyby bylo s kým a o čem... ale že jo... jsem jen nadšený amatér... jsem teď dočetl Spook Country od Gibsona. Už to vůbec není cyberpunk. Převážně řeší hudební vkus mladých odchovanců kubánské tajné policie žijících v New Yorku.
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    no, doufám že to kaatha aspoň archivovala
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    LOWRIDER: nevim esi to skončilo, to měj být vtip .D

    VIR_KENNY: to je taky možný .DD
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    ja jsem si prave myslel, ze je to schvalne - vite co - postmoderni filozofie....


    a nic... ticho
    JAKKILLER
    JAKKILLER --- ---
    wooow
    LOWRIDER
    LOWRIDER --- ---
    takže to skončilo no škoda
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    postmodern is post mortem :)
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    asi to byl flem a OT, takže to KAATHA vymazala .DD
    LOWRIDER
    LOWRIDER --- ---
    nejak se mi tu nic neukazuje vubec žádný příspěvky???
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam