• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    Ma postmoderna koule? (c) Zdenek Vasicek :)
    Anzenbacherova definice: filozofie zkoumá neempirické předpoklady empirického.
    postmodernism: a term coined by jean-francois lyotard to label certain features of contemporary western society 'after modernity'; as a successor to modernism in the arts; and finally, as a philosophy which shares much common philosophical ground with poststructuralism;

    Tento klub by mel slouzit k diskuzim o postmoderni filosofii obecne, autorech, nazorech, myslenkach, a kritice postmoderny (to predevsim :)
    Vice info na home.

    flamy se toleruji :)) uplny offtopicy nikoliv..

    Osobni inzultace a vubec vyjadrovani mimo ramec rozumne diskuse vedene mezi inteligentnimi bytostmi NEJSOU tolerovany, po jednom napomenuti ktere se mine ucinkem bude takovemu ID pravdepodobne omezen pristup do tohoto klubu
    Pokud bude mit nekdo pocit, ze byl takto inzultovan a ja nestihnu zareagovat, at se ozve do posty :)
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BALVAN42: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kultura :-)) ne, fakt nebudu definovat, sorry.

    já jsem profesí programátor. pro mě společnost je "distribuovaný hardware" - hodně člověků, to je celé. kultura je pro mě "souhrn softwaru", který tyhle lidi ovládá (i mě, z tohohle hlediska se nesnažím stát se nějakým výhradním privilegovaným pozorovatelem). Tzn. kultura pro mě zahrnuje zábavu, umění... ale i právo, směnu, politiku, erotiku, a co já vím co všechno - prostě všechno. Doporučuju udělat si výlet do nějaké jiné kultury, než je ta evropská, aby si člověk udělal obrázek, co vše je kulturně podmíněné - ona to s tou globalizací není až tak žhavé - jo a BTW, zkušenost "jiné kultury" podle mě není sdělitelná nějakou "vnitrokulturní cestou" - tzn. tak, že si přečtete knihu nebo se podíváte na film - ať už zábavný nebo umělecký, nebo jakýkoliv.

    Taky silně pochybuju, že je možné "jinou kulturu" vůbec poznat a pochopit - možná emigranti, ale i ti se stanou spíše zvláštními multikulturními hybridy... možná tak ještě bilingvní děti ze smíšených rodin, jsou schopné pohybu ve více kulturách...

    Každopádně použil jsem výraz sociálně-kulturní programování a za tím si stojím (to "socio-" mě nějak uklouzlo, to je takový divný newspeak). Prostě každá knížka, kterou měli rodiče v knihovně, každý obraz v nějakém kostele či galerii, kterou mě rodiče či prarodiče či škola protáhli o dovolených či výletech, každý film který dávali v TV - to vše je součástí sociálně-kulturního programování.

    BTW, o "postmodernismu" jsem se poprvé doslechl už někdy v 80. letech (matka dělá do architektury, takže ten pojem označoval konkrétní postmoderní architekturu - což v podmínkách končícího socialismu mohlo znamenat prakticky cokoliv, co bylo osvobozením od striktně funkčních a potřebám stavebního průmyslu zcela přizpůsobených panelákových sídlišť - ale i tak se tušilo, že má jít o citaci nějakých minulých, existujících slohů ). Až později začalo vyplývat na povrch, že jde i literaturu, filosofii, apod. Cca v polovině 90. let převládal pocit, že postmoderna je cokoliv, co bude dostatečně přiznaně kýčovité a bude to jakýmkoliv způsobem citovat minulost.

    Tedy postmoderna = citace, okázalé přiznání sociálně-kulturního programování toho konkrétního autora. Akorát že v dnešní podobě to dojde tak daleko, že postmoderní sci-fi cituje klasické brakové sci-fi z 50. let, Tarantino jakožto postmoderní akční film cituje klasické béčkové krváky a horory, apod. - od Umberta Eca citujícího a parafrázujícího Aristotela se to prostě posunulo poněkud někam jinam, na což jsem narážel už v dřívějším příspěvku, který teď buď nemůžu najít, nebo ho někdo vymazal.

    Ten posun, ke kterému došlo, je tedy nějakým přiznáním toho sociálně - kulturního programování - lidé si více uvědomují, že je ovlivňuje, to co četli, to co viděli, apod. Snaží se nebýt otroky kultury, ale nějak se do toho procesu kultury zapojit a podmanit ho svým potřebám - a tady bych odbočil k současným aktivitám pražské "kulturní scény", které hezky komentují třeba anarchisté tady: http://www.a-kontra.net/povstane-praha-kulturni (což je vzácný příklad nějaké polemiky z jiných, než liberálních pozic) - tady se oklikou vracím k tomu, že pro mě kultura hodně široký pojem, který rozhodně zahrnuje i zábavu, i umění, i "boj o koryta" - tzn. ten proces, kdy se na svoje "umění" či "zábavu" snažíte sehnat státní či obecní grant, nebo sponzora, nebo se snažíte nějakého spekulanta přesvědčit, aby váš výtvor koupil.

    Prostě kultura je pro mě proces, a tohle všechno součást toho procesu - např. to, že někoho přesvědčujete, že vy jste umění, a někdo jiný ne, apod.
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    XCHAOS: tak to mi teda definuj, co myslíš pod pojmem kultura, co myslíš pod pojmem společnost a co je to socio-kulturní.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BALVAN42: ne, úmyslně mluvím o kultuře, jako o celku, o socio-kulturním programováním. protože funkce nějakého memu který je součástí kultury se může v průběhu času měnit... mem třeba začne jako zábava, pak je považován za umění, a nakonec se z něj stane symbol sociálního statusu...
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    XCHAOS: vono popravdě teďka mluvíš o umění. kultura je přeci jenom složitější pojem :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DUNAR_: Ne, tento termín jsem nevymyslel. Někteří tvrdí, že jej v sedmdesátých letech 19. století náhodně použil britský malíř John Watkins Chapman.

    Ve skutečnosti již staří Římané, jak si povšiml během své svatební cesty po středomoří lord Byron, používali občas tento termín - i když většinou se značným despektem. Ale jinak souhlas - dvojznačnosti nepochybně zůstávají dvojznačné a šíp historie (vystřelený vítězi) se nepochybně pohybuje spíše jako bumerang. A ani já nedůvěřuju abstrakcím, které si žádají lidskou krev - zvláště pak pokud jde o třepotající se Prapor nespokojenosti, nebo dokonce o vrčící Ledničku spektakulárního konzumu.

    Jo jo, takhle nějak jsem to myslel, s tou druhou větví postmodernismu (víceméně bez legrace). Pěkný text.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    Aluze 3/2007 - Rozhovor
    Postmodernismus etc.
    Rozhovor s Ihabem Hassanem
    Frank L. Cioffi

    http://aluze.cz/2007_03/04_rozhovor_hassan.php
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    njn... "baviči a strašitelé". ale já jsem ochoten diskutovat i vážně... když bude s kým...
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    "já se ti snažím nabídnout maximum toho, co je ta větev postmodernismu která nezačala šňupat koks ještě schopna nabídnout"
    no teda ROFL, to by se mělo tesat do kamene :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: jo, jsem takovými lidmi obklopen :-) ale řekni mi - CO čekáš od fóra postmoderní filosofie ? já se ti snažím nabídnout maximum toho, co je ta větev postmodernismu která nezačala šňupat koks ještě schopna nabídnout - letos, v roce 2008.
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    nekdo je tu tak trochu magor....
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: to je pitomost, já mám pár 10 let starých "značkových" mikin a triček Kenvelo z doby, kdy tehdejší přítelkyně pod vlivem experimentů s MDMA usoudila, že hipiesácko-punkově-grungeový image už je out... ale to nic nemění na tom, že teď jsou to úplně stejná odrbaná a sepraná trička a mikiny jako to, co jsem nosil před deseti lety. kruh se uzavírá. dnes je ta značka někde na úrovni KFC (tuším.. já to nesleduju...)

    nyní mě zvolna přestávají oblékat maminka a reálné milenky - nejnovější přírůstek jsou značkové černo-červené (anarchistické!) spodky, které mi hodila do schránky jakási šílená cca-čtyřicetiletá nadržená křesťanka, která tvrdí, že Ježíš Kristus byl anarchista a kterou jsem v životě neviděl, ale měl jsem s ní jednou virtuální sex po internetu (fakt - v tomto případě - nekecám :-) - i když mi to asi nevěříte ... je to trochu psurreál, ale je to tak... :-)

    chci říct, že ačkoliv tvůj mírně traumatický pohled na kapitalismus je jistě legitimní, tak já ho v podstatě nesdílím. současná doba nabízí obrovské možnosti. vezmi si třeba jen, že autor designu plechovky s Pringles nechal část svého popelu pohřbít právě v plechovce od Pringles... http://entertainment.slashdot.org/entertainment/08/06/01/0023244.shtml

    osobně si myslím, že hra na ty značky je jedna z nejneškodnějších her, které lidé mohou hrát - a řekni mi, co by podle tebe teda lidi měli hrát místo toho, když ne tuhle hru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a možná to je navíc dokonce Die Philosophie... já neumím německy.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    VIR_KENNY: "Svoboda volby" je docela dobrý. :)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    to jsou ty my nedodelany grafiky... ja mam treba normalni stastny lidi, znackovy odevy a tak, naskladany na hromade, kolem ruzny symboly moderniho veku, znacky a loga a kolem toho plot s ostnatym dratem a na brane napsano (a to jsem nikdy nedoresil jak presne a lip to formulovat) kapitalism macht frei nebo svoboda volby nebo tak... a za tim v dalce skladka a na ni rozlamana socha svobody, athenska sova i zlomeny krize a tak.... jako skladka idei...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: Das Philosophie macht Frei ?
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    Filozofie osvobozuje!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, tak ono je někdy úsměvné sledovat ty snahy našich předků zařadit se mezi "dobré rodiny"... ale každopádně trvám na tom, že většina kultury začínala buď jako zábava, nebo jako propaganda... představa kultury jako psychoterapie je pěkná... nicméně za psychoterapii se taky platí.
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    celý ty kecy vo masový kultuře jsou nehorázný onanie sebestřednejch fetišistů z "dobrejch rodin"
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    VIR_KENNY:

    A Theory of Mass Culture
    Dwight MacDonald

    "The mass man is a solitary atom, uniform with and undifferentiated from thousands and millions of other atoms"


    "masa" je dnes už silně problematický pojem a teorie se od něj distancuje, vyjma označení masová média, protože jde o prázdné označení
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak omlouvám se za včerejší extempore, spíš bych to měl psát jinam a sem postnout jen link... takže pokračování zde: [ XCHAOS @ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ]

    VIR_KENNY: no hele, možná existuje pár zapomenutých autorů, ve své době neuznávaných, které někdo objevil 100 let po jejich smrti (a jistě k tomu dojde i u dnešních autorů... pokud je tedy neobjeví hned jejich matka po jejich sebevraždě, jako v případě Kennedy O'Toola...). Ale trvám na tom, že Shakespeare byl ve své době masová, komerční zábava. Nežil pokud vím z žádných grantů vypsaných královnou Alžbětou na kulturní činnost.

    (Je fakt, že jsem se nějaké jeho hry snažil přelouskat v dospívání a moc mi to nevzalo, a že dnes kolem mě max. sem tam někdy přeletí nějaký sonet ve velké výšce a hned zase zmizí v dálce za obzorem... pro mě je prostě relevantnější, když Shakespeara cituje Dan Simmons ve svých brakových románech... protože se to prostě více vyjadřuje k době ve které žiju a jejím problémům...)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    XCHAOS: prekvapuje mne, jak si si jistej ve vecech jako "Shakespeare byl ve své době masová zábava" a pak z toho rozvadis nejaky zavery. Problem ale je uz v tom, ze co ty povazujes za platny je na samostatnej rozbor a neni to platna pravda nebo fakt, jen tva interpretace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam