• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    no, ale pozdeji pri rozsireni samozrejme prevladaly sracky.... ono vlastne to slavny paleni knih jezuity, kdyz se na to clovek podiva, tak to bylo skoro samy hovno - esoterismus (ale totalne prevracenej a plnej blbosti jako je dneska web Alexe Jonese (americky president slouzi dablu) nebo weby jako matrix.cz osel.cz a podobny... a to v tech lepsich pripadech).
    Vlastne ten boj nebyl proti pokroku a nepalili se knihy o biologii (to je pozdejsi verze svetskych moci co se snazila jezuity zakazat) ani cestopisy nebo informace o budhismu a pod., ale snaha o zachovani urovne kultury, aby byla prosta braku a vychazela jen filosofie nebo vazna literatura.... asi neco podobnyho co pak nastalo u nas i v padesatejch letech, ale teda uz moderne politicky vedeny......
    vlastne prvni vaznejsi snaha zamezit moderni spolecnosti macat se v bulvaru :)

    sakra, kdyz nad tim tak premejslim to je vytecnej namet na praci nebo na clanek...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: i tak se určitě našli lidi, kteří nedali dopustit na přesnost pečlivě opsaného rukopisu. a navíc už tisku prvních překladů do národních jazyků jistě vzbudil hodně kontroverze.

    IMHO Wikipedie je svým dopadem srovnatelná s překladem bible z latiny do evropských jazyků. (zajímavost: Korán je zatím ve fázi, kdy se z arabštiny překládat nesmí... inu, středověk, no.. oblíbená doba pravých postmodernistů...)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    to asi tezko, kdyz prvni Gutembergova kniha byla bible.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    to je ušlechtilý postoj - nicméně já holt dávám přednost postmonetární směně idejí na internetu, no... (věřím, že když se objevil Gutenberg, tak také hodně lidí tištěnými knihami zpočátku opovrhovalo, a tvrdilo, že není nad rukopis...)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    ja chodim do knihoven a nejvetsi mesicni polozkou jsou u mne knihy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAKKILLER: no, pravda občas něco překládám, ale už moc ne. ale zrovna tenhle článek asi přeložit chci - akorát mi konstruktivisti parchanti upozornili, že už existuje ustálená (nesrozumitelná) česká terminologie, a že v rámci toho překladu se jí budu muset držet, shit :-|

    (aneb jinak: uživatel wikipedie není wikipedista... osobně pokládám Wiki za celkem rozumnou protiváhu Gůglení, i když mám svoje vlastní výhrady k obojímu... přece ode mě nemůžete čekat, že budu chodit do knihoven ?)
    JAKKILLER
    JAKKILLER --- ---
    XCHAOS: Já bych řekl, že jsi spíš wikipedista.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: tenhle tvůj názor se mi docela líbí, jak jsem už psal jinde :-)

    Jinak já stejně nejsem velký postmodernista - zjistil jsem, že jsem asi spíš konstruktivista: http://en.wikipedia.org/wiki/Constructivist_epistemology
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    to je velmi zajimave x-chaosi, mam na to tento nazor

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://vido.blog.respekt.cz/c/38295/Privatizace-vseho.html - "konzervativní sociolog", operuje s interpretací postmodernismu a neoliberalismu. a moje reakce na něj: [ XCHAOS @ Sociální stát - ano či ne? ]

    ACHERON: jen jsem se nechal unést, příliš bych to neřešil. já jen chci rozproudit nějakou debatu, která by mi rozšířila obzory a usnadnila pochopení některých věcí...
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    wow, a pak ze forum postmoderni filosofie je dead :)

    bod za hlasku s koksem a jak si najdu cas, kouknu na tu diskusi o autonomii reklamy ... ta narazka s nahodnym vztahem oznacovaneho a oznacujiciho byla presna :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BALVAN42: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kultura :-)) ne, fakt nebudu definovat, sorry.

    já jsem profesí programátor. pro mě společnost je "distribuovaný hardware" - hodně člověků, to je celé. kultura je pro mě "souhrn softwaru", který tyhle lidi ovládá (i mě, z tohohle hlediska se nesnažím stát se nějakým výhradním privilegovaným pozorovatelem). Tzn. kultura pro mě zahrnuje zábavu, umění... ale i právo, směnu, politiku, erotiku, a co já vím co všechno - prostě všechno. Doporučuju udělat si výlet do nějaké jiné kultury, než je ta evropská, aby si člověk udělal obrázek, co vše je kulturně podmíněné - ona to s tou globalizací není až tak žhavé - jo a BTW, zkušenost "jiné kultury" podle mě není sdělitelná nějakou "vnitrokulturní cestou" - tzn. tak, že si přečtete knihu nebo se podíváte na film - ať už zábavný nebo umělecký, nebo jakýkoliv.

    Taky silně pochybuju, že je možné "jinou kulturu" vůbec poznat a pochopit - možná emigranti, ale i ti se stanou spíše zvláštními multikulturními hybridy... možná tak ještě bilingvní děti ze smíšených rodin, jsou schopné pohybu ve více kulturách...

    Každopádně použil jsem výraz sociálně-kulturní programování a za tím si stojím (to "socio-" mě nějak uklouzlo, to je takový divný newspeak). Prostě každá knížka, kterou měli rodiče v knihovně, každý obraz v nějakém kostele či galerii, kterou mě rodiče či prarodiče či škola protáhli o dovolených či výletech, každý film který dávali v TV - to vše je součástí sociálně-kulturního programování.

    BTW, o "postmodernismu" jsem se poprvé doslechl už někdy v 80. letech (matka dělá do architektury, takže ten pojem označoval konkrétní postmoderní architekturu - což v podmínkách končícího socialismu mohlo znamenat prakticky cokoliv, co bylo osvobozením od striktně funkčních a potřebám stavebního průmyslu zcela přizpůsobených panelákových sídlišť - ale i tak se tušilo, že má jít o citaci nějakých minulých, existujících slohů ). Až později začalo vyplývat na povrch, že jde i literaturu, filosofii, apod. Cca v polovině 90. let převládal pocit, že postmoderna je cokoliv, co bude dostatečně přiznaně kýčovité a bude to jakýmkoliv způsobem citovat minulost.

    Tedy postmoderna = citace, okázalé přiznání sociálně-kulturního programování toho konkrétního autora. Akorát že v dnešní podobě to dojde tak daleko, že postmoderní sci-fi cituje klasické brakové sci-fi z 50. let, Tarantino jakožto postmoderní akční film cituje klasické béčkové krváky a horory, apod. - od Umberta Eca citujícího a parafrázujícího Aristotela se to prostě posunulo poněkud někam jinam, na což jsem narážel už v dřívějším příspěvku, který teď buď nemůžu najít, nebo ho někdo vymazal.

    Ten posun, ke kterému došlo, je tedy nějakým přiznáním toho sociálně - kulturního programování - lidé si více uvědomují, že je ovlivňuje, to co četli, to co viděli, apod. Snaží se nebýt otroky kultury, ale nějak se do toho procesu kultury zapojit a podmanit ho svým potřebám - a tady bych odbočil k současným aktivitám pražské "kulturní scény", které hezky komentují třeba anarchisté tady: http://www.a-kontra.net/povstane-praha-kulturni (což je vzácný příklad nějaké polemiky z jiných, než liberálních pozic) - tady se oklikou vracím k tomu, že pro mě kultura hodně široký pojem, který rozhodně zahrnuje i zábavu, i umění, i "boj o koryta" - tzn. ten proces, kdy se na svoje "umění" či "zábavu" snažíte sehnat státní či obecní grant, nebo sponzora, nebo se snažíte nějakého spekulanta přesvědčit, aby váš výtvor koupil.

    Prostě kultura je pro mě proces, a tohle všechno součást toho procesu - např. to, že někoho přesvědčujete, že vy jste umění, a někdo jiný ne, apod.
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    XCHAOS: tak to mi teda definuj, co myslíš pod pojmem kultura, co myslíš pod pojmem společnost a co je to socio-kulturní.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BALVAN42: ne, úmyslně mluvím o kultuře, jako o celku, o socio-kulturním programováním. protože funkce nějakého memu který je součástí kultury se může v průběhu času měnit... mem třeba začne jako zábava, pak je považován za umění, a nakonec se z něj stane symbol sociálního statusu...
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    XCHAOS: vono popravdě teďka mluvíš o umění. kultura je přeci jenom složitější pojem :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DUNAR_: Ne, tento termín jsem nevymyslel. Někteří tvrdí, že jej v sedmdesátých letech 19. století náhodně použil britský malíř John Watkins Chapman.

    Ve skutečnosti již staří Římané, jak si povšiml během své svatební cesty po středomoří lord Byron, používali občas tento termín - i když většinou se značným despektem. Ale jinak souhlas - dvojznačnosti nepochybně zůstávají dvojznačné a šíp historie (vystřelený vítězi) se nepochybně pohybuje spíše jako bumerang. A ani já nedůvěřuju abstrakcím, které si žádají lidskou krev - zvláště pak pokud jde o třepotající se Prapor nespokojenosti, nebo dokonce o vrčící Ledničku spektakulárního konzumu.

    Jo jo, takhle nějak jsem to myslel, s tou druhou větví postmodernismu (víceméně bez legrace). Pěkný text.
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    Aluze 3/2007 - Rozhovor
    Postmodernismus etc.
    Rozhovor s Ihabem Hassanem
    Frank L. Cioffi

    http://aluze.cz/2007_03/04_rozhovor_hassan.php
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    njn... "baviči a strašitelé". ale já jsem ochoten diskutovat i vážně... když bude s kým...
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    "já se ti snažím nabídnout maximum toho, co je ta větev postmodernismu která nezačala šňupat koks ještě schopna nabídnout"
    no teda ROFL, to by se mělo tesat do kamene :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: jo, jsem takovými lidmi obklopen :-) ale řekni mi - CO čekáš od fóra postmoderní filosofie ? já se ti snažím nabídnout maximum toho, co je ta větev postmodernismu která nezačala šňupat koks ještě schopna nabídnout - letos, v roce 2008.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam