• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    ROM
    ROM --- ---
    LUBOB: to prave delam. Filosofii na stejnou uroven jako sektu nestavim. Objektivismus je sekta a neni filosofie
    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    neco

    sojka103.pdf (241009 B)
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ROM:
    co ti na to mam rict? ayn rand si necetl & ani nebudes.
    svoje tvrzeni dokladas odkazy na ta sama svoje tvrzeni.
    na stejnou uroven stavis filozofii & sektu.
    obecnou platnost tvrzeni vztahujes na kontext tohoto klubu.

    tak snad abys sel ... aktivne bojovat.

    ROM
    ROM --- ---
    LUBOB: kdepak ignorace, se zlem (objektivismus) je treba aktivne bojovat, tedy v dane situaci jednoznacne pojmenovat a odhalit.
    V kontextu tohohle klubu - objektivismus neni filosofie
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ROM: ignorance is strength :-)
    ROM
    ROM --- ---
    LUBOB: Ayn Randovou sem necetl a ani se k tomu nechystam. I bez toho vim o objektivismu dost. Neni to filosofie, je to sekta, viz. ROM --- --- 12:48:35 19.7.2009
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ROM: mam samozrejme na mysli ayn rand (fountainhead, atlas shrugged)
    ROM
    ROM --- ---
    LUBOB: co mas na mysli?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ROM: ty jsi to necetl moc pozorne, vid?



    GENERALLZ: to ze te postmodernisti poslou do prdele ber jako pozitivum. potvrzuje to to, co se o nich dobre vi - ze ad hominem je jediny argument v celem jejich arzenalu :-)

    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    Kant je anti-lid!
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GENERALLZ: Jistě, takže taková lidová filosofie.
    Proč je pragmatismus, Kant nebo Marxismus anti-lidský?

    "Objektivismus je v obtížnější situaci, protože jde o naprosto revoluční filozofii, která navazuje snad jen na Aristotela a snad Locka, ale jinak popírá a hází do koše vše, co se ve filozofii za 2 tisíce let událo."

    A co ten Akvinský? Ale ono u takového Heideggera tomu není o moc jinak, však on taktéž zachází s celou evropskou tradicí tak, že z toho má člověk revoluční dojem... Kdoví, proč se zrovna jeho filosofie tolik "uchytila".... A kdo ví, proč filosofie Ayn Randové ne...
    Zastávání racionálního egoismu nic originálního není. Stačí se podívat kolem sebe.

    "která jiná filozofie vidí člověka jako tvora absolutně schopného poznávat realitu s určitostí a jistotou"

    Tak třeba veškerý kartezianismus a vůbec novověk a většina osvícenství. Pak už se to začalo hroutit právě třeba tím monstrem Kantem :) A smozřejmě sem může patřit husserlovská fenomenologie a analytická filosofie a vůbec veškerý pozitivismus a scientistní směry. O takové není nouze.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ach jo...
    ROM
    ROM --- ---
    Objektivismus neni filosofie. Jedna se o sektu americkych zidu v New Yorku, zalozenou na primitivnim egoismu, kultu osobnosti (zbozsteni vudkyne - je neomylna) a nenavisti. Ne nahodou "filosofie" Ayn Randove inspirovala Antona LaVeye k modernimu satanismu, "moralni pravidla" jsou tataz. Podle sameho LaVeye je satanismus proste objektivismus Randove plus nejake ceremoniani ritualy.

    Objektivismus nese mnohe znaky sekt: je zakazano klast nevhodne otazky ci cist nevhodne knihy; s ucenim je pro cleny sekty povine souhlasit bezvyhradne, Randova sama rekla: All or nothing. Kdo nesouhlasi s kteroukoli casti jejiho dila, neni objektivistou. (hrozba exkomunikace - nejvyssi trest v sekte)

    Dalsi priznacnou veci je takrka zrcadlove otoceni pojmu dobra a zla. Kdo udela neco dobreho (pomuze zene s kocarkem do MHD) je dle GENERALLZe egoista: Sobec5: Vůbec ji neznám. Vychovávat dítě je náročná práce a obrovská odpovědnost. Vážím si jí za to. Jdu ji pomoct.

    Naproti tomu altruismus je v hodnotovem systemu cire zlo. Podobnych otoceni vyznamu pojmu je v objektivismu mnoho, presne ve stylu orwelovskeho Valka je mir!
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    KOMATSU: rozvíjí se ve smyslu postupného pronikání do škol a do kulturního povědomí v Americe, lidé z Ayn Rand Institute jsou poměrně často zváni do médií, aby komentovali kulturní a politické dění. a samozřejmě je zde publikační činnost lidí jako je Leonard Peikoff nebo Harry Bingswanger. Je potřeba mít na paměti, že Objektivismus je přehlížen akademickým prostředím, nejprve musí proniknout na školy, založit novou intelektuální elitu, a pak je možné se rozvíjet ve smyslu domýšlení nových závěrů a formulaci dalších teorií. podobně si musel svoje právo na existenci vydobýt každý filozofický směr, pouze s tím rozdílem, že iracionální a anti-lidské směry, jako je například pragmatismus, marxismus nebo kantovská filozofie, měly celou věc snazší, protože stavěly na iracionálním a anti-lidském "mainstreamu". Objektivismus je v obtížnější situaci, protože jde o naprosto revoluční filozofii, která navazuje snad jen na Aristotela a snad Locka, ale jinak popírá a hází do koše vše, co se ve filozofii za 2 tisíce let událo.

    ano, také jsem v žádných dějinách filozofie zmínku o objektivismu nenašel... nicméně jsem slyšel, že se o objektivismu zmiňoval v kursu filozofie na VŠE Erazim Kohák... Prý..

    V čem je originální? Tak například v zastávání racionálního egoismu. Která jiná filozofie pokládá egoismus, sebezájem, za dobro, a altruismus, sebeobětování, za zlo?
    Epistemologie a teorie poznání - která jiná filozofie vidí člověka jako tvora absolutně schopného poznávat realitu s určitostí a jistotou?
    Která jiná filozofie v návaznosti na teorii reality, člověka, poznání, dobra, etiky definuje jako jediný funkční a morální společenský systém kapitalismus laissez-faire? (ano, často je Kant pokládán za ideového "otce" kapitalismu, například Friedrich August Hayek byl kantovec, ale to je samozřejmě pouze klam - Kant jako kolektivista a altruista nemůže být filozofem poskytujícím ideový základ pro kapitalismus).

    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    GENERALLZ: jo to máš pravdu, voni by to rozvedli do delšího řečnického cvičení, ale výsledně by to bylo stejně poslání do prdele :))
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    GOBERS: nevím, a doufám, že to není ode mě jen naivita, když se domnívám, že Platón nebo Aristoteles používali trošku jiné argumenty, než posílání do prdelí.
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GOBERS: To si pleteš se středověkou teo-filosofií, za Platóna nic takového ve filosofii neexistovalo.
    GENERALLZ: Jak moc se objektivismus Ayn Randové v současné době rozvíjí? Já jsem o něm doteď ještě vůbec neslyšel...
    Jak moc je tento směr významný, když ho nezmiňují prakticky žádné "dějiny filosofie"?
    Se soudobou filosofií je zcela určitě něco v nepořádku, ostatně jako s jakoukoliv jinou.
    Dle mého soudu je objektivismus v auditku o postmoderní filosofii na pravém místě, ovšem za předpokladu, že neočekáváš seriózní diskuzi :)

    "Já myslím, že se zde jistě najde nejméně jeden člověk, který je ještě natolik otevřený, že neodsuzuje a priori vše, o čem mu autority pověděly, že je to hodné odsouzení. Jsem si jistý, že nejméně jeden člověk, který sem do tohoto klubu chodí, si ten článeček (no, je to spíš jen takový teaser) Leonarda Peikoffa přečte a objektivně zhodnotí."

    Inu, zkusil jsem to.
    Osobně se považuji za to, čemu všichni ti "post" nadávají do metafyziků a viní je ze všeho zla, co po světě chodilo a chodí... a taky je posílám občas do prdele, to asi proto, že si s nimi za a) nemám co říct a za b) jejich názory opovrhuji (předpokládám že u nich to bude podobné) - to jen pro ujasnění pozic :)
    Nedalo mi to podívat se i na Wikipedii, kde je o Ayn Randové pár zmínek a dovolil bych si malé shrnutí toho, co snad onen objektivismus znamená, abychom měli výchozí pole, na kterém se můžeme shodnout (námitky jsou tedy nejen vítány, ale nutné):

    1. "The essence of Objectivism, according to Rand, is "the concept of man as a heroic being, with his own happiness as the moral purpose of his life, with productive achievement as his noblest activity, and reason as his only absolute."

    2. Zamítnutí víry společně s mystikou, nadpřirozenem a náboženstvími vůbec.
    3. Filosofický realismus
    4. Racionální egoismus jako jediný správný morální princip
    5. Z toho plynoucí zastávání laissez-faire
    6. Kant je monstrum a největší zlo v dějinách filosofie

    A k tomu lze napsat následující: v čem je proboha tahle filosofie tak originální??? Vždyť je to jen soustava pár naprosto průměrných a dávno známých myšlenek, snad oděných do nového hávu???

    Závěrem nutno dodat, že Randové doporučení tří áček - Aristotela, Akvinského a Ayn Randové je sice plně v souladu v racionálním egoismem, ale plně v nesouladu s postavou Hannah Arendtové.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GENERALLZ: koukám ovšem, že se soudobou filozofií je věru něco v nepořádku, když hlavním prostředkem argumentace je poslání do prdele.

    Myslíš, že za Platóna tomu tak nebylo??
    M2S
    M2S --- ---
    GUMAGUAR: toto tema muzi-zeny me zajima, pokud bys mel nejake dalsi odkazy-clanky ci literaturu dej vedet diky
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    BALVAN42: já vůbec nevím, co mají ty průpovídky o mesiášském komplexu znamenat!

    koukám ovšem, že se soudobou filozofií je věru něco v nepořádku, když hlavním prostředkem argumentace je poslání do prdele. ono by se tohle jednání dalo rozebrat i psychologicky: je to jasný projev úniku...

    pokud jsme tedy zde všichni filozoficky vzdělaní lidé, pak by jistě mohl někdo vysvětlit, z jakého důvodu nemá určitý myšlenkový směr, velmi významný a dále se rozvíjející filozofický směr 20. století, ucelená filozofická stavba s vypracovanou teorií poznání, etickou teorií, teorií estetiky, teorií politiky, atd, právo na sebeprezentaci stejnou, jako zde mají zastánci Derridy nebo Baudrillarda?

    skutečně v tom vidím únik jako snahu o záchranu vlastních, pracně utvářených myšlenkových schémat, kdy při přemýšlení o věcech, které 99 % lidí vůbec nechápe nebo není schopna o nich jakkoliv přemýšlet, se navozuje pocit výjimečnosti a příslušnosti k intelektuální elitě... což samozřejmě nikomu neberu a intelektuální výkonnosti si vážím. ovšem, intelektuální výkonnost se neprojevuje posíláním do prdele. Já myslím, že se zde jistě najde nejméně jeden člověk, který je ještě natolik otevřený, že neodsuzuje a priori vše, o čem mu autority pověděly, že je to hodné odsouzení. Jsem si jistý, že nejméně jeden člověk, který sem do tohoto klubu chodí, si ten článeček (no, je to spíš jen takový teaser) Leonarda Peikoffa přečte a objektivně zhodnotí.. (kdo z vás jste od něj něco četli? aha, nikdo, já to věděl... přitom jeho "Analytic-Synthetic Dichotomy" nebo "DIM Hypothesis" jsou úžasně zajímavé věci!)

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam