• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: svět se dělí na levicové intelektuály, a simulakra kolem nich :-)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    muzu vedet kdo je ten levicovy intelektual? Kdyz uz dekonstruktujes?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    podle mě je samotný "neoliberalismus" pojem, který by si zasloužil dekonstruovat - stejně jako jiná "velká vyprávění" - Bůh, Národ, Komunismus, Kapitalismus, Revoluce, apod. prostě spousty emocema nabitých slov (pro někoho pozitivně, pro někoho negativně), která ale v podstatě neznamenají nic, a jejich úkolem je spíš mobilizovat masy (v tomto případě masy levicových intelektuálů).

    neoliberalismus může znamenat nějakou konkrétní ekonomickou teorii (Friedman?), nebo může znamenat politickou pseudoideologii (takové to neurčité "anything goes", jen když to přinese hlasy), nebo může znamenat nějaké označení pro globalizovanou tržní ekonomiku... nebo by to také mohlo znamenat nového skutečného liberála - tedy individualistu, který v zásadě věří, že předpokladem k vládnutí je souhlas ovládaných - a nikoliv nějaké více či méně nadpřirozené či vyjímečné schopnosti toho, kdo vládne (takový trochu anti-platonismus, kritika kohokoliv nekonsensuálního, od dědičných králů a násilných diktátorů až po"filosofy na trůně"). jenže protože tohle všechno současně znamenat nemůže, tak podle mě ten pojem neznamená téměř nic.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    T8M: jedná se o záverečnou kapitolu předchozího článku, tam nastiňuje co si pod postmodernou představuje.. a navázal jsme jen na zdejší charakterizace moderny.
    T8M
    T8M --- ---
    RUDOLF: Co dělá Richter je veskrze nezajímavé, ale Hauser poměrně dost nesmyslně spojuje postmodernismus (a teď je třeba si říct, co má vlastně pod tímto pojmem na mysli) s neoliberalismem.

    Pokud tím myslí postmoderní filosofii, nikoliv "plakátový" "postmodernismus", pak zjevně až tak moc neví, o čem mluví.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    XCHAOS: nerozumím ti.. ale už první věc, richter smíchal kulturu s trhem, ne hauser.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: věčně přicházející, ale nikdy zcela přítomná spravedlivá společnost (komunismus). aneb známé "горизонты коммунизма": obzor je pomyslná čára, která se od nás vzdaluje stejnou rychlostí, jakou se k ní blížíme :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RUDOLF: no jo, na tom, že veškeré porovnávání užitku v ekonomii je vždy subjektivní, stojí třeba celá vídeňská škola ekonomie, apod. což se s "neoliberalismem" asi docela souvisí (i když se mi ten pojem tak úplně nelíbí).

    myslím, že základní chybou téhle úvahy je spojování umění a trhu: původním smyslem umění podle mě bylo něco úplně jiného, než žádat o dotace. trh víceméně optimálně uspokojuje lidskou poptávku po různých potřebách: tedy, dovedeno do důsledků, jestli mezi lidské potřeby patří potřeba se umělecky vyjadřovat, tak trh se pochopitelně bude snažit lidem nabídnout možnost umělecky se vyjádřit. řekl bych, že poměrně logickým produktem této snahy je Internet, tak jak ho kolem sebe vidíme (tisíce lidí zuřivě zadarmo tvoří a nikoho to nezajímá - nicméně oni podléhají iluzi, že ano :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VIR_KENNY: to je larvální fáze vývoje některých druhů postmodernistů :-)
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    SUMAC: definuj levicoveho intelektuala, nedovedu si pod tim nic predstavit
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: hauser, obzvlášť vtipný je závěr:

    Milan Richter: postmodernismus je neoliberalismus

    V českém prostředí jsme v nedávné kauze rozdělování grantů na kulturu, spojené se jménem radního Richtera (ODS), byli svědky pozoruhodného jevu: prolnutí postmodernismu a neoliberalismu. Tento radní v něčem připomíná postavu Kallikla z Platónova dialogu Gorgias, neboť podobně jako on „vyslovuje to, co si jiní myslí, ale nechtějí to říci“. V rozhovoru s Renatou Kalenskou v Lidových novinách například řekl:

    LN: Není termín umělecká soutěž nesmysl? Ty podmínky jsou nerovné. Většinová společnost půjde na „koukavější“ žánry se známými tvářemi. To je nerovná startovací pozice s těmi, co se věnují menšinovým žánrům.

    MR: Máte pravdu, ale o tom musí rozhodnout odborníci. Umění je založeno na subjektivních kritériích, tedy líbí – nelíbí. Dotace na vstupenku je jediné objektivní kritérium.

    V těchto a podobných projevech lze objevit základní rysy postmodernismu: zrušení hranic mezi vysokým a nízkým uměním, antielitářství, vzpouru vůči univerzalismu. Richter však z toho vyvozuje logické důsledky: pokud v umění neexistují univerzální měřítka, pak tu jsou jen subjektivní kritéria líbí – nelíbí, tj. to, co si nakonec myslí i mnozí postmoderní teoretici, ale neříkají to nahlas. To bylo vidět i na tom, že reakce teoretiků a kritiků na zmíněnou kauzu působily poněkud bezradným dojmem. Teoretici a kritici se najednou dostali do situace, kdy v zájmu přežití nekomerčních divadel bylo zapotřebí polemizovat s de facto postmoderní rétorikou.

    Ale Richterovy argumenty se dají zároveň chápat jako neoliberalismus. Anebo je neoliberalismus do důsledku dovedený postmodernismus? Richter uvažuje asi takto: pokud neexistují objektivní kritéria, kdo pak má rozhodovat o tom, co je umění a co ne? Odborníci určují nuance (v grantové politice), ale diferenci mezi uměním a komerční zábavou nelze nadekretovat, byl by to projev nedemokratického elitářství. Demokraticky zvolený politik by jiným vnucoval svůj subjektivní soud. V demokracii má být arbitrem veřejnost, divák, který nakonec určuje, co je hodnotné, a co má politik podpořit (kontextualismus). Politikové slouží veřejnosti tím, že podpoří to, co si žádá většina (antielitářství). Jediné objektivní kritérium, které nyní v demokracii máme, je svobodný trh (nerušený státem, antietatismus), který prostě zaznamenává preference občanů vyjádřené poptávkou, tj. zakoupením vstupenky. Trh je v postmodernismu jediné spravedlivé kritérium.

    Jinými slovy, postmodernismus se mění v neoliberalismus a naopak. Neoliberalismus se nyní začíná jevit jako ekonomické prodloužení postmodernismu, k němuž se postmodernismus nemůže přiznat.

    Postmoderní levice zaměřená na kritiku univerzalismu, etatismu a elitářství nechtěně provádí podobný tah jako neoliberalismus, který svobodu pojímá především jako nezávislost na státu a autoritách. Ale právě tento tah je past. Jestliže se totiž obecné (ve formě sdílených idejí, zákona nebo státu) bez účinné náhrady roztříští, kdo určuje pravidla hry? Pokud tu jsou aktéři, kteří jsou nerovní – jeden má ekonomickou či mocenskou převahu nad druhým – a musí se rozhodnout mezi jejich nároky, nakonec logicky rozhodne ten silnější. Při střetu dvou partikularit po vyřazení obecně platných měřítek vítězí partikularismus, který má převahu nad druhým. Je to etika síly, kterou hlásali někteří sofisté: je přirozené, že vládne silnější, protože není žádné jiné měřítko. Prostě a jasně řečeno: po zániku univerzalismu vládne síla, ne pluralita. Proto, jak říká Ernesto Laclau, je nyní hlavní věcí osud univerzality. Je jedinou volbou buď bujení partikularismů, anebo autoritativní sjednocení? Není na čase vytvořit univerzalitu jiného druhu?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Stručné dějiny postmodernismu | č. 44 | 2008 | archiv - A2 – časopis kultury a oddechu
    http://www.advojka.cz/archiv/2008/44/strucne-dejiny-postmodernismu
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: pravda, postmoderna zacina tam, kde konci Sartre a jeho utkvela predstava, ze levicovej intelektual ma ve vsem pravdu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUBOB: ne, on popisuje MODERNÍ patologii... postmoderna není nadávka, ale reakce na toto.

    LOWRIDER: taky si myslím, že si to vystihl tak z 80% ...

    nyní se zkusme ale zamyslet, když víme, kdy a čím končí moderna, kdy se vlastně objevuje postmoderna, a v jaký moment ji lze nějak jednoznačně definovat. podle mě se objevuje někdy koncem 60.let v "tavicím kotli" tehdejších subkultur: od hippies v USA až po maoisty na barikádách v Paříži roku 1968. v podstatě "praví" postmodernisté jsou už trochu blábolilové - ale přijdou mě mimořádně zajímaví "ti, ze kterých postmodernisté vycházeli". nicméně někdy kolem roku 1968 si jednak pod vlivem paralelního fiaska v Praze i v Paříži (i když každé bylo trochu jiné) a jednak pod vlivem LSD tehdejší levice uvědomila, že celá socialistická revoluce je jenom dalším "velkým vyprávěním", které nese rysy všech předchozích náboženských hnutí (včetně Che Guevary jakožto ztělesnění postavy světce-mučedníka). prostě intelektuály přestalo bavit podílet se na opakování všech těch starých chyb neustále stále a znovu - a začali dekonstruovat strukturu jazyka, kterým je předávána ideologie, která lidi nutí. k neustálému opakování těchto stejných chyb.

    prostě nejde jen o selhání novověkého konquistadora-rasisty-fašisty, ale stejně tak jde i selhání moderního revolucionáře, který stále znovu v kruhu opakuje jakobínský/Trockého revoluční teror a stále znovu buduje systém, který je minimálně stejně špatný jako ten, který byl revolučním násilným převratem odstraněn. objevuje se myšlenka decentralizace, která vzápětí vede k odštěpení sekt, které jsou mimo hlavní proud: enviromentalismus, který poukazuje na kolaps mytologie moderní vědy a technologie, new age pomatenost, objevuje se antipsychiatrické hnutí (schizofrenie jako protiklad kapitalismu :-)) atd. atd.

    vznikají nové, podle mě "postmoderní-archetypy" - např. "konkvistador-feťák", který už do jižní Ameriky necestuje hledat zlato a šířit křesťanství - ale spíše hledá dosud neobjevené halucinogenní drogy a sám sebe se snaží konvertovat na pohanství. nebo "revolucionář-vegetarián", který už nebojuje za práva dělníka, ale, řečeno slovy beletristy Michala Ajvaze v jeho posledním románu "čte Bakunina a pojídá přitom sójové karbanátky".
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    LOWRIDER: slusne. davam osm z deseti. jeden bod dolu za bohove nejsou (deismus/teismus), druhy bod dolu za státní dohled nad všemi aspekty života.


    jinak celkem trefne shrnuti postmoderni patologie :-)

    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    dobre pomatenej chaos
    LOWRIDER
    LOWRIDER --- ---
    Ty jo VIR_KENNY je, zdá se, zdatný diskutér, rozdává tady kolem sebe nadávky, co vypadaj hrozně chytře, ale přitom sou o hovně.

    Takže k věci:
    Co je podstatou projektu moderny?
    Jedná se o revoluční obrat, který měl podobný význam jako objev symbolického vědomí a přechod k organizovanému zemědělství. Moderna trvala od 15. do 20. století a vyvrcholila 2. světovou válkou. Je určena třema hlavními principy:

    1) Postupná emancipace, uvolnění jednotlivce ze všech přirozených vazeb umožněná rozkladem středověkých institucí - osvobození od kmene, rodiny, cechu, vesnice, náboženství, pána, krajiny a přírody jako celku. Výsledkem procesu oproštění se od předchozích spojení je vznik univerzálního občana, který může žít a pracovat kdekoliv, protože už není určen svým vztahem k okolí, které obhospodařuje, ale svou neomezenou individuální svobodou. Ztracenou lokální identitu pak bylo potřeba nahradit - absolutním státem, národnostní demokratickou republikou, totalitním státem, masovou společností zábavy. - Vede to tedy ke vzniku atomizovaného jedince, který má být učiněn novým a svobodným pomocí stále nových plánů a programů emancipace. Zároveň je uvolněn k tomu, stát se volně pohyblivou námezdní pracovní silou.

    2) Postupná politicko-ekonomická expanze emancipovaných lidí
    Náboženský války 15. a 16. století vedly ke vzniku určitýho typu osobnosti - conquistadora. Ten v sobě spojil étos křížových výprav s bezuzdným pirátstvím a přesvědčením o vlastní nadřazenosti. Kolumbus, Cortéz nebo Pizzaro jsou jen jedni z mála. Z pirátů a dobyvatelů, kteří navíc bojují mezi sebou navzájem, se postupně stanou organizované síly ve službách států a rozjede se násilná kolonizace Ameriky, části Ásie a nakonec Afriky. Bílý muž expanduje do celého světa. Přísun bohatsví vede k rozvoji obchodu a k velkým přebytkům, což si vynutí novou organizaci ekonomiky i státu: Vede to ke kolonizaci většiny světa, který se postupně mění na zdroj suroviny pro stále více se rozšiřující západní kulturu osvobozeného člověka

    3) Proměna forem vědění
    Zjednodušeně řečeno je náboženství nahrazeno či podstatně doplněno nově vynalezenou vědou. Formování vědy je zase dlouhý proces počínající v pozdním středovku u Kusánského, Bruna, Koperníka, přes Galileiho, Bacona, Descarta a Newtona až po současnou vědu. Nová věda musí být empirická, tj. založená na vlastním názoru a ne na autoritě písma, a také přísně racionální, tj. založená na dvohodnotové logice a matematické přesnosti. Co není zkušenostně ověřitelné a co se nedá dokázat, není skutečně skutečné. - Vede to k tomu, že pro vědu je svět objektem odcizeného zájmu a předmětem manipulace, která má vést k ještě lepšímu ovládnutí a manipulaci.

    Čili odvrácenou stránkou západního osvobození je odcizení, která má mnoho forem a podob. Dále pak nejistota a strach, které vedou k absolutismu, totalitarismu, vyprázdněnému zábavně-informačnímu chaosu. A nakonec ovládnutí druhých lidí a tvorů, ve jménu dalšího osvobozování a růstu luxusu.

    BALVAN42
    BALVAN42 --- ---
    toto je vodporná diskuze, nevodpornosti řeště jindy. danke
    VIR_KENNY
    VIR_KENNY --- ---
    XCHAOS: to je ale neskutecna picovina cos napsal, hlavne to o tech stol letech suralismu a toho hesla starych anarchistu. Jedinny kuci, co jste ukazali je podivna nacisticka paveda o vyprazdnenosti a antiintelektualniho ducha bolsevismu. Osobne az vas potkam vas pretahnu svoji anarchistickou holi. Necekam, ze se vam rozsviti, ale mne to udela dobre.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam