• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    CYBERWOLFOn-line WebBased hry kreativně - udělejte si vlastní webovku!
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Jelikož se nám blíží Vánoce, mám takovou obecně prospěšnou náladu a tak přináším návrh na takovou obecně prospěšnou věc:

    Dlouhodobě mám problém s tím, najít na internetu cokoliv zaměřeného na vývoj webových her, nebo jejich podporu, ať už portál, diskusi, nějaká hotová řešení nebo třeba i mizerný blog. Přesněji řečeno, občas se něco najde, ale za moc to nestojí. Ani s vývojem, ani s provozem webové hry člověku zkrátka nikdo nepomůže (nepočítám-li facebook, myspace a jiné aplikace podporující soc. sítě, mající dost konkrétní omezení).

    Pohrávám si s myšlenkou, zařídit nějakou takovou podpůrnou službu, ale chtěl bych si nejdřív udělat obrázek o tom, jestli by o ni vůbec měl někdo zájem a v jaké podobě - byl bych tedy rád, pokud byste se k tomu nějak konkrétněji vyjádřili (ano/ne a proč). Rovněž pokud vás napadne cokoliv, co byste očekávali nebo chtěli, napište to.

    Co by taková podpůrná služba mohla nabízet a k čemu by to mohlo být dobré:
    * Katalog - specializovaný katalog na webové hry s nějakým tříděním, vyhledáváním, recenzemi a podobně. Pro hráče, co hledají "nějakou dobrou" hru ideální nástroj.
    * Hráčská komunita - hráči si přidají hry mezi své oblíbené/hrané a půjdou podle toho najít a mohou tak nabírat třeba další lidi do aliancí. Mimo to se mohou vzájemně propojovat (když ty sociální sítě tak děsně frčí), vidět co hrají kamarádi a zkoušet to taky.
    * Achievementy - mimo takových blbinek jako 10 registrovaných her by mohlo jít přes API přidávat achievementy přímo z her a zobrazovat je na profilu hráče.
    * Centralizovaná komunikace - většina her má nějakou interní poštu a kolikrát když se chce člověk o něčem domluvit, musí se každou chvíli přihlašovat a koukat jestli nemá novou zprávu a když hraje třeba víc jak jednu hru, tak to může být docela pruda. Komunikace by se dala přesměrovala (vytáhnout pomocí API) na jedno místo, kde by se třídila podle her a dalo se rovnou odpovídat. Pro hráče je to nesporně výhoda, pro provozovatele se tím ušetří trafik a serverové prostředky potřebné pro renderování rozhraní pokaždé, když nervózní datel zmáčkne F5 (což zas takový výhoda není, ale přece)
    * Agregace - hry na facebooku zaplevelují zdi hráčů všelijakými zprávami s bonusy, oznámeními a cpe je tak i lidem (přátelům), které to vůbec nezajímá, protože na facebooku nejsou kvůli hrám. Na portálu zaměřeném na hry by to ale vadit nemuselo a tim by byl tenhle druh komunikace i účinější.
    * OpenID autoria - umožňuje tedy hráčům vytvořit si OpenID a přihlašovat se prostřednictvím OpenID do her, které to umožňují (a já o žádné nevím, ale OpenID se pomalu rozlézá všude možně, tak to třeba přijde)
    * Vývojářský blog - do kterého může každý napsat o svých zkušenostech s vývojem webových her, vychálit svoji hru nebo novou featuru a podobně (v českém prostředí tomu ovšem velké šance nedávám)
    * Snipet repository - je spousta věcí, které jsou dost obecné, aby se ve hrách opakovaly, ale nejsou až tak obecné, aby jich byly mraky vyvynuté pro webové aplikace obecně. Jako příklad mě napadá třeba správa inventáře, výpočet vzdálenosti nebo různé frontendové vychytávky (kterých bude díky HTML5 jistě přibývat)
    * Statistiky - kolik uživatelů hrajících moji hru hraje nebo hrálo nějakou konkurenční hru, nebo co začínají hrát lidé, co mojí hru už nehrají a podobně.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    proc?
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    open source MMOG je vtipna idea ;DDD
    TENCOKACISTROMY
    TENCOKACISTROMY --- ---
    CYBERWOLF: Priznam se, ze jsem to jen tak prolit a vratil jsem se zpatky k praci :/.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    open source nikoho neoslovil?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Zjistil jsem, ze se po internetech potuluje celkem dost open source webovych her. Z googlu na me vypadl treba tento trojdilny seznam, ktery urcite nebude definitivni:
    http://www.bbgdev.com/browser-games/list-of-open-source-browser-based-games-part-i/
    http://www.bbgdev.com/browser-games/open-source-browser-based-games-list-part-ii/
    http://www.bbgdev.com/browser-games/open-source-browser-based-games-list-part-iii/

    To je svym zpusobem fajn, protoze kdyz ma clovek nejaky koncept a narazi na podobny open source, muze ho snadno realizovat. Tedy mohl by, kdyby ty zdroje nebyly tak desive. Presto jsem uz potkal radu identickych her (nejspis take open source) a nektere open source hry mely i ruzne mody atd., z cehoz se da usuzovat, ze o ne jisty zajem je.

    Co si o tom myslite? Meli byste chut rozjet si klon open source hry, nebo se na jejim vyvoji podilet? Pouzili byste kus open source hry ve sve vlastni (za predpokladu, ze by byl pouzitelny)? Dali byste nekdy svoji hru jako open source? :)
    TOMG
    TOMG --- ---
    WEWERKA: Náhodou výborný nápad si ty zaměstnance sama porodit a vychovat. :D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Tak jako jo, ale to je zas trochu extrem. Ve hre clovek musi mit moznost neco delat a neceho dosahnout, jinak skonci s tim, ze po nejakem case objevovani, co se ve hre da vsechno delat zjisti, ze nic :)

    Na druhou stranu, drtiva vetsina facebookovych her nestoji na nicem jinem a neda se rict, ze by byly neuspesne...
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    njn, jenze pak ti odpadaj lidi a nikdo vlastne nema sanci vyhrat nic...
    treba takovej Kingdoms of Camelot na Facebooku, tam to nema zadnej cil.... ani vlastne nemuzes nic udelat, ta hra je uplne pateticka...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CYBERWOLF: Mozna lepe receno - hra muze nabizet cile, aniz by vyzadovala jejich plneni a zavisi na hraci, jestli se rozhodne se hnat za tim nebo onim, nebo necim uplne jinym co si sam vymysli.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Jenze spousta webovych her (ne-li vetsina) je nekonecnych, bez konkretnich podminek vitezstvi a dokonce bych rekl, ze trend je v soucasnosti takovy, ze i bez kompetetivnich statistik (takze se kazdy muze citit jako vitez, je to takove slunickove a vubec).

    To, ze podminky vitezstvi neexistuji ale jeste neznamena, ze ve hre nejsou cile. Jen si je zkratka kazdy urci sam, namisto klasickeho "parta nejvetsich borcu ovladne vesmir", kde je kazdy (treba) pulrok 10 vitezu a 10 000 porazenych
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    CYBERWOLF: imho hra co nema cil je nuda... muj osobni pohled... hrat neco vecne je desna predstava... ;)
    bavime se o webovkach porad, online MMORPG je jina kategorie s jinejma pravidlama, tam si hrac sam stanovuje subjektivni cile...

    ad to kopirovani: ja myslim, ze rozdil je... hraci ti pak prisoudi, zes to mel prvni...
    TENCOKACISTROMY
    TENCOKACISTROMY --- ---
    CYBERWOLF: Tak ono je celkem jedno, jestli ty pozadavky na "vitezstvi" ma hra nebo hrac. Nicmene nejakej cil by ty lidi mit asi meli - at uz statickej nebo promenlivej.
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    Jo, ceska konkurence tu urcite je :) Treba ja. Tak do 5-10*let budu mozna schopna konkurovat :D

    * v zavislosti na poctu najetych km na kole, poctu deti atd.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    TENCOKACISTROMY: Tohle ovsem plati za predpokladu, ze hra ma konkretni pozadavky na vitezstvi a to je pokud mozno jen jedno. Co kdyz ale konkretni podminky vitezstvi neexistuji (hra je kontinualni), moznosti se meni v zavislosti na tom, do jake role se hrac postavi a uspech ci neuspech je spis pocitova zalezitost nez jasny vysledek?

    Ja si myslim, ze potom je mozne, aby hrac snadno porozumel casti i dost komplikovaneho systemu celkem snadno. Kdyz hrace jeho role ve hre omrzi, nemusi prestat hrat a hledat si jinou hru, ale muze zkusit jinou roli, kde se na vec podiva z uplne jineho uhlu a zacne znovu objevovat nove moznosti atd. Zkratka hra, ktera ma hromadu moznosti, ale nehrne je vsechny najednou, ale umozni hraci je ztravit a az si jich uzije, posunout se dal :)

    TRANCEWARP: Tak muze, ale nemyslim si, ze by byl relevantni rozdil mezi okopirovanim ted nebo potom. Ovsem rozhodnuti mlcet respektuji :)
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    CYBERWOLF: zynga jede jiny hry nez my... zyngu neberu jako konkurenci... ani my nejsme jejich konkurence, oni delaj tamagochi...

    jinak co se napadu tyce, tak ty si schovavam, protoze jakmile to vydame, tak to urcite bude venku a vsechny napady bude moc konkurence zkopirovat... ale to bude AZ to vydame... do ty doby si je necham pro sebe, resim spis ceskou a nemeckou konkurenci a ta tu v klubu klido bejt muze ;)
    TENCOKACISTROMY
    TENCOKACISTROMY --- ---
    CYBERWOLF: Slozitost pravidel a slozitost hrani vedouci k vitezstvi neni primo umerna ci neumerna. Zalezi na tom jaky presne mas pravidla. Dej do hry hodne moznosti, pridej tam par principu, ktery vyzadujou reseni NP uplnejch problemu a mas hodne narocnou hru na vitezstvi.

    Jako priklad si muzes vzit treba Go. To ma pravidla na jeden odstavec, ale na profici na to studujou celej zivot (regulerne chodej na zakladni/stredni/vysoky skole).
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    TRANCEWARP: k navrhu s omezenim - jako cviceni perfektni, kdyz si clovek da rozumne pozadavky, tak je to dobre i kdyz se vymysli neco, co by se treba chtelo realizovat, ale holt ne vzdycky se da dojit k uspokojivemu vysledku (treba je to zajimave, ale komplikovane, nebo to nakonec funguje hur, nez by to mohlo fungovat kdyby se clovek nevyhybal tomu co si zakazal...). Ale rozhodne je dobre si tak obcas neco zkusit.

    Co se tyka technologii a slozitosti systemu, myslim si, ze tyhle dve veci spolu primo nesouvisi. Mam takovou teorii (kterou se mi zatim jeste nepodarilo v praxi demonstrovat, ale urcite to klapne :)), ze slozitost systemu hry a slozitost hrani hry jsou dve ruzne veci a i piskvorky se daji pojmout tak, aby system zustal trivialni, ale hrani bylo neunosne slozite a stejne tak by to melo jit i naopak. Kdyz se slozitost dostatecne rozmelni a rozvrstvi, je hrani jednoduche, i kdyz je system slozity.

    Objevovani vsech moznosti a jejich fungovani je take jedna z veci, co hrace u hry drzi - pokud hrac nebude neustale krmen necim novym, casem se mu dana hra preji a pujde dal.

    Ale samozrejme, jako se vsim, chce to nalezt spravnou miru a to je (alespon pro me) asi ten nejtvrdsi orisek :)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    TRANCEWARP: no taaaak, nebud hamoun :) Ber to takhle - samotne namety, myslenky, postupy nebo metody stejne nejsou predmetem autorkseho zakona, takze pokud to bude neco svetoborneho, tak to tak jako tak bude mit do mesice i Zynga a pokud to svetoborne nebude, tak o nic nejde :)
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    me pride totiz super vyvijet nejakej herni system a u toho si zakazat nektery veci...

    treba udelat soubojovej system a zakazat si hitpointy, to delal jeden profesor co uci game design... vychazej z toho pak dost zajimavy reseni...

    jinak technologickej strom imho patri treba do hry typu civilizace, kde fakt resis vyvoj technologii... rad bych nekdy postavil hru na fakt slozitym vyvoji technologii... sami sme s tim ted koketovali, nemuzu presne rict s cim, chci si to schovat... ale pointa je takova, ze pak narazis na to, ze mas ten herni system tak zkurvene slozitej, ze ho pomalu nechapes sam... a pak stojis pres volbou esi to udelat takhle HC a omezis tim mnozstvi hracu, nebo jestli pujdes cestou sirsiho publika co nema 6 hodin denne na studium tvyho systemu...

    my sme nakonec zjistili, ze spoustu veci proste ani vlastne nejde obejit... treba levely u budov... to je uplne pekelny... podle me to je fakt nudna vec, ale levely sou imho jedina cesta, jak zaridit, abys na zacatku hry a i v jejim prubehu cekal na novou budovu adekvatni dobu vzhledem k narustu mnozstvi zdroju co mas... meli sme asi 4 ruzny reseni a vsechny sly matematicky rozbit nebo produkovaly nudnou gameplay...

    neni to prdel delat dobre hry ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam