• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TOOM: Jung se tomu venuje podrobne. Zavedl (nebo pouzil ve svem vyznamu - nevim) pojmy extrovert a introvert. Dobre je to rozebrane v 1. dile sebranych (?vybranych) spisu.
    Extrovert je psychika, ktera se orientuje podle vnejsku, sveta, faktu, deni.. objektivna.
    Introvert je psychika, ktera se orientuje podle svych vnitrnich obsahu, subjektivne.

    Jung sam byl introvert a trosicku se mi zda v tom vykladu bojuje za introverty, kteri to maji v celkovem "objektivistickem" klimatu nasi doby tezke; argument 'ja to tak citim' je casto neprijatelny.
    Jako u vseho, oba extremy jsou neefektivni.
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    YMLADRIS: Ooo, jsi má Anima rozšiřující mé intelektuální obzory zaprděně sedící za pecí v kotlině české:o) Nicméně mi stejně ale přijde, že ty flamewars tu na Nyxu mají jakési specifika, jak to říct, je to spíš takový pocit... motá se to kolem sumy znalostí co ti dotyční mají, takové ty reakce: "Pche, ty nevíš?! Ty bídný nevědomče nesahající mi ani pod kotníky, nemající ten správný vkus! Se svými znalostmi čerpajícími z Cosmopolitanu jsi podčlověk a bídně zhyň!" Přičemž ale ten dotyčný, ač i třeba má jaksi pravdu, opomene dodat, co jsou ty správné znalosti a v čem spočívá ten správný vkus. Nevím, jestli znáte Chválu s Trapkovou (vydali super knížku Rodiná terapie psychosomatických poruch, bo tak nějak...), tak Chvála tomu říká "otcovský jazyk". Tedy tomu "Pche ty nevíš..." Ono je to de facto potřeba, protože člověka to pak nutí jaksi na sobě pracovat a učit se. Jenže, mám za to, že u dobrých "otců" za tím "Pche ty nevíš" následuje "tak se podívej, takhle se to dělá, musíš udělat tohle a tohle, tohle si přečti, na tohle se podívej, tady si dej bacha atd." Přičemž si ten "otec" samozřejmě posílil své ego, nicméně podle mne oprávněně a já mu to přeju, protože ta kvalitní informace kterou předal prostě není zadarmo (on sám asi dost tvrdě makal aby ji získal a pokud je cena za to, že ji poskytl dál pouze to, že mu to dělá dobře a trocha mého obdivu... to jsem ochoten vcelku v pohodě ochoten zaplatit:-) Jenže tady na Nyxu se většinou skončí na tom výroku "Pche ty nevíš" a nenásledujeí už ty tolik potřebné informace. A to je podle mne špatně, moc špatně, protože člověk je tvor silně se sociálně učící a pak stejné principy začne aplikovat i ten původně přispívající znalostmi příliš neoplývající člověk a bez toho know how začne po okolí trousit "pche, ty nevíš..." aniž by ale sám věděl. A tohle se pak jako mor šíří dál, jak psychická nákaza a já se pak nestačím divit, v jaké společnosti to sakra žiju.

    TOOM: Jojo, o tomhle se Jung zmiňuje. A nejen Jung:-) Tohle uchýlení se pod křídla nějakého -ismu, -ství já vnímám jako potřebné vývojové stádium, které by ale mělo být po té co splní svou úlohu opuštěno (Jung hovoří o postupném přesouvání archetypu matky a otce, z biologické matky a otce pak na matku církev a papeže jako představitele Krista a posléze na vlastní duši a vlastního boha) . Bohužel ale většina lidí v něm zamrzne (a jsou jich pak plné diskuze v lidovkách, novinkách, idnes a já nevim kde ještě:-(

    To s tím emočním hodnocením je trefné:-)

    Objektivní realita s největší pravděpodobností existuje, ale já se domnívám, že ji nejsme schopni v úplnosti poznat a pojmout (a mám pocit, že Jung se vyjadřoval taky v tom smyslu) (a abych byl ale přesný existují i psychologové kteří tvrdí opak:-) To, cemu říkáme objektivní, pak je to, na čem se vlastně domluvíme, že objektivní je. A upřímě, klidně bych si tomhle dál povídal a víc to rozved, ale už teď jsem toho nasmolil až až a taky musím někdy pracovat:-)))

    LOOK: Jojo, ten mechanizmus, kdy mainstream vyprodukuje jakousi subkulturu na něj reagující, která se rozrůstá až se de facto stane mainstreamem, ketrý vyprodukuje subkulturu... na druhou stranu to tak není úplně vždy, znám případy, kdy rozšíření "členské základny" s sebou přineslo i ten fakt, že se do skupiny dostali lidé, kteří ten "obor" posunuli značně dál....

    AMAZONIA: Hele, to je těžký. Já ze sebe nemám pocit, že bych byl na takové výši, abych byl vůbec schopen za to pche ty nevíš dát ty dostatečně relevantní informace (anžto psychologický nedouk a planě filozofující pseudointelektuál:-) Takže jako správný taoista odcházím v zamyšlení do ústraní na horu Wu Tang (rozuměj toto auditko) abych rozjímal nad příčinami světa a konal nekonáním, óm!:-D (hu, tak mne napadlo, jak ti mniši v těch Himalájích furt huhňaj to svý Ohm Ohm, nedělaj tak takový "odpor" v elektrickém obvodu lidských duší?!?!?!??!?!?:-)))))))))
    LOOK
    LOOK --- ---
    SPIELMANN: cokoliv vznikne dobreho se casem zkazi, to je znamy fakt, cim mi deje casteji, tim mene lpim. :) proste v pripade diskuzaku se mi zmenil pristup 'cteni vseho booknuteho' na rychle prochazeni a cteni jen zajimavych diskusi, nebo prispevku. presto, pokud je diskuze zajimava (a to byva i dnes), jsem schopen precist najednou i 500 prispevku :)

    jak se stavet k 'blbosti' lidi? snazit se ji pochopit, abys jim lepe mohl pomoct, treba. nebo aby te tak moc nestvala.

    zajimave tema jsou rady. zase vetsinou to byva o zvysovani vlastni dulezitosti a o pomoc dotycnemu jde az dalsi rade, jestli vubec. dale tady mame radeni pro pobaveni a/nebo pouceni ostatnich ctenaru, kdy uz clovek radici rezignoval na to, ze je subjekt s to ho pochopit. a posledni, imho nejmene zastoupene, bych nazval 'psychologicke radeni', jde de fakto o jemnou manipulaci, aby si subjekt nasel k pravde cestu tak, aby ji prijal (kdyz jeji prime odhaleni by se setkalo s obrannou reakci)
    TOOM
    TOOM --- ---
    No já si dávno ( krom jiného) všiml jedné věci. Nemálo lidí spojuje své názory s jakýmisi ideálními představami nebo s nepodloženým přesvědčením a racionální opozitní argumenty nepřijímají buď vůbec anebo alespoň ne bez jistého boje sama se sebou:)
    Připadá mi, že tito jedinci nějak spojují věcnou platnost/ neplatnost svých ideí se svou osobní integritou. Prostě zaujímají i ke globálním jevům nebo naopak k podružným událostem a tématům výhradně osobní postoj, což vždy jakoukoli diskusi nesmírně komplikuje. Věcnou rovinu jakékoli debaty pak příznačně provázejí emoční hodnocení jako dobře/ špatně, výhra/ prohra, přítel/ nepřítel, etc.
    Snažil jsem se několikrát konkrétně dopídit příčin takového vyjadřování ( myšlení) zdvořilými dotazy u samotných původců. Většinou opravdu dost dobře nechápou racio v obsahu textů ani souvztažnosti v kontextu. Oni konkréta načítají systémem " mám dobrý pocit/ nemám dobrý pocit". Několik lidí mi i přiznalo, že to ani jinak neumí ( a tudíž ten svůj způsob považují za normální- a jediný platný)
    Jak se vůbec Jung dívá na pojmy subjektivní/ objektivní, pokud vůbec?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SPIELMANN: fenomen flame wars se IMO studuje uz od dob usenetu (diskusaky pred vznikem webu). Obvykle se udava, ze duvodem asi je, ze je to forma jako by mluvene komunikace (neni tak formalni jako psani dopisu nebo clanku), ale pritom chybi tech 80-90 % neverbalni slozky sdeleni, kterou normalne slysis & vidis, kdyz nekdo mluvi.
    Cili skutecne idealni projekcni plocha.

    Rozhodne to nebude ceska specialita.

    Osobne mam na to teorii, ze 15 let po proziti oziveni/nadeji/optimistu je ted obdobi deziluze, skepse, "blbe nalady", kdy je hafo lidi maximalne otravenych. Odreagovat se tim, ze par lidi hrube urazis, muze pomoct.

    Ale: cti si chvilku lidovky.cz nebo neco a omluvis se nyxu za vysokou kvalitu ;-) IMO je zde mnoho nesmirne prinosne diskuse, kterou nenajde nikde jinde (prinejmensim v CR). Je potreba si vybirat a moderovat.
    AMAZONIA
    AMAZONIA --- ---
    SPIELMANN: myslim ze tymhle postrehem by si jen nakopnul ty ktery maji nakou tu toleranci a mozna by jim doslo co si tim chtel rict a tem ostatnim by to nedoslo no. nepokakli by sme se ne?
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    AMAZONIA: Víš, že ani ne? Nemělo by to cenu, pokud bys chtěla, aby ti, kteří se takto chovají se takto nechovali, tak to nemůžeš udělat tak, že jim řekneš, že jsou blbci (což jsem v tom příspěvku, ruku na srdce, de facto minimálně naznačil). Oni jsou taky lidi se svýmy problémy a svými možnostmi a schopnostmi...

    ...přivádí mne to na myšlenku, se kterou už docela dlouho bojuju a upřímě nemám pocit, že bych ji měl zrovna dvakrát zvládlou. Jde o to: Jak být tolerantní k netolerantním? Jak zkritizovat člověka, který kritizuje, za to, že kritizuje. Jak říct někomu, že je blb, když o někom říká, že je blb....

    Krom toho, je dobré si říct, co tím sleduju. Chci aby ten dotyčný "prozřel"? Chci si na něm vylít svou frustraci? Chci světu ukázat, že já jsem lepší než on? A nebo mu fakt chci pomoct...
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    SELATKO: Inu, každý si v tom najde něco svého, od toho ty symboly taky jsou, no ne?:-)))))
    SELATKO
    SELATKO --- ---
    SPIELMANN: Tam je ovšem ten předpoklad, že jsi sám živý, pozor...
    AMAZONIA
    AMAZONIA --- ---
    SPIELMANN: nechces to okopcit do: i shot myself
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    A jen takovou doušku k zamyšlení/pobavení nesovisející s tím co jsem psal níže:

    Ve dnech, kdy jste snědli to, co je mrtvé, učinili jste to živým. (evangelium podle Tomáše)

    Nějak s tím rád trápím (v dobrém:-) kamarády vegetariány...
    AMAZONIA
    AMAZONIA --- ---
    WAAAAW
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    Hele, taky Vám příjde že tím jak se čím dál víc rozšiřuje komunita NYXu stává se většina auditorií jen argumentačně plochými výpady jedinců proti sobě a nebo vzájemné si pochlebování a poplácávání po ramenou aniž by jaksi bylo za co se poplácávat? Ku příkladu, někdo napíše recept na rajskou, okamžitě se najde někdo řekne, že ten dotyčný je čurák, protože to co napsal není recept ale popis a ne na rajskou ale něco jinýho (v tom lepším případě. Většinou ti dotyční končí u toho čuráka...) Pokud je onen dotyčný příslušník té poloviny lidstva, ketrý je schopen rozeznat starorůžovou od růžovéslehkoupříměsíčervené, pak jest označen za píču (abych nediskriminoval:-) Mám dojem že je to holt klasická entropie, kdy neustále se rozšiřující skupina lidí v sobě automaticky obsahuje čím dál tím víc blbů. Plus, de facto odosobnené příspěvky nahrávají jako projekční plátno všem těm nevědomým komplexům, přičemž teď přemýšlím, jestli jsou to spíš typické obrané reakce a nebo čistě projikce Stínu. A nebo obojí... Taky si říkám, do jaké míry je to taková "nemoc doby", kdysivá naprosto běžný hysterický oblouk je už dnes vzácnost na kterou se sjíždějí dívat z dalekého okolí, před dvaceti lety mělo HPO diagnostikovánu mizivé procento lidí, dnes je celkem běžné natrefit na dialog: "Ty woe, ty sesh taky hraničář? Já taky, no tak to je málomoc hustý..." Podobně se Jung vyjadřoval o němcích před a za druhé sv. války, že trpí jakýmsi kolektivním psychickým deficitem. Je možné, že dnešní mladý čech s přístupem na net trpí něčím podobným?! Nejsou to všechno projevy úzkostného nejistého ega, které není schopné snést, že některé věci nejsou jen černobílé, neschopné představit si za těmi příspěvky člověka etc. ???
    WOA
    WOA --- ---
    vybraný spisy mám, mě konkrétně zajímalo to dílko který vydali s Wolfgangem Paulim, každopádně dík
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo jo, to je prave ten clanek co je na nastence ;)
    SPIELMANN
    SPIELMANN --- ---
    Ve dvojce:o)
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    ja myslim, ze jedna kapitola o synchronicite je v jednom z dilu tech sebranYch spisu
    LOOK
    LOOK --- ---
    WOA: po zbeznem googleni jsem nasel:
    http://press.princeton.edu/chapters/s7042.html
    http://www.psychovision.ch/synw/pauli_jung_scientific_results.htm

    cesky imho nic takoveho nevyslo, o synchronicite vim jen o Jungove clanku (ktery je na home) a o Věštění a synchronicita od Marie-Louise von Franz (mohu taktez doporucit)
    WOA
    WOA --- ---
    Jung s W. Paulim vydali společné dílko Synchronicita, nejspíš to ani nebude přeloženo do češtiny, víte někdo něco víc? Dík
    KASSARAR
    KASSARAR --- ---
    YMLADRIS: Jeste neco k te integraci: Tenhle priklad fascinace je fakt zajimavej,) , ale zda se mi dost obtizny na nej problematiku integrace napasovat. Nejen pro navsevnika hospody je obtizne integrovat tak specifickou zalezitost, jako jsou zensky prsa. Ne ze by se nenasel nekdo, kdo by si troufnul psychoanalyticky dle jeho libustek a krivkovych preferenci odhalovat nejaky casti jeho osobnosti. Jde spis o to, ze nevidi jenom ty prsa, vidi celou zenskou. Jeho nevedomi produkuje projekce, kterym ty prsa proste nestaci a potrebuji toho vic (anima). Integrace nevedomych casti do vedomi se tak - podle me - spis bude tykat nejakyho sirsiho komplexu (klidne tak, jak komplex popisuje Jung).

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam