• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    kasta: no treba proto, ze mu lezla krkem Freudova pudova teorie...
    KASTA
    KASTA --- ---
    DARJEEL: nic ve zlým, ale to jak Jung používal a "definoval" pojmy instinkt (pud) a archetyp by sis měl opravdu vyjasnit spíš ty.

    Protože, když sem hodím odkazy na konkrétní stránku, stejně si to nikdo nenalistuje tak aspoň stručnej citát ze stránky 61, Výbor z díla II (od C.G. Junga, tedy ne od "jungiánů" ani "postjungiánů")

    "Archetyp a instinkt tvoří největší myslitelné protiklady, jak můžeme snadno zjistit, když člověka jehož ovládá pud srovnáme s někým, kdo je uchvácen duchem....." ještě to pokračuje tak doporučuju přečíst celý :)

    Já už tu ale nechci rozebírat a řešit pojmy, který si každej, kdo si dá tu práci, může v Jungových knížkách najít sám, původně jsem se jen pokusil odpovědět a v rámci svých možností poradit ACIDACIDovi...... jen prostě dávat rovnítko mezi pud a archetyp mi přišlo tak nesmyslný, že jsem musel zareagovat (proč by pak Jung vůbec pojem "archetyp" zaváděl, když by to bylo totéž co "pud"?)
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    Archetyp dle Junga obsahuje to nejnižší i to nejvyšší, dobro i zlo zároveň a to ve které poloze ho zrovna vědomě zachytíme na individuální úrovni, je myslím všechno v pořádku a všichni máme pravdu, protože to všechno jsou jen zlomky, které dokážeme pojmenovat rozumem ...celkové chápání archetypu (a pudu v Jungově pojetí) je imho spíše věcí intuice než rozumu...

    taky si myslím, že v některých konkrétních situacích se archetyp ryze pudově fyziologicky klidně zobrazovat může...

    i sám Jung byl dost opatrný ve vymezování pudu (a o tom, že s archetypem souvisí není pochyb, že) a jak se dotýká duše...

    ("Jak duch, tak pudy jsou pro mě
    stejně tajemné a nemohu ani vysvětlovat jedno jako nepochopení druhého, neboť není
    žádným neporozuměním, že Země má jen jeden měsíc: v přírodě neexistují žádná
    neporozumění. Existují jen v oblasti toho, co člověk nazývá „rozumem". Pud a duch jsou v
    každém případě mimo můj rozum, jsou to pojmy, které dosazujeme za něco neznámého,
    avšak mocně působícího." Jung, Duše moderního člověka)
    PUKU
    PUKU --- ---
    Tak asi vyjasnit definici pudu a pak se dá diskutit ;). V každé teorii je posunut. Zatím bych oponovala- kde klade Jung rovnítko mezi pud a archetyp?

    Drive- pud- incentiv, motiv atp., pravděpodobně i u archetypu můžeme přemýšlet o motivační složce, to ale neznamená, že je s pudem totožný. Já archetyp určitě jako pud, či motiv nevnímám. Pro mne je to komplexní a kolektivně sdílený předobraz lidské podstaty? Něco takového as.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    KASTA: na fyziologii to převádíš sám, protože máš v hlavě nějaký význam tohoto slova, který ale Jung nepoužíval. To, že se pojem pud používá v obecné psychologii pro označení některých základních organismických drivů ještě neznamená, že archetyp není dle Junga pudem ,)
    LADYWAVE
    LADYWAVE --- ---
    Ahoj, prodám od Junga Červenou knihu, chtěl byste ji někdo, než to hodím do tržnice? je úplně nová, jen jednou otevřená...3000 kč
    KASTA
    KASTA --- ---
    PETJULE: archetyp s pudem samozřejmě souvisí, možná hodně zjednodušeně se dá říct že to je jakási "psychická nadstavba" pudu, nicméně v psychologický práci o Jungovi a archetypech bych se spíš držel definice a popisu archetypů z psychologickýho pohledu, přijde mi to mnohem přínosnější

    Když řekneš že "archetyp je pud" tak zjednodušuješ věci, psychologický procesy převádíš na fysiologický a pomíjíš spoustu dalších podstatných aspektů, navíc vlastně popisuješ jednu nejasnou věc pomocí jiný nejasný věci...

    Pro definování a vysvětleni archetypů podle Junga bych použil např "Výbor z díla II", od strany 97, "O archetypech kolektivního nevědomí" ....
    PETJULE
    PETJULE --- ---
    KASTA: archetyp je podle Junga doopravdy pud .) nebere pud jen jako eros a thanatos (jako Freud) a chápe je víc sociálně a diferencuje, nicméně "puzení k určitému chování" to prostě stále je...

    (viz třeba http://jung.sneznik.cz/soubor_slovnik/slovnik_archetyp.htm )


    "Pud není ničím izolovaným a prakticky ho ani izolovat nelze. Vždy s sebou přináší archetypické obsahy duchovního aspektu, kterými se jednak zakládá a zdůvodňuje a jednak omezuje. Jinými slovy, pud se vždy a nevyhnutelně sdružuje s něčím, jako je světový názor, ať už by byl tento názor jakkoli archaický, nejasný a temný. Pud vybízí člověka k přemýšlení, a když o něm člověk nepřemýšlí dobrovolně, vzniká nutkavé myšlení, neboť oba póly duše, pól fyziologický a pól duchovní, jsou spolu nerozlučně spojeny."
    LOOK
    LOOK --- ---
    .)
    KASTA
    KASTA --- ---
    DARJEEL: to není pravda...
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    KASTA: archetyp je dle junga pud ,) .. možná by taky stálo za to se mrknout, jak se definice archetypů mění od Junga, přes jungiány po post-jungiány 8)
    KASTA
    KASTA --- ---
    ACIDACID: pokud chceš "archetyp jako takový uchopit do vědecké práce", jak píšeš, šel bych spíš cestou definice + podrobnějšího popisu podle Junga + zaměřit se na konkrétní archetypy, který mají k zamýšlenýmu tématu vztah (např ty vyjmenovaný)... přijde mi to lepší než se snažit o ten soupis. Ale samozřejmě nevím o čem přesně má ta práce být....
    ACIDACID
    ACIDACID --- ---
    DARJEEL: tak samozřejmě systematizovat archetypy je nemožné, ale myslím že jsi pochopil jak to je míněné:)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    jak je z ukázky poznat, vývojová škola se velmi inspiruje psychoanalýzou, hlavně Kleiniánským pojetím objektních vztahů.
    Naopak zase archetypová škola je v tomhle směru asi nejulítlejší, jinak pro jungiány centrální archetyp bytostného Já staví na okraj s tím, že nevědomí je mnohem bohatší a hlubší nějaký lidský bytostný Já je jen okrajovou záležitostí ,)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ACIDACID: u zrození osobnosti stojí primárně archetyp hrdiny, který se svým způsobem "bouří" proti archetypu Matky. Matka je ale zase nekonečně schovívavá atd. S hrdinou přichází nutně jeho stín, jak tam m áš dobře poznamenaný.
    Nezapomeň taky na bytostné Já ,)

    Ono jako systematizovat archetypy, co to je za požadavek? :))))
    Ještě je rozdílné pojetí Jung x jungiáni x archetypová škola, každá škola pojímá trochu jinak vztah archetypů a jejich důležitost.
    Pokud Tě zajímá vývojový aspekt Jungova učení, pak existuje přímo analytická vývojová škola, tzv. britská:

    Developmental

    The developmental approach is primarily associated with Michael Fordham and his wife, Frieda Fordham. It can be considered a bridge between traditional Jungian analysis and Melanie Klein's object relations theory. Laings and Goodheart are also often mentioned. Samuels (1985) considers J. Redfearn, Richard Carvalho and himself (Andrew Samuels) as representatives of the developmental approach. Samuels notes how this approach differs from the classical by giving less emphasis to the Self and more emphasis to the development of personality; he also notes how, in terms of practice in therapy, it gives more attention to transference and counter-transference than either the classical or the archetypal approaches.


    Analytical psychology - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Analytical_psychology
    ACIDACID
    ACIDACID --- ---
    vaše odpovědi jsou přesně tím co mi dělá problém archetyp jako takový uchopit do vědecké práce. Tudíž myslím, že nejlepší možností je právě zmínit tuto problematiku. Posléze pak použít Jungovu vývojovou psychologii, jako ukázku působení archetypu na lidskou psýché v procesu. Vyjmenuji jak říká Kasta ty nejpodstatnější a zároveň se nevyhnu fenomenologickému rozměru chápání. asi tak teda
    KASTA
    KASTA --- ---
    ACIDACID: udělat soupis všech archetypů to snad ani nejde. Jung, aspoň co jsem četl, se hlavně zaměřoval na ty, cos vyjmenoval (stín, anima, animus, bytostné já) jako na nedůležitější postavy nevědomí a individuace + příležitostně řešil další archetypy, ale vždy "účelově" v souvislosti s nějakou teorií o nevědomí a o nějakej "seznam" se snad nikdy ani nepokusil, myslím, že se jich dá najít nepřeberné množství.

    Tak buď se zaměřit na ty hlavní, nebo pokud to bereš z hlediska individuace, tak ty podstatný s tímto související, nevím.... snad ti někdo poradí líp....:(
    ACIDACID
    ACIDACID --- ---
    čau, potřeboval bych trochu pomoci. píšu práci o Jungovi a potřeboval bych nějak systematizovat archetypy. Protože je pouze vypsat jako seznam mi nepřejde vhodné. Začal skrze vývoj vědomí:
    Stadium nevědomé původní jednoty - hermafrodit,
    Stadium prepersonální - zrození já, velká matka,
    Stadium personální - integrace stínu
    Stadium transpersonální - integrace animy / anima
    Stadium celosti bytostného já - unus mundu - celost bytostného já. integrace archetypu moudrý stařec / velká matka
    (Slovník analytické psychologie).
    Myslíte, že je to vhodné? Dále bojuji s tím, že některé archetypy nelze do vývoje vědomí jakkoliv jednoznačně vtisknout (Korre / Panna, Kejklíř, Coniucto, Puer / božské dítě).
    Lámu si s tim hlavu už dlouho a nikde jsem nenašel nic co by mi to usnadnilo.
    Dix
    ____________
    ____________ --- ---
    SCHWEPZ: jsem si před pár dny půjčila v knihovně. baví mě to. dovolím si pasáž z kapitoly O vzniku osobnosti:

    Gigantické katastrofy, které nám hrozí, nejsou elementární události fyzického nebo biologického rázu, jsou jsou to události psychické. V míře, která vzbuzuje hrůzu, nás ohrožují války a revoluce, jež jsou jen psychickými epidemiemi. Kdykoli může několik milionů lidí posednout nějaký kolektivní blud, a máte tu novou světovou válku nebo zhoubnou revoluci.

    vysvětluje, jak žádoucí je býti osobností, tedy přibližovat se celistvosti - psýché je více odolná vůči podlehnutí kolektivnímu bludu
    CABOWITZ
    CABOWITZ --- ---
    SCHWEPZ: jj 1909 na ceste lodi do usa, f. s j. si navzajem analyzovali sny a j. v jednom pripade vybidl f. aby mu sdelil nejake dalsi podrobnosti ze soukromeho zivota, na to f.: "nemohu prece riskovat svou autoritu!" a j. na to: V tom okamžiku ji ztratil. Tato věta se mně hluboce vryla do paměti. V ní už pro mě spočívalo rozhodnutí o konci našeho vztahu (Vzpominky / Sny / Myšlenky C.G. Junga, str. 148).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam