• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    No.. zní to nepohodlne. Tomu nasemu liberálnímu postmodernimu mozečku. Nejsme možná pro tu vztahovou pohodlnost trochu na vyhynu?

    Arganah: já jsem nečet úplně dopodrobna , co jsi psala, ale z vícero reakci jsem měl takový dojem, jako že jjakoby některý zensky iritujou spíš nějaký slova, který si racionálně radej vedle sebe jako z Lega a jde to proti nejakym slovům uvnitř jejich hlavy, namísto aby tak nějak vnímali esencielni zkušenost za tím. Většina zenskych argumentu je něco na způsob, že jsem chlap, a proto mi velkoryse opomíjí me nepochopeni. Ale to je dobře, ať se rozviri diskuze i babě jaze. Dlouho dřímala v temnotách. Nemá ráda když se na ni svítí. Jakkoli jsme omylni, je dobré o tom mluvit.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALBERTO: 'slouzit' je podobne nepopularni jako 'nasledovat'

    Proč bych měl investovat do služby ženství
    Proč bych měla dát důvěru majáku mužství

    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    ALBERTO: Pro zajímavost, je ten dovětek k článku přímou reakcí na ten můj příspěvek, nebo jsi dostal sodu od nějaké militantní feministky?
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    ALBERTO: Pěkné doplnění. Osobně si myslím, že za tím nepochopením stojí především duch dnešní doby. A jedním z jeho projevů je soutěživost. Když se k tomu přidá snaha o (ženskou) emancipaci za každou cenu, je vymalováno.
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Doplnil jsem do textu třetí část, neboť mi přišlo, že ženské "následování" si někdo vykládá jako podřízenost nebo méněcennost. http://ografologii.blogspot.cz/2017/01/carodejnici-je-treba-nechat-u-cesty.html#more
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    STEPNI_VLK: Díky. :) Čistě osobní zkušenosti - pocházím z dlouhé linie bab Jag. :D
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Arganah: v článku explicitně říkám, že žena následuje muže NEBO mužský princip, obvykle není uznana mužská kvalita, která do systemu nemůže proudit. Pripoustim obe možnosti. Nikterak nepredepisuj ženám jejich cestu. Jen říkám, že jsem videl, co teprve čarodějnici v systému odstavilo z dominantní pozice.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    ARGANNAH: Něco mi na tom příspěvku Ymladris smrdělo, ale nedokázal jsem přijít na to, co by to mělo být. Díky za nasměrování. Mimochodem, na to, že nejsi žádná psycholožka, jsi tu předvedla docela solidní a vyčerpávající popis daného tématu. Klobouk dolů!
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Ymladris: zaslechl jsem, že protějškem baba jaga je u muže drak. (Myslim polaritnim). Beru tuto možnost velmi vážně, ale přiznávám, že o tom skoro nic nevím.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    Přiznám se, že jsem ten Albertův čarodějničí text četla spíš kurzoricky, navíc nejsem žádná psycholožka. Ale stejně mi to nedá, abych stručně nereagovala na tu ženskou polohu a hlavně na příspěvek Ymladris. Imho to "následování muže" je jed, jed, jed - ten muž, kterého musí žena následovat, je ve skutečnosti uvnitř ní, nikdy venku. Asi je to její věc, pokud se rozhodne projikovat si tenhle princip na partnera, ale pochybuju, že to bude v dlouhodobém měřítku konstruktivní (spíš naopak, řekla bych). Navíc imho není pravda, že baba Jaga nemá žádnou mužskou obdobu, jejím protějškem je imho zlý čaroděj (taky samotář, který žádnou ženskou nepotřebuje). A ženská duše (dívka) slouží babě Jaze stejně, jako mužská duše slouží zlému čaroději (viz čarodějův učeň apod.). V ruských pohádkách je to nicméně často zrovna Jelena Přemoudrá, kterou lze od čarodějnice vysvobodit - tedy žádná "och och, můj pane, mám super kozy a budu tě pokorně následovat na konec světa", ale mocná čarodějka, byť zatím mladá, bez jejíž moci by se princ nikdy z babina vlivu nedostal. Aktivní "mužský" princip, který vysvobozuje Jelenu z moci čarodějnice, je funkcí Jeleny samé - sama k sobě přicházím zvenčí, nejen k sobě jako zaseklé, zuřivé, nenávistné, ale také k sobě jako mocné, silné a svobodné, a sama záměrně odcházím od sebe, abych opustila křečovité svírání moci (a její strašné zneužívání) směrem k svobodnější a laskavější nezasahující moudrosti, která jedná jen tehdy, je-li ohrožena má integrita (hází za sebe hřebeny, které se mění v les, a tak dále). Žádoucím výsledkem u ženy ovšem není jen opuštění čarodějnice, ale právě probuzení Jeleny. To je hlavní věc, která mi chyběla v Albertově jinak skvělém textu.

    Mám poměrně hodně rozsáhlé a velmi intimní zkušenosti s babami Jagami různého věku. Takže z vlastní zkušenosti k tomu textu Ymladris. Baba není jen čirý sadismus a zlo - je to taky ženino zoufalství nad relativní samotou, ve které se z nějakých důvodů ocitla (ať už si to zavinila sama nebo ne) a nad životní situací, která vyžaduje vynaložení obrovské síly a kterou procházíme nebo jsme si už prošli. A vědomí vlastní moci jako důsledek (jistě, je to moc, která vládne destruktivně a autoritativně, manipulativně, tyransky a bez kompromisů, bezohledně, to už tu zaznělo xkrát). Žena se mstí sama na sobě i na „osudu“ za to, že se do takové situace dostala (viz obraz baby – asexuální, špinavá, bradavičnatá, odpudivá, ztělesnění neúcty k sobě), svému partnerovi za to, že jí to dovolil, svým dětem, že se o ně musí starat, atd. Bojí se pustit otěže byť jen na chvíli, nejen proto, že ví, že by je mohl někdo uchopit místo ní, ale také proto, že by už sama nemusela mít sílu je znovu zvednout a padla by vysílením a zoufalou rezignací. Baba Jaga je tak nejen destruktivní, ale hlavně sebedestruktivní – ničí sama sebe vlastní mocí, vlastní vládou, kterou interpretuje jako nezbytnou práci, dřinu, otroctví („já na vás dřu a vy…“), ze kterého se nedá osvobodit.

    V tomhle kontextu je imho zvlášť důležité nenechat se „vysvobozovat“ vlastním partnerem, ale odpovědět na volání své vlastní „mužské“ části duše. Vyšší respekt vůči reálnému muži je až důsledek takového kroku, ne jeho první pohyb – cílem primárně není utéci od čarodějnice, ale aktivovat v sobě Jelenu Přemoudrou. Zralá sebevědomá žena, která bez diskuse projevila tolik moci a síly, se nemůže transformovat na nějakou pokornou „následuji tě hložím i trním“ – ale může přejít z polohy nenávisti k sobě i ostatním k úctě k sobě samé, k rozpoznání a uznání vlastní moci a síly a k osvobozujícímu kroku směrem k postupnému předání vlády někam dál. Ale, a to je imho hrozně důležité, ne primárně směrem k muži, ale směrem k další generaci (dospívajícím nebo dospělým dětem). Je to imho primárně téma ústupu z výsluní, odchodu na výminek a přerodu všemocné černé babizny v moudrou stařenku, která radí, až když je vyzvána – a opuštění mocenských témat středního věku k tématům třetí části života.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALBERTO: chtela bych napsat jak tomu rozumim ja, u nas. Uvedomuju si, ze pozice ve ktere stojim, je jen jedna z ruznych, a ze jinde to cele muze mit jinou dynamiku. Ale to jak si to vykladam mi pripada ze se mi ruzne potvrzuje u dalsich lidi

    Pises ze muz s tim (konstelovanou Babou Yagou) v zasade nemuze nic delat, ze je to na zene. Napisu to jinak (rozumim pokud reknes Ale to je ono prece)

    Co to je ta prudka destruktivita, kterou si spojujeme s Babou Yagou. Krutost. Niceni. Sopka. Zla carodejnice. Kali. Tornado. Je to podle mne bod, kdy se uvolnuje nejake napechovane napeti. Zemske desky se srazily a cele to vybuchlo. Tlak utisku (neceho) byl uz nesnesitelny a vypukla krvava nelitostna revoluce.

    Cemuz na lidske rovine rozumim tak, ze v systemu dane zeny jsou nejake dlouhodobe zasekle zaseky, neuspokojovane potreby, tlak a napeti. Muzou to byt veci, se kterymi muz jako by neco delat muze (zvednout zadek a prestat furt jen cumet na fotbal a byt chlap). Muzou to byt veci, ktere ani nejsou osobne o nem (citliva idealistka, ktera uz fakt nedokaze snaset zpusob jakym tahle nase kultura funguje). Muzou to byt veci, ktere jsou problem te zeny (nedava sama sobe co potrebuje, protoze...). Duvod neni v principu podstatny. Jeji system najde neco co je silnejsi nez aktualni omezeni, ona to silnejsi (archetypalni silu Baby Yagy) nasleduje a dokaze tak nejakej kus toho tlaku uvolnit. Protoze jako zenska k tomu (archetyp Baby Yagy) ma blizko, byt tornado k ni patri. Potiz je v tom, ze pouzivat tyhle fakt silne sily na blbosti typu Sere mne muj chlap, sef v praci a tchyne, neni adekvatni. Krutost a destrukce generuje dalsi a dalsi cykly dalsiho zaseknuti. Je to blbost takhle delat.

    Jenze, jake dalsi fakt silne archetypalni obrazy v sobe zenska ma? Ktere by ji pomohly dostat se ze zacykleneho trapeni? Maloktera v sobe ma nejake "konstruktivni tornado". Byt zena znamena byt hodna a usmivat se. Zaslapavat tornado v sobe furt hloubeji.

    A ted ten chlap. K cemu v tom muze byt chlap. Bud uplne debilne - zaslapava tornado, pridava k tomu utrpeni jeste. Nebo obranarsky - resi sebe, jak jemu tornadovitost ublizuje, bere zenu na terapii, kde se spolecne uci jak byt civilizovane racionalni. Lepsi, ale tez debilni. Nebo zene vyklada nejake kecy (psychologicke rozbory). Nebo se stahne do ukrytu nez ji to prejde. "Nemuze nic delat". Hm.

    Pises, ze Baba Yaga nema zadnou obdobu muzskou. Panteonu archetypu ja nerozumim, takze nevim. Vim jenom, ze muz je schopen zaujmout pozici, ktera na mne funguje taky archetypalne a je silnejsi nez Baba Yaga. Je to neco tezko popsatelnyho, protoze to neni nejaka dalsi postava (Mudrc...), ale je to jako by z jine domeny. Svetlo. Uvedomeni. Pochopeni. Galakticky nadhled. Tento postoj vidi co se deje (v zene se konsteluje destruktivni tornado, jedna z nejsilnejsich energii vubec, je to reakce na to co se deje. Zena je supercitlivy prijimac toho co se deje, ted se do ni naskladal zivot vesmir a vubec takovym zpusobem, ze to vybuchlo. Ma v tom zoufalstvi, trapeni, prekryty totalnim zlem. Je to jako vybuch sopky. Moje zena je ted posedla, nasleduje Sopku.) a neresi ci je to vina nebo podobne blbosti. Porad dokola jsi psal "uznat", ano to je dobre sloveso, uznat tuto silu. Zaroven ale proste je to jen posednuti archetypem, neni to konec sveta.
    Napsala bych: Budha: "vole je to jen sen, nemusime tomu zas tak verit", ale opatrne, neminim tim ze tomu ma neverit nebo to nejak shazovat, napriklad rikat zene aby to tak neprozivala.

    U nas funguje, pokud se zameri na tu potrebu, ktera je pod tim. Neresi strategii ("babu yagu"), ale tu potrebu, ktera je pod tim: zena se zasekla do neceho, z ceho nevidi cestu ven, jedina silnejsi vec nez jeji slepa ulicka je tento vybuch. Jak ji muzu pripomenout, ze vzdycky je nejaka cesta, ze vzdycky muzeme nasledovat svetlo? Ano jsem jenom chlap. Ale taky mam nadprirozeny schopnosti. Skrz mne se muze konstelovat neco, co je jeste silnejsi nez Baba Yaga. Neco jako Pravda/Smer/Uvedomeni. Jsme dva malinky lidicky, jedna je brutalne nasrana a druhej to vidi a muze pripominat, ze svuj zivot zasvetil nasledovani pravdy (ktera je laska) a navigovani za svetlem. Neni potreba na miste vyplodit "reseni" (co s tim fotbalem, kulturou nebo tchyni), viz popularni poucka ze zenam nejde az tak o "reseni", ale projikovat duveru, ze cesta k reseni/zlepseni je mozna a ze tento muz ma silu ochotu a odvahu ji hledat. Ze ho zena MUZE a MA nasledovat, ze on o to STOJI aby ho nasledovala, ze je dulezitou soucasti jeho zivota navigovat je oba. Ze pred jejim trapenim neutika, naopak se uklani pred tim, ze ona jako silnejsi prijimac zivotnich tragedii dostava silnejsi palbu nez on, proste tak to na svete je zarizeny, ze zeny zpravidla vice trpi, vice si berou veci, a muzi zase vice vidi jak to je a muzou vyvadet z temnoty.

    Aby z toho nebyla parodie, "technika", "trik", ale neco co je fakt silnejsi nez baba yaga takze se lze odvazit to nasledovat misto ni, to nevim jak ktery muz muze udelat. Ale je to ve vas, jste Svetlo.

    Jo nakonec ona zena se musi odvazit rict babe yaze ne a nasledovat To, co reprezentuje jeji muz. On ale muze a ma to demostrovat nejlip jak muze; nema se schovavat za "no kdysi kdyz jsme se brali ve mne panaboha videla takze to vi, ze muze jit za mnou, takze snad to stacilo a ted uz je to na ni, ne"

    ---

    A mozna jsem uplne mimo protoze Baba Yaga zadnou logiku nema, je to cisty sadismus, utrpeni pro utrpeni a neni v tom zadna dynamika jak pisu vyse. Ale pak to neznam a to jsem fakt rada ze to neznam.

    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    ALBERTO: Fajn, že tam v tom článku máš i nějaké ty rady co s tím dělat. To mi totiž u Junga poněkud chybělo. Všechno sice rozebrané do hloubky a do detailů, ovšem povětšinou bez jakékoliv návaznosti na realitu běžného smrtelníka. Na jednu stranu chápu, že asi nechtěl radit z toho důvodu, že jsme každý jiný, a že to nějak jednoduše a obecně nejde, nicméně alespoň nějaké rámcové náznaky řešení tam být mohly.

    Jo, a mimochodem, přečetl jsem si i tu interpretaci Mrazíka od Putny a musím říct, že takhle jsem se při čtení nějakého psychologického článku snad ještě v životě nepobavil. Ke konci už jsem se vyloženě řezal smíchy...
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Sdílim své postřehy ohledně archetypu Baby Jagy (u Junga by to bylo součástí negativního aspektu archetypu matky). Co s námi Baba Jaga dělá, pokud jsme muži, a co naopak dělá se ženami, pokud jejich psychice dominuje? Prijemne pocteni. http://ografologii.blogspot.cz/2017/01/carodejnici-je-treba-nechat-u-cesty.html
    MIRA_VAVROCH
    MIRA_VAVROCH --- ---
    Dnešní přednáška Jung a jeho kniha se pro nemoc ruší, omluvy a objetí všem!
    MIRA_VAVROCH
    MIRA_VAVROCH --- ---
    https://www.facebook.com/events/1658423861114272/
    C. G. Jung a Červená kniha - páteční přednáška na Klinice, všichni jste zváni
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    STRYX: Takový nějaký dojem jsem si z toho utvořila taky.
    STRYX
    STRYX --- ---
    ARGANNAH: Muj dojem je, ze animus/anima jsou obecnejsi struktury, i bych si troufnul rici, ze je to jen jeden obecny archetyp, ktery v principu svym lokalnim charakterem ukazuje smerovani k vyvazujicim komplementarnim tvarum psychickych dynamik v oblasti sexuality, genderove identity a osobnostni vyspelosti. Myslim, ze ta Jungova charakteristika ukazuje k tehdejsim tradicnim kvalitam genderovych roli. Dnes kdyz je situace o neco flexibilnejsi a clovek si (alespon v liberalnim prostredi) muze utvorit identitu o dost vice jak chce, tak puvodni popis zacina v zavislosti na tom umerne pokulhavat. Tldr, je to o dynamice ne o forme.
    ALBERTO
    ALBERTO --- ---
    Co se stane, když mezi 4 Jungovské mužské archetypy: král, milovník, bojovník a mág, přidáme pátý: Tajemství žezela? Zvu muže na seberozvojovou mužskou skupinu: http://ografologii.blogspot.cz/2016/07/tajemstvi-zeleza-druha-vlna.html
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ARGANNAH: můj pohled je, že dnešní lidí už nejsou tak genderově determinovani jak před sto lety (chytrý kluk hodná holka), že už dnes kdekdo žije feminni i maskulinní principy vědomě. (oba máme vsichni). takže pokud bych zažívala erupci primordialni chaosu, měla bych za to, že to je anima. míněno i když jsem žena a mela bych mít uvědomělé ženské stránky a nevědomé ty muzske
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    YMLADRIS: No a právě. Imho animus se u ženy může projevovat úplně stejně jako anima u muže, tzn. jako erupce primordiálního chaosu, sexuality, nevázanosti, intuice, tvorby. Třeba ne tolik na rovině vztahů, jako anima u muže. Jinými slovy ok, anima pojede asi víc na cítění a animus na vnímání, ale imho animus bude víc hozen do myšlení tam, kde je vědomí ženy spíše intuitivní a méně racionální - viz Jungovo neotřesitelné mínění, "skupiny mužů" a animus jako moudrý stařec, nicméně tam, kde je ženino vědomí vysoce racionální a jede výrazně na myšlení, prostě nedává smysl, aby takový byl i animus.

    DARJEEL: Právěže ano. Byť ne že by se mi to zrovna chtělo dohledávat. Naopak racionální ženy jsou dle Junga "posedlé animem" (nebo jak tomu přesně říká).