• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    LOOK
    LOOK --- ---
    jen poznamka na okraj: jung vubec nepouziva pojem podvedomi, ale osobni nevedomi - nejspis ho definoval jinak, nez freud podvedomi. (ale kde je rozdil nevim)

    a dalsi: nevedomi neni staticka vec, ale dynamicka. v prubehu zivota se presouvaji veci z vedomi do nevedomi(osobniho) a naopak. napriklad jungovska analyza ma za cil prave zkoumani a uvedomovani si obsahů nevedomi. vytesneni je zase proces, pri kterem prechazi vec z vedomi do nevedomi.
    VELDRANE
    VELDRANE --- ---
    R_U_SIRIOUS:Chápu Jungův přístup k člověku jako snahu pojmenovat všechny nepojmenované emocionální stavy, strachy, starosti i radosti. Chápu, že kdyby Jung sám v sobě usmrtil stíny a strašidla, neměl by patrně co na práci (a s ním i spousta jeho stoupenců).

    >>

    ehm to je zasadni omyl - jung rozhodne nechce cokoliv mytit - ostatne ani to nejde. Jde jen o pochopeni a identifikaci pricin problemu
    VELDRANE
    VELDRANE --- ---
    R_U_SIRIOUS: ehm omlouvam se ze vstupuji do vasi debaty ale dovolil bych si nesouhlasit. Pokud se divame na nevedomi jako smet neuronu tak i ty neurony se TVORI za pochodu - tzn. nejsou dany geneticky prozitky, zkusenostmi. A hlubina psychologie aspon podle Junga vedomi nepojmenovava ale snazi se znovu si uvedomit problematickej obsah nevedomi, prozit znovu to co bylo prozito a zapomenuto co by mohlo zpusobovat nejakej problem, nebo se jen poucit a poznat se - ehm je to vlastne takovej self audit ;-))
    EMBRYO
    EMBRYO --- ---
    redukci cloveka na pouhy stroj . .no to mame snad uz od decartovskych dob trosku za sebou ne ? ;]

    neurobiologie se zabyva mozkem, ale zatim neposkytuje ani v nejmensim odpoved na otazku kde a jak vznika myslenka a jak vznikaji procesy vedomi a uvedomeni si sveho vlastniho ja.

    vzhledem k tomu, ze informace se v mozku ukladaji strukturalne, neexistuje zadne presne zmeritelne a analogizovatelne misto ani predpokladatelny precizni vypocet, neni mozna na nej aplikovat dosavadni znalosti ..

    no ja myslim, ze by sis spis toho junga mel precist .. da ti to vic nez nasich nekolik laicikych postrehu ..
    ale chtit junga kritizovat na biologicko fyzikalni urovni .. no nevim ;] to je jako kdyby si chtel matematiku hodnotit z esetickeho hlediska ;] ...

    jungovy a dalsi psychologicke modely jsou jen pracovni konstrukty, ktere slouzi k tomu abychom se mohli alespon pokusit proniknout dal do sveho mozku a pochopit jake procesy se v nem odehravaji, protoze i tady jsme na hodne velkem zacatku ...

    nutnost vysvetlit vsechno biologicky a geneticky a fyzikalne je primy dusledek decartovskych clovekostrojovych teorii, ktere ale diky sve mechanicnosti nedokazou postihovat ty veci, o kterych clovek potrebuje mluvit, pokud chce mluvit o nevedomi a vlastne i podvedomi ..

    myslim, ze psychologie nevedomi a procesu v nem probihajicich, tedy otazka uvedomeni si ja na sirsi urovni, vznik myslenek a pod, je ve fyzice spis blizky kvantove fyzice nez newtonovi a darwinovi ;]
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Já mám teda s tou hlubinnou psychologií problém v tom, že si rozhodně nemyslim, že když se ono "nevědomí" nějak pojmenuje, tak že se změní. Když o nevědomí budu uvažovat jako o instinktivních strukturách mozku, tak ty jsou nastaveny a vytvořeny geneticky. Změnit se to může až v další generaci novou kombinací, nikoli jen tím, že se to zaobalí do mystického hávu.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Pak by se ale dalo vědomí nějakou vylučovací metedou lokalizovat - tedy, vědomí je tam, kde není ono poškození. Nebo obráceně? Vědomí je tam, kde je ono poškození? Nevim.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    resp. oni to vidi, ale neuvedomuji si to.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jo.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Ymladris: Takže ti lidé s neglektem, si neuvědomují (nevidí), že na druhém obrázku hoří dům, ale přesto volí statisticky významně ten nehořící dům?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    r_u: ja to beru tak, ze jung je mi uzitecny, i kdyz u mne neplati, ze bych na otazku 'verite v boha?' odpovidala 'neverim... ja to vim' jako jung.

    je klidne mozne ze clovek je biologicky stroj. nemam ted moc casu, takze jen ve zkratce. vis, co je to 'horici dum'? pri nekterych poruchach lide trpi tzv. neglektem - vnimaji veci, ale nedojde jim to do vedomi. takovym lidem s levostrannym neglektem (neuvedomuji si veci na leve strane) kdyz das obrazek dvou stejnych domu pod sebou, akorat ze na jednom tom dome hori leva strana. statisticky vyrazne lze prokazat, ze tito lide na otazku 've kterem byste radeji bydleli' odpovidaji "co je to za blbost, vzdyt jsou oba naprosto stejne", ale kdyz je vedes k tomu, aby si precejen vybrali, voli ten, ktery NEHORI ;-).

    Zobecneni: to, ze by v tobe pusobily procesy, ktere si neuvedmujes, a pritom maji vyrazny vliv na tve mysleni/chovani/prozivani atd. (junguv pojem 'nevedomi') neni nic proti tezi, ze "vsechno to delaji neurony"
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Stepni_vlk: Já jsem toho názoru, že člověk je stroj. Nikoli však jenom stroj. Jakožto biologický mechanismus je nesmírně komplikovaný dnes ještě ne zcela popsaný.

    Chápu Jungův přístup k člověku jako snahu pojmenovat všechny nepojmenované emocionální stavy, strachy, starosti i radosti. Chápu, že kdyby Jung sám v sobě usmrtil stíny a strašidla, neměl by patrně co na práci (a s ním i spousta jeho stoupenců).
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    R_U_SIRIOUS: redukce člověka na pouhý stroj.. už zapaluje?

    ano.. i věc zkušenosti.. vždycky je to zkušenost proti zkušenosti, názor proti názoru..

    ostatně, proč záhadologie? Jung jen jinými slovy popisuje to, co ty svádíš na neurony. ;) různé příčiny, stejný efekt.. a navíc.. nemyslím si, že by Jung nějak popíral činnost mozku.. on psal spíše o tom materiálu, se kterým pracuje.. kde se bere a proč..
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Stepni_vlk: proč by to mělo končit jako případ Mengele? Nějak nechápu.

    Jinak ano, je to věc názoru. Moje zkušenost s bezvědomím a psychofarmaky, to jak se dokáže rázem změnit nebo úplně zaniknout vědomí mě přesvědčilo, že nějaké záhadologie nejsou na místě.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    R_U_SIRIOUS: věc názoru.. jen mám tak trochu strach, že podobné redukcionistické přístupy v některých případech končí případem Mengele apod.
    dle mého názoru není mozek vším.. byť skrze něj zpracováváme podněty..
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Embryo: co se tyce vedeckeho pristupu k psyche . .to je prosimte ktery ?

    Jednoduche - to je treba neurologie. Ja se povazuju za redukcionistu - duše je v mozku, mozek je duší. A všechno to dělají neurony.

    Jinak, moc mě ten Jung neuspokojuje. Připadá mi to jako mystifikace. Jung imho potřeboval do psychologie zapracovat boha a náboženství potom, co s Bohem otřásl Freud a Nietzsche. A tak si vypomohl mysteriózním pojmem nevědomí nebo teorií stínu.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    EMBRYO: souhlas.. hezky v kostce popsáno.. kdysi jsem Junga hodně četl, ale už si to tak dokonale nepamatuju..
    EMBRYO
    EMBRYO --- ---
    rusirious: ps: co se tyce vedeckeho pristupu k psyche . .to je prosimte ktery ? cela psychologie stoji na ciste abstraktni predstave .. vedomi jako takove momentalne nelze merit fyzikalne kvantitativne . takze klasicke matematicke dukazy zde asi nenajdes ;]
    EMBRYO
    EMBRYO --- ---
    ovlivneni probiha vsemi pruchodnymi kanaly .. kolektivni nevedomi v sobe prave obsahuje archetypy, nasbirane za ta geneticka a mysticka staleti ..
    promitani nevedomych procesu do podvedomi a nasledne vedomi probiha neustale a u kazdeho, u kazdeho ale ruznou merou

    archetypy v nevedomi nemaji zadnou vizualni ani konkretni formu, jedna se o urcite principy a modely. v pripade ze se skrz sve vedomi a podvedomi do nich vyda kdokoliv, tak bude nevedomi kontaminovat svoji kulturni zkusenosti a proto se budou ty tvarove neurcite principy jevit tak, jak se je clovek pokusi predstavit a zobrazit .. proto tibetsi demoni vypadaji tibetsky, indiansti indiansky atd. ..

    archetypy povazuje jung za vyvojem posunute pudy .. pudy, na ktere bylo aplikovano mysleni a vedomi ...

    s mandalou bych to nemichal, mandaly jsou jen urcite interpretacni modely schemat, ktere popisuji jednotlive archetypy .. ale ty budou vzdycky podminene kulturou.

    podvedomi je cast, do ktere prosakuje nevedomi, ale jsou do ni i hlavne vytesnovany veci z vedomi


    tolik me momentalne chabe znalosti
    ATOMINATOR
    ATOMINATOR --- ---
    NEVĚDOMÍ se rozhodně nerovná BEZVĚDOMÍ

    NEVĚDOMÍ je něco jako podvědomí, ale neovlivňuje vědomí. Zatímco podvědomí je neustále aktivní, nevědomí je pasivní a jen sem tam (ve vyjímečných stavech) u některých jedinců se může promítnout do vědomí. Nevědomí je podle Junga také společné nám všem. Jak napsal STEPNI_VLK: Je to jakási žumpa lidstva :)

    No a bezvědomí je jen takový reset :)

    Kdyžtak mě někdo opravte, jestli se mýlím, rád se přiučím :)
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    R_U_SIRIOUS: předně, Jung rozlišoval nevědomí individuální a kolektivní (jakási společná "žumpa" lidstva:) pokud si dobře pamatuju, ono nevědomí individuální se v pojetí obou příliš nelišilo. kolektivní nevědomí je něco jako matrice.. i když to také nebude to nejlepší přirovnání.. z čehosi neurčitého (abstraktního) se pak vytváří konkrétní věci - např. mandaly, různé "postavy" ve snech - jdoucí napříč všemi kulturami.. lepší ale bude nastudovat literaturu. ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam