• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EDISNParní mašinky
    RSZ
    RSZ --- ---
    GLOBETROTTER: jezdíme dost a nemáš už šanci to někde potkat, bohužel tedy:)
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    RSZ: Vždyť je to dodnes a nemusí se ani na nostalgickou parní jízdu nebo jet vlakem KŽC. ČD ještě mají dost vagónů s gravitačním WC, proč děti někam nevezmeš? :-)
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    JND: Nene, to mělo být takový jako wauu. Kam to lidstvo za 50.let dospělo. :-))
    JND
    JND --- ---
    FATALLUBA: Tak ono by to chtělo spíše srovnání s motorovou trakcí té doby. A tam ta pára byla s výkonem atd oproti dvěma 753 zase trochu jinde ..
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PREDSEDA: Protože to bylo strašně předimenzované. Bylo tam všude mnohem víc materiálu, než bylo na provoz reálně potřeba, ale nikdo to tehdy neuměl spočítat tak přesně jako dneska, kdy se dělají díly s bezpečným minimem na plánovanou životnost. Tehdy to prostě bylo udělané z masivních kusů železa nebo mosazi a veškeré vůle se řešily mazivem a třeba tím klínem, jak zmínil RSZ. Prostě když se to opotřebí tak do toho praštíš kladivem, posuneš díl a jedeš dál.

    Ta změna je vlastně vidět na všem, co se dnes dělá. Už nevím kde, mám pocit, že to bylo v Londýnském technickém muzeu, jsem si procházel expozici věnovanou parním strojům a turbínám. Nejstarší byly obrovské kované kusy oceli, modernější (tam byla nejmladší turbína tak 80 let stará) už byla tenčí, přesnější, s lepším proděním páry. A nejnovější budou ještě dál. Vyšší výkon, lepší efektivita, ale také kratší životnost.

    Mám k tomu strašně ambivalentní pocity - jasně, že je skvělý, že to dnes umíme vyrobit přesněji, spotřebujeme méně materiálu, nikde z toho netečou litry maziva, ale je to všechno tak duše. Obrovský, masivní parní stroj je prostě nádhera.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    RSZ: Mělo by to tak být. Zkusil jsem si to teď dohledat a ten klín by měl zajišťovat udržení přesné polohy, kterou tam nastavíš. Omlouvám se, bohužel tohle už nevím úplně přesně. Přeci jen mám ty informace filtrované přes dětské vzpomínky - děda byl mašinfíra, začínal na páře a naštěstí rád vyprávěl a ukazoval. Technické detaily jsem si dohledával až mnohem později a v zásadě jen takové, které mne podle vzpomínek napadlo hledat. Škoda, že se ho už nezeptám přímo.

    Ale zrovna mazničky mi utkvěly velmi. Děda hodně často říkal, jaká to je paráda dělat přípravu na dieselektrickém lokotraktoru, na kterém jezdil v důchodu, oproti páře, kde začínal. Tam nejdříve dělal topiče, později se učil na strojvedoucího a tak si zkusil úplně všechno. A zrovna mazání upřímně nenáviděl. Ať se snažil sebevíc, stejně byl prý zamaštěný až za ušima. :) Ukazoval mi to pak i jednou v muzeu a nechal mne hledat, kde všude mazničky jsou. Neměl jsem šanci najít všechny :)
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    STARE_CASY: to je až neuvěřitelné, jak dlouho se to s tímhle opruzem udrželo v provozu.
    RSZ
    RSZ --- ---
    STARE_CASY: to vlevo je klín, kterým se nastavuje vůle toho bronzového pouzdra?
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Každou takovou zátku otevřít, doplnit vazelínou a již dál.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    FATALLUBA: kdyby jen za své hodiny. Že studeného stavu se velká rychlíková lokomotiva zahřívala minimálně 8 hodin, spíše 12. Pod čtyři hodiny se snad nedostatky ani malé posunovací lokomotivy.

    Proto jak zmiňuje DANYSEK - nenechalo se vyhasnout, případně se ve výtopně s centrálním kotlem napojila lokomotiva já horký rozvod a udržovala se horká i bez ohně ve vlastním ohništi.

    A i když byl kotel horký, tak příprava na směnu zabrala klidně hodinu, kdy tam obcházel člověk s mazničkou a pečlivě dávkoval do každé místní mazničky.
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    RSZ: :)))
    RSZ
    RSZ --- ---
    FATALLUBA: btw já jsem nedávno vyprávěl dětem, že jsem jako dítě sral přímo na koleje, když jsem jezdil vlakem - přišlo jim to docela zábavný:)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    FATALLUBA: byly k tomu urcene vytopny se svym personalem... a take se to bezne nenechavalo vyhasinat a udrzovalo v horkym stavu, kdy personal vytopny se staral o udrzeni tlaku pary.
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    FATALLUBA: fíra ne, ale lidi kolem jo
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    RSZ: v čase 4:40 je taky jedna
    FATALLUBA
    FATALLUBA --- ---
    RSZ: Hlavně když si člověk uvědomí, kolik emisí a bordelu pára nadělala a proti tomu elektrika se zero emissions.
    Tedy na trakci zero. V elektrárně samozřejmě podle typu výroby nějaké jsou, kdyby chtěl někdo rejpat.
    A to je 50.let rozdílu.
    Jedna z nejsilnějších (Albatros 1.ka - 498.1) měla výkon 2000kw a proti tomu současná elektrická 380ka Zátopek 6400kw.
    Jako pára byla roztomilá a dneska na to s nostalgií vzpomínáme, ale zaplaťpánbůh, že jsme se posunuli jako lidstvo dál.

    Mimochodem bych rád viděl video, jak se taková pára najíždí.
    To musel fíra dorazit do práce ve 3.ráno, aby byl na 5.tou schopnej připojit osobáček a valit na nějakou pravidelnou linku. :)))
    RSZ
    RSZ --- ---
    JND: pěkný
    v tom prvním videu potkává v 1:37 lamínátku, solidní kontrast
    JND
    JND --- ---
    Klikněte si na ty odkazy CSSR ....

    Contributions Locomotive History
    http://www.beitraege.lokomotive.de/dokumente/grievesfilm/e_grieves.html?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam