• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    STRYXiiiiiI[ Stryxovo obrazky ]Iiiiii
    DELLAMORTE
    DELLAMORTE --- ---
    Já teda koupil i když jsem nevěděl kdo to ilustroval a nelituju! Tak kdyby ses pohyboval někdy v Brně tak bych si taky poprosil o podpis :)
    STRYX
    STRYX --- ---
    MAEDHROS: Diky :o) Podpis mas u me :o)
    MAEDHROS
    MAEDHROS --- ---
    Nebudu lhát - doesn't FEEL like Holdstock. (Čistě subjektivně vzato.)
    A svým způsobem je na tom zajímavý právě to, v jak ostrým kontrastu k mýmu Holdstockovi to je. Ne že by to bylo nedostatečně temné, ale je to temné tak nějak estétsky. Vidím v tom to id ale jenom jako abstraktní koncept - cejtím z toho superego...:-)
    Ale strašně se mi to líbí.
    A v žádným případě si nemyslím, že by tohle pojetí bylo nějak míň validní, ostatně, Holdstock svoji analytickou rovinu má.
    Koupi plánuju a výhledově budu chtít podpis a věnování...:-)
    STRYX
    STRYX --- ---
    YMLADRIS:
    Myslim, ze to vnimam na zaklade typoveho akcentu te dane knihy. Holdstock je pro me proste prilis vyhraneny na to, abych ho cetl jinak. Na poli fantasy to mam podobne treba s Ursulou Le Guinovou a cyklem Earthsea, kterou (mozna prekvapive nebot je o dost analytictejsi) vnimam jako Holdstockovi nejblizsi. Myslim, ze oba vychazeji z autoru jungianske vetve a vytvareji v pribehu tak silnou a kvalitni archetypalni strukturu, ze odtlaci vne teziste knihy ostatni formalni partikularity. Paradoxne kdyz bych je srovnal treba s TH Whiteovym Once And Future King, ktery by clovek ocekaval, ze bude podobne archetypalne nadupany, tak proste neni protoze i kdyz jsou to Artusovske formalni kulisy, tak jde o socialne konstruktivistickou kritiku tvari v tvar osvicenemu humanistickemu idealismu. Proto me treba Whiteuv Artus drti a desi daleko vic nez Holdstockova Tallis.

    Ale nejspis je to do velke miry individualni podle osobnich besu. ;o)
    STRYX
    STRYX --- ---
    MYKO: Jasne :o)

    CORNHOLIO: Dekuji, moc si Tveho uznani vazim. Dekuji take za Tvuj nazor, rozumim mu a beru v potaz. Co se tyce te ornamentality jsem ale trochu jineho pohledu. Pokusim se ve zkratce vysvetlit.

    To, ze jazyk nevedomi je bezpochyby dramaticky odlisny od jazyka vedome casti psyche neznamena, ze se jeho obsahy nutne museji vzpirat popisu. Je evidentni, ze v nem existuji rozlisene vyznamy a ze funguji v ramci komplexni site vzajemnych vtahu a dynamik. Z praktickeho hlediska existuje rada zpusobu jak s nimi nakladat napriklad symbolickou atributaci, poetickym metaforickym vztahovanim nebo pomoci primarnich konceptu, ktere tvori zakladni vrstvu mechanismu rozlisovani. Ta se odehrava na poli topologii, kontinuit, diferenci, rytmu, expanzi atd.

    Mam za to, ze adekvatem toho posledniho pristupu je ve vytvarne tvorbe fenomen ornamentu a myslim, ze neni nahodou, ze byl v umeni akcentovan prave na prelomu 19 a 20 stoleti ve smerech obracejici se ke korenum narodni identity ve folklornim odkazu. Zatimco u nas byla vyraznym nositelem Secese v anglii slo o hnuti Arts and Crafts. Mimochodem v ilustraci k prvni knize uvadim primy odkaz na jeho vudci postavu Williama Morrise, skrze typologii architektury anglickeho domu, kterou v te dobe vytvoril. Morris krome extenzivniho badani na poli dekorativniho ornamentu se venoval i mytologii a napsal radu del jako Wood Beyond the World ci The Story of the Glittering Plain a dalsi, ktera sam ilustroval, a o kterych se domnivam, ze je Holdstock mel nactene, nebot je (nebo jejich zdrojove legendy) ve svych knihach cituje. Dalsimi soucasniky, kteri ilustrovali podobny typ literatury byli treba Sidney Sime, ktery ilustroval lorda Dunsanyho, Aubrey Beardsley, ktery ilustroval Malloryho Artuse, Kay Nielsen nebo Arthur Rackham, ktery ilustroval Wagnerova Siegfrieda. Pri rozhodovani o pouzite forme jsem se snazil jit ve slepejich techto svych velkych vzoru a myslim, ze ma volba byla v tomto ohledu opodstatnena.

    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    STRYX: ano. rozumim.
    mozna zalezi na vztahu cloveka k asimilaci/podmaneni. zamlada kdyz jsem to cetla, zazivala jsem neco jako setkani se stinem -/cele mladi ctes ty pribehy kterak honza draka porazil princeznu ziskal, o te nasi mocne kulture jak je jen otazka casu porucit vetru desti. a pak ten holdstock konfrontuje, tusis ze pise o necem realnym, ze jsou tu veci mnohem vetsi starsi desivejsi ale zaroven prave podmanivejsi, nez ty nase civilizacni, moderni, postmoderni slupky. to, ze hrdiny vcucne takova jakasi struktura nepodrizujici se nasemu diktatu, = desive. pac to jsem mela ve stinu, smerem k silenstvim a tak.
    pokud svuj aktualni postoj minis tak, ze ano, archetypy hluboko v nas jsou fakt ... archetypalne silne :) ale proste to je beh sveta, ze nas to pohlcuje a cely to bezi vetsi a hlubsi a drsnejsi, nez ty nase pidi-pribehy a v tom je ten rad a struktura, tak jo, cim jsem starsi tim vic je zrejme ze neporoucime fakt nicemu podstatnemu natozpak vetru. cili v tom prijeti tohoto bych mohla od brutality postoupit k ornamentu.
    zase jsem vzpomnela david abram - prijde mu zasadni s prirodou mluvit - jinak je z toho ruzne potize

    ---
    driv se lidi v lese bali a za palisadou mesta mene. my se ve meste bojime vic nez v lese. holdstock ukazuje ze les nechapem, ze adekvatni je bazen. semizda. ty to vidis ze je to vecne se menici listi, takze bazen ti to nehaze jen klid?

    nepisu moc peclive ale treba to vybudi neco :)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    MYKO: chtěl jsem včera napsat něco podobného, ale pak jsem to smazal, protože nikdo není zvědavý na moje cancy a možná by v tom zaniklo, že se mi ty ilustrace fakt hodně líbí, s mírnou závistí zírám, protože takhle bych to asi nedovedl, a uvažuju o koupi nového vydání právě kvůli nim, i když mám doma celého Holdsocka v tom původním vydání:) Je to krása, opravdu.

    Podle mě je to fakt otázka formy. Tyhle ilustrace jsou velice elegantní a čisté, a tím pádem přehledně popisné, ne tím, co na nich je, ale linkou, ornamentálností, atd. Forma je součást obsahu ilustrace, nejde oddělit, co je zobrazené od toho, jak je to zobrazené. Jinými slovy - je to totéž, jako když badatelé v Holdstockovi popisují a kategorizují les, bez ohledu na to, jak přesně a adekvátně, a Urscumug jim přitom stále uniká, protože se popisu vzíprá:)
    MYKO
    MYKO --- ---
    Prijde mi to asi jako Slovanska epopej versus moje predstava o Slovanech (usmudlany mytaga;).
    MYKO
    MYKO --- ---
    STRYX: mne obecne nesedi ta cistota formy, jemnost, urcitej (krasnej) rad, kterej to ma, obecne komiksovitost podani. Puvodni ilustrace byly napr. celkem neohrabany, ale dostatecne tajemny, odhalovaly toho fakt malo. Ty ukazujes celou tebou prohlednutou archetypalni strukturu pribehu, kterou ctenar pod povrchem spis tusi, zatimco se s hrdinou nechava vtahnout do sveta, kterej nechape a kterej ho pohlcuje.
    STRYX
    STRYX --- ---
    MYKO: Tech pozadavku na pritemneni bylo vice nez jen od tebe :o), tak si to nejak prebiram a hledam postoj, ktery k tomu zaujmout. Nechce se mi prilis deformvat svoji vizi, protoze ji verim, rad bych to ale zohlednil aby i ctenari preferujici ten pochmurny aspekt z toho meli radost.
    MYKO
    MYKO --- ---
    STRYX: to neni treba nejak obhajovat, je "muj" a "tvuj" Holdstock a kazdej bude mit svyho, nikdy neudelas ilustrace vyhovujici vsem (pokud uz knihu cetli).
    STRYX
    STRYX --- ---
    YMLADRIS: Myslim, ze je tam jenom to miminko. Ta ryba je snad z Lovcu mamutu nebo nejake jejich spin-offu. Pamet je retrospektivni fantasie ;o)

    Rozumim tomu, co myslis. Vnimam tam ale dost neco, co je zmineno i samotne knize a myslim, ze do urcite miry je to i jejim vyraznym poselstvim. To, ze v lese je vsechno z "listi", vsechny postavy jsou z neho utvoreny. Ve smyslu jako, ze v bezcasi lesa proste neni prostor pro nejake individualni reflektovane existencialni drama. Proste such stuff as dreams are made of. To je jako napriklad kdyz Tallis prijde o jelena, jestli pamatujes. Je to presexualni forma pruvodce, zvireciho tj. nizsiho instinktualniho drivu. Jelen odumira kdyz Tallis dospeje a napoji se na sveho anima, ktery prebere jeho roli. Forma je mrtva ale Scathach nese kompozitne podstatnou cast jeho energie dal. Navic je to prirozena transformace a je to jejich osud. Jelen je z listi, Scathach je z listi. No harm done.

    Jine by to bylo kdyby tam bylo nejake romanticke vzepeti vuci zjevne predurcenosti, ale prijde mi, ze o tom Holdstock neni. I puvodne lidske postavy zpravidla prijimaji svuj osud a jsou asimilovany do archetypalnich obrazu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja si z lavondyss vzpominam veci (nejsem si jista zda tam byly)
    - nektery strom je pritel, jiny je desivy nepritel
    - miminko umrelo a nosila ho sebou furt dal v pytliku
    - babicka ulovila rybu na kus masa vyriznuteho ze stehna

    cimz chci rict ze na mne holdstock pusobi brutalne a brutalne podmanive. les mytag si ale nepamatuju

    gratuluju!!
    STRYX
    STRYX --- ---
    MYKO: Byl jsem upozornen na to, ze to zase nejak okecavam. Zkusim to jeste jinak. Kdyz jsem ted Les Mytag ilustroval, snazil jsem se spojit svoji inspiraci s nejakou celkovou podobou knihy na sve hlubsi nevedome urovni. Vysledek, nad kterym nemam uplnou kontrolu, je tak obrazem te podoby v mem vnimani a zkratka neni temny. V dalsich ilustracich se pokusim temnost trochu akcentovat, ale slibit nemohu nic. :o)
    STRYX
    STRYX --- ---
    ALMAD: Diky. Urcite do ni jdi! :o)

    MYKO: Ahoj. Diky moc za zpetnou vazbu. Dobry postreh, pokusim se ho nejak zohlednit. Asi je to dane tim, ze mne Holdstock neprijde nejak moc temny nebo chaoticky. Uzivam si u nej dynamiky pribehove struktury a mam esteticky pozitek z toho, kdyz se mu podari vytvorit v deji takovy kontextualni utvar, ktery hezky rezonuje s nejakymi archetypalnimi vzory. Konkretni ladeni, ktere zminujes vnimam vlastne jenom jako takovou formalni kuzi na povrchu pribehu jejiz "temnost" je pouze sekundarni atribut vyplivajici z tradicniho zabarveni zasvetnich obsahu, ktery respektuje logiku jejich oddelenosti od radovostniho artikulovaneho sveta, ktery je lidem obecne vlastnejsi. Jsem ale toho nazoru, ze toto zabarveni je arbitrarni a na jejich funkcni hodnotu nema zasadni vliv.
    MYKO
    MYKO --- ---
    STRYX: dreamjob :) a krasna prace, promyslena. K "mymu" Holdstockovi mi ten ukaznenej komiksove muchovskej styl nesedi, neni to dost temny a chaoticky, podmanivy, ale to nevadi, blahopreju. ;)
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    STRYX: Super! (A gratulace)

    Holt si ji asi budu muset koupit znova ;)
    STRYX
    STRYX --- ---
    Tento mesic vyslo u Arga nove vydani Holdstockova Lesu Mytag. Mam velkou radost, ze jsem mohl doprovodit knihu vnitrnimi ilustracemi.

    Rozhodl jsem se pojednat knihu a jeji motivy spise abstraktneji a interpretovat pribehove dynamiky v Jungianskem paradigmatu. Vchod do lesa je uvodni obrazek. Pak jsou graficke prvky a uvody kapitol. Tri velke obrazky uvadeji tri casti pribehu.

    Na prvnim dochazi k setkani a aktivaci latentnich nevedomych sil. Koreny coby vodni vlny podemilaji kamenne zaklady Morrisovskeho anglickeho domu reprezentujiciho vedomou cast psyche. Doubky klici do noveho prostoru.
    Na druhe je anima pruvodkyne hrdiny, obklopena druziniky v jedne ze svych ptacich variant, kteri zastupuji vzdusny zivel a predstavuji aktivnejsi polohu psychickych obsahu, ktere jsou na prvnim obrazku znazorneny pouze statickou vertikalou kmenu v pozadi. Centralni kamen, zub obra, pod kterym lezi jeji otec predstavuje pribeho jadro mytu, ktere je znakovymi retezci spjato se svymi dalsimi alternativami. Otec, v obracene embryonalni poloze je cilem jejiho smerovani, odkazem predku a zaroven pocatkem jejiho pribehu.
    Na treti je kanec, obraz temneho otce a v zaveru uspesne integrovany prvek. Plamenna hradba predstavuje hranici forem a nejvyssi exaltovanou podobu nevedomych sil. Prechod je z kamenu a hliny. Hvezda je nadeje znovuzrozeni a zastupuje nepritomne nejzassi misto lesa.
    V obrazcich je kvaternita zivlu, kdy tri vytvari stoupajici gradaci a zeme vzdy slouzi jako medium.









    STRYX
    STRYX --- ---
    MEDIUS: Ja vim. A ani si nevzpomenou. Jsem schovany v ramci produkce.
    MEDIUS
    MEDIUS --- ---
    Nějak tam na tebe zapomněli: "Designed by Canadian artist Nathalie Bertin"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam