Karlův most .. a pár zajímavostí
obrazek:
http://www.fotopraha.com/foto-praha/karluv-most-mlha.jpg
- Léta se totiž traduje, že vstup na Karlův i Juditin most byl ze stejného místa. Jenže to jsou jen pověsti, archeologové zatím na zbytky původního přemostění nenarazili.
- most vyrostl na mlýnských kamenech naskládaných na dně Vltavy. Pod nimi dodnes stojí rošt provázaných pilotů z dubového dřeva. Mlýnské kameny, které na nich leží, jsou pospojované železnými kramlemi zalitými olovem. "Znamená to, že pilíře Karlova mostu byly zakládány na suchu, jinak by olovo do otvorů nezateklo."
Víte, že...
... má most svého svatého? V roce 1393 byl z mostu do Vltavy svržen Jan Nepomucký. Místo dodnes označuje křížek vsazený do zábradlí mostu. Legenda praví, že kdo si na křížek sáhne, tomu se splní jakékoliv přání.
... je tu obraz stavebníka mostu? Mezi nejméně známé památky mostu patří unikátní románský reliéf, který se dochoval uvnitř menší Malostranské mostecké věže. Zobrazuje sedící postavu, zřejmě panovníka, který odevzdává listinu klečícímu muži, snad stavebníku mostu.
... nejstarší sousoší je Kalvárie? Kříž jako první ozdoba mostu tu stával už za Karla IV., od té doby byl však několikrát vyměněn. Nynější bronzový zlacený kříž byl ulit r. 1629 v Drážďanech. Nápis v hebrejštině "Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů" byl podle pověsti pořízen roku 1696 z pokuty Žida, který se posmíval kříži. Pověst však není pravdivá.
... jsou v mostu komory? Po povodních z roku 1890 se zřítily dva pilíře. Při jejich obnově se stavitelé sice drželi tradičního tvaru, vnitřní prostor mezi pilířem a vozovkou však ponechali volný a nevyzdili ho. Dutiny s odlehčovacími klenbami jsou vysoké 7 metrů a dá se do nich vstoupit poklopem z vozovky.
... nad stavbou bdí také sv. Vít? Karel IV. měl zřejmě zálibu v astronomii a astrologii – v době letního slunovratu totiž při pohledu ze Staroměstské mostecké věže zapadá slunce za svatovítskou katedrálou. Před tím projde za katedrální věží, která se vypíná nad kaplí patrona českých zemí svatého Václava. A svou pouť zakončí přímo nad místem s ostatky svatého Víta.
... po mostě jezdily tramvaje? Od roku 1883 jezdila po mostě koňka, kterou nahradila v roce 1905 elektrická dráha. Aby dráty nerušily vzhled mostu, vymyslel František Křižík speciální vedení mostovkou. Těžké vozy však příliš otřásaly stavbou, proto tramvaje nahradily v roce 1908 autobusy. Veřejná doprava tady jezdila až do druhé světové války, provoz automobilů skončil v roce 1965.
... tu zářily i olejové lampy? Poprvé se most do noci rozzářil v roce 1723 díky olejovým lucernám. Teď zde svítí elektrické lampy, po opravách se na most vrátí plynové lampy. Původní plynové lampy zmizely z Karlova mostu při rekonstrukci na přelomu 60. a 70. let 20. století.
... Bruncvíka poničili Švédové? Legendami opředená socha rytíře byla vytesána v 19. století podle torza původní sochy z 15. století. Socha tehdy symbolizovala nadvládu Starého Města nad celým mostem, značně ji však poškodili na konci třicetileté války Švédové. Torzo a dochovaný podstavec jsou uloženy v Lapidáriu Národního muzea.
... je tu nejstarší dlažba v Praze? Původní dlažba z Juditina mostu z 12. století se tu dochovala hned na několika místech – část dlažby je na Křižovnickém náměstí, kde je jí vydlážděno okolí sloupu se sochou sv. Václava u kostela sv. Františka. Další část se dochovala v kavárně Lundborg na Malé Straně.
... most mockrát zničila povodeň? V roce 1342 povodeň smetla původní románský Juditin most. První záplavy pak zasáhly most v roce 1432, kdy podemlely pět pilířů a pobořily mostní klenby. V roce 1784 kry pobořily dva oblouky. Nejznámější povodní je ta ze 4. září 1890, kdy se zřítil pátý a šestý pilíř a tři oblouky. Na dva roky tehdy Karlův most nahradil provizorní most dřevěný.
a posledni
Vědci potvrdili dávné legendy o stavbě Karlova mostu, podle kterých se do malty přidávala vajíčka. K překvapivému výsledku dospěli biochemici analýzou vzorku malty odebraného při opravě starobylé památky.
O vajíčcích přidávaných do malty vypráví třeba pověst, jak se radní z Velvar báli, aby jejich dodávka vajec pro most došla v pořádku, a tak do Prahy poslali vajíčka vařená. Ta se do malty z pochopitelných důvodů přidat nedala.
Kromě vajec se do malty přidávalo i mléko, mléčné produkty, klíh nebo volská krev. Podobnými přísadami například prodlužovali dobu, po kterou šla malta zpracovávat. "Podobné látky jsme objevili i ve vzorcích odebraných ze zbytků mostu v Roudnici nebo z rotundy svaté Kateřiny ve Znojmě."