Pár možností:
1) Nemoci coby doplněk hry v zájmu reálnosti a poskytnutí práce léčitelům: Pokud už je tam chcete, tak by měly by být pojaté tak, aby na ně nešlo zapomenout a prostě se na ně vykašlat. Prudící nemoci typu průjem, kašel, dávivost a další takové maličkosti jsou víceméně záležitostí roleplayingu a i když mohou chviličku bavit, tak předepsat je někomu byť jen na půl hodiny je nesmysl - nemoc tohoto typu obvykle trvá do chvíle, než přijde něco zajímavého.
Takže pokud nemoc, tak s brutálním následkem, který se nedá ignorovat. Snížení max. počtu životů, končetina minus, němota, neschopnost kouzlit, neschopnost rychlého pohybu atd. Pak to má nějaký smysl.
Samozřejmě je důležité si uvědomit, jak silné máš léčitele a kněze. Léčba musí být dostupná, ale na druhou stranu to nesmí nikdo z nich zvládat lusknutím prstů. To je totiž nuda. Jakmile někdo poprvé přijde s useknutou nohou za mágem a ten mu ji přidělá během dvou sekund, ten člověk už podruhé tu useknutou nohu ani nezkusí hrát. Prostě to nebude považovat za důležité.
2) Nemoc coby příběhotvorná záležitost: Tady obvykle následky pro hrající postavy nemusí být tak velké, spíš se jim tluče do hlavy, že když to nevyřeší, tak všichni chcípnou. Nebo všechno kolem pochcípá. A taky se jim tluče do hlavy, že asi není nejvhodnějším způsobem řešení shromáždit veškeré nemocné, veškeré léčitele a zuřivě používat dovednosti... protože ta nemoc je prostě všude. Hraje se o nalézání zdrojů nákazy, bacilonosičů, magických či vzácných způsobů léčby apod.
Občas poměrně solidní alternativa obligátního zachraňování světa...
3) Nemoci a postižení jako dobrovolný roleplayingový doplněk - To už tu zmínil Goran a není třeba k tomu nic víc říkat. Je to supr, zvlášť když se to dobře zahraje. A vyžaduje to svět, kde se neléčí lusknutím prstů...