• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    VANEK
    VANEK --- ---
    RICARDERON: OK, mě ten Zábrana taky žere - vlastně jsem ho snad v životě nikde neviděl. Ale myslím, že tu mám (a už si i vybavuji, kde) nějakého předúnorového Koláře cca za pětikorunu, nejvýš dvacku.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    A jinak knihy jsou z pozůstalosti Rudolfa Havla.:)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Jo! A Kolářovy Ódy a variace z roku 1946 za 270 Kč.:)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NATASHA: To jsem pochopitelně tuze tuze rád.:)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    RICARDERON: Pořád mě to tuze žere.
    :)
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Dnes se nemohu nepochlubit. Koupil jsem exilovou Pomocnou školu Bixley i Stará bydliště. Ne že bych je neměl ve druhém vydání... Ale... No prostě nekupte to za 250 Kč.:)
    Dále konečkě v prvním vydání Smuténka a Odlévání do ztraceného vosku (tu jsem měl bez přebalu, rád ji pošlu dál za stejně, jak jsem koupil, čili 75 Kč).
    A pak ještě Mikuláškův Orchestr v korunách a Zábranovy eseje a úvahy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Mimochodem, sledujete portál http://www.czechlit.cz/ ?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Hledání cesty k novému autorovi je vlastně dost napínavé. Někdy člověk vykolejí na jednom verši či básni a je na roky odvrácen.
    MICHAEL_ALEXA
    MICHAEL_ALEXA --- ---
    NATASHA: Faktum je, že já jsem se k Hruškovi dostal přes "naživo" - přes ty jeho čtené Obývací nepokoje - a taky mám pocit, že pronikání k němu bylo o to snazší...
    UBIK
    UBIK --- ---
    NATASHA: To rád slyším, neb jednou jsem Hrušku slyšel v místě jeho (a mého) bydliště a najednou jeho texty promlouvaly podivně cize a příliš pateticky. Ale musím poznamenat, že jsem tehdy přišel po začátku a musel odejít před koncem.
    Je to jinak jeden z mála lidí, který dokáže vystihnout nepatetickou patetičnost Ostravy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    A tu báseň, ve které Hruška popisuje, jak dva chlapečkové na ulici spolu v dialogu probírají strategické postupy při jakési počítačové hře (představujíce si zřejmě přitom přesné obrazy i děje), tu prostě musíme nějak někde splašit, protože to je naprostá lahůdka.
    Pravda, když to čte autor naživo, tak je to zřejmě daleko větší pařba. Ale stejně.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Moc pěkně napsané. Teprve teď doopravdy lituji.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ke včerejšímu čtení Petra Hrušky ve Fra:

    Víte, kdo jste tam nebyli, přišli jste podle mého názoru opravdu o hodně.
    Petr Hruška je autor, ve kterém se pozoruhodně spojuje kvalita autorská s kvalitou lidskou. Alespoň tak působí na mě. Ve svých básních vypráví o věcech samozřejmých, o každodennosti, ale tak, že by se člověk hned smál, hned plakal - jak si autor zamane.
    A je v tom všem taková nějaká vřelost... A navíc i nadhled nad sebou samým, nad člověkem i básníkem, což je velmi vzácné.

    A když si tak včera dramaturgicky promyslel (samozřejmě tedy nevytváří to kouzlo nahodile...) svoje čtení jako kombinaci textů osmiletého Petra Hrušky, který se již v té době projevoval jako veskrze geniální pozorovatel, a básní současného Petra Hrušky o rodině a dětech, vezl nás mezi radostí a dětskou průzračností a nezamýšlenou naivitou, a dospělým vnímáním světa - místy bolestným, místy odhalujícím roztomilé absurdity, a pak zas hruškovsky laskavým...

    A já jsem tam seděla a poslouchala a smála se uvnitř i nahlas a myslela jsem na to, že není nic důležitějšího - jakkoliv přepjatě to možná zní.

    UBIK
    UBIK --- ---
    Nelpím na prvním vydání, neb Zimohrádek je slast číst v obou °)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Případně je navštěvují oslové. Únik knih do Prahy je každopádně značný.
    MICHAEL_ALEXA
    MICHAEL_ALEXA --- ---
    Zimohrádek v prvním vydání za dvacku.
    Brněnské antikvariáty jsou ňuňuňu.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    UBIK: No právě.:(
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Proti věčným pochybnostem, zda nám to stojí za to:

    Nové umění a nová krása jest proto vždy vášnivě oddána přítomnosti a víc: jest vlastně jedinou přítomností, nejplnější, nejskutečnější a nejpravdivější skutečností, která jest. Mimo ni jest všecko tok, pohyb a klam: ona jediná stojí v centru spojena podzemní tepnou se srdcem a osou života. Neboť tím liší se podstatně umělec-tvůrce od člověka reprodukce, od člověka průměru a prostřednosti: kdežto průměrný člověk živoří stále z minulého a v minulém, připíná, spojuje, váže a našívá pracně a nešťastně svůj život podle vnějších kritérií paměti a logiky a sestavuje tak vlastně podle cizích, nesvých vzorců stále ani ne svoje dojmy - nýbrž jen ozvuky cizích dojmů - tvořivý duch jediný a sám žije intenzívně plný a skutečný život, bez prostředníků logiky, paměti a abstrakce, život zmnožený a stupňovaný, plný a z první ruky v jediném zjevení smyslů.
    Člověk reprodukce živoří vedle něho jakýsi strašidelný fantomatický pseudoživot, jakousi ironickou dřímotnou můru, kterou nedovede setřást, jakýsi položivot vysátý a odkrevený na schéma, larvu a šablonu. Tvořivý duch sám a jediný obrozuje se neustále z pramenů věčnosti a ve chvíli, kdy se přestane obrozovat, kdy ztratí schopnost nekonečného rozvoje - tento největší talent génia - je psáno nad ním mene tekel a je zvážen a spočten na smrt.


    F. X. Šalda, O poezii; Československý spisovatel, Praha 1970, str. 20.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Pěkný posun. Ano. Přesně.
    UBIK
    UBIK --- ---
    NATASHA: ...kolik z nich knihou ráno nabíralo vajíčka v posteli...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam