• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    SONA1
    SONA1 --- ---
    TOMASZ: a tabulky Šlajs!
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: No, to já taky neuvažoval, že jo. Já jenom, že pero mistrovi podávám já, a inkoust Ty. ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Po pravdě mnozí velmi dobří básníci se živí podivuhodně, což zhusta souvisí s tím, že nejsou s to přežít v prostředí různých institucí a korporací. Tím směrem bych neuvažovala.
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: trochu chabá odpověď :-)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MALEMKRALOVNA: řekni mi proč by nemohl
    Protože nestíhá, čte Vergilia v originále...
    MALEMKRALOVNA
    MALEMKRALOVNA --- ---
    TOMASZ: řekni mi proč by nemohl ... jeden jedinej rozumnej důvod aniž by byl nasáklý předsudky

    TOMASZ: pouč mě, jaké zbraně používám? :-) ...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Ano. To jsi dobře řekl.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NECECH:
    Tvoje všeobjímající tolerance a ochota chválit a podporovat každého Ti přinese sympatie mnoha lidí.
    Já ji ale považuji za chybnou.

    Pro názornost se i já uchýlím k paralele, protože paralely jsou docela dobrý vysvětlující nástroj:

    Každý se umí postavit na brusle, ale Pljuščenko je jen jeden.
    Obdobně každý umí seskládat nějaká slova do nějakých veršíků, a protože psát se naučí každý a pubertou také prochází každý, každý to zřejmě opravdu někdy zkusí.
    A - rozuměj mi správně - to je v pořádku.
    Nechť lidé plodí veršíky stejně jako chodí bruslit na rybník. A každému jistě někdo zatleská. Maminka, kamarádi...
    Ale pokud se prdelatá Mařka vypraví na mistrovství Evropy prezentovat svou kachní piruetku, není pravděpodobné, že by uspěla. I když to myslí upřímně.

    Jistě, je tu potíž. V krasobrusleni se snadno pozná, kdo spadl. V oblasti umění je možné donekonečna argumentovat, že to pád nebyl a nebo že to byl pád schválně.
    To je snadné.
    A to je právě to.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    TOMASZ: Nejen že může - on ji i umí tvořit. Protože všichni umíme. Stačí myslet to upřímně a mít radost ze svých pěkných (i když bohužel neúmyslných) chyb...

    NECECH: Děkuji ti ústy klasika za pochvalu. Jen na ta prsa se budeš muset dojít zeptat na Vyšehrad.

    Za sebe dodávám: jestli má být (podle tebe) mé chápání dělání chyb (respektive zvládání formy / češtiny, abych byl doslovný) VELMI NAIVNÍ, pak ano, pak raději naivním zůstanu.
    Radost ze svých chyb mohu mít snad jen tehdy, jsem-li schopen se z nich poučit a zlepšit. Nic to ale nemění na faktu, že úmyslná chyba je ZÁMĚR, neúmyslná chyba zůstává přes jakoukoli argumentaci CHYBOU.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: 0xA9BF a hned! NMI ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: No, tvl, ten je ale chytrej! :-O Třeba nás poučí i o jiných oborech, než střihač, překladatel a pod.

    Chtěl bych se mistra pokorně zeptat, prosím pěkně, může poésii tvořit i skladník ve šroubárně? ...
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: A v tom je právě ten problém: nejde Ti o to, co jsi napsal, ale o sociální zisk Tvé osoby. To vysvětluje mnohé, ne-li všechno.
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIN: nevim, co si predstavujes pod pojmem genii ty, ja si predstavuju cloveka jakymsi zpusobem vyvoleneho, extremne schopneho neceho

    a tim padem kazdy mame sveho genia v sobe, i ty, i ja, proste vsichni

    a myslim si, ze k tomu, aby se v nas probouzel Nietzscheuv nadclovek, tak prave staci dobry umysl a snaha

    snaha z meho pohledu ale neznamena makat, makat, makat (coz mi ostatne pripomina Leninovo "ucit se, ucit se, ucit se")

    snaha v poezii z meho pohledu znamena psat uprimne, soustavne a rad
    NECECH
    NECECH --- ---
    TOMASZ: Snazim se to pochopit... Mam trochu jiny styl uvazovani nez ty. Kdyz mi nekdo rekne: demente, máš tam hrubku , tak moji prvni reakci neni, ze se budu stydet. Ja se budu ptat: "proc mi nadavas? zname se?" a pravdepodobne se pri tom budu vztekat...
    NECECH
    NECECH --- ---
    FIONOR: a dalsi z meho pohledu povazlive sebedestruktivni postoj k poezii, zacinam se domnivat, ze vasi skupinu spojuje masochisticka idea basnictvi ;-)

    jak je mozne, ze milujes poezii, ale z "nepovedenych" (???) pokusu tvorit vlastni poezii soudis, ze nejsi schopen ji tvorit !!! trestim ocima, protoze si myslim, ze

    KAZDY UMIME TVORIT POEZII

    moc by me zajimalo a potesilo precist si (prip. konstruktivne kritizovat) tve tzv. nepovedene pokusy v klubu poezie bez pranic a tkanic, ale to jen mimochodem



    pouzivani metafory budovy za ucelem popisu pojmu poezie ma jeden maly hacek, a totiz ze poezie ve skutecnosti nesdili vsechny vlastnosti, ktere ma budova

    napriklad poezie nemuze nikomu fyzicky ublizit a taky nemuze nikam spadnout, poeticky text od okamziku sve publikace muze jenom rust a zdokonalit se

    dokazu si predstavit jediny zpusob, jak muze poeticky text spadnout - svemu autorovi na hlavu - a to prostrednictvim citatu

    ale to se da prezit



    k tvoji profesni situaci jako strihac je nutne rici, ze se lisi od tvorby poezie tim, ze je komercni, a tudiz mate s kolegou odpovednost vuci zakaznikovi, ktery si kupuje vas produkt / vasi sluzbu; poezie - aspon ta moje a podle toho, co tu ctu, i ta vase - neni komercni, a postmoderni ctenari proto nejsou v pozici zakaznika, jenz by mohl cokoli pozadovat, poezie je free



    VIC A VIC se k memu uzasu tady kristalizuje cosi jako nabidka nezistne pomoci pri pravopisnem pilovani nad mymi poetickymi texty, nad niz zacinam seriozne uvazovat
    FIN
    FIN --- ---
    NECECH: na zbytek ti odpovím zítra, na poslední řádek hned: tak to, ten vůl - a neostýchám se toho označení - dělá tak blbě, že to není vidět. takže blbě, čiliže špatně, takže zbytek keců je bezpředmětný. jestli jste to ještě pořád, ty a kolegové, nepochopili, tak se do těch šedejch kůr kopněte a chápat začněte - pokud vaše ironie není rovnou vidět, děláte ji blbě, hoši. nesorry, zapracujte.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: to beru. ale začínáme se znepokojivě dotýkat pravdivosti a ta, ovšem, převyšuje formy.
    NECECH
    NECECH --- ---
    MAEROR:

    stál jsem vždy, kde svaté stálo právo - krasny patos
    v mysli mé i v prsou všechno zdrávo - prsa predpokladam alespon trojky

    a velmi originalni rymy

    ted k obsahu: ty mas radost z toho, ze jsi naivni, v poradku, nijak ti tuto radost nechci brat

    ja mam zase radost, ze cas od casu se mi povede pekna (neumyslna) pravopisna chyba, a divim se tomu, ze ti to tak vadi
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Moje formulace nebyla záměrně věcná, šlo mi o to vyjádřit určitou naléhavost, která součástí umění bývá.
    Stručněji: autor si může s poezií cokoliv, ale musí ji zkrátka považovat za podstatnou. Protože pak s ní něco zažívá, nějak o ní přemýšlí, k něčemu směřuje --- tedy je o čem mluvit.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Snad osud lecjaký má ještě sen:
    však stál jsem vždy, kde svaté stálo právo,
    a v mysli mé i v prsou všechno zdrávo -
    nechť nový cíl dá tedy nový den!
    Zas začniž znovu osud, jak by od dítěte,
    jinými do mne, mnou do jiných prát -
    nechť čímkoli jsem ještě v božím světě,
    čím budu kdy, NAIVNÍM budu rád.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam