• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NATASHA: A hned pod tím roztomilý odstavec T. Magnuska (pořád mi hlava nebere, jak může být předsedou Obce - http://www.csfd.cz/tvurce/52334-tomas-magnusek/ :

    SPUSTIL JSEM TELEFONNÍ AKCI na vlastní náklady. Výsledky mne osobně velmi
    překvapují. Drtivá většina členů Obce spisovatelů chce zůstat, ať už pasivně nebo
    aktivně. I na to se jich má administrativní pracovnice ptá (vím, že i některých z Vás).
    Málokdo vystupuje. Dokonce máme člena, který nechce být aktivní, ale chce dát
    sponzorské dary. Aktivně nám pomůže i Arnošt Goldflam. Osobně jsem s ním hovořil.
    R. Ráž se zúčastní koncertu a bude chvíli sledovat činnost, než se přidá. Drtivá
    většina členů nezaplatila příspěvky, protože neví jak. Někteří mají nová telefonní
    čísla – to byl e-mail, který poslal 8. listopadu 2012 členům Rady Obce spisovatelů
    Tom Magnusek
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Nu, jen si tak otevírám PDF Dokořán, a už to vidím - měl to snad být manifest, ale na mne to bohužel působí jako bezradné fňukání.


    Pěstujme se jako elita
    (Proč Obec spisovatelů?)
    Výše uvedený název by před sametovou revolucí neprošel. Ba může být ještě
    i dnes předmětem pohrdání a v mysli pokorných dělníků světa hříchem. My spisovatelé
    nemáme po ruce moc účinných zbraní proti nezájmu mocných, proti své
    chudobě, proto opakuji: pěstujme se jako elita a třeba si nás začnou předcházet.
    Už od hrabalovsky laděné první třetiny 20. století žijeme v čase zkracování.
    Dodneška mi vrtá hlavou, jak to bylo s nádhernými vlasy paní Vašáryové. Stříhal ten
    kadeřník v Postřižinách paruku či skutečný vlas excelentní herečky? Nevím to, ale
    určitě to vědí všichni, kdo se pevněji zajímají o zázemí filmu a úspěšných hereček.
    Ale nejde jen o zázemí, jde o filozofii. Zkrátil se čas pro všechno, co člověka zdržuje
    na cestě za vyšší hmotnou úrovní jeho života. Proč nemít to, co je vlastní
    blahobytným lidem na západ od našeho světa? Proč nejít za stále se zvyšujícím
    standardem? Myšlenku na to, že jiná, a ještě větší část země žije na opačném pólu,
    odsouváme. Někdo si možná adoptuje dítě z Afriky, ale co další statisíce dětí, které
    žijí bez přiměřeného luxusu, ba v nemocech a bídě?
    Dnes se skoro neznáme, setkáváme se jen, když už je to společensky nutné.
    Nemáme čas. Je třeba se živit, hledat místo na výsluní, byť jsou místa na slunci
    hodně hlídaná. Proč za těchto okolností vzít za vlastní neziskovou a málo potřebnou
    skupinu, jako je Obec spisovatelů? Proč, když tak málo nabízí, a měla by, vždyť
    všem nám jde především o vydávání vlastních knih, což stojí peníze. Že bychom
    následovali tu bezohlednou smečku, které jde o ně především? Je opravdu škoda
    času k setkáním, ke konfrontacím, k nahlédnutí do literárních praktik kolegů? Jsme
    si navzájem tak lhostejní? Tak málo atraktivní? A - hýbou naše setkání společností?
    Ovlivňují cokoli?
    Nesmíme se smířit s tím, že tomu tak není. Je třeba o tom mluvit, hledat cesty,
    nápady, zůstat při sobě. Ne rozdílnosti, nenávisti, galantnost a tolerance, o tom
    přece něco víme. A netřeba pochlebovat těm, kteří s námi nepočítají. Třeba je
    donutit. Na místě je hrdost na to, co umíme, co exkluzivního předáváme, jak o sebe
    stojíme. Každý nám musí závidět schopnost psát a vystačit s tím. Zůstaňme spolu,
    pěstujme se jako elita.
    Těším se na příští schůzku Rady Obce spisovatelů, na literární čtení autorů našeho
    ostravského střediska Obce, na novou knížku kolegy Vlado Ríši, která má tak přitažlivou
    obálku. (Ze by myslela tuhle přitažlivou obálku?!? pozn. N. https://www.kosmas.cz/knihy/167618/valdstejnova-era/ )
    Těším se na domeček pana Marhoula, který ho bude od jara nabízet spisovatelům
    jako svou malou Dobříš. Udělám tam tiskovou konferenci a vzbudím
    o spisovatele zájem. Třeba pak dostane básník Alois Marhoul snadněji grant na
    svoje ušlechtilé počínání. Zatím tvrdí, že o peníze nejde.
    Pěstujme se jako duchovní elita, vzbuzujme závist, pohrdejme zkracováním na
    nepravých místech, sejděme se častěji. Bude-li málo místa, přistavme nové židle.
    Svým novým myšlenkám otevřme dokořán!

    Lydie Romanská, členka Rady OS, předsedkyně Obce spisovatelů, středisko Ostrava
    VANEK
    VANEK --- ---
    NATASHA: Dědeček už je koukám pěkně nasírací; ale http://www.obecspisovatelu.cz/Obec_spisovatelu/Dokoran/Dokoran.html je fakt něco zoufalého.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Zelené peří zpět v Malostranské besedě. Ach, ta léta nevinná...

    Zelené peří (Praha) - Kalendář - Portál české literatury
    http://www.czechlit.cz/kalendar/zelene-peri-praha/
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Velmi zajímavé a podstatné čtení. Karel Piorecký kritizuje prapodivné struktury a chabou aktivitu spisovatelských oborových organizací:

    Svědomí národa mlčí - Deník Referendum
    http://www.denikreferendum.cz/clanek/14743-svedomi-naroda-mlci
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Náhodně objeveno v počítači. Jistě již zde bylo, ale některé věci se neokoukají (aspoň mně ne):

    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Blatný Ivan - Stará bydliště / EXIL (2945868891) - Aukro - největší obchodní portál
    http://aukro.cz/blatny-ivan-stara-bydliste-exil-i2945868891.html

    Cena vysoká... Ale třeba někdo touží...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: Ňo :)

    Ono tam těch básní zase tak moc není, tedy.
    Ale je tam ten JEHO tón. Čitelně.

    Ta drzost brát si do huby kdejaké jméno.
    A živočišnost. A vedle ní filosofování a všechno tak jaksi nenuceně...

    Hmmmm.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Fragmentos :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    MAEROR: Nene, tohle je z knihy La Universidad Desconocida - to by asi bylo Vysoká škola neznámého...

    ---

    Andělé

    Noci, které jsem prospal mezi obličeji a slovy,
    těla ohnutá větrem,
    obrysy, které jsem v okouzlení spatřil
    na hranicích svých snů.
    Chladné evropské noci, moje tělo v ghettu,
    avšak pořád na dosah snu.

    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Ha! Mají snad vyjít přeložení psové (The Romantic Dogs)?!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Docela pěkná mise nového Tvaru. Uvidíme, jaká bude realita:
    Literární.cz | Čím překvapí nový Tvar?
    http://www.literarni.cz/rubriky/aktualni/zpravy/cim-prekvapi-novy-tvar_9578.html
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Ha, v revue Souvislosti 3/2012 jsou básně Roberta Bolaña. V překladu Jana Grabce (znáte?).
    Každopádně prozkoumám, prozkoumám. Již hořím. Což teprve, až je spatřím.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: Ó, děkuji!
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Vážení přátelé živé literatury, představujeme vám nový SoundCloud stream almanachu Wagon.

    První série zvukových stop vám připomene prosincový večer VE STEJNÝ DEN NAROZENI, který proběhl v pražském café Fra za laskavé přítomnosti mnohých z vás, a tedy autorská čtení básníků Fridricha, Lipára, Míky, Novotného a Straky.

    Veliké díky zasluhuje Ondřej Lipár, jehož dílem jsou všechny sestřihy. Autorem fotografií na streamu je Vlastimil Bret.


    https://soundcloud.com/almanachwagon
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    RICARDERON: Pěkně napsáno. Čistě.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    Tak jsem si přečetl nového Šiktance. A byl jsem dotázán, jaký je. Sepsal jsem to.

    K. Šiktanc - Čistec
    Od Řeči ve stoje se Šiktanc zcela spokojil s rolí pozorovatele a zapisovatele zbytků poezie současného světa. Všechna velká témata už okomentoval, ba přidal k nim tolik, až to leckdy duše nemůže pojmout... Ale poslední sbírky - a Čistec není výjimkou - obsahují pouze kvalitní obrazy. Mají sice sílu urvat ze čtenáře kus masa, ale už nekrájí srdce na tenoučké plátky, které by slaně i sladce krvácely několik dní po dočtení.
    Objevují se nové motivy, ale nikoli témata. Šiktance fascinuje současnost a její možnosti mu chutnají, ale není tu doma. Je zavřený v moderním městě jako lev v kleci. Pozorně pozoruje, ale přitom neklidně švihá ocasem. Jak se kdo opovážil zavřít krále básníků do elektronických a potetovaných krabiček?
    Tu a tam však nějaké téma přece jen probleskne. To původní, Šiktancovské. A teprve tady je vidět pevná půda pod nohama, byť se jedná o sypké písky hald na Kladně. Tam kopal artéskou studnu, tam cítil kosti Země a tančil s nebožkou smrtí. Zatímco tady?Vše řídké zdejší psáno hroznou češtinou…
    A přitom básníkova řeč je jeho posledním zaklínadlem, poslední jednotkou, která brání tvrz jeho poetiky. Stále zarývá obraty jako třísky pod nehty, jen ztuha jdou vytáhnout. Staré a moderní, přímá řeč odposlechnutá na chodníku, v tramvaji… Ještě tam pořád někde je… poezie… Ale najít ji je stále těžší.
    A potom Čistec. Titulní báseň, která shrnuje všechny básně předchozí i každý zde napsaný řádek. Kruci / Svět jako na truc pořád k nesnesení mlád… Ale on není mlád, jen je jiný, k nepoznání jiný a nepoddajnější, protože kosti a hlínu nahradila ocel a chrom.
    Závěrem lze snad říci – Čistec není špatná sbírka. Čistec je sbírka k vzteku a marno je maskovat rozpoložení nadhledem moudrého muže ozdobeného snítkami melancholie. K vzteku je Čistec. K vzteku je jeho čtení.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam