• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: pěkné, ale třeba v případě mé maličkosti mimo podstatu problému... slovo "nejlepší" mě neuráží, viz. já si moderní a imho poněkud připitomnělé "problémy", jejichž podstata spočívá v "takhle to nemůžeš říct, to je hrozně subjektivní, a tedy nekorektní", nikdy nepotrpěl. já průšvih vidím v tom, že je to, přinejlepším, asi místy dost slabé a mám takový pocit, že i wernish sám to ví. samo, když není moc z čeho vybírat. a tak bychom se vlastně kvůli tomu, že nejlepší výbor eventuálně za moc nestojí, ani tak neměli zamýšlet nad tím, jak ho správně přejmenovat, jako spíš nad tím, jak bychom zase psali lépe (anebo radši nepsali, když není co). a taky nad tím, že máme "vkusový problém", když řadu lidí nezarazí velrybí tuk :-) anebo otázky jak provázky :-) atd :-) chápu, že už jsem zase hrozně arogantní :-)
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Základním kamenem, který startuje většinu dohadů (a každoroční obecný nesoulad), je ten superlativ v názvu. Někdy je přece těžké najít konsenzus na "dobrý", jak chceme vybrat "nejlepší"?!

    I to krasobruslení má dvoje bodování - technickou obtížnost prvků podle tabulek & umělecký dojem, poezie jen ten umělecký dojem... Subjektivitu popřít nelze. Všichni to víme, všichni editoři se proto také předem přiznávají, protože alespoň částečné alibi, kdyby se výběr nelíbil. se nebude líbit. Protože nebude, všem ne.

    Schizofrenie tedy. Kniha avizuje, že obsahuje NEJ, které přitom neexistuje, nemůže existovat. Všem nám toto přebývá, toto chybí. Možná i těm dvěma "autorům"...?

    Pokud jsem dobře pochytil a pochopil, editor má dělat předvýběr, garant (jméno na obálku) pak finální, užší výběr. A své názory by neměli konzultovat... ?! Was?! Čí tedy to finální NEJ vlastně je? Co když se nesejdou v pohledu? A mohou se vůbec scházet, když se nesmí ani sejít? Pak se dozvídáme, že záleží na tom, jak kdo čte. Nu, proti tomu není argument...

    NATASHA: S tímhle máš naprostou pravdu. A obé čtu vlastně stejně: "měřím neměřitelné, ale mám měřítko. Kdo nechápe, může si za to sám a může mi políbit prdel s kritikou."
    (A není to nic nového, každý rok to tak - více či méně - bylo.)

    Pravděpodobně existují jen dvě cesty:
    1) výběr se přejmenuje na České básně roku (nebo obdobně, zkrátka bez těch nejlepších) a debatovat nad výběrem se bude dál
    2) hodíme na to bobek
    Nakonec je to jedno, ani jedna cesta nevede ven :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Já neříkám, že nemám názor. Jen mě zajímá ten Tvůj.

    (Jinak v Hostu se zajišťuje pestrost výběrů střídáním editorských dvojic, a subjektivitu nepopírají. To ovšem neznamená, že ji nelze kritizovat.)
    FIN
    FIN --- ---
    VANEK: známý na to kdysi vymyslel ve světě počítačových her krásnou zbraň - jméno své postavy:

    Merul Usux

    :-)
    FIN
    FIN --- ---
    na rovinu: u toho ctibora
    [ NATASHA @ Těžký život básníkův ]
    mi žvahlav
    Jabberwocky | Sněhulák v parném létě
    http://snehulakvparnemlete.wordpress.com/2008/07/03/703256-jabberwocky/
    vytane pouze jako něco, čemu je to marně a nekonečně vzdálené :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: vyber okruh různých lidí na úrovni (s dobrým vkusem a to bez ohledu na to, zda se ve fra a dalších místech "mají rádi a rozumí si" při pravidelných návštěvách) a to z jiných okruhů - starší generace x mladá, šéf váženého papírové revue x šéf slušné internetové, aktivní navštěvovatel takových fra a spol .x solitér - a ty nech udělat jejich výběry. pak zjistíme průniky, uděláme v nejhorším sčítání hlasů a z toho imho vykrastalizuje už dost různorodý a pestrý, ale snad trochu kvalitní "průřez". čiliže: průmět elit.

    nech to na jednotlivci a máš postaráno o osobní volbu, preference atd.

    nakonec, neříkalas mi svého času, že se v ne zcela stejné, a tedy částečně různorodé, redakci wagonu musíte jakž tak shodnout? a dohodnout?

    tak jaktože já objevuji ameriku :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Když si toho Ctibora čtete nahlas, tu vám (tu mně) vytane na mysli Tlachapoud/Žvahlav. A vidíte, kam s tím šlo proniknouti! Já jsem se opravdu snažila v tom něco objevit. Nu, krčím ploutví.

    (Jen si tak představuji Wernische, jak se pochechtává.)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NATASHA: Tak titul knihy? A pak, že opírat se o autority prý nepomáhá... Vedle nich jsme všichni velrybí tuk! ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: To bude velmi užitečná fráze!
    VANEK
    VANEK --- ---
    TOMASZ: Mea maxima culpa, vracím se ontopic a navrhuji zavést úsloví "vedle mne jste všichni jenom velrybí tuk".

    PETR36: ... řekl majitel účtu na blog.cz ;-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: Pardón! Pravda, já jsem byla na rozpacích, kam s tím, nakonec zvítězil titul knihy, ze které cituji, ale jinak uznávám, uznávám. Až objevím v daném svazku jinou perlu, již nezaváhám :)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Vaněk, Natasha! Vy máte něco proti mému klubu, že jste se ho rozhodli sabotovat, a píšete to sem? ;)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: Povídej..!
    PETR36
    PETR36 --- ---
    SONA1: A do prdele... S prominutím.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: já bych proti nejlepším výběrům nic neměl, ono to nakonec může být užitečné, ale šel bych na to metodicky poněkud jinak :-)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Velrybí tuk shledávám skutečně kouzelným. Děkuji za vhled.
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: hm. no děkuji.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: To si překládáš mne, spíš :)

    Wernisch, lapidárně řečeno, říká: "Pořádat jakési nejlepší výběry nevím jak & nechci, tu máte něco, co jsem si poskládal po svém jako vždycky."

    Heinrichová říká: "Můj nejlepší výběr se opírá o spoustu odborných pojmů a prověřených autorit, takže má seriózní metodu, abyste věděli."

    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: hm. kdybych si to přeložil do češtiny, skoro to vypadá jako "převážně nic moc a autoři komentáře to vědí, pročež jeden radši říká nic, druhý složité nic s vážnými jmény, aby to mělo váhu"...?

    velrybí tuk... no vážně se asi česká současná poezie/literatura potýká s nedostatkem solidních témat, jak onehdá zkonstatoval mateej v mé poště... jsem fascinován. kolem zuří život, soudobá česká společnost rozhodně má co napravovat a je v prdeli, ale... bude to velrybí tuk.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Slíbila jsem, že taky povím svoje k Nejlepším českým básním. Mám je už pár týdnů doma a prokousávám se tím, pravda, nesystematicky. Nicméně jsem přečetla úvod Wernischův a Heinrichové závěr.

    Dle předpokladu se Wernisch ze své povinnosti prostě něco napsat šikovně vyvlékl tím, že celou svou roli a hledisko usilovně relativizuje - jak napoví už titul Záleží na to, jak je kdo přečte..
    V jeho textu se to hemží otazníky - to jest potřebou ptát se vůbec po smyslu konání, které před ním leželo, a vypovídací hodnotě téhož.
    Milé je, že celý ten úvod ze sebe nic nedělá.

    Heinrichová naopak pojala svou část jako obtížně čitelný text s převahou uvozovek. Všechno se neustále akcentuje a významově posunuje. Abych to učetla, musím se zaměřovat na to, kam se ten či onen výrok právě šoupl. Proč se dále opírá o Schwitterse (http://cs.wikipedia.org/wiki/Kurt_Schwitters) nechápu vůbec; pro mě by se stejně tak mohla opírat o Kilimandžáro. Relevance k současné české poezii by byla tatáž. Jistě, v racionální rovině lze uznat, že text opásaný autoritami (zmiňuje se dále např. Platón, Mukařovský nebo Proust) působí jako by měl větší váhu. Vzpomínám si, že tak jsem sama opancéřovávala seminární práce na VŠ, aby nebyly shledány lehkými.

    Obsah antologie jako takové odpovídá tomu, co by člověk nezúčastněný řekl asi ke každé antologii dosud - jsou to zkrátka Některé lepší české básně, ovšem nikdy nemohou obstát všechny. A některé by se jistě se zlou potázaly, být např. uveřejněny v Autorské, cha :)

    ---

    Příklad:

    Pavel Ctibor
    Ráno, fronta na koupelnu

    Velrybí tuk v krému na tvé dlani

    Blitina v žule, blitina nemá klouby,
    hangáry plné tušení,
    holenku štětin kmínu v houskách,
    drmolení přestrojených

    Velrybí tuk v krému na tvém prstě
    jak zlobivého žáka
    přetáhl mě laserovým ukazovátkem

    Řezané kytky říhat,
    kde dárci bagrem kopou hrob,
    jeřábem pohřbívají,
    přikazují cisternou truchlit

    Viselo nám nad hlavou to věčné světlo,
    velrybí tuk krému na tvé tváři

    ---

    Jistě, je to v tom oddílu věnovaném experimentu či dada... V tomto případě bych si ale troufla tvrdit, že pacient experiment nepřežil.
    Pro mě je nejzajímavější oddíl druhý, kde jsou básně, které se týkají domova. Nejspíš proto, že tu je nejvyšší podíl textů, které opravdu nesou silnou emoci.

    Nuže, tolik za mě. Uvažuju, jestli těchto nahozených pár odstavců dopsat do kompletní kritiky, ale nemám nejlepší pozici pro její publikování. Coby autorka nezařazená bych to schytala za uraženou ješitnost, žánop.
    Tady, hádám, mi to projde.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam