• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHATěžký život básníkův


    Čtenáři vám nerozumějí? Kritikové vás urážejí? Múzy vás opouštějí?
    Nemůžete sehnat vydavatele? Psychofarmaka? Ženskou? Chlapa?
    V knihkupectvích nemají pro váš žánr více než půl poličky vlevo vzadu za fíkusem?
    Vítejte.

    Navštivte nástěnku, kde byla otevřena I. poetická knihoslídílna.

    rozbalit záhlaví
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: hm. kdybych si to přeložil do češtiny, skoro to vypadá jako "převážně nic moc a autoři komentáře to vědí, pročež jeden radši říká nic, druhý složité nic s vážnými jmény, aby to mělo váhu"...?

    velrybí tuk... no vážně se asi česká současná poezie/literatura potýká s nedostatkem solidních témat, jak onehdá zkonstatoval mateej v mé poště... jsem fascinován. kolem zuří život, soudobá česká společnost rozhodně má co napravovat a je v prdeli, ale... bude to velrybí tuk.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Slíbila jsem, že taky povím svoje k Nejlepším českým básním. Mám je už pár týdnů doma a prokousávám se tím, pravda, nesystematicky. Nicméně jsem přečetla úvod Wernischův a Heinrichové závěr.

    Dle předpokladu se Wernisch ze své povinnosti prostě něco napsat šikovně vyvlékl tím, že celou svou roli a hledisko usilovně relativizuje - jak napoví už titul Záleží na to, jak je kdo přečte..
    V jeho textu se to hemží otazníky - to jest potřebou ptát se vůbec po smyslu konání, které před ním leželo, a vypovídací hodnotě téhož.
    Milé je, že celý ten úvod ze sebe nic nedělá.

    Heinrichová naopak pojala svou část jako obtížně čitelný text s převahou uvozovek. Všechno se neustále akcentuje a významově posunuje. Abych to učetla, musím se zaměřovat na to, kam se ten či onen výrok právě šoupl. Proč se dále opírá o Schwitterse (http://cs.wikipedia.org/wiki/Kurt_Schwitters) nechápu vůbec; pro mě by se stejně tak mohla opírat o Kilimandžáro. Relevance k současné české poezii by byla tatáž. Jistě, v racionální rovině lze uznat, že text opásaný autoritami (zmiňuje se dále např. Platón, Mukařovský nebo Proust) působí jako by měl větší váhu. Vzpomínám si, že tak jsem sama opancéřovávala seminární práce na VŠ, aby nebyly shledány lehkými.

    Obsah antologie jako takové odpovídá tomu, co by člověk nezúčastněný řekl asi ke každé antologii dosud - jsou to zkrátka Některé lepší české básně, ovšem nikdy nemohou obstát všechny. A některé by se jistě se zlou potázaly, být např. uveřejněny v Autorské, cha :)

    ---

    Příklad:

    Pavel Ctibor
    Ráno, fronta na koupelnu

    Velrybí tuk v krému na tvé dlani

    Blitina v žule, blitina nemá klouby,
    hangáry plné tušení,
    holenku štětin kmínu v houskách,
    drmolení přestrojených

    Velrybí tuk v krému na tvém prstě
    jak zlobivého žáka
    přetáhl mě laserovým ukazovátkem

    Řezané kytky říhat,
    kde dárci bagrem kopou hrob,
    jeřábem pohřbívají,
    přikazují cisternou truchlit

    Viselo nám nad hlavou to věčné světlo,
    velrybí tuk krému na tvé tváři

    ---

    Jistě, je to v tom oddílu věnovaném experimentu či dada... V tomto případě bych si ale troufla tvrdit, že pacient experiment nepřežil.
    Pro mě je nejzajímavější oddíl druhý, kde jsou básně, které se týkají domova. Nejspíš proto, že tu je nejvyšší podíl textů, které opravdu nesou silnou emoci.

    Nuže, tolik za mě. Uvažuju, jestli těchto nahozených pár odstavců dopsat do kompletní kritiky, ale nemám nejlepší pozici pro její publikování. Coby autorka nezařazená bych to schytala za uraženou ješitnost, žánop.
    Tady, hádám, mi to projde.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    FIN: :-)
    FIN
    FIN --- ---
    NATASHA: hm...

    viděl tě plakat / oči jak prázdný plakát
    - velice blízko absolutnímu rýmu

    nějak mi to evokuje otázky jak provázky
    a
    mý srdce bylo okoralej meloun

    kde já to už jen...?
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SONA1: Je pravdou, že výzkum v oblasti rýmů je velice důkladný.

    Viděl jsem Tě plakat

    Hleděl jsem do noci,
    viděl Tě plakat,
    přemýšlel, jak Ti pomoci,
    oči, jak prázdný plakát.

    Viděl jsem konec dřív,
    než sám přišel,
    začal jsem snít,
    ale raděj' bych visel.

    Když to vidím všechno zpětně,
    tvou matnou tvář,
    v potemnělém světle,
    a pohaslou zář.

    Radost tvých očí,
    jež dávno ztratila sílu,
    svět se stále točí,
    a ty ztrácíš i víru.

    Avšak ztratil jsem cennější,
    než všechny poklady,
    méně známější,
    však jsi to Ty!

    Tak mi odpusť,
    že myslel jsem si stále,
    že vydržíme na věky,
    a půjdem' spolu dále,
    že přetrvají naše doteky,

    Že neuhnou oči,
    tak nesmírně známé,
    že přestaneš plakat,
    a půjdeme dále.

    Nesuď mě,
    však soudit bude kat.
    A odsouzenec
    budiž zťat.
    VANEK
    VANEK --- ---
    SONA1: To jistě nehrozí, ale mohly by mít (the horror!) módní a kosmetické blogy!
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Ale tak lepší, než kdyby fetovali(y) :)
    SONA1
    SONA1 --- ---
    VANEK
    VANEK --- ---
    MAEROR: Ale musíte umět ukrajinsky.

    Mocný vietor nebo bičuje
    a vrcholky stromov ohýba.
    Veľkou silou on duje
    a postaviť sa mu je chyba.

    Vietor so zúrivými silami
    spútaným vo svojom tele,
    hrozivo lieta nad nami
    a do očí sa nám smeje.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    Těžký život? Staňte se členem Klubu básníků!
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    a ja si tu prectu leda hovno a ne novou sbirku.:))
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    FIN: Já je naštěstí česky neučím. Ale i tak se s podobnými projevy střetávám každý den - a neustále se ptám sám sebe, jestli se vůbec snažit učit je cokoli, když česky umí takhle...
    Ale máš recht, marnost je jenom jedna.
    FIN
    FIN --- ---
    MAEROR: máš taky těžký život - spokojen? předpokládám, že marnost tvého úsilí naučit ty blby česky je podobna marnosti mého úsilí vysvětlit manažerovi, že jeho "skvělé úpravy" textu jsou z jazykového a pohříchu většinou i logického hlediska horor...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KEMENTARI: Vida vida! Jestli je něco na Tubě, ráda bych se podívala na záznam.
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    NATASHA: A já jak výr koukám, co jsem to před chvílí ve vlaku vlastně četl...

    FIN: Těžký život?! Každý máme něco - ty svého italského manažera, já zase studenty s výstupy podobnými tomuto...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VANEK: Ano, podotýkám, že Olininu recenzi je nutné číst pouze v této a nikoliv papírové verzi, neb ta je podstatně a podle mě nedobře vykrácena.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Též gratuluji Olině Stehlíkové (a už delší čas chci poznamenat, že tak samolibně ne-sdělnou grafickou úpravu jsem neviděl, nu, od doby, co jsem naposledy otevřel nějakého Pecinu).
    Jak se to přečte - iTvar
    http://www.itvar.cz/cz/2014/02-2014-nej-789.html
    CORWEX
    CORWEX --- ---
    Aha, já celou dobu myslel, že dotazy typu "A (proč) je to teda vtipné?" směřují až na Baldýnského. Mimochodem, když Bílek vezme do ruky křídu, na konci přednášky se na tabuli skví obraz hodný Paula Klee. (Jo a z dotyčného videa mi přišlo, že zlepšil práci s dechem!)
    KEMENTARI
    KEMENTARI --- ---
    NATASHA: ... což mi připomnělo, že teď chodím na slam poetry v Polsku a nestíhám zírat a zpracovávat. Nezřídka je to fakt jízda.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SONA1: Aleluja! Já jsem doufala, že někdo tady k tomu má klíče!
    To je krása. Velice se mi ulevilo, mimo jiné. Díky, díky.

    P. S.: S tou řečí těla by se měl věnovat slamu.

    P. P. S.: Tu knihu si snad obstarám nebo co.
    SONA1
    SONA1 --- ---
    Tak Bílek je hlavně velký ironik. A fascinujou ho normalizační fenomény, je i spoluautorem knihy Tesilová kavalérie. Popkulturní obazy normalizace. http://www.kosmas.cz/knihy/154264/tesilova-kavalerie/.

    Zažila jsem ho na fakultě, tou dobou ještě nebyl, řekněme, tak nadšen do specifické popularizace literární vědy a všeho okolo nebo jak to nazvat, nicméně již měl našlápnuto, a způsob, jakým teď přednáší, mě přiměl se několikrát na fakultu na jeho přednášky vrátit.

    Výroky typu: Aristoteles a mimésis, Platon a mimésis, ale kruci co já a mimésis???!
    Autor si neřekne: Dneska je to na hovno, dneska to bude kulhavej jamb.
    Vodička se jednou ráno probudí a řekne si: Vývoj není??? A my řekneme: Ale Felixi...
    Nesnesitelná ženská, baba, tyran, neměli se tam voni předtim líp? I ty slepice nosej každej den, aby Babičku potěšily." (O Babiče B. N., když se na ni podíváme z odstupu)
    O některch autorech víme málo. Třeba takový Shakepeare mohl napsat hru, pak běžel za herci, řekl jim: "Tady to máte, hajzlové, naučte se to," a Alžběta mu za to poslala talíř jitrnic.
    Za pět let si budete pamatovat jedno procento z vaší četby. Tenhle obor je plýtvání, ale velice zajímavé a úžasné plýtvání.

    atd. (taháno z patřičné skupiny na FB) by bylo vhodné tesat.

    (Ale já na něj značně trpím, jak někteří z vás vědí)

    Takže: netřeba být v šoku, prostě si dělá prdel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam