ARGANNAH: rozumím tvým námitkám, díky za ně. ovšem několik bodů je třeba vyjasnit.
1) jak může autor publikovat dílo, které nevzniklo?
pokud na autora kladeš povinnost tvořit jen proto, že se v čistě individuální sféře nedokáže ubránit tvůrčímu impulsu, a musí proto sebe, příp. okolí, vystavovat obětem, vyvádíš tento impuls z privátní sféry a slučuješ jej přímo s požadavkem společnosti; slučuješ metafyzickou a společenskou rovinu literatury a děláš z autora bezmocného otroka.
jinými slovy: autor je zodpovědný (zavázaný, dlužen) literatuře na společenské rovině (tj. společnosti), protože literatura na metafyzické rovině (ve tvém pojetí opět společnost) jej "obdařila" bičem tvůrčího impulsu, aniž by se zajímala o další okolnosti.
to je, obávám se, vyhroceně totalitní, diktátorské pojetí tvorby.
proto autoru přisuzuji právo prohlásit, že z hlediska společnosti dílo neexistuje, a pak ani není co publikovat. je to jeho jediná obrana, jediný hmatatelný nástroj, který má. vzdává se jej naopak tam, kde jej bez odporu odevzdá do soukolí systému.
nicméně, pro tebe: autor je srab, pokud není dost odvážný, aby beznadějné otroctví přijal. možná, ale morální vítězství, které si připíše, je konkrétní krev konkrétních lidí, kteří se museli obětovat.
2) "Vzdává se možnosti hledat cesty, jak působit ne-li mimo systém, tak na jeho okrajích, a vzdává se možnosti hledat cesty, jak na těchto okrajích systém aktivně měnit."
pod tím si, při nejlepší vůli, neumím nic představit. zkus uvést jeden konkrétní příklad, jak autor publikováním ovliňuje publikační podmínky
v tomto duchu, ať je o čem diskutovat :)
vedle toho mám podezření, že ty podmínky lze měnit spíš bez publikace, třeba tím, že autor nedá rukopis zadarmo nebo hluboko pod cenou, čímž vytváří jistý publikační étos. (jinak ovšem, tlak na soukromého vydavatele je neproduktivní, ten je na tom stejně špatně)
3) "kultura bez kultury" souvisí s tím, co píšu v bodě 1. ve tvém pojetí se vina za tento stav přenáší na autora-otroka-společenský nástroj, já ji kladu na netečnou společnost.
4) systém se má změnit nikoliv pro radost autoru, nýbrž především sobě. pro autora se měnit nepotřebuje, s tímto čekáváním rozhodně nemá smysl něco podnikat. platí přece, co bylo již řečeno: pokud se potvrdí, že společnost literaturu v daném segmentu nepotřebuje, nechá ji s klidem a uspokojením vyhnít (a prakticky to již dělá, jen včeličky to usilovně přetírají).
opět by se hodilo slyšet konkrétní příklad, jak může autor změnit systém ve svůj prospěch (resp. menšiny odepsaných čtenářů). dle mého může dělat jen to, co se děje nyní, pokud publikuje, a udržovat status quo. moc prospěchu z toho však nemá.
5) tím, že autor nepublikuje, naslouchá požadavku systému (společnosti, trhu) na neexistenci nekomerční literatury, to je pravda. z toho nejspíš usuzuješ, že protivit se tomuto požadavku je hrdinství, že publikovat navzdory je správná cesta, jak systému (trhu) ukázat, že je autor nad věcí apod.
co má větší hodnotu: status quo a morální vítězství pokapané konkrétní, avšak leckdy i cizí krví, "hrdina na cizí účet", nebo pasivní rezistence a pocit, že autor není dokonalý hadr?
7) zajímavá otázka, zda by devastující čtenářský ústup z účasti na trhu vedl ke změně výhodné pro autora… možná, pokud by naopak nevedl k jeho zrušení i s literaturou… avšak zcela realisticky vzato, kvůli zřejmé a obrovské disproporci mezi počtem autorů a čtenářů, má kolaborace autorů řádově mnohonásobně větší váhu a jejich případná rezistence je pravděpodobnější než čtenářská.
autor v roli platícího čtenáře už ničemu moc neublíží.
rád bych ti vyšel vstříc, ale fakt nevidím, kde má autor možnost ovlivnit co k lepšímu, pokud publikuje. snad jen obejít všechny lidi a prosit je, zda by nechtěli dělat sponzory. nebo chodit prosit k nějaké státní instituci a dokazovat nedokazatelné (že je potřebný). může to dělat stejně dobře i bez publikování, nevidím zde žádnou výhodu.