ARGANNAH: ad tvůrčí impuls: v situaci, jak jsi ji prve popsala, je tvůrčí impuls primárně povinností publikovat, tj. společensky existovat (autor nesmí vystoupit z diskurzu, nemá-li být jeho chování a priori považováno za nemorální). autorovy pocity a záměry jsou vůči tomu již irelevantní.
právě já ti oponuji, že tvůrčí impuls patří do privátní sféry, na metafyzickou rovinu… a že autor je nucen tvořit,
nikoliv publikovat navzdory společnosti. musí-li publikovat, aniž by měl vliv na podmínky, pak koná jedině v její prospěch a nemůže být řeč o svobodě. je ihned otrokem.
fakt jak si jako poví: "Hele, člověče, mám jedinečnou příležitost publikovat navzdory nezájmu společnosti a připravit se o pár stovek tisíc; herdek, to je svoboda! o takové jsem vždy snil…" (lol)
ad granty: situaci, kterou popisuješ, vůbec nenavrhuji, a když si zkusíš nastudovat, jaké důsledky má dělení literatury na 2 roviny, tj. superpozice rukopisu a oddělení tvůrčího a publikačního aktu, zjistíš, že mé předpoklady k ní nevedou.
nebyla nejmenší řeč o tom, že existence tvůrčího impulsu je okamžitým předpokladem výkupu rukopisu či existence zlaté klece (nicméně, nejsi první, kdo mi tuhle blbost podsouvá, jde o běžný omyl :) ); uživatel má pořád právo nechat rukopis v limbu, nestojí-li o něj, a není způsob, jak by si autor jeho platbu vymohl.
superpozice tak autora chrání (může tvořit, ale nemusí publikovat) a zároveň mu ubližuje (uživatel nemusí užívat, tj. platit, ale riskuje ztrátu liter. hodnoty,
jde-li o živou kočku!), s tím však nelze nic udělat, to je riziko tvorby, nikoliv zlatá klec.
musím se opakovat: stále uvažuješ v intenci splynutí obou rovin, sloučení tvůrčího a publikačního aktu, ale já hovořím o přesném opaku této představy. nicméně, opět děkuji, myslím, že dodatečné vysvětlivky činí jádro věci čím dál zřejmější :)