• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TSOHm!slivost v cz i jinde
    NOITA
    NOITA --- ---
    GIO: Přesně:-)
    GIO
    GIO --- ---
    LOJZIKOVO: ja jsem zase tady od tebe jeste necetla ani jeden rlevantni a smysluplny, potazmo prinosny prispevek..
    LOJZIKOVO
    LOJZIKOVO --- ---
    GIO: ja sem potkal hodne myslivcu a jeste zadnyho agresivniho...asi se ty agresivni soustredujou na jednom miste kde se nahodou objevujes ty...
    LUCKILL
    LUCKILL --- ---
    PTACOPYSK: he he he, si asi narazila na nejakyho hladovyho straight edge vegana ;))
    PTACOPYSK
    PTACOPYSK --- ---
    no jo vy se porad setkavate s agresivitou myslivcu, ja se zas setkavam s neuveritelnou aroganci civilistu :( na posledni nahance na mne jeden vytahnu pistoli (co rval za nadavky se neda ani publikovat, fakt bych se nedivila, kdyby na mne namiril) ... a to jsme tam ani nestrileli
    GIO
    GIO --- ---
    LUCKILL: kezby hulili, aspon by nebyli tak agresivni.)
    PTACOPYSK
    PTACOPYSK --- ---
    LUCKILL: v prubehu honu se kontroluje, aspon co ja jsem slysela, tak je bezny, ze policajti vtrhnou treba do treti lece a davaj foukat ... takze ne jen na zacatku
    LUCKILL
    LUCKILL --- ---
    BUXIE:
    Tohle je zprava z 15. 11. 08--teda primo v dobe honu..(ted uz se na to kouka taky jinak...)

    "...vedoucí zlínského inspektorátu pro zbraně, střelivo, výbušniny a drogy Jiřina Ammerová.

    Tolik pozitivních dechových zkoušek překvapilo i zkušené policisty.

    „Od roku 2001 jsme na stovkách honů zkontrolovali několik tisíc myslivců a nikdo neměl pozitivní dechovou zkoušku, až letos. Přitom myslivci vědí, že kontroly děláme pravidelně. Předem nám hlásí, v kolik hodin mají nástup a kde,“ dodala vedoucí inspektorátu."

    Tak kde je pravda? Hlavne kontroly jsou dost casto na zacatku a v prubeho..je dost casu vytahout ohnovou vodu...;)

    Ale je pravda ze 22 z 22 000-to chci na silnicich..;)

    A hulej myslivci???
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Jetse jedna z tradic vystrachana v pameti dodatecne.

    Ulovena zver ( vetsi ) by se se mela odvazet z lesa vzdycky hlavou otocenou k lesu, je to spoledni sbohem, posledni rozlouceni. Proto se nosi i srnci svazane do kozelce pres rameno hlavou vzad, pokud se jde pesky.
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Jo a omlouvam se vsem koho to nezajima, klidne me vyfiltrujte. Dik
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Vetsina veci v zavorkach jsou me osobni poznamky a vyklady, aby bylo jednodussi pochopit vyklad.
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Tradice v myslivosti

    Pokusím se to vzít nějak od začátku. Vše je dle mých znalostí a zkušeností, které se ale nemusí přesně shodovat s výkladem ostatních mysliců. Proto prosím o shovívavost.


    Les byl vždycky zvláštním místem, kde se ukrývaly zlé síly, duchové a strašidla. Proto byly myslivcům přisuzovány zvláštní schopnosti-vyznali se v léčivých bylinách, rozuměli zvěři, dokázali předpovídat počasí atd. I z tohoto důvodu bývá ďábel zobrazován v myslivecké kamizole :) . Díky těmto historkám byl les chráněn před pytláky a před sběrači dřeva. Tolik krátký úvod.

    Mezi patrony lovců jsou považováni : Diana, Artemis, Nimrod, Cernunos, Wodan, Děvana, sv.Eustach, sv. Jiljí, sv.Ivan, sv. Prokop a sv. Hubert.
    Každý z nich je nějak spojován s lesem a zvěří. Nejznámější a nejrozšířěnější je u nás Hubert ( slaví se 3.listopadu ), Eustach ( 20.září ) a Diana.
    Příběh Huberta a Eustacha je téměř shodný.
    Eustach byl původně římský voják, který na lovu potkal jelena se zářícím křížem mezi parohy (Jelen je jedním ze symbolů Krista ) Po této příhodě přijal křesťanství a jméno Eustach.

    Mimo bohů a patronů si většina myslivců potrpí na určité pověry, které značí na neúspěch, jakými jsou například :
    Starou ženu potkat před lovem
    Černá kočka přes cestu ( z prava do leva je horši )
    Pro zapomenutou věc se vrátit

    Navíc platí rčení o bílých zvířatech. Traduje se, že zastřelení albína přináší do roka střelci smrt. Podle legendy například F.F. d´Este zastřelil bílou kamzici rok před atentátem

    Myslivecké odívání se též řídí tradicí
    Oděv prošel řadou změn, kdy lovčí a hajní měli různé uniformy, ze kterých se postupně ustálila dnešní podoba oděvu. Barva je vždy zelená, hnědá, šedá v jejich odstínech a kombinacích, pro slavnostní příležitosti navíc rozšířena o černou a bílou.

    K obleku patří klobouk ( v zimě pak čepice nebo beranice ) se stuhou a ozdobou na levé straně. Můžou to být paletky, kačírky, sojčí pírka, vice vzadu pak štětka.Na pravé straně se nosí lovcův úlomek.

    Puška se nosí na levém rameni , na pravém nosili pušku vojáci a četníci.

    Brašna a borlice se nosí na pravém boku.

    Vlevo na opasku je pak tesák.

    Jen rychle ke způsobům lovu. Lov se dělí na osamělý a společný.
    Osamělý lov je prováděn jedním lovcem nebo lovcem a průbodcem, většinou šoulačkou, nebo čekanou.
    Lov společný je například naháňka, nátačka, nebo hon.

    Lov má své náležitosti. Společná lov má mnohem vice tradičních postupů než lov osamělý. Což znovu vychází z historie.


    Na lovu osamělém lovec po slovení zvěře většinou počká cca 5-15 minut na svém stanovišti. Říká se, že tím necháváme duši zvěře volně odejít. Zároveň lovec při této příležitosti může zvěř dostřelit, pokud by byla jen postřelená. Následně lovec, ulomí ze stromu v okolí úlomky pro ceremoniál. Pokud je lovec provázen průvodcem ( hospodářem MS ) činí takto on.

    Úlomky jsou dva, třívýhonové ( tradičně se lámal jeden jednovýhonový jako “vstřelový”, dva třívýhonové a jeden pětivýhonový “vlastnický” ). Výhony symbolizují kříž.
    Jeden úlomek je dáván velké a ceněné zvěři do svíráku nebo do klovce ( do tlamy nebo do zobáku ), šelmám se nedává. Tomuto úlomku se říká “poslední hryz” u zvěře spárkaté a “poslední zob” u pernaté.
    Druhý je tzv.lovcův úlomek, který se předává lovci. Ceremoniál probíhá dle daných pravidel.
    Nejdříve se nad zvěří postojí, což je tzv. „ Stráž u zhaslého kusu“ při této chvíli se má rozjímat nad ůspěšným lovem, vzpomínky se mají vrýt do paměti a hlavně se děkuje patronům nebo bohům za jejich přízeň.
    Následně je zvěř položena na pravý bok. (Opět z historie, kdy se při štvanicích uštvané zvíře strhlo na bok a šlechta je dorážela kopím přímo do srdce. )
    Lovec stojí u hřbetu zvěře a průvodce u běhů (nohou). Průvodce zasune do svíráku/do klovce první z úlomků lícem vzhůru, ulomenou částí do svíráku. Druhý se smočí v barvě (krvi) a na klobouku nebo tesáku (žena má právo předávat úlomek rukou, nemusí smekat, opět historicky z dob šlechty ) jej levou rukou předá průvodce lovci na důkaz toho, že zvěř byla ulovena dle platných mysliveckých zásad. Lovec si úlomek zasune za stuhu klobouku na pravou stranu a nosí jej do večera (setmění ) toho dne. Následně průvodce potřese lovci rukou a popřeje mu “ Lovu zdar”. Zde následuje buď opětování pozdravu nebo pronesení slov “ Lovcův dík “.
    Pokud se provádí dosled psem předává úlomek psovod.
    Další z úlomků, které se dnes již skoro nepoužívají, jsou tzv. vstřelové, které se vsunují do místa vstřelu, aby do zvěřiny nenakladly mouchy vajíčka a tím zvěřinu neznehodnotily. Poslední z úlomků je tzv.vlastnický, kterým si lovci označovali ulovenou (trofejovou ) zvěř na velkých štvanicích, kde bylo několik lovců. Tento velký pětivýhonový úlomek se pokládá na oblast komory ( dutina hrudní ) a to tak, že u samčí je odlomením směřován k hlavě a u samčí k obřitku ( “k zadku” ).
    Úlomky můžou být uchovávány na podložce s trofejí.
    Posledním typem úlomku je tzv.”poslední pozdrav”, který se vhazuje mrtvému myslivci na rakev do hrobu, nebo se pokládá ke katafalku s rakví při obřadu.

    Po skončení ceremoniálu předávání úlomků se zvěř vyvrhne. Lovci, pokud zvěř sám vyvrhuje náleží tzv. Malé nebo velké lovecké právo. Což jsou jedlé části vnitřností a v případě velkého práva ještě zvěřina za třetí žebro. Pokud vývrh provádí průvodce, právo náleží jemu.

    Společné lovy jsou pro více lovců a jsou organizovány dle platných pravidel. Lov začíná již organizací, kdy hospodář určí termín a obešle lovce a další účastníky honu.

    Po nástupu jsou všem účastníkům zkontrolovány doklady. Pak zazní uvítací fanfára od trubačů, při které všichni smekávají klobouky ( ženy opět nemusí, ale dnes tak činí ). Předseda a hospodář přivítají hosty a lovce a seznámí je s průběhem honu, představí jim závodčí a oznámí jaké druhy zvěře budou loveny. Připomenou bezpečnost a oznámí jaké povely se budou používat. Oznámí též místa srazu a místa ke bude proveden výřad. Na závěr popřeje Předseda všem “Lovu Zdar” a trubači zatroubí “Lovu zdar a Začátek honu”, při ktrém mají všichni opět smeknuto. A lovci jsou závodčími odvedeni na svá stanoviště který jim popřeje Lovu zdar, lovec poděkuje a smekne.

    Během lovu se troubí začátek leče, konec leče, přestávka

    Po každé leči je provedena tzv.výlož. Kdy je ulovená zvěř po ošetření ( zajíci se vymačkají, pernatá se vyháčkuje a spárkatá se vyvrhne a uctí úlomky ) položena na pravý bok (mimo divokých kachen a husí, které se pokládají na záda ).

    Na honu je považováno za neetické střílet na zvěř v loži, v kališti, na zvěř vzdálenou nebo příliš blízkou. Na kachny na vodě nebo nízko letící, na pernatou hřadující atd.

    Po ukončení honu je zvěř dopravena na výřad. Zde je zvěř vyložena dle významu. Trofejová, černá zvěř, drobná. Do čela se klade liška, jejíž ocas je položen do pravého úhlu od těla. Ostatní dravá zvěř se klade na konec. Každý druh je položen do samostatné řady. Každý desátý kus je mírně povytažen. Zvěř má být položena na trávu nebo chvojí, v případě honu na kachny na vodní traviny. Okolo veškeré ulovené zvěře se z chvojí udělá okraj. Během vykládání a při rozdělování se přes zvěř NIKDY nepřekračuje. V rozích mohou být zapáleny 4 vatry. Ke hřbetům zvěře se při výřadu postaví předseda, hospodář a vedoucí honu. K hlavám zvěře se postaví lovci a k „zadkům“ honci, případně psovodi. Trubači stojí naproti předsedovi u běhů zvěře.

    Nyní všichni smeknou klobouky a trubači zatroubí HALALI (pocházející z francouzského Ha la lit= Hle zde leží, které se troubilo při nálezu zvěře na štvanicích ). Nyní předseda nebo vedoucí lovu poděkují všem zúčastněným, poděkují patronům za přízen a všem popřejí LOVU ZDAR na které všichni odpoví. Nástup je zakončen slavnostní fanfárou.

    Po výřadu následuje tzv. Poslední leč, která se odehrává jako společenská záležitost. Lovci by měli před jejím konáním obstarat svého psa a také by měli zajistit své zbraně. Pak náselduje převleční do společenského oděvu. Pokud je to jen malá společná poslední leč nemusí se tak činit, jen bz se měli lovci mít možnost upravit.

    Poslední leč je spojená povětšinou s večeří, místost by měla být vyzdobena chvojím. Po večeři proběhne proslov o právě skončeném honu, následuje vyhlášení Krále honu, kterým se stává nejúspěšnější lovec a pasování na lovce určité zvěře ( černé, jelení, šelem atp ). Zakončuje se společným přípitkem, při kterém se opět zvolává Lovu zdar. Přípitek se vždy provádí levou rukou ( existuje několik výkladů proč se tak děje, podle jedné z verzí je to proto, že lovci na koních pravou rukou drželi otěže a psovodi vodítka. Podle jiné verze byl patron lovu Hubert usazen po úspěšném lovu vedle manželky hostitele. Pravou rukou se zabýval právě onou dámou, takže když žárlivý hostitel zvolal Lovu Zdar! duchapřítomný Hubert připil levou. Další verze praví, že Diana se usadila na hostině po skončení lovu na klín krásného mladíka, který jí pravou rukou přidržoval a ona se zase přidržovala jeho, takže museli připíjet levou rukou. Tolik některé z výkladů. )
    Poslední z tradic je tzv. Poslední soud, kdy se veselou formou pokutují účastníci honu za malé prohřešky. Nejde o zesměšnění ani o finanční poškození účastníka.
    Pokud je poslední leč pojata velkoryse a jsou přizváni partneři účastníků honu, hrají se myslivecké písně a tančí se.

    Snad jsem na nic nezapomnela, Ptacopysk, Kenjiro popripade doplni :)
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Takze zmena, hodim to sem kompletne.
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    Tak kdyz uz jsme u toho pytlactvi, tak sem hodim jeste tenhle clanek o tom, jak vozili upytlacenou zver sanitkou
    http://www.myslivost.cz/media/clankyDetail.asp?IDCl=14348&IDR=&TypR=1
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    GIO: jojo to bude naky megachuj
    PTACOPYSK
    PTACOPYSK --- ---
    TSOH: to ti reknou na tom urade, ktery jsem zminila, taky
    GIO
    GIO --- ---
    BUXIE: hm, peknej vykuk. samo souhlasim.
    BUXIE
    BUXIE --- ---
    GIO: Josef Konečný není zrovna "svatoušek". Za pytláctví ho už jednou potrestali. Před čtrnácti lety ještě vlastnil lovecký lístek, jenže protizákonně ulovil jelena. Za pytláctví dostal podmínku a o lístek přišel.

    Kazdopadne podminka za pytlactvi ho nepripravila o zbrojni prukaz....ackoliv v jeho pripade, kdy si sestavil zbran z kusu ukradenych ve Zbrojovce kde pracoval , je to asi jedno......

    Kazdopadne ja bych takovymhle zabavila zbrane a sebrala zbrojak. Nema narok
    GIO
    GIO --- ---
    TSOH: uz se to tu resilo asi desetkrat.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam