• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JESSIEATREIDESNárodní knihovna ... CHCEME TO NA LETNÝ!!!
    JORERU
    JORERU --- ---
    JORERU
    JORERU --- ---
    JORERU
    JORERU --- ---
    JORERU
    JORERU --- ---
    RONDO
    RONDO --- ---
    JORERU: no offence, ale tohle je demagogické, jak je ostatně celkem obvyklé u článků z bristkých listů.
    UNDERWORLD
    UNDERWORLD --- ---
    JESSIEATREIDES:
    nehlede na to, ze ta knihovna je mimo, protoze nepatri letnou...
    ALESH
    ALESH --- ---
    JORERU: tohle delal id TEAPOD :) [ TEAPOD @ TeaPod ]
    JESSIEATREIDES
    JESSIEATREIDES --- ---
    JORERU: já to říkám furt, nechejte architekturu na AutoCADu a vzniknou nejlepší věci ;oP
    (ironický úškleb na mé tváři si jistě všichni domyslíte)

    FRANCIK: nevychytali trochu toho Kaplického... myslím, že oblečen chodí 99% času v černé a bílé.

    UNDERWORLD: nehledě na to, že ten názor je mimo, protože ta stavba patří na kopec a ne kterýkoliv kopec, kde všude na něj ještě narazím?
    JORERU
    JORERU --- ---
    Moc pěkný článek o knihovně z Britských listů:

    Národní knihovna: Nejde jen o hromadu plechu

    Hynek Hanke

    Z mediální diskuze o Národní knihovně zdá se mi, že jí mnozí považují jen za jakousi mrtvou hromadu plechu, dívají se jen na její zevnějšek a přou se o to, zda může stát na Letné. A přeci jde o mnohem důležitější věci než o hromadu plechu!

    Autor tohoto příspěvku nemá žádný vyhraněný názor na to, zda mu budova knihovny navržená panem Kaplickým připadá hezká nebo ošklivá. Připadá mu velmi zvláštní. I tak ale prožil tolik radosti, když se postupně dozvídal, že Národní knihovna bude mít tuto novou budovu, jaká bude a kde bude stát. Když postupně začínal chápat myšlenku navržené stavby a začali se k němu dostávat první informace o tom, jak je navržen její interiér. Jeho přátelé, vesměs mladí studenti, sdíleli nadšení s ním, a pramálo je zajímalo, jestli má být budova zelená nebo červená.

    Ukázalo se, že to nakonec musel být člověk žijící dlouhodobě v zahraničí, kdo dokázal velmi bystře pochytit jeden ze základních problémů Prahy a odvážit se kontrovat mu. Našemu hlavnímu městu se zoufale nedostává veřejných prostor vysoké kvality. Děláme si z našeho města historický skanzen a div se nepřetrhneme v tom, ukazovat turistům jak je nádherné. Ale žít tady, na to to moc není. Jak jinak si vysvětlit, že jen co začne víkend, utíkají pražané masově na chalupy?

    Václavské náměstí, Staroměstské náměstí, dvě důležitá centra, a přesto jsou přecpaná turisty, špinavá, a člověk tam vpodstatě nemá co pohledávat. Karlův most. Pěkné, ale pro Pražana mrtvé. Kde jsou všechna ta místa, kam by člověk přes den zašel odpočívat, všechny ty pěkné venkovní kavárny, jak je známe z jiných Evropských měst? Proč i těch málo potenciálně příjemných míst i ty nejmenší trávníčky město oplocuje?

    A najednou přijde člověk, jakoby spadl z Marsu, má postavit knihovnu, ale hned ví, že je potřeba udělat to tak, aby z ní bylo právě takové veřejné místo vysoké kvality. Rozlehlá čítárna s výhledem na Prahu! Promenáda s potůčkem! Knihy jsou uloženy v důmyslných skladech a prostor je věnován lidem! Ne nějaký šedivý zatuchlý sklad knih s výdejním pultem, ale živé místo, kde je radost být, kam pro příjemnou atmosféru člověk rád zavítá i když si zrovna nechce půjčit knihu. Ale k tomu všechny ty vzácné knihy, které na tom místě může člověk otevřít a číst. Tak pěkná kombinace! A přesto, kdyby byl Kaplický tušil...

    Knihovna je zvenčí buď pěkná nebo hnusná, záleží na tom, koho se člověk zeptá. Architektura je dobrá nebo špatná, hlavně je to jedno. Nezáleží na tom. Ta věc je nevšední, vyvolává diskuze. Je živá. Není to šedivá nevýrazná budova, ,,moderně'' skleněná nebo bezduše okopírovaná ze stylu některého z jiných století. Lidé, kterým připadá hezká, i ti, kterým připadá nesmírně ošklivá, se přijdou podívat. Budou o ní diskutovat a přít se. Turisté se budou divit, budou se zajímat, my jim to budeme ukazovat. Najednou něco, co do vší té pražské zatuchlosti přináší trošku života, trošku něčeho, co není mrtvé. A přeci nejspíš ne...

    Na věc existuje další pohled. Tu zatuchlost si uvědomil i ředitel Národní knihovny Ježek. Sto let nevypsala Praha žádnou mezinárodní architektonickou soutěž. Celá ta záležitost, knihovna, soutěž, mělo to být něco živého, něco prestižního. Kaplického návrh mezi ostatními vybočoval o mnoho a byl zvolen jednomyslně. Pan Ježek si představoval, jak základní kameny Národní knihovny přijedou položit knihovníci z celé země. Národ sobě! Národ PROTI sobě...

    Ještě jiný pohled. Jak již bylo řečeno, vůbec tu nejde o jednu hromadu plechu. O tu až v poslední řadě. Jde o architekturu, která se bude v Praze stavět, o mezinárodní soutěže, které se budou konat, o lidi, které tento projekt nadchne nebo odvrátí, o tvář, kterou město přijme. Může říct: ,,Jsem skanzen, bývalo jsem krásné, ale teď jsem mrtvé, nedokázalo jsem přežít komunistickou šeď paneláků.'' Po tomto fiasku, kdo by si v budoucnu dovolil navrhnout nějakou netuctovou stavbu? Kdo by se v budoucnu účastnil architektonických soutěží a vkládal do nich práci, která je k ničemu? Za tou knihovnou totiž čekají další stavby a ty dnes také zprovodíme ze světa. Praha může také říct: ,,Žiju. Jsou tu dobré staré budovy a staví se tu zajímavé nové. Je tu pohyb, je tu změna.'' Jenže to neřekne.

    Tady totiž vážně už nějak život není, je tu pusto jak na poušti. Knihovna na Letné se nestaví, zato se tam staví obrovské podzemní parkoviště a dálniční křižovatka, slavně se tak pokračuje ve výstavbě komunistického systému, v rámci kterého dříve vznikla například severojižní magistrála. Kultura nikoho nezajímá, naši přední politici ji s nekonečnou lehkostí vraždí svými výroky, že Národní knihovna rozhodně není prioritou, že na ní nejsou peníze, že se s ní do budoucna nepočítá, nebo že jí přeci můžeme postavit na Strahově nebo ve Stodůlkách. Vypsané mezinárodní soutěže si neváží, však prý vypíšou jinou.

    Ještě jeden pohled. Kdosi ze sdružení Auto*mat spočítal, že kdyby se nepostavilo těch zoufalých šest kilometrů dálnice skrz město mezi Malovankou a Pelcí-Tyrolkou, byly by peníze na docela dost takových národních knihoven, asi tak na osmnáct. Každých 400 metrů vnitřního městského okruhu jedna. Jenže co bychom s nimi dělali...

    A tak autora a jeho kamarády nadšení zase přešlo, což je, jak jsem již poznamenal, mnohem mnohem významnější, než jedna malá hora plechu kdesi na Letné. Bude mít ještě dost času přemítat, jestli by se mu nakonec vlastně líbila nebo ne. A přece ho hřeje na srdci, že takový svěží nápad alespoň přišel, že se o to někdo pokusil.
    JORERU
    JORERU --- ---
    A na dobrou noc jeden matematicky-polopatický článek na téma knihovna:

    Lze tvar návrhu nové Národní knihovny alias „Chobotnice“ určit alespoň trochu přesněji než jen slovy ?

    Jiří Nezval

    Netuším, kde architekti hledají inspiraci pro nejrůznější tvary svých návrhů. Každý určitě někde jinde. Někteří v přírodě, jiní v geometrii a obecně v matematice. A obě oblasti, dle mého soudu stejnou měrou, nabízejí nespočetná množství úžasných, nádherných, úchvatných, ale i neobyčejných, podivných, neobvyklých, nevídaných, fantaskních tvarů.

    I nejelementárnější matematické funkce jako např. lg(z). sin(z), tg(z), sinh(z), tgh(z) se nad komplexní rovinou z (z = x + iy) jednak noří do symetrických i asymetrických, propastných i nekonečně hlubokých vírů, podobných i nepodobných Vernovu bájnému Maelstromu, aby se vzápětí a zcela náhle mohly naopak prudce zvedat jako hory do nebetyčných i nekonečných výšin. Už jen tyto nejjednodušší funkce samy o sobě jsou schopny vytvářet nejfantastičtější scenerie a hýřit škálou nejbizarnějších tvarů. Scenerie vytvářené pak funkcemi složitějšími (např. funkcemi Mathieu) zcela jistě na povrchu Země žádný člověk ještě nikdy neviděl a - taky nikdy neuvidí.

    Pro zajímavost připojuji obrázek průběhu reálných hodnot funkce druhé odmocniny převrácené hodnoty 1/z proměnné z (z = x + iy) nad komplexní rovinou v oblasti kolem bodu z = 0 (z = 0 + i0). Funkce se v nulovém bodě, v tomto svém pólu zdvíhá do nekonečna, nicméně představíme-li si v blízkém okolí tohoto bodu v určité výšce oblý řez, určitě nám tady v Česku bude průběh této funkce dnes více než silně povědomý. Vhodným zavedením jednoho či více reálných parametrů do zmíněné funkce a jejich variacemi by pravděpodobně umožnilo se k danému konkrétnímu návrhu plochy snad docela dobře přiblížit.

    Architekt ke svému návrhu zcela jistě průběh této funkce nepoužil. Kdyby ovšem nějakou funkci použít mohl, mělo by to pro něj ohromně výhodné. Přesná znalost analytického průběhu funkce tvořící vnější střešní plochu knihovny by byla výhodou největší. Pomocí této znalosti lze totiž velmi snadno a velmi rychle spočítat nejen přesnou hodnotu velikosti vnější plochy knihovny nad daným půdorysem, ale i přesnou hodnotu velikosti objemu prostoru touto plochou uzavřeného. Velmi snadno a rychle je pak rovněž možno přesně spočítat i plochy všech „oken“v libovolných místech střechy, a samozřejmě i místo těžiště celého střešního útvaru - nezbytného údaje pro statické výpočty stavby, případně pro výpočty značně nerovnoměrně rozloženého pnutí (z důvodu naprosté absence jakékoli symetrie plochy) ve všech oblastech střechy apod.

    Z energetického hlediska je poměr plochy a odpovídajícího prostoru nesmírně důležitý. Je nasnadě, že čím menší plochou se při použití běžných technicko-technologických prostředků podaří uzavřít co největší prakticky a efektivně využitelný prostor, je stavba, z hlediska využití nákladů na její realizaci, údržbu a následně i na její dlouhodobý „tepelný“ provoz, výhodnější.

    Nezná-li autor projektu analytické vyjádření funkce průběhu plochy, pak je stanovení všech výše zmiňovaných hodnot pro více méně náhodný průběh plochy nesmírně obtížné. Nemůže být pochyb o tom, že tyto hodnoty jsou autorovi pro daný konkrétní předložený projekt přesně známy. Předpokládám, že použil modelu, který pak v určitém poměru zvětšil.

    Objevily se však úvahy o modifikaci výšky budovy. Divím se ale údajnému více méně souhlasnému klidu autora. Pokud by se totiž nemělo jednat pouze o mechanické „odříznutí“ horní části budovy, ale o celkové poměrné zmenšení budovy, znamenalo by to pro autora v podstatě úplně nové řešení interiéru budovy, protože při zachování vnější podoby budovy, by nově vzniklý prostor byl nejen samozřejmě menší, ale i trochu „jiný,“ a na mnoha místech by již prostě a jednoduše neumožňoval rozmístění sekcí podle původního plánu. Velikost těchto sekcí by totiž z důvodu zachování jejich funkčnosti musela být stejná. Jinými slovy, vnitřní segmenty obsažené v plánech nelze ve stejném poměru mechanicky zmenšovat. A každá změna velikosti této budovy by následně vyžadovala vždy úplně nové řešení interiéru. Naproti tomu – pro změnu výšky budov klasických geometrických tvarů a budov v mnoha směrech úplně nebo částečně symetrických tato nepříjemná nevýhoda platit nemusí.

    Je tedy vlastně otázkou, zda by po snížení výšky budovy navrhované knihovny mohly být všechny plánované a požadované funkční segmenty knihovny do budovy pak vůbec ještě všechny beze zbytku a bez úhony vkomponovány.

    Autor je pracovníkem MŠMT
    JORERU
    JORERU --- ---
    Jak na ´problém blob´?



    Ve věci blobu se nyní rýsuje dvojí řešení. Obě cesty se mohou harmonicky doplňovat. Především primátor Bém dospěl k názoru, že celá záležitost si zaslouží věcného přezkoumání. Na poznání se nepochybně spolupodílel i fakt, že mu klesly preference o 6%.

    Řešení musí být kompromisem: blob bude, ale bude buď jinde na Letné, nebo někde úplně jinde, a bude poněkud jiný, tj. menší. Ta tím účelem bude vytvořen řídící tým a tři subkomise, celkem 34 papalášů, odborníků a právníků. Musí vzít úvahu, že peněz je zatraceně málo: pro členy týmu i pro knihovnu. To je cesta tak říkajíc byrokratická. Cílem je, aby se primátor najedl (přesněji řečeno nezůstal hladový) a knihovna zůstala celá (i když možná jinde a menší).

    Zároveň se otvírá cesta revoluční: na ministra kultury se obrátila skupina architektů (jeden z nich dokonce význačný, z dopisu není jasné, zda o tomto jeho titulu rozhodl nějaký úřad, jeho kolegové nebo on sám) s upozorněním, že soutěž proběhla neregulérně a porota porušila skoro všechna pravidla, která porušit mohla.

    Žádají její anulování, odškodnění poškozených (tj. těch, co nevyhráli) a potrestání viníků. Odpůrci i přívrženci projektu už sbírají podpisy, přívrženci demonstrují před magistrátem a je otázka času, kdy tak odpůrci učiní taky (jeden, prof. Knížák, už před magistrátem coby zatím osamělý demonstrant byl).

    Předpokládám, že vývoj teď poběží po obou liniích: komise budou rokovat a jak to u komisí bývá, geometrickou cestou se množit. Podobně se budou množit i demonstranti a nakonec dojde na barikády. V komisích budou posléze všichni, co dosud nestaví barikády, a na barikádách ti, na něž se při utváření komisí nedostalo.


    Nepsal bych o tom, kdyby se na tomto vášnivém a pokud legračním příkladě nevyjevily dvě navzájem související slabiny české demokracie: Ti, kdož jsou kompetentní učinit nějaké rozhodnutí, učiní ho a pak zjistí, že u nemalé části veřejnosti narazilo, nemyslí na nic jiného než na to, jak by se z něho vykroutili. A ti, kterým se rozhodnutí nelíbí (např. protože se na ně nedostalo), se za každou cenu snaží ho zvrátit: nejprve u soudu (jenže není v možnostech soudu uspokojit všechny), potom na barikádách (i když v tomto případě to doufejme tak daleko nepůjde).

    Řešení na barikádách bývá většinou jednoznačné a nezvratné: bohužel se během něho knihovny nestavějí, nýbrž bourají.


    Bohumil Doležal Lidovky.cz
    JORERU
    JORERU --- ---
    S_M_LOMOZ: Tak jsem se koukal na jejich výtvory a nabyl dojmu, že krabice a kulatý rohy jim celkem jdou. Jenom nevidim nic, čím by přesahovali průměr.









    Asi nejvtipnější se mi zdá ten jejich prosklený půlměsíc pro Araby.



    Jejich návrh Národní knihovny je zoufalý.






    S_M_LOMOZ
    S_M_LOMOZ --- ---
    Někdo z nich - jsou tam vyjmenovaní.
    JORERU
    JORERU --- ---
    S_M_LOMOZ: díky.



    a netušíte někdo, kdo je architektem toho skvostu?
    S_M_LOMOZ
    S_M_LOMOZ --- ---
    Vizualizace pocházejí z dílny AG studia.
    JORERU
    JORERU --- ---

    Tak, co si myslíte: bude stát nakonec nový Národní stadion na Letné nebo nebude?

    38 hlasy od 38 respondentů

    KUBAN88
    KUBAN88 --- ---
    JORERU: Vlasta Kostal s Jirkou Paroubkem
    JORERU
    JORERU --- ---
    info: Lehce jsem aktualizoval název diskuze.
    JORERU
    JORERU --- ---
    Ví někdo, kdo ten Národní Stadion navrhnul?
    S_M_LOMOZ
    S_M_LOMOZ --- ---
    Ona je navíc zvláštní jedna věc - pokud by se ten stadion stavěl právě tam, nemohl by (minimálně kapacitou) údajně dosáhnout na první kategorii evropských a světových fotbalových stadionů. To jsou takové ty stadiony, co se na nich smí hrát finále Ligy mistrů, ME atd. Jeden by řekl, že když už se má stavět nový fotbalový stadion číslo 1 v republice, bude projektovaný právě na tu nejnabušenější kategorii.
    Bohužel nenajdu pramen, kde jsem to někdy na jaře četl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam