• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAKROUSEK: Protože to teď neumíme. Ale třeba to časem půjde.

    E2E4: Nikdo nepočítá s ničím rychlejším. I nejoptimističtější předpoklady mluví o konci prodeje spalovacích aut v roce 2040. Ale to je konec prodeje, než přestanou jezdit, tak je to minimálně dalších 10 nebo 20 let.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: to jo no, veřím že jednou to takhle bude, ale fakt to budou nějaký malý desítky let..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    E2E4: Proč by měl každej nabíjet furt ze stejný nabíječky? Prostě se budou postupně objevovat veřejný nabíječky třeba ve sloupech veřejnýho osvětlení (na Praze 2 už se staví). Zatím je to tak, že máš povolený nabíjení na tři hodiny a pak musíš vypadnout, ale až jich bude postupem času dost, tak to nejspíš nebude problém. A ve výsledku není v horizontu pár desítek let (stejně se nedá na elektromobilitu plně přejít dřív než za 30-40 let) zas tak nereálný mít nabíječku u každýho místa.

    A nebo ty auta budou prostě na ty nabíječky jezdit samy. To bude reálně proveditelný tak do 10 let.

    Dřív než za 10 let stejně nebude běžný, aby jezdili na čistě elektrický auta lidi bydlící někde, kde nemají garáž nebo něco podobnýho.
    ABS
    ABS --- ---
    PAN_SPRCHA: to mi nepřijde reálné 4x
    Účinnost paroplynové elektrárny bude okolo 55% nabíjení 95% a elektromotoru také nad 95%. Řekněme celkem 50%.
    U CNG motoru tak maximálně 40%.
    Jedině u elektrárny lze čekat výrobu tepla v zimě sále to je více než vyváženo rekuperací u EV.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: nebo výměnný baterie, to měl už Mercedes na některých experimentálních elektromobilech když zkoušeli různý alternativní pohony v 70-80. letech
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: jako jo, dobíjet tam kde auta přirozeně stojí dlouho je rozumný, dají se vymyslet i jiný věci (např v průsmyku nebo všude na dálnici holt bude každých 100m zásuvka s 100m prodlužovacím kabelem na bubnu. :)

    akorát tenhle přechod je drahej, jak lokálně tak na elektrickou soustavu, a dokud se nějak nestane, bude užitná hodnota elektromobilu pořád nižší..

    příklad, většina lidí v Praze stojí s autem před barákem, ale pokaždý na trochu jiným místě.. jak můžou teda doma dobíjet? uděláš v každým bloku pro každej elektromobil vyhrazený parkoviště? nebo nějak sdílený? a co v tom případě když bude plný?

    nebo změnis nějak systém parkování, např. že auto ti přiveze nějaký lokaj nebo autopilot na zavolání? a jak rychle, ve srovnání s normálním autem který můžeš zaparkovat v dosahu pěší chůze kdekoliv a máš ho kdykoliv v okamžitý pohotovosti? nabíjet jen v práci? jezdit jednou za čas do nabíječky, tam půl hodiny čekat než se nabije? garáž pro každý elektromobil?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    BOBASH: coze? co je to za failure mode, proc se to prostě nevypne bez možnosti override ridicem, poté co v nádrži jen nějaká minimální rezerva na nezavzduseneni kdyz je zavzdusneni takhle nebezpečný?!
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    XCHAOS: tak ono to není tak jednoduché, pokud by se rozšířil počet nabíjecích míst, musí to reflektovat rozšíření přenosové sítě. Reálně ale jsou celé oblasti kam se provozovatel přenosové sítě snaží už mnoho let navýšit kapacitu ale přes nimbysty to neprojde. Už tu máme projekty na desítky malých plynových elektráren, které vykryvaji nedostatky elektrické přenosové soustavy. Pak se stane to že v rámci ekologie vypustíme 4x tolik emisí konverzí plynu na elektřinu a následnému pohonu elektromobilu než kdyby jel na CNG
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Automobilky se kvůli koronaviru připravují na krizi. Nová auta totiž zřejmě nebude nikdo kupovat | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/...oda-auto-koronavirus-koronavir-ekonomika-recese-kurzarbeit_2005111517_gak
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CHEMIK: právě díky specifiku elektromobilů jsou rozšířené pohotovostní služby, co prostě na zavolání přijedou s generátorem tě dobít. V budoucnu s velkou baterkou... ani nebude potřeba vymýšlet něco extra, bude to feature elektrických náklaďáků (ve srovnání s tím je nějaké sosání paliva z nádrže obskurní).

    Některé výhrady proti elektromobilům jsou fakt typu "ale jezdec na koni má ze hřbetu koně lepší výhled do krajiny", nebo dokonce "jezdec na koni má lepší přehled o situaci na bojišti". Řada situací dnešní společnosti byla vytvořena na míru spalovacím motorům a bez nebudou potřeba. Například benzínové pumpy vs. dobíjení na parkovacích místech u motorestů ale zejména supermarketů. Supermarkety začaly nabízet i čerpací stanice., hlavně třeba ve Francii, tak proč by nenabídly parkování s dobíjením? Dovedu si představit klidně pomalé dobíjení 2h zdarma, protože zákazníci za tu dobu utratí o to víc v supermarketu... stejně tak jiné služby, až to překročí nějakou kritickou hranici, začnou nabízet dobíjení s parkováním všemožné destinace. Bude to přirozený vývoj placeného parkoviště...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    CHEMIK: globalni otepleni -> zadny uviznuti ve snehove vanici. simple as that.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Já jen poznamenal, že ani spalovací auto není záruka toho, že stačí dolejt.

    Jinak ano, elektromobil v místech, kde se děje tohle, bude ještě nějakou dobu problém. Většina lidí se ale do takový situace nikdy nedostane. A hádám, že až dojde k takovýmu rozšíření EV aut, aby to dávalo smysl i v extrémních podmínkách, tak před tím průsmykem bude sto Superchargerů nebo něco.
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    BOBASH: Hezky tu teoretizujes, ale ja to dvakrat zazil, po mrazive noci na dalnicu uprostred hor cast aut benzin mela a jak se postupne rozvolnil predek, tak odjela, dost velka cast palivo nemela, mozna to vypli vcas nez jim dosel uplne na doraz a mozna jim proste zbyvalo trochu a ne na dojezd a nekomu to treba proste fungovalo, protoze ve vysledku prijela narodni garda, doplnila jim par galonu do nadrze a rozjeli se. No a tu a tam se objevilo skutecne neco nepojizdneho a to stahli mimo dalnici. A ano, sli od auta k autu, zaklepali na okynko, poptali se, jestli mame na dojezd nekam rozumne natankovat a kdyz jsme rekli, ze jo, tak sli dal. Co bude s elektromobilama, ktery sice nejaky zbytek stavy mit budou, ale nedojedou k dobiti, protoze uz tak sotva dojedou naplanovanou trasu. Jedine odtah a to si pockaj.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: dlužno dodat, že k zalití palivovýho čerpadla padne klidně celá baterie a často se ještě startuje z vozejku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Odtáhnou. A mimochodem, většina moderních spalovacích aut se taky musí odtáhnout, když jednou dojde palivo. Palivovej systém se zavzdušní a správně by se člověk neměl ani pokoušet startovat (byť se to často povede). Pokud nastartovat nejde (častej případ), tak to musí do servisu.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    CHEMIK: Muzes za sebou v privesnym voziku tahat generator ;-)
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    BOBASH: No ale ono staci, ze na te dalnici dojde stava tu a tam nejakemu z tech aut (dobil malo, baterie je stara a ma horsi kapacitu atd., normalne by dojeli, ale rezerva neni tak velka aby utahla topeni na noc, treba pri -20 stupnich ...) a mas ji zablokovanou uz naporad, jako jak jim tu energii dopravi? Vymeni baterie, kdyz nejsou jednotny? Do spalovaciho auta nalejou z kanystru benzin nebo naftu a jede se dal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAKROUSEK: 6 kW je víc, než spotřebuju na vytápění 80 m2 bytu.

    Zkoušel jsem tu tuhle zimu s Citigo iV, když jsem to vytápěl, tak to tuším ukazovalo něco přes kilowatt, ale jakmile to je vytopený, tak už to docela drží. A to mám pocit, že to Citigo je sice menší, ale topí normálně odporem, ne tepelným čerpadlem.

    Těch 6 kW bude maximální výkon. A jestli opravdu potřebujou jednotky kilowattů na to, aby vytopili auto, tak něco dost zásadně podělali v konstrukci.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    BOBASH: Vobyc auto 0.6 litru na hodku. To znamena na pulku 50l nadrze vydrzi topit... tramtadada - 2 dny. Tesla, podle udaju zde https://forums.tesla.com/forum/forums/how-many-watts-does-cabin-heater-consume - 4.3 kW - 6 kW. Stovky wattu v zime v aute, ktere ma jenom jednoducha skla... no, doporucoval bych si to zkusit, za kolik hodin zmrznes na rampouch.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Aby se vytopilo auto na benzín, má mnohem větší spotřebu a vydrží mnohem kratší dobu, než elektrický – musí totiž běžet na volnoběh, což pořád žere třeba litr na hodinu, u větších motorů víc. Topení na elektriku může mít příkon kilowatt možná tak když to auto vytápíš, když udržuješ teplotu, tak to budou stovky wattů. Do půlky nabitá Tesla vydrží topit tak tři dny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo a do starších elektromobilů z éry před Li-Ion bateriemi se běžně montovalo jako topení webasto... taková ta malá naftová kamínka s větrákem, jaká se dávají do karavanů a obytných aut :-) Není to úplně elegantní řešení, ale rozhodně je levné...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam