• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    CHEMIK: globalni otepleni -> zadny uviznuti ve snehove vanici. simple as that.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Já jen poznamenal, že ani spalovací auto není záruka toho, že stačí dolejt.

    Jinak ano, elektromobil v místech, kde se děje tohle, bude ještě nějakou dobu problém. Většina lidí se ale do takový situace nikdy nedostane. A hádám, že až dojde k takovýmu rozšíření EV aut, aby to dávalo smysl i v extrémních podmínkách, tak před tím průsmykem bude sto Superchargerů nebo něco.
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    BOBASH: Hezky tu teoretizujes, ale ja to dvakrat zazil, po mrazive noci na dalnicu uprostred hor cast aut benzin mela a jak se postupne rozvolnil predek, tak odjela, dost velka cast palivo nemela, mozna to vypli vcas nez jim dosel uplne na doraz a mozna jim proste zbyvalo trochu a ne na dojezd a nekomu to treba proste fungovalo, protoze ve vysledku prijela narodni garda, doplnila jim par galonu do nadrze a rozjeli se. No a tu a tam se objevilo skutecne neco nepojizdneho a to stahli mimo dalnici. A ano, sli od auta k autu, zaklepali na okynko, poptali se, jestli mame na dojezd nekam rozumne natankovat a kdyz jsme rekli, ze jo, tak sli dal. Co bude s elektromobilama, ktery sice nejaky zbytek stavy mit budou, ale nedojedou k dobiti, protoze uz tak sotva dojedou naplanovanou trasu. Jedine odtah a to si pockaj.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    BOBASH: dlužno dodat, že k zalití palivovýho čerpadla padne klidně celá baterie a často se ještě startuje z vozejku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Odtáhnou. A mimochodem, většina moderních spalovacích aut se taky musí odtáhnout, když jednou dojde palivo. Palivovej systém se zavzdušní a správně by se člověk neměl ani pokoušet startovat (byť se to často povede). Pokud nastartovat nejde (častej případ), tak to musí do servisu.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    CHEMIK: Muzes za sebou v privesnym voziku tahat generator ;-)
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    BOBASH: No ale ono staci, ze na te dalnici dojde stava tu a tam nejakemu z tech aut (dobil malo, baterie je stara a ma horsi kapacitu atd., normalne by dojeli, ale rezerva neni tak velka aby utahla topeni na noc, treba pri -20 stupnich ...) a mas ji zablokovanou uz naporad, jako jak jim tu energii dopravi? Vymeni baterie, kdyz nejsou jednotny? Do spalovaciho auta nalejou z kanystru benzin nebo naftu a jede se dal.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAKROUSEK: 6 kW je víc, než spotřebuju na vytápění 80 m2 bytu.

    Zkoušel jsem tu tuhle zimu s Citigo iV, když jsem to vytápěl, tak to tuším ukazovalo něco přes kilowatt, ale jakmile to je vytopený, tak už to docela drží. A to mám pocit, že to Citigo je sice menší, ale topí normálně odporem, ne tepelným čerpadlem.

    Těch 6 kW bude maximální výkon. A jestli opravdu potřebujou jednotky kilowattů na to, aby vytopili auto, tak něco dost zásadně podělali v konstrukci.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    BOBASH: Vobyc auto 0.6 litru na hodku. To znamena na pulku 50l nadrze vydrzi topit... tramtadada - 2 dny. Tesla, podle udaju zde https://forums.tesla.com/forum/forums/how-many-watts-does-cabin-heater-consume - 4.3 kW - 6 kW. Stovky wattu v zime v aute, ktere ma jenom jednoducha skla... no, doporucoval bych si to zkusit, za kolik hodin zmrznes na rampouch.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CHEMIK: Aby se vytopilo auto na benzín, má mnohem větší spotřebu a vydrží mnohem kratší dobu, než elektrický – musí totiž běžet na volnoběh, což pořád žere třeba litr na hodinu, u větších motorů víc. Topení na elektriku může mít příkon kilowatt možná tak když to auto vytápíš, když udržuješ teplotu, tak to budou stovky wattů. Do půlky nabitá Tesla vydrží topit tak tři dny...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo a do starších elektromobilů z éry před Li-Ion bateriemi se běžně montovalo jako topení webasto... taková ta malá naftová kamínka s větrákem, jaká se dávají do karavanů a obytných aut :-) Není to úplně elegantní řešení, ale rozhodně je levné...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jojo, ale tepelny cerpadlo v klimatizaci ti v nasich klimatickych podminkach moc nepomuze. Ma sice velkou ucinnost, ale jakmile moc klesne teplota, nefunguje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tCHEMIK: tak čirou náhodou se zjistilo, že klimatizaci stačí obrátit a je z toho tepelný čerpadlo, takže rázem jsi asi na třetině spotřebovaný energie proti topení odporovým drátem. což popravdě rázem může být efektivnější, než nechat motor puštěný na volnoběh...

    ale topení v elektromobilu může být občas komedie... zažil jsem takhle, jak mi hrdý majitel Nissan Leafu vyvezl po D1, plnou rychlostí a ještě nám přitopil. No co si budeme povídat, to že jediná toho času otevřená dobíječka v půlce D1 byl navíc ještě v protisměru situaci nijak nezjednodušilo :-) je to už pár let, teda... a tepelné čerpadlo v tom myslím teda není.
    CHEMIK
    CHEMIK --- ---
    XCHAOS: Jen by me celkem zajimalo, co se stane, kdyz na americky dalnici snehova boure uvezni 20 tisic aut. Pokud jsou to benzinaky, tak si obcas pritopi a vydrzi to treba i do druhyho dne. I tak mnoha z nich dojde benzin. Ale prijede narodni garda s kanystrem, doleje jim a postupne to uvolni. Co udela s vybitejma elektromobilama? A dal, jak pohodlny asi pro kazdyho je, ze prijede autem a musi to nabit, cekat kolik, aspon pul hodiny? Jako pochopil bych kdyby vsechny mely univerzalni baterii, clovek by dorazil nekam, tam by mu vyndali vybitou a nandali nabitou a nekde v prostorach pod tim by jich nabijeli stovky najednou...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Zatim k tomu vsichni casem dospeli (bez ohledu na to, co blaboli jako PR).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: jasně... těžit ropu, že jo :)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jiste. Akorat tou dobou uz zmoudri a zjisti, co je v zivote dulezite.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: dostanou se. Generace Trumpa a Putina nebude u moci věčně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam