• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    Baktérií v Petriho misce exponenciálně přibývá, ale jen dokud nespotřebují všechny zdroje potravy. Od tohoto bodu se celá jejich populace zhroutí. Přitom je polovina dostupných zdrojů spotřebována jen jednu jedinou generaci před tou poslední, která skončí kolapsem. Baktérie nevnímají ani náznak nastávajícího problému až do okamžiku, kdy je zřejmé, že všechny vyhladoví.

    Rozbor problematiky v angličtině - www.lifeaftertheoilcrash.net
    www.energybulletin.net
    Dokument Oil Crash Movie- www.oilcrashmovie.co/
    Wiki - en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
    Cena ropy - www.petrol.cz
    Cena ropy - www.oil-price.net
    Oil market report - omrpublic.iea.org
    Kurz dolaru - kurzy.divoch.net/usd.php
    rozbalit záhlaví
    DIOD
    DIOD --- ---
    ITCHY: To proste pripomina komunistickou tezi o tom, ze komunismus selhal, protoze realni lide nebyli nikdo opravdu, ryze komunisticti.

    Trh bez statu a statem prosazovanych regulaci nemuze existovat.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    DIOD: nemohl padnout protože racionální trh díky vměšování státu nikdy fungovat skutečně nemohl
    aneb každý stát vždy trh akorát ******,násldně pak politici kladli vinu na volný trh i když jej nikdy nenechali vládnout...
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    DIOD: parafrázuješ špatně,aneb
    proč se trápit hlady a nesežrat dejme tomu obilí, když pak můžu ještě žrát kulkuřici..
    DIOD
    DIOD --- ---
    ITCHY: Abych te parafrazoval: "Proc setrit palivo a jidlo na zimu, kdyz muzu sezrat vse uz dnes?"

    Tohle mysleni jenom doklada hloubku degenerace, ktera diky par stoleti levne energie zachvatila lidske mysleni.
    DIOD
    DIOD --- ---
    ITCHY: Jenomze mytus o racionalnim trhu uz padl

    http://www.amazon.com/Myth-Rational-Market-History-Delusion/dp/0060598999

    Kdo ceka na "trzni reseni", ten zaplace.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: ne nevysvětlíš, nepochopí hňupi že dokud prostě trh nezatroubí tak jsou reglementační tlaky zbytečné,aneb proč nepoužívat stále levný a dostupný zdroj až nebude automaticky přejdeme na zdroje jíné ale v porovnání
    s těmi předchozími dražší, navíc tak bude sílit tlak na snižování ceny, výzkum technologie a tími i na opět levnější surovinu a samozřejmě opětovné hledání jejího substitutu
    málo levné ropy ,bububu konec světa,co na tom že zemního plynu máme 3****
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: no nevšiml jsem si ...
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: nojo, budoucnost je nejistá. já taky nemám důkazy, že katastrofický peak oil nebude - jen indicie - tak jediné co mohu tvrdit, že to není tak jednoznačné, jako tvrdí peak oiláři a deplecionisti, kteří předstírají, že křišťálovou kouli mají a že to tak bude URČITĚ..

    a ano, než se nějaká technologie prosadí tak to trvá.. jenže, technologie staví na technologii.. s počítačem se ten vývoj dělá fakt o dost rychleji než s rýsovacím prknem..

    příklad: četl jsem před pár lety na BBC, že vyvinuli nanotechnologii nanopřísavek, inspirovaných nožičkami gekonů.. no a jaké bylo moje překvapení, když jsem před asi 2 lety zjistil, že aplikaci už prodávají jako lacinou adhezivní podložku na mobil do auta (nepřilepíš, jen připlácneš)

    nebo jiný příklad - podívej se na poslední úsporné motory Mercedesu - blueefficiency.. a v rukávu mají diesotto.. existujou i šestitaktní motory, využívající tepelnou energii spalovacího motoru, která se dneska jenom vyzáří do okolí..

    nebo i na staré - v jednom časopise jsem viděl obrázek z 80.let - parkoviště plné prototypů alternativních pohonů - etanol, metanol, zemní plyn, elektro, gyro, vodík, různé hybridy tohoto..

    na netu jsem našel jen menšinu tohodle u autobusů - ale zase elektrobus už v 60. letech..

    http://www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_website/en/mpc_home/mbc/home/knowledge/legends/history_bus/alternative_drive.html

    to, že se to dodnes nepoužívá je hlavně proto, že se to fakt nevyplatí - ropa je levná, a je jí hodně.

    opravdu nejsem ve fázi, kdy bychom museli počkat než se teoretický výzkum významných úspor a alternativ projeví v praxi - v té jsme třeba u jaderné fůze nebo množivého reaktoru..

    takže, přechod na CNGje k dispozici prakticky hned, úspornější motory jsou za rohem (navíc je možné je dělat menší a méně výkonné - už dnes), další alternativy jsou ve fázi prototypů (diesotto, 6takt) nebo výzkumu (samozřejmě, že je možné že z něj nakonec nic nebude, ovšem taky je možné že se přijde na něco co dneska vůbec netušíme..)


    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    E2E4: Drobnost. - Pokrok nezpochybňuju, ale zároveň se nechci dopustit opačného extrému, totiž přecenění jeho možností. Ale to je jedno. To by bylo na dlouho, navíc by to bylo věštění z křišťálové koule o velikosti planety Země a to jaksi nemá příliš smyslu pěstovat.

    Plasty neopomíjím. Ten článek psal Smil, já jsem ho sem dal "pro zajímavost".

    Ad hi-tech a tech. Václav Smil podruhé. "Modern technical innovations operate unlike the traditional, pre-industrial advances: they too have their phases of gradual improvements based on tinkering and everyday experiences with running a machine or a process. But the initial accomplishments result almost invariably from deliberate and systematic pursuits of theoretical understanding. Only once that knowledge is
    sufficiently mastered the process moves to its next stage of experimental design followed by eventual commercialization.
    That is precisely how Charles Parsons, Rudolf Diesel, and their collaborators/successors invented and commercialized the two machines that work–unseen and unsung–as the two most important prime movers of modern economies: steam turbo-generators, which still generate most of the world’s electricity and diesel engines, which power every tanker and every container ship besides energizing most of the trucks and freight trains.
    The process of process is also how we got gas turbines (jet engines) and nuclear reactors, and many other taken-for-granted converters and processes. Ditto for solid state electronics that has evolved from crude transistors in the Bell Laboratories in the late 1940s to the now ubiquitous microprocessors."

    - http://www.vaclavsmil.com/wp-content/uploads/docs/smil-article-2010-energy-innovation-process.pdf
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: budoucnost patří pastevcům ovcí a permakulturním zemědělcům - kteří ale budou sledovat svá stáda pomocí GPS, budou mít mobily, a budou používat trvanlivé nerezavějcí kompozitní-keramické nástroje (takové, které použili teroristé při únosech letadel 11. září...).


    NEHUL TO SVINSTVO
    mimochodem ovce a zejména kozy dokážou napáchat škody a vypást a zdevastovat zcela krajinu,dokonce až do úrovně odlesnění,už se v historii několikrát stalo
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    E2E4: pokrok je špatný,páč neustále oddaluje ten armagedon totálního zhroucení na nedostatek surovin
    hnusné mpi, common raily a jiné vy**** nám mrví naše krásné pesimistické a alarmistické vyhlídky
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: ty máš utkvělou představu o moderní době a zároven kydání hnoje v ruce a jezdení volských potahu a zásobení prahy na nákladním kole.TO JE TAKOVVÁ KRÁVOVINA AŽ TO BOUCHÁ
    moderní doba nebude používat středověké prostředky z jednoho prostého důvodu
    mizerná účinnost a nákladnot,přepočteno na seno je vůl co tahoun naprosto nevýkonný
    budoucnost dopravy bude v náporovýcjh motorech,elektromotorech nicméně není třeba spěchat.minimálně do doby fůze není co uspěchat, koneckonců spotřeby dopravních úprostředků mají neustálou sestupnou tendencí ,výkon vzestupnou,aneb opět technologie spalová ní paliv je dnes úplně jinde než před 10 lety.
    Nicméně tvé bláhové sny o kolech, biopotravě a životu plného harmonie a dušenví rovnováhy, zároveň ale ve světě který urychluje neustále komunikace, vytváří globální vesnicvi jsou tak nějak halucinogenní,asi jako po požití pohodového čajíčku z jižní ameriky.
    prostředky předpředminulého stiletí nemůžeš lámat do současné společnosti a už vůbec ne do současných podmínek.Ono v dřívějhších dobách byly díky absenci globálního obchodu,efektivní dopravní sítěa infrastruktury běžné lokální hladomory a to při populaci planety 1G!!!!!

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: no tak především... na rozdíl od našich předků dnes máme k dispozici i speciální kompozitní materiály... nejen rezavějící ocel.

    budoucnost patří pastevcům ovcí a permakulturním zemědělcům - kteří ale budou sledovat svá stáda pomocí GPS, budou mít mobily, a budou používat trvanlivé nerezavějcí kompozitní-keramické nástroje (takové, které použili teroristé při únosech letadel 11. září...). prostě zvítězí jakákoliv z dnes třeba i drahých technologií, která se ukáže energeticky únosná - a takových technologií dnes soutěží mraky (ocel je konkurenceschopná asi hlavně proto, protože čína, uhlí, setrvačnost, úspory z rozsahu, apod.)

    představ si to takhle: začátkem 20. století už jezdily první auta (dokonce i elektromobily!), létala první letadla, existovaly první rozvody střídavého proudu, lidé uměli vyrobit hliník a dokonce i dural, apod.

    ale současně naprostá většina hi-tech, se kterým mohl tehdy běžný člověk přijít do styku, byla pořád zastaralá lokomotiva poháněná neefektivní parním strojem. chápeš, kam tím mířím ?

    to, čím jsme dnes obklopeni - auta na benzín, proudová letadla, apod. - to jsou samé "parní stroje". umíme dnes už dělat úplně jiné věc... ale jejich nasazení do praxe brání setrvačnost a rigidnost korporátně-byrokratického systému.

    ještě, že ropa brzy dojde - kdyby k tomu nedošlo, tak jsme v tom rigidním systému odsouzeni žít ještě celé desítky let... a nezbyde nám, než se jeden druhému snažit prodat nějakou reklamu na auta.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PACHATEL: ok... my tě varovali. pokud se budeš dovolávat svých sociálních jistot i za několik, tak ti nezbyde, než volit Paroubka, aby ti na ten tvůj velký vůz poskytl nějaké palivovné.

    to je celé.. já se žádného centrálního byrokratického prosazování čehokoliv nedožaduji. ba dokonce ani nevidím řešení v tom, že bych své budoucí brambory a ovce před rabujícími davy hájil se zbraní v ruce, nebo tak něco :-)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: elektronika je ale plus, ceteris paribus

    (jasně že pořád stavíme železobetonové mrakodrapy, auta, lokomotivy - ale s elektronikou děláme všechno poněkud efektivněji.. vem si třeba takové elektronické vstřikování v motorech - dost odpomohlo od peak oilu snížením spotřeby, mechanické vstřikovače - jakkoliv sám takový v autě mám - tohle prostě nedokážou..)

    kromě toho to nějak pomíjíš plasty - podívej se kolem sebe, vidíš víc železa nebo plastů? jasně, pokud jde jen o objem tak je asi železa pořád dost..

    nějak mi přijde, že zpochybňuješ pokrok. to pak vede k tomu, že si ani nedokážeš představit, že pokrok neskončil dneškem, ale bude pokračovat dál.. takže vidíš peak oil katastrofu..
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: flejm na flejm
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: je to moc dlouhý. BTW tenhle problém má většina lidí i s XCHAOSem, tak si to neber osobně.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    PACHATEL: Můj oblíbený příspěvek: "Je to moc dlouhý, to nečtu." Sociální inženýrství sem zavádíš zbytečně, tady jsme z naprosté většiny liberálové.

    XCHAOS: Zvláštní synchronicita. Narazil jsem teď na ten tvůj novotvar tam, kde bych ho příliš nečekal. A jelikož je ten text moc pěkný a hlavně dlouhý (jenom 4 strany v pdf), tak se o něj s vámi podělím. Abyste si to nemalovali zbytečně bezstarostně (já pro upozornění nejsem katastrofista, pouze říkám, že běh tohoto světa není řízen jednoduchými pravidly, že to, co se nám zdá na papíře a v představách a na monitoru jako jasná páka, se nám docela snadno může zvrtnout v cosi zcela nepředpokládatelného atp. zkrátka a dobře úvahy o budoucnosti jsou sic moc pěkné, ale ono to stejně většinou bývá ještě dost jinak, než jsme si to všickni představovali.)

    The Iron Age & Coal-based Coke: A Neglected Case of Fossil-fuel Dependence
    by Vaclav Smil

    As an old-fashioned scientist, I prefer hard engineering realities to all those interminably vacuous and poorly informed policy “debates” that feature energy self-sufficiency (even Saudis import!), sustainability (at what spatial and temporal scales?), stakeholders (are not we all, in a global economy?) and green economy (but are not we still burning some 9 billion tonnes of carbon annually?).
    High regard for facts and low regard for wishful thinking has forced me to deal repeatedly with many energy illusions–if not outright delusions–and to point out many complications and difficulties to be encountered during an inevitably lengthy transition from an overwhelmingly fossil-fueled world to economies drawing a substantial share of their primary energies from renewable sources.
    Steel & Coal-Derived Coke
    Here is another challenge for the energy transformationists, one that is both inexplicably neglected and extraordinarily important: steel’s fundamental dependence on coal-derived coke with no practical substitutes on any rational technical horizon.
    Those with a warped understanding of the real world might scoff: steel? Is not the electronics everything that matters in the post-industrial world? Yes, according to scientifically illiterate media and to the ceaseless self-promoting noise coming from assorted software companies. But, contrary to these naïve perceptions of reality, ours is still very much the Iron Age and not a Microprocessor Age.
    We had prosperous and vibrant economies long before solid state electronics was invented (that is before December1947 when the first transistor was demonstrated at the Bell Labs) and before the first microprocessor was released by Intel (that is before November 1971). But no aspect of modern, or post-modern, economy is imaginable without steel: so many things that surround us made of it (from car bodies to cutlery, from shipping containers to skyscraper skeletons), and just
    about everything around us made with it as steel tools and steel machines are used to produce countless metallic, plastic, wooden and stone products and as steel is the dominant material in complex engineering assemblies ranging from massive offshore drilling rigs to supertankers, and from reinforced concrete to the world’s longest bridges.
    And although more and more steel now comes from recycling the old metal (melted in electric arc furnaces), and a small amount is produced by direct reduction of iron using natural gas, most of it (70% in recent years) still begins as pig (cast, hot metal) iron smelted in large blast furnaces. These massive columnar structures –- the largest ones taller than 30 m, with volume exceeding...

    Pěkné, že? Zbytek tu: http://www.vaclavsmil.com/wp-content/uploads/docs/smil-article-20090917-iron-age.pdf

    Ad ovce. - No, tak to pozor. To záleží na pastvině, když je přepasená, tak to naopak může erozi velmi odpomoc (jinak zdravím kolegu od koz a ovcí).

    E2E4: Permakultura chiméra? - Kdeže, leckomu se to nepodaří, ale jsou lidi, kterým se daří velmi dobře. - David Holmgren a Meliodora např.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ovce jo, ale jejich pastviny ne :) v Dějinách středomoří nás učili kterak Mesta (asociace vlastníků ovcí které táhly krajinou) zcela hospodářsky vyčerpala Portugalsko.. Prostě ovce všechno spásly a nic tam nerostlo..

    peak jehně :)))

    permakultura je chiméra

    brambory jsou fajn, ale v poměru bílkoviny / hektar / rok se vyplatí potraviny pěstovat tam kde dobře rostou a mají velké výnosy, a do hor je dovážet, spíš než tam pěstovat brambory.. náklady (jakákoliv - energetické, fosilní, biopalivní) na transport jsou malé ve srovnání s tím co bys musel vynaložit na pěstování plodin v suboptimálních oblastech.. jednoduchá matematika
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ovce jsou náhodou dobře škálovatelné... ale vegetariáni by mě za dodávky jehněčího masa na trh asi neměli rádi (ostatně nejen vegetariáni...).

    ale "peak jehně" opravdu příliš nehrozí... ovce jsou mimořádně dobré řešení třeba z hlediska půdní eroze (oproti traktoru.. ať už pojede na biopaliva nebo fosilní paliva)

    opatrný návrat permakulturnímu zemědělství a nomádskému pastevectví je docela životaschopná alternativa, podle mě. (ostatně i ti předměštští hypotékaři na nevědomé úrovni hledají nějaké to políčko, kde by v případě nouze mohli pěstovat vlastní brambory... je to velice pudové, to co dělají...)

    co se týče škálovatelnosti brambor, tak tam jsem taky optimista - právě, že brambory se celá staletí pěstovaly jako "potravina pro chudé" na neúrodných horských políčkách, apod. Až nám (nedej-Jevons) přestanou rodit nehnojené družstevní velkolány s obilím (nebo až všechno to obilí skoupí majitelé akcí korporací nabízejících genetické modifikace, nebo tak něco), tak jsou tu pořád ještě ty brambory - které v podmínkách střední Evropy mohou sehrát rolik, jakou má ve východní Asii rýže (tzn. v našich klimatických podmínkých umožňují v labour-intenzivním režimu prakticky úplné samozásobitelství populace potravinami).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam