VSOUKOLOHLOR: nojo, budoucnost je nejistá. já taky nemám důkazy, že katastrofický peak oil nebude - jen indicie - tak jediné co mohu tvrdit, že to není tak jednoznačné, jako tvrdí peak oiláři a deplecionisti, kteří předstírají, že křišťálovou kouli mají a že to tak bude URČITĚ..
a ano, než se nějaká technologie prosadí tak to trvá.. jenže, technologie staví na technologii.. s počítačem se ten vývoj dělá fakt o dost rychleji než s rýsovacím prknem..
příklad: četl jsem před pár lety na BBC, že vyvinuli nanotechnologii nanopřísavek, inspirovaných nožičkami gekonů.. no a jaké bylo moje překvapení, když jsem před asi 2 lety zjistil, že aplikaci už prodávají jako lacinou adhezivní podložku na mobil do auta (nepřilepíš, jen připlácneš)
nebo jiný příklad - podívej se na poslední úsporné motory Mercedesu - blueefficiency.. a v rukávu mají diesotto.. existujou i šestitaktní motory, využívající tepelnou energii spalovacího motoru, která se dneska jenom vyzáří do okolí..
nebo i na staré - v jednom časopise jsem viděl obrázek z 80.let - parkoviště plné prototypů alternativních pohonů - etanol, metanol, zemní plyn, elektro, gyro, vodík, různé hybridy tohoto..
na netu jsem našel jen menšinu tohodle u autobusů - ale zase elektrobus už v 60. letech..
http://www.mercedes-benz-classic.com/content/classic/mpc/mpc_classic_website/en/mpc_home/mbc/home/knowledge/legends/history_bus/alternative_drive.html
to, že se to dodnes nepoužívá je hlavně proto, že se to fakt nevyplatí - ropa je levná, a je jí hodně.
opravdu nejsem ve fázi, kdy bychom museli počkat než se teoretický výzkum významných úspor a alternativ projeví v praxi - v té jsme třeba u jaderné fůze nebo množivého reaktoru..
takže, přechod na CNGje k dispozici prakticky hned, úspornější motory jsou za rohem (navíc je možné je dělat menší a méně výkonné - už dnes), další alternativy jsou ve fázi prototypů (diesotto, 6takt) nebo výzkumu (samozřejmě, že je možné že z něj nakonec nic nebude, ovšem taky je možné že se přijde na něco co dneska vůbec netušíme..)