• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RAGNAROK: nemyslím, že k tomu dojde. oni investují do sítě rychlovlaků (která je ale energeticky taky v podstatě suboptimální... z hlediska hlubinné ekologie bychom prostě neměli cestovat tak rychle jako dnes... hedonická odpověd na peak oil bude "cestovat příjemně", místo "cestovat rychle"...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    RAGNAROK: myslím, že si trochu uhodil hřebík na hlavičku. já jsem také zjistil, že když se chci účastnit online debat na odborná témata, tak že musím velice rychle zmapovat skutečný rozsah svých odborných znalostí - bez jakéhokoliv narcismu - a prostě buď se zorientuju v daném oboru - a nebo se odborné terminologii obratně vyhnu a úmyslně nepoužiju terminologii "pseudoodbornou".

    ale u těch hnojiv je to vtipný, protože se možná mýlí i Wiki:
    http://www.google.cz/#hl=cs&q=fosfore%C4%8Dnat%C3%A1+hnojiva&lr=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=15d0aff19ebe9d87
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    E2E4:
    ja ti nevim jestli clovek, kterej vyplodi "fosforečnaty", muze zadavat nejaky ukoly.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    DIOD: ale produkce energie per capita nebo per dolar GDP neustále klesá..

    a proč myslíš, že pokles výroby energie bude trvalý a nezastavitelný? ty máš jistotu, že se už nenajdou žádné energetické zdroje nebo úspory?

    k těm tvým tezím, jdi na to z té druhé strany, a podívej se, kolik energie se vyplácá PŘÍMO na věci jako je topení, individuální doprava, letecká doprava, a kolik ropy se nezpracovává kvůli energii (asfalt, surovina pro průmysl) - je to ten větší krajíc. z toho můžeš ukrajovat..

    navíc v libovolném procesu potřebujícím energii se můžeš snažit ten proces optimalizovat tak, aby spotřebovával co nejméně energie (pokud je energie to co ti dělá největší náklad), to tyky úplně pomíjíš..

    a s hnojivama mně neštvi, kolik % celkové spotřeby energie podle tebe jde na hnojiva?

    jinak domácí úkoly tu nikdo nedělá, zadal jsem VSOUKOLORZHORovi si přečíst Jiráska, a on mně úplně ignoroval :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIOD: A celej tvůj postoj pramení ze špatný kauzality.

    Technologie není výsledkem toho, že jsme našli ropu. To, že jsme začali spotřebovávat ropu, je výsledkem technologie. Dokud nevznikly auta, byl benzín dobrej akorát na čištění a jinak to byl odpad. Pak ale někdo zjistil, že je levnější a pohodlnější nalejt do auta ropu než ho dělat na páru nebo na elektriku (a možná tě to překvapí, ale v začátcích automobilismu byly parní a elektrický auta dost rozšířený).
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    DIOD:
    co to je fosforečnatý?
    DIOD
    DIOD --- ---
    BOBASH: Není důležitá produkce energie v absolutních číslech, ale produkce per capita. Za další si uvědom, že post-peak pokles bude znamenat trvalý, nezastavitelný pokles. Navíc, pokud poklesne produkce samotná o nějaké procento, bude k dispozici na trhu ještě výrazně méně přebytků, protože stále více energie budou spotřebovávat producenti samotní.

    Tvoje námitky klasicky pramení hlavně z toho, že prostě nemáš představu o energetické náročnosti a komplexitě výrobních procesů západního světa. Otázky za domácí úkol:

    - Kolikanásobně více energie potřebujeme k udržení průměrného jednotlivce naživu ve srovnání s pre-fossil erou? Stonásobně, tisícinásobně?
    - Co se stane z naším finančním systémem, až zmizí perspektiva růstu?
    - Jaká bude výnosnost zemědělské půdy závislé na forsforečnatých a dusíkatých hnojivech, zbavené těmito hnojivy přirozených půdotvorných organismů
    - Jak budou bez levné energie zásobována velkoměsta
    - O kolik se může snížit životní úroven lidí na západě, než vypuknou nepokoje?
    - Jaký byl nárůst počtu obyvatel za posledních sto let? Jak návazně narostly energetické nároky průměrného jednotlivce?
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    odhadem 0.05% mozna jeste daleko mene
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAGNAROK: Tak nezavede (pokud by množství dostupný energie klesalo). Ale pořád je rozdíl mezi tím, jestli bude vlastnictví osobního auta výjimečným luxusem (což si myslím že stejně nebude) a nebo jestli budeme orat buvolama.

    Jaká byla produkce energie ve srovnání s dneškem, když se buvolama oralo naposledy? Pět procent?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIOD: Je to výborně napsaný, nicméně je to sračka. Už jen základní teze, že "posledních 300 let je v historii Země naprosto výjimečných tím, že se používají stroje, což nikdy předtím nebylo".

    Posledního půl milionu let je v historii Země naprosto výjimečných tím, že se po zemi pohybují tvorové, schopní myslet.

    Posledních asi sto nebo kolik milionů let je v historii Země výjimečných tím, že existuje suchozemskej život...
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    BOBASH:
    No s tou usporu energie to nebude tak zhave. Az cina zrusi politiku jednoho ditete a zavede "Auto do kazde cinske rodiny".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIOD: Pořád jsi nějak nevysvětlit, jak úbytek dostupný energie o cca 20% v následujících 50 letech (pokud právě prožíváme peak - ropa představuje 40% naší produkce energie) způsobí to, že budeme mít takovej nedostatek energie, abychom museli jít okopávat pole motykou a zapřahat buvola.

    I kdybych počítal s variantou, že nebude existovat žádná náhrada, nebude se stavět víc jadernejch elektráren, solární elekrárny nebo pálit víc uhlí, tak se dostaneme zpátky na téměř nulovou produkci ropy (pokles o 40% celkový produkce energie) asi za 100 let.

    I těch čtyřicet procent se dá řešit efektivnějším využíváním energie (úspornější auta, úsporněšjí žárovky, úspornější všechno) a určitým omezením spotřeby. Pořád to není situace, která by vyžadovala orat buvolama.

    A to nemluvím o tom, že to je pořád spousta času to nějak řešit zvýšit produkci energie z ostatních zdrojů o dvě třetiny za sto let není zas takovej problém.
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    XCHAOS:
    V podstate s tebou souhlasim. Porad ale nechapu tu jistotu ze energie bude mene.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: prosímtě, za podobná klišé o "konzumaci omamných látek" tě budu normálně moderovat palcem dolů. u NYXu většinou piju kafe, jestli tě to zajímá.

    zemědělství má mimochodem "nižší přidanou hodnotu" čistě v důsledku toho, že volný trh usoudil (vzhledem k dostupnosti abundantních zdrojů energie, které umožnily, aby se zemědělství věnoval jen naprostý zlomek populace), že je možné velké množství zdrojů civilizace alokovat pro potřeby něčeho, co je ve své podstatě zábavní průmysl (i spousta toho, co se mezi zábavní průmysl neřadí - tedy např. finanční sektor, výzkum, automobilismus apod. - je z velké části objektivně vzato spíše formou zábavy, než produktivní činností nezbytnou pro přežití).

    v případě, že energie se stane vzácnějším zdrojem, než dnes, stoupne srovnatelně i ohodnocení "přidané hodnoty" v tom zemědělství. Mluvit o "přidané hodnotě" je už jazykový konstrukt, který vychází z kultury, kterou jsi indoktrinován.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    komentář: možná, že toto není nejefektivnější alternativa k hybridům, protože rezerva se hodně špatně vyndavá.. ale zase tím lze "upgradeovat" i starší typy aut, na rozdíl od elektrokol vestavěných ve dveřích, apod.

    každopádně auta jsou pro vjezd do center evropských měst neefektivní jak z hlediska spotřeby paliva, tak i z hlediska rychlosti, parkovacího místa, apod. vjezd je navíc často zakázaný nebo zpoplatněný.

    tzn. řešení dopravní situace ve městech vcelku konverguje s řešeními, která jsou současně i řešením naléhavost peak-oil problematiky (asi tu ale zase budu obviněn ze "sociálního inženýrství", protože zákaz vjezdu do centra města nepochybně "regulací" je - asi stejně, jako je "regulací" i samotné právo na vlastnictví osobního auta, že ano...)
    DIOD
    DIOD --- ---
    Both of them serve the same economic function, we’ll assume, riveting parts together on an assembly line. It’s a credo of contemporary economics that HAL is more efficient than Rosie; since the term “efficiency” in contemporary economic parlance means “labor efficiency,” or in other words how much production you can get per worker, any machine is by definition more efficient than human labor. In a world of resource constraints, though, this definition of efficiency becomes very hard to justify. It may be true that HAL can work long shifts at all hours with only the very occasional break for maintenance – at least this is what the robot salesman will tell you – and Rosie cannot. Still, in a world of resource scarcity, Rosie has a crucial advantage that more than offsets HAL’s capacity for night shifts: her operating requirements are much less energy- and technology-intensive to meet than HAL’s.

    Tohle je proste jadro pudla. Spolecnosti, ktere jeste zcela neindustrializovaly, budou mit najednou vyhodu v podobe funkcnich vyrobnich procesu, zatimco nam zustanou jen rozvaliny tovaren.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Volkswagen Bik.e – skládací elektrokolo místo rezervy | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novinky/volkswagen-bike-skladaci-elektrokolo-misto-rezervy
    DIOD
    DIOD --- ---
    ITCHY: Jenže industriální společnost má smysl jen tehdy, pokud je k dispozici levná energie. Pokud není, může být manuální práce o dost efektivnější - nedávno o tom byl na Archdruid Report výborný článek.

    Spousta věcí, které považujeme za běžné a samozřejmé, jako osobní doprava, lednička v každé domácnosti, topení elektřinou, atd, nedává vůbec smysl ve světě s drahou, nedostupnou energií.
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    RAGNAROK: ale to asi i jo, nicméně by se z nich asi lucembursko nebo švajc nestalo ani kdyby těch banánů a nevím čeho vozily 6x tolik
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam