• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MESKPeak Oil - zlom ropy
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: peníze z fyzikálního hlediska nejsou zdroj - asi tě překvapím - ale přírodní vědy vůbec neznají peníze jako fyzikální veličinu :-)

    peníze jsou prostě způsob regulace společnosti - možná lepší než jiný, to připouštím - ale každopádně peníze jsou pouze sociální konstrukce. nemají nic společného s pojmy jako "energie", "zdroje", apod. peníze můžeš (částečně, po určitou dobu) substituovat dostatečně velkým pendrekem (i když jak ukázala historie 20. století - nikdy to nebude tak efektivní)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: no beton má nějaké energetické vstupy... a lze předpokládat, že když zdraží ropa, tak zdraží třeba provoz takových těch automíchaček betonu, co já vím.

    jinak je tvoje připomínka úplně mimo... neustále mícháš dohromady pojmy jako "levnější" a "energeticky méně náročná" - což jsou dvě různé věci, a mají různou hodnou "teď" a "někdy v hypotetické budoucnosti" - o které navíc nevíme, jak bude případně daleko.

    možná se prosadí elektromobily, možná něco jiného - a možná prostě v nějaké dostatečně vzdálené budoucnosti lidi přijdou na to, že ty volské potahy jsou fakt efektivnější, než třeba bionafta. překvapuje mi chladnokrevná jistota, se kterou tuhle možnost vylučuješ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kancléřka Merkelová podpořila rozvoj elektromobility | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/clanky/kanclerka-merkelova-podporila-rozvoj-elektromobility
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: beton se taky nevyrábí z ropy

    hele nebaví mě pořád kolem dokola vysvětlovat že stavba mostu z kamenů tažených povozem nebude nikdy levnější, ani energeticky méně náročná než z betonu,
    ten potah musí taky vydat ekvivalent energie a vzhledem k mizerné účinnosti vola či osla musíš ještě započítat náklady na jeho chov +udržení při životě
    suma sumárum při nosnosti osla dejme tomu 150kg živé váhy a rychlosti nemůžeš myslet vážně že to je lepší než náklaďakem dovézt 20tun najednou
    I KDYBY LITR NAFTY STÁL 500kč bude to stále lepší, výhodnější, rychlejší
    volské potahy skutečně nejsou budoucnost, budoucnost budou elektrické pohony nikoliv zvířata
    to že osel nežere ropu je putna na celkové energetické bilanci to nic nemění, zkus to schválně spočítat
    tzn energetickou náročnost na opracování kamenu, jejich dopravu povozem a skládání vše v ruce-oproti současným netodám staveb
    to co se dnes staví rok by se stavělo let 100,tzn copka asi energeticky vyjde hůř???
    použij prosímtě aspoň jednou mozek a pochop že stroje a technologie která je tisícinásobně výkonnější než ruční práce bude vždy levnější.VŽDY!!!!!
    ITCHY
    ITCHY --- ---
    XCHAOS: mě nezajímá tvůj zcestný názor na peníze..peníze jsou ZDROJ a to vzácný a peníze jsou rozhodující,
    aneb vše na světě za peníze
    tzn cihla a její nákladovost při dopravě a výrobě bude dražší už jen z hlediska ceny práce.
    beton má navíc technické parametry které cihla dohromady nedá a cihlové domy se v relativně krátkém časovém úseku ropadají, betonové bunkry stojí dodnes
    prostě cihlová či kamenný most NIKDY NEBUDE LEPŠÍ ANI CENOVĚ ANI PARAMETRICKY i kdyby energie stála 50x víc a čert a koze
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: vylož nám tedy, kolik dolarů nákladů je podle tebe cheap oil, když jsi dotazu v češtině neporouměl... [ E2E4 @ Peak Oil - zlom ropy ]

    optimism ensues
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: ROFL :))
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Možná by nebylo od věci, když tady kážeš vodu a piješ víno, si nejdřív pořádně, soustavně a do hloubky nastudovat, co přesně říkají mnozí "debunkeři". - [ VSOUKOLOHLOR @ Peak Oil - zlom ropy ]

    Nevyhledávej jen názory těch, které potvrzují tvé názory - to je "confirmation bias"..

    Podívej se třeba na nějaké rozložení spotřeby ropy. Naplní tě optimismus, protože zjistíš, že se jí drtivá většina používá na úplné blbosti. A nebo se to nestane, protože chceš zůstat zatvrzelý..
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    A tohle doporučuju každému zde ke shlédnutí. Hodinu a půl dlouhý rozhovor s Václavem Smilem. Nakolik se postoje různých přispěvatelů zde liší, tak myslím, že každý si přijde na své (a mimochodem o PO nepadne ani slovo): http://www.q2cfestival.com/play.php?lecture_id=8251
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    XCHAOS: Ten graf jsem se umístil, protože jste se ptali na energetickou náročnost výroby různých materiálů (čili informace pro ty, kdo neumí číst "mezi řádky", tím neříkám, že se mají stavět mosty ze slaměných balíků). To že tam byla uvedena i sláma a nepálené cihly je jedno. Ten graf ukazuje tzv. embodied energy - vázanou energii (v KW/m3 - "Aktuální veličinou je přitom potřeba energie na jejich výrobu. Podle míry při výrobě vložené energie lze provést porovnání několika vybraných surovin a konstrukcí (Minke 2008), obr. 1. Nejhůře vycházejí plné cihly s 1350 kWh/m3. Porézní cihly oproti cihlám plným potřebují pouze 40 %, beton 37 % energie. Možná překvapivě vyznívají desky OSB s 95 %. Slaměné balíky mají proti plným cihlám pouze 5 % podíl vložené energie.")a z tohoto hlediska je relevantní i pro debatu o stavbě mostů. Je zjevné, že v něm nejsou zahrnuty i kameny, jelikož u těch se to bude asi velmi těžko měřit. Jelikož především u nich záleží na typu zdroje, na jeho vzdálenosti od místa stavby, na velikosti kamenů atp.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: k tomuhle jinak výbornému grafu bych dodal ještě maličkost: ten graf evidentně porovnává náročnost nějaké jednotky stavebního materiálu z hlediska tepelně-izolačních vlastností - nikoliv z hlediska konstrukčních vlastností. tzn. pro naší debatu o tom, z čeho se budou stavět mosty (pokud ne z ropy) byl vlastně zcela irelevantní. ale stejně díky za něj - na rozdíl od některých jiných aspoň do debaty přinášíš konkrétní nové informace...
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Takže tady to je černé na bílém, pro ty, kterým to ještě nedošlo:

    "Actually, that doesn't bother me, because we will never run out of oil. There will be oil remaining in the ground for as long as there is a planet Earth. This will be the stuff we can’t get at – extracting oil is constrained by economics. (Peak oil is not about extinction, it's essentially about peak cheap oil; the point at which oil becomes so expensive we have real economic problems.)" - Ten článek místním podkopávačům doporučuju k pozorné četbě, mnohé se tam dozví. http://energybulletin.net/node/52704

    A závěrečná poznámka. Debata kolem PO není debata kolem sociálního inženýrství, ale právě že debata kterak hledat nová řešení a hlavně v rámci dosavad nějak fungujícího tržního systému. Chápeme? To je normální debata, která nahrává pohádce o spotřebiteli jakožto o dokonale informovaném spotřebiteli. - A ty debaty se nesou v naprosto různých rovinách. - Od změny životního stylu (pouze doporučovaného, dobrovolně přijímaného a nikoliv někomu násilně vnucovaného), až po hledání vysoce odborných technických řešení.

    E2E4: To jakože si mám přečíst sebrané spisy PO debunkera?
    E2E4
    E2E4 --- ---
    VSOUKOLOHLOR: no já nevím, a co kdyby sis ty přečetl, co říkají popíračí peak oilu, nebo kolik ropy se spotřebuje na co?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no ano, ale o tom to celé je ! HDP je sice nesmysl, ale není to úplný nesmysl - je to číslo někde uprostřed mezi nesmyslem a výsledkem všelidového hlasování.

    pokud je párek v rohlíku v Praze žádanější, než párek v rohlíku na, tak prostě je dobré vzít v úvahu, že potřeby lidí jsou uspokojovány tam, kde vznikají, a ne tam kde nevznikají. HDP je číslo, které v sobě zahrnuje v jistém smyslu míru optimalizace společnosti... a právě skutečnost, kterou jsi zmínil, mě vede k přesvědčení, že může existovat civilizace, ve které ten párek přiveze do města kombinace vlaku a volské káry - a současně bude taková civilizace používat i mobilní telefony a internet a televizní reklamu a podobné vymoženosti. chápeš - GPS navigace může klidně navigovat i volskou káru: "po sto metrech řekněte volům, ať táhnou doleva".

    dnes se nám to jeví nesmyslné... ale skutečně... dnes používáme spoustu technologií, které by lidem před sto až dvě stě lety připadaly, že jsou naprosto podmíněné používáním něčeho jiného.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SCHWEPZ: no je to diplomaticky řečeno, ale skutečně... dnes se jinak než energeticky používá tak co já vím, 10% ropy, 20% ropy ? ví to tu někdo ? (ony rafinérie totiž vždycky ropu zpracují na různé složky - a některé jsou pak hodnotné, a některé jsou v podstatě odpad, takže třeba spousta nesmyslů z plastů se dnes používá proto, protože ten plast je v podstatě odpad při výrobě benzínu, dá se říct .. teda možná se to dá říct, nevím)

    pokud by to bylo v chemickém průmyslu skutečně potřeba 10% dnešní spotřeby, tak problematický peak nastane tak za 100 let... v té době už budeme ropu těžit jen jako surovinu.. nicméně bude pořád existovat i trh s benzínem, protože prostě nikdy se nevyužije 100% té ropy jen v chemickém průmyslu. jenže jezdit na benzín i tak bude zřejmě dražší.. třeba se bude pořád lítat na kerosen (či jiné uhlovodíky) - ale auta budou už dávno jezdit na elektřinu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    File:Banque populaire5-003.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Banque_populaire5-003.jpg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: já si světovou elitu představuju takhle - jsou to lidi, kteří dobře vědí, co dělají... a nějaký nedostatek ropy je rozhodně nedonutí vrátit se do 18. století: http://en.wikipedia.org/wiki/File:BMW_Oracle_BOR90.JPG

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: id DIOD ti vysvětlí, že ano :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOPIK: no tak hele, podívej se na to jinak. já tu nejsem žádný centrální byrokrat, co by chtěl lidem plánovat z čeho budou stavět mosty - naopak !

    představ si takovou post-peakoil, post-finanční-krize vesnici: ropa buď stojí spoustu peněz, takže doprava je drahá, lidé peníze na tu ropu stejně nemají, a žádnou dotaci shora nedostanou (protože MMF hlídá, aby se platily z dluhů alespoň úroky).

    někdo samozřejmě navrhne vyhlásit konec světa, jít vypálit nejbližší pobočku nějaké banky a pak se jít zahrabat s flaškou vína do balíku slámy (pokud to teda klimatické poměry vyžadují) - já naproti tou řeším z čeho ti lidé v té chudé obci postaví most (pokud ho nepostaví z ropy). povodeň jim ho vzala, centrum má dost starostí samo se sebou - no tak to prostě řeší lokálně.

    - cement by museli buď vypálit, nebo koupit a DOPRAVIT
    - ocel by museli koupit a DOPRAVIT

    no.. a cihly si můžou vypálit lokálně, dřevo můžou pokácet a rozřezat taky lokálně. zednická lžíce nebo pila obsahují celkově výrazně méně ropy, než třeba ocelový nosník, dá se říct. co se šutrů týče, tak když je nepovezou z moc velké dálky, tak v podstatě můžou zkusit nějaký čas místo náhrobků z těch šutrů dělat i mosty.. nedovedu odhadnout, jak to je s energetickou náročností - ale pravděpodobně pokuď lom je nahoře na kopci a most se staví dole v údolí, tak by to nemělo být až tak strašně...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ITCHY: tohle je absolutní nepochopení toho, co se kolem toho děje: ano, ty dotace v současné době způsobily pár nesmyslných excesů: ale právě díky těm dotacím se rozjedou úspory z rozsahu při výrobě, a nakonec si na vlastní střechu (či zeď) koupíš vlastní solární panel za pár korun, budeš tu elektřinu spotřebovávat sám, a nebudeš nikomu dotace platit ani je od něj brát.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam